Köpråd hörlurar och amp

Permalänk
Medlem

Köpråd hörlurar och amp

Eftersom mitt nuvarande headset slutat fungera har det nu blivit dags att köpa något nytt. Det jag ska använda hörlurarna till främst är spel, mestadels CS samt att lyssna på musik. Efter att ha kollat runt lite så lutar det åt att köpa Beyerdynamic DT990 Pro. Är det några lurar ni skulle rekommendera eller finns det några andra i ungefär samma prisklass som är bättre?

Är inte så insatt i vad som behövs för att ljudet ska vara bra, men som jag förstått det kommer jag i alla fall behöva köpa en amp för att kunna driva hörlurarna. Det jag tittat på där är främst E10K och O2+Odac. Vilken av dessa två bör jag välja? Kommer jag bli nöjd om jag köper E10K eller är det värt att betala lite extra i början och kanske slippa uppgradera i framtiden?

Visa signatur

Fractal Design R5 |Intel Core i7 4790K | Asus Z97-A | Cooler Master Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix | Evga SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 8GB | Crucial MX100 256GB | WD Green 1TB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tjena.

Jag testade ett par DT990 Pro 250 Ohm med en E10k och kan ju lugnt säga att lurarna är bra för gaming förutsatt att dina öron klarar av den höga toppen. Ljudet skär in i öronen emellanåt så jag lämnade tillbaka mina och kör ett par DT770 pro 80 Ohm med E10k istället. Mjukare ljud och man behöver inte oroa sig för obehagliga överraskningar i samband med skjutspel ffa. Dock har du mycket bättre soundstage med DT990 än 770 även om 770 är bra så är den inte lika bra som 990.

Kan du Eq så ska man kunna få fram bra ljud på 990 men jag är totalt kass på det så eventuellt i framtiden. Tänk också på att 990 med sin framhävda topp inte är lämplig för en del musiksorter. Obehagligt hur det helt plötsligt susar och skorrar rätt i örongången.

Sen vet jag inte om E10k klarar DT990... Den går till 150 ohm enligt spec.

Beställ hem både 770 och 990 och testa. Komplett har 60 dagar öppet köp och har båda lurarna.

Sen finns även Sennheiser HD599 för 1490 på inet/komplett. De lurarna är också bra. Har testat. Dock tyckte jag byggkvalitén var bättre på Beyers grejer. Bättre bas på DT lurarna också.

Sennheiser Hd599 (Öppna lurar) Bra soundstage, lite mer precis och tillbakadragen bas, underbar för allt från musik, film till spel.
Beyerdynamic DT990 pro 250 ohm (Öppna lurar) Grymma för gaming. Riktigt bra bas. Sämre för musik och film. Tänk på hörseln.
BD DT770 pro 80 Ohm (Stängda lurar) Bra soundstage, bra mjuk bas, bra för allt som HD599.

Hoppas detta hjälpte.

Lycka till!