Vänta till Black Friday. Men det kanske var tanken?
Här är min dator.
https://prisjakt.nu/list.php?l=3726937&view=m
Temat på min dator är vitt och svart och med (om något) vitt ledljus. Detta är stilrent i min smak. Om man nu ska ha glasruta då.
Jag har en massa kringutrustning där men jag är på mobil så krångligt att göra en ny lista.
Jag väntar fortfarande på 9900k så det är en god idé att vara medveten om att det är väntetid på den. En 9700k kommer få likvärdig prestanda, men vet inte hur tillgängligheten är på den.
Jag hade nog kanske i efterhand valt ett annat PSU och köpt vita kablar från cablemods. https://store.cablemod.com
Då Corsairs kablar i alla fall V1 är lite för styva. I version två så är de inte braided så i min smak inte lika snygga. Och V2 är vad du vill köpa om du ska köpa corsair RM750/850X White. V1 har bara 4x4 CPU cablar och moderkortet drar nytta av en till 4pins kabel. Som jag nu i efterhand har beställt.
Typ som någon tipsa om ovanför seasonic platinum 850w tror jag är riktigt bra också. Svarta kablar så cablemods då om man vill ha vita kablar.
Jag hade inte rekommenderat att gå så mycket högre än 850W då mer bara blir Overkill och gör att PSUet inte går effektivt och genererar onödig värme i chassit.
Evolve tycker jag personligen är riktigt snygg också.men har aldrig byggt i en så kan inte uttala mig djupare.
Bry dig inte så mycket om kommentarerna kring Hero Maximus. Det är väldigt överdrivet allting. De har gjort besparingar på den men det är inga stora problem som det låter som i tråden. Och snarare handlar om att den borde ha varit aningens billigare. Men som en princip borde du kanske köpa ett Gigabyte-moderkort eller kanske ett Taichi de är ju riktigt snygg också(och bra) passar bra i svart och vitt tema.
De två extra fläktarna är till push/pull på X62an. Detta är bra men tar lite för mycket plats i mitt h500i och kan påverka hur mycket luft som kan sugas in. Ska leka lite med det där.
Köper du ett större chassi som du ville så skulle jag rekommendera ett AIO med 360 radiator då jag tror 9900k behöver all kylning den kan få. Vissa av dem iaf. Tex NZXT x72 eller Corsairs h150i. Men X72 är bra mycket snyggare om man har glasruta. Och jag vill rekommendera AIO för att kyla CPUn om inte annat för hur mycket snyggare det är i burken än en gigantiskt luftkylningsklump. Men smaksak såklart. Om du inte bryr dig om insidan spelar det ju ingen roll.
Vad du också kan göra är ju att ta ett vattenkyld GPU också för att få ner temperaturen. De är ju lite dyrare dock.
Typ en sea hawk. https://m.prisjakt.nu/product/4938842
Mina minnen finns ju inte längre men vad jag tittade på innan var dessa. https://m.prisjakt.nu/product/3789403/properties
Finns i andra färger osv. 3200Mhz CL14 med samsungminnen på också som klockar bättre.
Jag har 16GB i mitt system det är alldeles utmärkt. Men för att framtidsäkra när du ändå har en budget kunde det ju kanske varit värt att köra på 32GB. Kan ju eventuellt löna sig i slutändan beroende på hur länge du tänker äga den här datorn. Man rekommenderas inte att mixa ramstickor så att köpa till 16GB senare kan vara lite sämre. Hur stor skillnad det är i realiteten är svårt att svara på. Men om rampriser ska halveras eller vad de nu snackade om kanske du bara kan köpa 32GB nästa år och sälja dessa 16GB. Jag vet inte vad som är bäst. Det är ju dual channel på dessa moderkort så du vill också helst bara köra två stickor för optimal prestanda(om jag har förstått det rätt). Men återigen, inga spel idag utnyttjar mer än 16GB Ram i dagsläget.
En annan sak är ju att det kan vara vettigt att köpa en större SSD och inte uppdelat på flera som jag har. Allt som jag köpt är köpt på olika reor och under en period av tid. Ska du köpa allt på en gång är det vettigare att köpa en stor. Större diskar är ofta lite snabbare och aningens billigare per MB. Om man inte vill dela upp det i en snabb Windowsdisk på NVME m.2 och en annan lite större vanlig SSD för spel. Lite preferens bara. Jag har även 2st externa 4GB diskar som jag har backup på.
Nvme m.2 diskar ger ingen skillnad i spel jämtemot vanliga SSDer men är mindre och teoretiskt sett snabbare.
Jag förstår att mina val inte var riktigt de samma som för dig då du ville ha större chassi och om du vill ha stängt chassi behöver man ju inte bry sig mycket om färgtemat. Men jag tänkte ändå att det kanske fanns intresse. Jag har läst på mig ordentligt de senaste månaderna så om du har några frågar så besvarar jag gärna dem. Jag kan även ta bild på min dator hur den ser ut ifall intresset finns.
Lycka till med bygget!
PS. Sorry för wall of text. Är hemma pappaledig så har väldigt mycket tid till övers.