Permalänk

Grafikkort har stoppats kod 43 - nvidia

Hej önskar lite tips på vad som kan ha hänt och vad jag kanske mer kan kolla.

Fakta:
Moderkort: Asus z97a
GFX: Gigabyte gtx 780
Ram: 8gb corsair ddr2 nånting i samma tidsera.
Windows 10.

Bakgrund:
Dotterns dator började strula för henne när hon startade diverse spel, skärmen blev svart, blev kanske något grafikfel osv. Sin vana trogen startar hon om datorn och sedan fungerade det rätt ok, oftast helt ok resten av dagen. Detta var runt förra veckan.

Nutid:
Nu har det dock kommit till den nivån att så fort man installerar en drivrutin till grafikkortet, dvs en annan än den som är inbyggd i windows så slutar grafikkortet att fungera. Med sluta fungera menar jag att det dyker upp med en varningstriangel i enhetshanteraren.

Grafikkortet kan producera bild, både med windows egna drivisar men även med nvidias, skillnaden är varningstriangeln i enhetshanteraren.

Vad har jag testat:

• Installera om grafikkortet och installera nya och gamla drivisar (i omgångar)

• Installera om grafikkortet och köra DDU först

• Båda åvan efter en ominstallation av windows (dock den ifrån meny inne i windows- inte helt nytt ifrån skiva/usb)

• Flytta på gfx kortet till en annan pciex16 slot och göra allt åvan i olika steg

Nu vet jag inte vad mer jag kan göra förutom att slänga in ett annat gfx kort i samma burk och se hur länge det fungerar eller flytta över 780 kortet till en annan burk.
Båda dessa är rätt mycket mer jobb än jag hade önskat mig just nu då jag inte har en burk som inte används, inte heller ett annat kort som bara ligger.

Mina tankar går till att antingen så är moderkortet kört (pciex bussen) eller gfx kortet, dock helt utan förvarning i en helt ok ventilerad Fractal design R4 låda.

Några tips på om ni stött på liknande problem och ev hur det löstes?