Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Ni som kör NH-L12 med "lilla" fläkten under kylflänsen. Suger ni in luft genom sidopanelen eller trycker den ut luft för er? Vet ej vilken konfiguration som är bäst

Den bör komma monterad så att den suger in från sidopanelen.
På det sättet blåser den ner på andra delar av moderkortet som mår bra av lite luft. Så bör även bara bäst, i med ny sval luft och låt den varma stiga upp och ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Fick hem chassit igår, och skulle bygga idag, och så ser jag att louqe har gjort en ändring utan (?) o säga till så nu har jag ett 1080Ti WTF3 som inte passar :/ det här slutade ju bra... @kribol01, du verkar ha ett FTW3 också, kör du tophat eller har du lyckats modda in det?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Fick hem chassit igår, och skulle bygga idag, och så ser jag att louqe har gjort en ändring utan (?) o säga till så nu har jag ett 1080Ti WTF3 som inte passar :/ det här slutade ju bra... @kribol01, du verkar ha ett FTW3 också, kör du tophat eller har du lyckats modda in det?

Jag beställde innan Louqe gjorde alla tester, så jag tänkte att det vore smutt att kunna ha två fläktar på toppen. Det visade sig vara räddaren i nöden med den M-tophaten, annars hade jag inte kunnat använda grillen...

Har två problem:
1) Kortet med LED-stripen är 1(!)mm för högt. Och är inte så sugen på att ta av den, pga. lat och vill kunna sälja i originalskick i framtiden.
2) Verkar inte finnas någon bra lösning för kablage ännu.

Så jag har helt enkelt valt att köra på top haten. Har även felanmält allt via gwertheim på Louqes Slack.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Resultat av CPU-stresstest med och utan fläktar som utsug ovanpå:
Mjukvara:
Prime95 v29.4, build 7
CPU-Z 1.87.0.x64
Core Temp 1.12.1

Hårdvara:
i5 8600k @ 4,5 GHz @ 1,164 V
NH-L12 med 92mm fläkt monterad som insug.
2x NF-A12x15 (slim) monterade på toppen som utsug i en M-tophat
Övrigt enligt signatur.

Fläktarna inställda på 1200 rpm:
Efter 10min med full last, temperaturerna stabiliserade.
Core #0: 80C
Core #1: 79C
Core #2: 81C
Core #3: 79C
Core #4: 77C
Core #5: 79C

Utan utsugsfläktar, CPU-fläkten inställd på 1200 rpm:
Efter 10min med full last, temperaturerna inte stabiliserade.
Core #0: 91C
Core #1: 90C
Core #2: 92C
Core #3: 92C
Core #4: 89C
Core #5: 90C

Slutsats: 10C tempsänkning vid 1200 rpm med utsug. Innebär förmodligen att vid normal användning går det att ställa en fläktkurva där både CPU-fläkten och utsugsfläktarna i princip upplevs "tysta" och utsugsfläktarna är avstängda när datorn idlar.

Jag tror egentligen att vid normal användning, om man inte är ordentligt kinkig med CPU-tempen, så behöver man inte utsug på toppen. 92mm fläkten på NH-L12an upplevs nästan ljudlös på 1200 rpm så där finns nog mer att hämta.

___________________________________________________________________________
Gjorde ett test med alla tre fläktar låsta till 900 Rpm, vilket var ungefär max på toppfläktarna för att jag inte störs av ljudet.
Efter 10 min med full last, temperaturerna stabiliserade.
Core #0: 86C
Core #1: 85C
Core #2: 86C
Core #3: 85C
Core #4: 82C
Core #5: 83C

Om någon var intresserad..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@kribol01: Gjorde du något test med medföljande extrafläkten på NH-L12 i botten under PSU? (med/utan top exhaust fläktar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matezon:

@kribol01: Gjorde du något test med medföljande extrafläkten på NH-L12 i botten under PSU? (med/utan top exhaust fläktar)

Får inte plats pga. originalkablage...

Edit: Någon får rätta mig om jag har fel, men 120mm fläkten till NH-L12 är väl en NF-F12 som är gjord för högt statiskt tryck. Det borde innebära ett mer riktat luftflöde, vilket i sin tur mest borde gynna nätagget (jag antar att fläkten snurrar) och grafikkortet med tanke på dess placering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@kribol01: Ja det är en NH-F12, jag fick in den under PSUn (SF600) med orginalkablage men den får inte mycket chans att skicka ut mycket luft där då kablarna täcker bra, gpu sidan e helt fri för luftintag däremot.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller med skruvarna för tophat? Måste man ordna egna M3x8 alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Vad är det som gäller med skruvarna för tophat? Måste man ordna egna M3x8 alltså?

Som det ser ut just nu ja..

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Testa först. Alla chassin verkar inte ha fått sina helicoils lika långt nersatta. Så pröva med de medföljande skruvarna först.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

@H_A_N_72: Det är inte den rekommenderade positionen från Noctua, visst, men det skiljer kanske 1-2 grader i ren kyleffekt, gör inget att montera den i "fel" position.

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem

Jag fick till det till slut! Fick böja pipes:en en del tillbaka annars gick inte sidoplåten ner, men nu är ghosten uppe och kör Fick såga i mitt Asus GTX 1060 Dual också, så klart.. blev jäkligt fult men jaja.

En sak som jag måste ha sett/förstått tidigare, men glömt bort för jag blev förvånad.. grillen ska bara ligga löst uppepå? Känns som man skulle vilja fästa den på nåt sätt, verkar ju t.o.m. finnas skruvhål i den.. men inget i beskrivningen, eller nåt att fästa den i på tophaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Jag fick till det till slut! Fick böja pipes:en en del tillbaka annars gick inte sidoplåten ner, men nu är ghosten uppe och kör Fick såga i mitt Asus GTX 1060 Dual också, så klart.. blev jäkligt fult men jaja.

En sak som jag måste ha sett/förstått tidigare, men glömt bort för jag blev förvånad.. grillen ska bara ligga löst uppepå? Känns som man skulle vilja fästa den på nåt sätt, verkar ju t.o.m. finnas skruvhål i den.. men inget i beskrivningen, eller nåt att fästa den i på tophaten.

Du ska kunna skruva fast grillen i stommen jo! Men det är ingen urfasning för skruvhuvudet, så skruvarna kommer sticka upp och se fula ut (min åsikt).

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk

@H_A_N_72: Jag skruvade dit den lite lätt med dom rundade skruvarna för strömkabelen till grafikkortet ville lyfta grillen lite annars!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Någon som kör två fläktar med insug i botten istället för utsug i toppen? Tänker att det borde kyla ner samtliga komponenter på moderkort, cpu, gpu, ram osv, samt påskynda så värmen stiger ur chassit?

Alltså knuffa luften upp genom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H_A_N_72:

Jag fick till det till slut! Fick böja pipes:en en del tillbaka annars gick inte sidoplåten ner, men nu är ghosten uppe och kör Fick såga i mitt Asus GTX 1060 Dual också, så klart.. blev jäkligt fult men jaja.

En sak som jag måste ha sett/förstått tidigare, men glömt bort för jag blev förvånad.. grillen ska bara ligga löst uppepå? Känns som man skulle vilja fästa den på nåt sätt, verkar ju t.o.m. finnas skruvhål i den.. men inget i beskrivningen, eller nåt att fästa den i på tophaten.

Topgrillen/"locket" sitter fast med magneter.. ? Har du en tophat som är upp&ner? Eller missförstår jag helt vilken grill vi pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Du ska kunna skruva fast grillen i stommen jo! Men det är ingen urfasning för skruvhuvudet, så skruvarna kommer sticka upp och se fula ut (min åsikt).

Skrivet av JesperOlsson:

@H_A_N_72: Jag skruvade dit den lite lätt med dom rundade skruvarna för strömkabelen till grafikkortet ville lyfta grillen lite annars!

Skrivet av burj3:

Topgrillen/"locket" sitter fast med magneter.. ? Har du en tophat som är upp&ner? Eller missförstår jag helt vilken grill vi pratar om?

Aha det är magneter där, de var så svaga att jag trodde att grillen/locket bara satt fast litegrann för att det var klämt av kanterna.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat mera i mitt Spöke med Ryzen 7 1700. Högsta temperatur under stresstest blir c:a 60-62 grader, i ett svalt rum, så allt väl där. Men jag får inte ner temperaturen utan last under 40 grader, även om jag drar upp hastigheten på fläkten. Får se om jag gör något för att sänka detta. Har ni andra med NH-L12 samma erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Som det ser ut just nu ja..

Tack.

Skrivet av pellen:

Testa först. Alla chassin verkar inte ha fått sina helicoils lika långt nersatta. Så pröva med de medföljande skruvarna först.

Ska sälja chassit så har inte unboxat det. Försöker skaffa mig en bild av läget. Känns som det kan bli rätt jobbigt att sitta som mellanhand om man inte får tag på en köpare som vet vad dom ger sig in på.

Skruvar som inte passar, grafikkort som inte passar, risk för repade/kantstötta delar etcetera.

Permalänk
Medlem

@Wachtel: Jag har något konstigt fenomen med min 1800X. Efter boot i idle ligger jag på 35*C kanske. Sen om jag gör något som belastar den väldigt så toppar jag på 74*C. Efter det så droppar den och hoppar mellan 40-50*C även om jag inte gör någonting. Den trillar alltså aldrig ner där den började. Typ som att den hamnar i någon slags boost loop, den boostar ju upp till 4.1ghz.

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Har du något program som styr grafikkortets prestanda? Jag har märkt att EVGA:s ger en mindre, pendlande belastning som skapar ett sådant fenomen.

Permalänk
Medlem

@Wachtel: GPU:n ska väl inte påverka CPU:n? Har ju AMDs Radeon grej för sina GPUer där jag undervoltat samt lagt OC på mitt Vega64...?

Utöver det har jag lagt snabbare timings på mina G.Skill Flare X Cl14 3200mhz enligt DRAM Calculator for Ryzen, (FAST).

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Jo, tyvärr ett välkänt fenomen med EVGA:s programvara. Den är igång konstant och belastar då CPU:n av och till. Om det samam hos dig vet jag inget om, det vara bara ett skott i mörkret. Du kan ju testa att låta den stå utan last efter start och se om den går upp i temperatur efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Ah, mitt chassi står tomt, Limestone, L Tophat, Väntar på resten av tophats och copper top. (SvenskFlagga)

Vart får du flaggan ifrån?

__

Fick hela min beställning den 29e. 3x tophats, copper grill och chassit.
Kör NH-L12 och SF450 som många andra, använder 0/3 tophats men vill ha möjligheten när jag känner för det.

Dags för nytt grafikkort nu istället. Vill egentligen inte ge nvidia en spänn men finns dåligt med alternativ, nån som kan rekommendera ett tyst 2070 som passar i Ghost?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Chassi: Louqe Ghost S1 Pangea
CPU: Intel i7 7700K
Moderkort: Asus Z270i Strix
RAM-minne: Corsair Venegence LPX 16gb 3000Mhz
PSU: Corsair SF600v1
GPU: Gigabyte Geforce RTX2080ti Windforce
SSD: 1x850 EVO 500GB m.2 1x970 500GB m.2 nvme
Kylare: Noctua NH-L12

I jämnförelese med mitt gamla Ncase M1 så var detta mycket trevligare att bygga i.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Jag har varit sugen på ett spöke ett tag och har till och med lagt bud på några, men börjar nu inse att det inte finns en chans att mitt Gaming X får plats i det? Det tar ju upp lite mer än 2 slots

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Chassi: Louqe Ghost S1 Ash + L Tophat
CPU: 9900k
CPU-Kylare: Corsair Hydro Series, H100i PRO
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-I GAMING
RAM-minne: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 16GB
PSU: Corsair SF600
GPU: Asus 970
Lagring: Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD + 2T hdd

Har problem med att datorn fryser sen startar om sig. Tror att moderkortet inte orkar leverera ström till CPU för allt funkar som det ska om jag stänger av boost funktionen och kör på 3.6GHz. Någon mer som har samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Jag har varit sugen på ett spöke ett tag och har till och med lagt bud på några, men börjar nu inse att det inte finns en chans att mitt Gaming X får plats i det? Det tar ju upp lite mer än 2 slots

Stirra dig inte blind på antalet slots, även om det ger en bra fingervisning. Titta istället under specs hur pass högt kortet är från backplate till front. Är det <5cm bör det fungera, men ju närmare 5cm du går desto mer tight fit blir det mot sidoplåten.

Jag har ett ASUS Strix 1080 Ti och även efter att jag tagit bort fläktkåpan diffar det ett par mm för att sidoplåtan skall få plats utan att klämma åt fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Stirra dig inte blind på antalet slots, även om det ger en bra fingervisning. Titta istället under specs hur pass högt kortet är från backplate till front. Är det <5cm bör det fungera, men ju närmare 5cm du går desto mer tight fit blir det mot sidoplåten.

Jag har ett ASUS Strix 1080 Ti och även efter att jag tagit bort fläktkåpan diffar det ett par mm för att sidoplåtan skall få plats utan att klämma åt fläktarna.

Kortet är tyvärr 51mm enligt spec och enligt mina mätningar är det ytterligare lite till då fläktbladen är lite längre ut än så.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450