Permalänk
Avstängd

Enligt denna sida ska ~80c vara lugnt, +95c verkar vara där prollen kan ta stryk om den körs vid denna temperatur under längre stunder.

https://community.amd.com/thread/213058

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu: Okey, antar att det är ungefär samma på min 2700x, kanske får slå till med en ny kylare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghostairn:

@VadSaDu: Okey, antar att det är ungefär samma på min 2700x, kanske får slå till med en ny kylare.

Har du plats för det så kör på en stor kylare dubbeltorn likt Dark Pro 4 eller NH-D15.

Eller håll utkik efter dessa på begagnatmarknaden, ibland kan man fynda dessa kylare för 250-550:-

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

@VadSaDu: Det tror jag, min spire wraith ligger precis intill vengeance rgb pro, men på bredden, garanterat. Men DH-15 måste köpas som special för am4 om jag inte minns fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghostairn:

@VadSaDu: Det tror jag, min spire wraith ligger precis intill vengeance rgb pro, men på bredden, garanterat. Men DH-15 måste köpas som special för am4 om jag inte minns fel

Minns inte heller hur det ligger till med Noctua och AM4, men jag tror de senare NH-D15 får man med monteringssats för AM4.

https://www.inet.se/produkt/v100796/noctua-nh-d15-am4

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Coreflake: 1200 i CB får jag med min ryzen 5 1600 klockad i 3,8

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,8GHz - MSI Tomahawk b350 - Sapphire Radeon 7870 2Gb - 16Gb Corsair LPX @ 2800MHz

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Minns inte heller hur det ligger till med Noctua och AM4, men jag tror de senare NH-D15 får man med monteringssats för AM4.

https://www.inet.se/produkt/v100796/noctua-nh-d15-am4

Då varken nh-d15 eller drp 4 passade så fick det bli h150i pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ghostairn:

Då varken nh-d15 eller drp 4 passade så fick det bli h150i pro

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för datorlåda? Är inte en 150i, 360mm radiator? Tycker att lådan bör ha varit 165mm djup då.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Vad är det för datorlåda? Är inte en 150i, 360mm radiator? Tycker att lådan bör ha varit 165mm djup då.

Sitter med ett kolink horizon, nej 160mm över MB är chassi, och nh15 behöver 165, och mina minnen är 51mm, så drp4 går inte heller, sitter idag redan 3x120mm i fronten.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det borde ringa en liten bjälla när det står att du har haft 1.525 volt på cpu och bara 80 grader som max med en stock kylare? Just sayi'n man.....Hade avinstallerat det skräpet till programmvara när i stort sett allt är fullständigt fel. Det blir som att använda en miniräknare i skolan även om man vet att den räknar ut fel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Det borde ringa en liten bjälla när det står att du har haft 1.525 volt på cpu och bara 80 grader som max med en stock kylare? Just sayi'n man.....Hade avinstallerat det skräpet till programmvara när i stort sett allt är fullständigt fel. Det blir som att använda en miniräknare i skolan även om man vet att den räknar ut fel.

Jag har läst en hel del om att just Ryzen justerar sig själv och fixar och trixar med volt och klocka, och att 1,5 skulle vara normalt ibland. Samt att jag postat några bilder innan där det står att den har haft över 1,5 och ingen reagerat. Att man ska undvika hög volt på Intel om man klockar och sätter 1,45 som standard är skadligt, det visste jag.
Tackar för att du tog dig tid att bara påpeka fel, hade dock uppskattat en lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CPU-Z visar samma typ av spänning som HWinfo så ja 2700X matas med över 1,5V i korta stunder när man har PBO aktiverat (iaf på de moderkort jag testat med). Om du vill ha högre prestanda så kör med offset mode på Vcore och en lägre spänning, så får du högre klockfrekvenser då processorn går svalare. (förutsatt att du inte kör med MSI för dom saknar denna funktion)

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

CPU-Z visar samma typ av spänning som HWinfo så ja 2700X matas med över 1,5V i korta stunder när man har PBO aktiverat (iaf på de moderkort jag testat med). Om du vill ha högre prestanda så kör med offset mode på Vcore och en lägre spänning, så får du högre klockfrekvenser då processorn går svalare. (förutsatt att du inte kör med MSI för dom saknar denna funktion)

Låter intressant, jag har ett tuf x470 gaming plus. Något tips på vad jag ska sätta för volt manuellt? Har hyfsad kylning i burken och min h150i pro borde landa idag.
Har nog känt lite att min 2700x flaskar lite så jag kör ett Strix 1080 och får dips i fornite samt ligger (med vsync) i bf5 på 75-76fps med någon dip ner på 64fps typ (75hz 1440p)

Skickades från m.sweclockers.com

Fps
Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det borde ringa en liten bjälla när det står att du har haft 1.525 volt på cpu och bara 80 grader som max med en stock kylare? Just sayi'n man.....Hade avinstallerat det skräpet till programmvara när i stort sett allt är fullständigt fel. Det blir som att använda en miniräknare i skolan även om man vet att den räknar ut fel.

Det är helt normalt på en Ryzen. Det är under mycket korta stunder den är uppe på sådana nivåer.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

HWMonitor ger galna värden för Ryzen. HWInfo fungerar betydligt bättre för CPU-temperatur. Komplettera med Ryzen Master för klockhastigheten så har du bra koll. Jag testade en hel del när jag köpt min 2700X men för min del fungerade XFR väldigt bra. Bara med en rejäl överklockning fick jag högre värden i CB15 exv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Låter intressant, jag har ett tuf x470 gaming plus. Något tips på vad jag ska sätta för volt manuellt? Har hyfsad kylning i burken och min h150i pro borde landa idag.
Har nog känt lite att min 2700x flaskar lite så jag kör ett Strix 1080 och får dips i fornite samt ligger (med vsync) i bf5 på 75-76fps med någon dip ner på 64fps typ (75hz 1440p)

Skickades från m.sweclockers.com

Testa med samma inställning som på bilden, Min går att köra -0,0935V också. Varierar efter hur bra/dålig silikon man får

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

http://forumbilder.se/H918Q/offset.jpg?width=700

Testa med samma inställning som på bilden, Min går att köra -0,0935V också. Varierar efter hur bra/dålig silikon man får

Fixade det som du visade på bilden, vad blir skillnaden? Hehe
Pbo är aktiverat samt dem inställningar du visade mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Fixade det som du visade på bilden, vad blir skillnaden? Hehe
Pbo är aktiverat samt dem inställningar du visade mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Lägre volt = går svalare = PBO klockar cpun högre, sen vet jag inte hur mycket mer det finns att hämta med orig kylaren, men med en NH-D15 så ligger min 2700X mellan 4200-4250mhz i spel.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

Lägre volt = går svalare = PBO klockar cpun högre, sen vet jag inte hur mycket mer det finns att hämta med orig kylaren, men med en NH-D15 så ligger min 2700X mellan 4200-4250mhz i spel.

Kanon! tackar massor, nu verkar den gå svalare då med pbo visar ryzen master en peak på 4350mhz i bf5. Borde vara resultat av att den inte blir lika varm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Kanon! tackar massor, nu verkar den gå svalare då med pbo visar ryzen master en peak på 4350mhz i bf5. Borde vara resultat av att den inte blir lika varm?

Jo jag fick ner förbrukning ca 35-40W i full load genom att sänka volten. Märks dock inte lika mycket i spel då processorn i princip aldrig belastas max

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostairn:

Låter intressant, jag har ett tuf x470 gaming plus. Något tips på vad jag ska sätta för volt manuellt? Har hyfsad kylning i burken och min h150i pro borde landa idag.
Har nog känt lite att min 2700x flaskar lite så jag kör ett Strix 1080 och får dips i fornite samt ligger (med vsync) i bf5 på 75-76fps med någon dip ner på 64fps typ (75hz 1440p)

Skickades från m.sweclockers.com

I BF5 har du future frame rendearing på?

Permalänk

@w4nt3n: Ska kolla, kommer en edit: Står på off.

Permalänk

@w4nt3n: Jag satte på ON och tyckte spelet flöt bättre?