TP-LINK Deco M9 problem vid installation

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har problem med att få access till internet när jag ska installera mitt Deco-system. Jag har access till internet när jag kopplar min dator med kabel direkt på LAN utgången på switchen (stadsnät)
Väljer dynamisk IP när jag installerar Deco.
Jag har Bahnhof som tjänsteleverantör.

Permalänk
Relik 📜

Jag tror @Björn Endre gjorde ett test där, kanske sitter på bra hjälp?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

For Swedish Users Only
Technical Support Phone (EN):
+46 (0) 8 718 10 88 English Service, 24 hours a day, 7 days a week
Fee:
Depending on rate of different carriers
E-mail:
support.se@tp-link.com (English service)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CJPEt:

Hej. Jag har problem med att få access till internet när jag ska installera mitt Deco-system. Jag har access till internet när jag kopplar min dator med kabel direkt på LAN utgången på switchen (stadsnät)
Väljer dynamisk IP när jag installerar Deco.
Jag har Bahnhof som tjänsteleverantör.

Jag har också fiber via Bahnhof. Jag måste ge en ny enhet access hos Bahnhof innan det funkar. Däremot får jag upp deras sida för att lägga till ny enhet när jag lägger till en ny router eller så. Har du något liknande, d v s att du måste säga åt Bahnhof att låta den nya routern (Deco 9) har access till nätet?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har också fiber via Bahnhof. Jag måste ge en ny enhet access hos Bahnhof innan det funkar. Däremot får jag upp deras sida för att lägga till ny enhet när jag lägger till en ny router eller så. Har du något liknande, d v s att du måste säga åt Bahnhof att låta den nya routern (Deco 9) har access till nätet?

Hej. Det är första gången jag kopplar upp mig mot Bahnhof via stadsnätet, nyligen fått fiber indraget till huset. Jag kopplar Deco till min switch, den LAN-utgången lyser orange, kopplar jag direkt till datorn så lyser den grönt, dock kommer jag inte in på vissa hemsidor pga DNS-problem. Jag får inte upp någon sida när la till Deco-enheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
TP-Link

DNS inställningar

@CJPEt: Vi har haft andra bredbandskunder som har problem med Internetanslutningen när de använder TP-Links Routers / Deco-system.
Detta beror på en nyligen anpassad ISP (internet Service Provider)-infrastruktur.

Vi rekommenderar att du ändrar DNS-servern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på TP-Link Routers / Deco-system.
Om hur du ändrar DNS-servern på våra produkter har vi utarbetat FAQ för dig:
För TP-Link Routers: https://www.tp-link.com/us/faq-1712.html
För Deco-system: https://www.tp-link.com/en/faq-1855.html

Visa signatur

Support TP-Link Nordic AB
T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
Medlem

@TP-Link: Fungerar det lika bra med att ändra till Cloudflares 1.1.1.1 och 1.0.0.1?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
TP-Link

@nyllet83: Vi har inte testst med Cloudflare's adresser men det borde fungera lika bra som med Googles.

Visa signatur

T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
Medlem

Har Telia fiber, sitter först en tjänstefördelare, sen kommer Deco 1. Trådlöst fungerar bra, men inte när jag kopplar kabel från Deco till switchen...allt trådbundet är dött...
Däremot fungerar det om jag kopplar kabel från Deco till min gamla router o vidare till switchen...
Vad gör jag för fel? Nån som har tips;)

Permalänk
TP-Link

Deco trådlöst eller trådbundet backhaul

@Ritchy72: Deco mesh systemet använder protokollet IEEE 1905.1 för att känna av om deco enheterna är trådbundna eller trådlöst kopplade. Alla switchar skickar inte vidare dessa paket, ex så stödjer inte D-links omanagerbara switchar 1905.1 protokollet vilket medför att deco enheterna skapar ett trådlöst backhaul istället för trådbundet.

https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898?page=...

Visa signatur

T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se

Permalänk
Medlem

Ok, tack!
Följde tråden och verkar som att
det ska fungera med switch från
TP-link...ska prova byta ut switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TP-Link:

@CJPEt: Vi har haft andra bredbandskunder som har problem med Internetanslutningen när de använder TP-Links Routers / Deco-system.
Detta beror på en nyligen anpassad ISP (internet Service Provider)-infrastruktur.

Vi rekommenderar att du ändrar DNS-servern till 8.8.8.8 och 8.8.4.4 på TP-Link Routers / Deco-system.
Om hur du ändrar DNS-servern på våra produkter har vi utarbetat FAQ för dig:
För TP-Link Routers: https://www.tp-link.com/us/faq-1712.html
För Deco-system: https://www.tp-link.com/en/faq-1855.html

Hej!
Har tidigare haft Deco M5 och kört mot Bahnhof. Nu har jag för avsikt att byta till Deco M9 Plus men råkade ut för problemen som andra beskrivit ovan vid installationen, alltså ingen kontakt utanför husväggen.
Provade ändra DNS-servern enligt beskrivning men lyckades ändå inte få uppkoppling.
Värdena för ändrade DNS-servern verkar inte ligga kvar efter att de ska vara sparade och omstart av Deco-systemet.

Vore tacksam för lite ytterligare tips.

Permalänk
TP-Link

@CJPEt: Man kan behöva ange MAC adressen på routern (deco primär enheten) för att bli tilldelad en ip adress av internet leverantören. Kontakta Bahnhofs kundtjänst och ange den nya MAC adressen som du hittar på undersidan av deco enheten.

Visa signatur

T. (+46) 8 718 10 88
support.se@tp-link.com
www.tp-link.se