Montering av katalysator - vilket håll?

Permalänk

Montering av katalysator - vilket håll?

Hej, har beställt en ny katalysator från Tyskland, den är inte original men passar i befintliga monteringsskruvhål.

Kruxet är att jag inte vet vilket håll den ska monteras på? Ser inga pilar eller dylikt på den som kan skvallra om vilket som är rätt håll. Följer heller inte med nån manual. Någon som har några bra tips?

Denna är det:
https://www.atp-autoteile.de/de/product/699582-bm-catalysts-k...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Hedersmedlem

@Red Beaver: Ska nog inte spela något roll, såvida det inte finns en anslutning för lambdasond. I så fall ska lambdasonden sitta före katalysatorn.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Får den plats unde bilen åt båda hållen?
Annar bör det fungera lika bra åt båda hållen. Som ovan säger så tänk på placering av ev lambdadond. Gissar dock att denna sitter på grenrör/downpipe.

Så placera den som det passar bäst/ser ballast ut. Tänk SNOWIS...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Lambdan sitter innan katalysatorn. Den passar åt båda hållen under bilen. Men jag satte den så att texten på katalysatorn går åt rätt håll. Dock passande den nog fysiskt sett bättre längs bilens underrede år andra hållet...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Enligt Magnaflow så spelar det ingen roll på deras modeller: https://www.etrailer.com/question-58171.html

Hade det spelat någon roll så hade det varit tydliga markeringar att det skall vara på ett visst sätt.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Enligt Magnaflow så spelar det ingen roll på deras modeller: https://www.etrailer.com/question-58171.html

Hade det spelat någon roll så hade det varit tydliga markeringar att det skall vara på ett visst sätt.

Jo det har du nog rätt i. Märket på min är BM Catalyst. Var inte på deras sida men kunde inte hitta nåt.

En av sak... Har bytt hela avgassystemet exkl grenröret och lambdasonden. Efter att jag kört några kilometer började motorlampan lysa och vill inte slockna. Någon teori om vad det kan vara? Lambdan sitter innan katalysatorn så den borde ju inte känna av att det är en ny katalysator...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju fått en luftläcka som stör ändå.

Kanske lyckats få någon otäthet längre fram när du dratt i grejorna?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jo det har du nog rätt i. Märket på min är BM Catalyst. Var inte på deras sida men kunde inte hitta nåt.

En av sak... Har bytt hela avgassystemet exkl grenröret och lambdasonden. Efter att jag kört några kilometer började motorlampan lysa och vill inte slockna. Någon teori om vad det kan vara? Lambdan sitter innan katalysatorn så den borde ju inte känna av att det är en ny katalysator...

En ODB 2 läsare är en billig investering innan man börjar meka på allvar.
Det är ju troligen som redan sagts en liten läcka som gör att lambdasonden får galna värden.
En läsare bekräftar snabbt detta, eller kanske pekar på nånting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

kanske någon läcka? ha bilen på tomgång och känn med handen runt det ny monterade(skarvarna), du borde känna direkt om det läcker, läcker det mycket hör du det garanterat också.
jag bytte allt på min gamla 740 från katten bakåt. hade rostat av helt och de problem jag hade där var att det var lite svårt att få helt tätt mellan alla skarvar. avgaspasta/monteringspasta från biltema fungerar rätt bra.

är det en ny bil kanske den är väldigt kinkig eller att den även känner något annat, kanske trycket i avgasröret som ändrats eller något? är det en orginal kat?

EDIT: såg att det inte var orginal men det BORDE inte spela någon roll.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

Grejen var att det gamla avgassystemet var helt sönderrostat och läckte som ett såll, även innan lambdan:) Och då lös inte motorlampan.

Edit: Bilen är en gammal Mitsubishi Carisma -97

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Grejen var att det gamla avgassystemet var helt sönderrostat och läckte som ett såll, även innan lambdan:) Och då lös inte motorlampan.

så dom skadorna innan katen är också lagade? har du odb uttag så kolla vad den säger där? kanske fel på lambdan så den tyckte värdena var ok när det läckte?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casgar:

@Red Beaver: Ska nog inte spela något roll, såvida det inte finns en anslutning för lambdasond. I så fall ska lambdasonden sitta före katalysatorn.

En sanning med modifikation. Man brukar ha en primär syresensor på downpipen som används för att korrigera luft/bränsleförhållandet, men sedan brukar man även ha en sekundär syresensor efter katalysatorn som ibland kallas diagnossond, och den är till för att kontrollera katalysatorns funktion, och utnyttjas ibland även till att kontrollera den primära syresensorns funktion. Är bilen väldigt gammal så har den förmodligen ingen sekundär syresensor.

Skrivet av Red Beaver:

Inte säkert motorlampan är relaterad till ingreppen du gjort. Läs ut felkoden så slipper vi vilda spekulationer.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

så dom skadorna innan katen är också lagade? har du odb uttag så kolla vad den säger där? kanske fel på lambdan så den tyckte värdena var ok när det läckte?

Japp, allt är helt nytt utom grenröret (som var helt) och lambdan.

Jo jag kan utläsa felkoder, men har inte riktigt tid just nu och behöver bilen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Japp, allt är helt nytt utom grenröret (som var helt) och lambdan.

Jo jag kan utläsa felkoder, men har inte riktigt tid just nu och behöver bilen.

du får ta det när du kan. ingen fara att åka med motorlampan på om du inte ska besiktiga då du bör få felaktiga avgasvärden. tjejen har åkt runt med sin bil i 6 månader med trasig motorstyrenhet och då går den fett + lysande motorlampa men nu har hon tagit sig i kragen och lämnat in den.

skulle först kollat läckor det är enkelt går snabbt och är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

du får ta det när du kan. ingen fara att åka med motorlampan på om du inte ska besiktiga då du bör få felaktiga avgasvärden. tjejen har åkt runt med sin bil i 6 månader med trasig motorstyrenhet och då går den fett + lysande motorlampa men nu har hon tagit sig i kragen och lämnat in den.

Ingen risk o fylla den nya katalysatorn med skit som den inte kan förbränna riktigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Ingen risk o fylla den nya katalysatorn med skit som den inte kan förbränna riktigt?

Svartryker bilen ?
Om inte så borde det vara OK.
En kat bränner ju ur sig själv när den fungerar som den skall, t.ex. så sotar ju bilar lite när du startar och framförallt kallstartar.

Och motorlampan kan mycket väl tändas p.g.a. något loggat värde har nått en viss nivå x antal gånger.
T.ex. misständningar.
Även om felet inte kvarstår så fortsätter lampan att vara tänd ändå då tillverkaren tycker att det är dax för ett verkstadsbesök.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då får vi hoppas katalysatorn inte blivit förgiftad då...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

En kat bränner ju ur sig själv när den fungerar som den skall

Processen fungerar dock bara vid stökiometrisk förbränning. Går bilen fett så fungerar inte processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Processen fungerar dock bara vid stökiometrisk förbränning. Går bilen fett så fungerar inte processen.

Visst är det så ! alla bilar har dock tillfällen då förbränningen inte är ideal för katten.
Men katten klarar det då den kan regenerera sig själv från dessa missöden.
Kör man för länge däremot så kan kan den ju pluttas igen helt och inte få en chans att starta processen igen.

Ibland kan kan hjälpa en katt att komma igång (vissa motorer kör med en bränslespridare innan katten för att elda på ordentligt vid behov, mest dieslar dock).
Och man kan ibland även återställa en katt genom att spola ur den med vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Då får vi hoppas katalysatorn inte blivit förgiftad då...

skulle nog vara om den kleggar igen men det kräver nog att du kör med fel förbränning väldigt länge.

sen är det inget som säger att du inte förbränner allting, tjejens besiktnings man sa att bilen förbränner all bensin enligt hans mät värden trots att den går fett och det minskar även risken för att det fastnar oförbrända rester i den.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

sen är det inget som säger att du inte förbränner allting, tjejens besiktnings man sa att bilen förbränner all bensin enligt hans mät värden trots att den går fett och det minskar även risken för att det fastnar oförbrända rester i den.

Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att besiktningsmannen i fråga inte riktigt vet vad hen pratar om. Fet förbränning betyder att syret tar slut innan det har hunnit reagera med alla kolväten. Utan syre stannar förbränningen, och finns det kolväten kvar, vilket det gör, annars är förbränningen inte "fet", så har du per definition en ofullständig förbränning.

Nog om det, för nu är vi off topic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Den enda slutsatsen jag kan dra av det är att besiktningsmannen i fråga inte riktigt vet vad hen pratar om. Fet förbränning betyder att syret tar slut innan det har hunnit reagera med alla kolväten. Utan syre stannar förbränningen, och finns det kolväten kvar, vilket det gör, annars är förbränningen inte "fet", så har du per definition en ofullständig förbränning.

Nog om det, för nu är vi off topic...

Det var det han sa och visade även att hans mätare sa 0. Är en jeep wrangler med "påhängt" system för att minska avgaserna så den kanske vanligtvis gillar mer bränsle? Motorn är en gammal rak 6a.

Har TS kollat läckor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Motorlampan har slocknat och har inte kommit tillbaka. Inga åtgärder gjorda.

Visa signatur