Skrivet av superduperkille:
Halloj!
Har många år kört med Boxee och på senare tid har jag inte streamat mycket film över nätverket så boxen har blivit liggande. Igår när jag försökte starta upp den och försöka streama över nätverket så lyckades jag inte. Googlade en del och förstod att det var Windows 10 som ställde till det eftersom SMB v1.0 är inaktiverat pga säkerhetsskäl. Jag är mån om säkerhet och tänker inte öppna upp den möjligheten bara för att kunna använda Boxee.
Därför undrar jag nu vad man ska ha istället? Läst lite om nVidia Shield och Amazon Fire TV.
Vilken av dom ska man ha? Eller finns det andra bra prylar för att streama film över nätverket?
Det är väl förvisso ingen jättefara att slå på SMBv1 om man kör det på ett NAT-nätverk innanför en router, och har koll på säkerheten kring eventuell wifi, som väl är att anse som den rimliga vägen in för en okänd angripare. Men men, för att svara på din frågeställning:
Jag trivs alldeles utmärkt med min Shield 2017. Liten och smidig, går tyst även vid last, och änsålänge har Nvidia varit skitduktiga på det där med uppdateringar, till och med modellerna från 2015 får fortfarande "the latest and greatest" gällande Android TV-uppdateringar. Gängse standard är ju annars att tillverkarna slutar lägga resurser på utveckling för plattformar som inte längre finns att köpa.
Allmänt sett känns den väldigt rapp, Kodi funkar utmärkt, och det är inga problem att ansluta typiska PC-tillbehör typ tangentbord och mus. Bara att plugga in och se glad ut. Gillar man inte originalfjärren (dassig räckvidd, kan fixas med en relativt enkel antennmod), så funkar en gammal vanlig windows media remote utmärkt också utan någon särskild konfiguration. Jag tillhör egentligen det gamla gardet som föredrar en lite mer traditionell HTPC och de anpassningsmöjligheter en sådan ger, men är ändå väldigt nöjd med Shield. Har inte misslyckats att göra nåt jag vill göra hittills i alla fall. Den är dessutom relativt enkel att roota om man vill det.
Hur det ligger till med Fire TV i de frågorna har jag ingen koll på, av det enkla skälet att jag inte har någon, och inte heller stått i begrepp att skaffa en. Om jag däremot får gissa, så är väl hårdvaruspecsen ganska snarlika. Eller ja, de har väl åtminstone ungefär lika mycket krut under skalet. Förmodligen kan valet kokas ner till en fråga om design, och vilka features man vill ha utöver möjligheten att glo på högupplöst film.
Om jag ska peka på en sådan "killer feature" hos Shield, så är det väl i sådana fall att den är ganska gaminginriktad. De har jobbat med att göra den så kompatibel som möjligt med många native Android-spel, den har stöd för GameStream (streama spel från PC med Nvidia-grafikkort), och den levereras med (en riktigt bra) handkontroll, som förstås också är användbar om man gillar att fippla runt med emulatorer.
Återigen kan jag inte säga särskilt mycket om FireTV, men den är förstås Alexa-kompatibel, vilket kan vara synnerligen intressant om man har fler grejor ur Amazons ekosystem.
Klart det finns andra bra grejer. Det finns massor av 4k-boxar i varierande prisklass. Vågar dock påstå att de båda du kikat på är bland det kraftfullaste som finns på den marknaden, och att om du vill ha något bättre, så är det någon regelrätt mini-PC i stil med Intel NUC eller nåt som gäller. Givetvis får man då göra en del uppoffringar vad det gäller storlek och sådant. Lite beroende på vad du vill köra på en sådan är det också mer eller mindre klabb med installation. För Kodi finns det dock färdiga "just enough OS"-distar som är superenkla att installera och få igång. LibreELEC är ett exempel.
Edit: bra synpunkt från föregående skribent; ska man bara glo 1080p-material, så är en Pi 3 + LibreELEC ett bra och framförallt mycket billigare alternativ. Pi har en enorm community, och LibreELEC till den funkar klockrent och är väloptimerat. Kodi är väl en bit tröttare i menyerna än på Shielden, men det är inte så man irriterar sig på det nämnvärt. Den funkar också bra som emulatorplattform om man vill leka med lite sånt, äldre konsoler upp till PSX orkar den att emulera alldeles utmärkt.