Jag gör 6–8 köp om året från tyska Amazon, men har aldrig någonsin fått levererans via UPS. Det är oftast Deutsche Post, DHL, Post DK/Postnord, men även Royal Mail, d.v.s. brittiska posten. I våras när ett paket försvann fick jag en ny leverans med kurirpost via DHL! En retur av en felaktig vara jag gjorde nyligen hanterades också via DHL.
Amazon har lager utspridda över hela Europa och man kan få intrycket att lagrets placering styr vilken fraktleverantör som används.
"Sold by NN and fulfilled by Amazon" kan betyda allt från att ett fristående företag skickar varan direkt till dig till att den finns med i samma paket som dina övriga varor. Jag får ofta delade leveranser från olika lager även om alla varor säljs av Amazon själva.
Ett tips är att lägga till saker du är intresserad av i en shoppinglista och sedan skaffa Amazons mobilapp. Då får du tips om tillfälliga (och ofta mycket bra) extrapriser på dessa varor! Lägg även till ett antal billiga bra-att-ha-saker du inte måste köpa direkt i shoppinglistan eftersom de kan vara bra att ha för att fylla ut upp till beloppet för fri frakt (39 euro). Ibland är det snabba ryck som gäller och då är det bra att vara redo.
Jag vet inte hur Amazon styr sina priser, men jag hade i slutet av juli tittat några gånger på en tröja (av märket Hugo Boss) jag gillade. Den kostade 108 euro. För ett par veckor sedan fick jag ett e-postmeddelande om att den var nedsatt till 37,99 [!] euro. Eftersom priset till Sverige ökade till strax över 39 euro p.g.a. EU:s momsregler var det bara att beställa direkt! Ett par timmar senare kostade den 108 euro igen ...
Samma sak hände en tjejkompis som hade tittat på en dyr klänning och helt plötsligt kunde köpa den för en tredjedel av det svenska priset.
Nu kan man inte förvänta sig lika stora sänkningar på teknikprylar där marginalerna ofta är väldigt låga, men Amazon kan ha riktigt bra priser ibland!
Många av Amazons riktigt bra erbjudanden verkar bara gälla några timmar (en del av dem kallas flash deals) så det gäller ofta att vara snabb!
Det kan även vara värt att hålla koll på dagens erbjudande som kan vara riktigt bra!
Om du handlar och inte har bråttom på grund av något tillfälligt erbjudande kan det även vara värt att göra en sökning på "add-on item" som är olika prylar till (ofta, men inte alltid) riktigt bra priser. Där hittar jag ofta en hel del bra-att-ha-saker som kan användas för att fylla ut upp till gränsen för fri frakt (39 euro).
Tänk på att priset dessutom oftast ökar med fem procent när du kommer till den sista sidan i "kassan". Tvingande EU-regler gör att företag inom EU som årligen säljer för över (cirka) 300 000 kronor till Sverige måste ta ut svensk moms på 25 procent i stället för landets egen moms (den tyska momsen är 19 procent, och jo, det blir fem procent dyrare när man räknar om på rätt sätt).
Allt som säljs av Amazon själva får därför automatiskt svensk moms. När det gäller fristående säljare ("Sold by NN and fulfilled by Amazon") kan det variera och jag har fler än en gång fått fakturor med två olika momssatser.
Välj slutligen att betala i euro – ALDRIG i SEK – eftersom Amazon tar ut flera procent extra när du använder deras valutaomvandling.
Du kan stänga av den här omvandlingen permanent under
Account & Lists -> Your Account -> Amazon curency converter (på panelen Ordering and shopping preferences) -> knappen Turn Off Amazon Currency Converter