Permalänk
Medlem

Keystone/cat6

Hej och hå. Har lite funderingar kring patchpaneler, eller mer specifikt keystone modeller. Så vitt jag förstått är detta att föredra framför traditionell patchpanel pga. Crosstalk mm. Att det är skillnad mellan cat5e och cat 6 är en sak, men är utformning/storleken på själva keystone kontakt/Jack olika? Eller passar båda kontaktmodeller i keystone panelerna? Har suttit och letat en längre stund, men verkar praktiskt taget omöjligt att hitta några keystone patchpaneler av något slag i svenska butikerna om det nu är någon skillnad mellan cat5e och 6 dvs. Tar tacksamt emot tips på modeller och butiker. Går ju så klart att importera men skulle vara skönt att slippa det för en gångs skull

Tack på förhand

Typo
Permalänk
Medlem

nej, är ingen skillnad alls. enda skillnaden mellan cat 5e och cat 6 osv är att kvalitétskraven på kablarna är högre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Darkfall:

Hej och hå. Har lite funderingar kring patchpaneler, eller mer specifikt keystone modeller. Så vitt jag förstått är detta att föredra framför traditionell patchpanel pga. Crosstalk mm. Att det är skillnad mellan cat5e och cat 6 är en sak, men är utformning/storleken på själva keystone kontakt/Jack olika? Eller passar båda kontaktmodeller i keystone panelerna? Har suttit och letat en längre stund, men verkar praktiskt taget omöjligt att hitta några keystone patchpaneler av något slag i svenska butikerna. Tar tacksamt emot tips på modeller och butiker. Går ju så klart att importera men skulle vara skönt att slippa det för en gångs skull

Tack på förhand

Finns på ett flertal ställen, gäller att hitta bara Utformningen skiljer mellan tillverkare och mycket sällan mellan olika standarder.
https://www.elbutik.se/category.html/skap-stativ-patch-kablar...

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem

Ok tackar, så alla keystone patchpaneler funkar då, kanon då vet jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Keystone anger hålbilden/monteringen. Ett jack som är kompatibelt med Keystone, fungerar i uttagsramar och paneler. Tänk dock på att det finns lågbudgetprylar som har för bulkiga/klumpiga jack som inte passar i en del paneler eller uttagslock/ramar. Själva jacket passar i hålbilden, men är för stort för att få plats. En del jack är för breda, så det inte går montera dessa bredvid varandra i en patchpanel för Keystone. Vilka dessa jack är, vet man aldrig i förväg. Men vill man optimera möjligheten att få sådana skräpjack så köper man så billigt det bara går.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.