Permalänk
Medlem

@Dimetikon: Hur ska de komma fram till vilka som har Corona då om de inte testar alla som visar upp symptomen?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Folding är en klassiker här på sweclockers.
Finns en hel egen forumdel för det här.
https://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag

Folding@home är ett projekt där hemanvändares hårdvara kan vika proteiner åt forkningen. Vanliga dödliag upplåter sina grafikkort och processorer räkna på proteiners förmåga att vika sig på olika sätt. Beräkningskrävande som pokkers.
Det är inte helt olikt iden med krypto-mining. Men det här kom tidigare - och gör världen bättre istället för dig själv rikare.

Folding@home hade väl sina gulddagar på forumet för en... ja 6-10 år sedan kanske? Men det lever helt klart kvar.
Värt att tillägga är att man inte bara räknar ut proteiner själv. Man kan joina sweclockerslaget och vara med och tillsammans få sweclockersteamet att klättra på highscores för vilka lag som genererar störst mängd beräkningar per tidsenhet. Så det finns lite gemenskap och tävling inbakat i det också ;).

Och nu har alltså forskningsprojektet riktat in sig på coronavirus verkar det som. Testa proteiner för skydd mot den nya virussträngen antar jag.

Drog igång det igen här efter några års paus. Bra att det uppmärksammas!

Kan man bidra på något sätt så är det bra. Varje liten sak som kan hjälpa till i jakten på vaccin och botemedel kan ha stor betydelse i längden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@CubaCola: och vad är skillnaden om du nu har corona? Behandlingen är precis som vid vanlig influensa, Alvedon, lite nässpray och en massa netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Så varför kan vi inte agera likadant men sätta folk i karantän och screena dom när dom kommer från länder där spridningen fått fart som Italien, Kina, Iran osv?
Du vet, för att hindra att viruset inte får fotfäste i för stor skala?

Skrivet av anon190792:

Ja det kostar pengar, men då är det ingen bra krisberedskap om motivationen är att det blir för dyrt. Då lägger man sina kort åt ödet och håller tummarna helt enkelt då, det känns ju betryggande.

Rent spontant tänker jag mig att det inte är pengar som brister, utan personal och andra resurser som kan tänkas behövas i samband med både smittspårning och hantering av bekräftat smittade.

Du kommer att behöva personal som kan ta hand om alla som har feber (det är ju exempelvis säsong för vanlig influensa också och lär vara betydlig vanligare än corona i dagsläget...) och du måste hantera alla dessa som att de faktiskt har corona = X antal vårdpersonal och X antal skyddsutrustning som går åt för att hantera folk med vanlig influensa/förkylning eller andra orsaker till feber och hosta. Utöver det så går det åt ett antal virustest för att hålla koll på dessa, och just virustest lär ju riskera bli en bristvara. Sedan så kommer du med screening inte fånga en enda person som är smittad men fortfarande befinner sig i inkubationsperioden.

Jag tror personligen att det mest är ett spel för gallerierna, alternativt att man anser att man har resurser över för att göra detta. Men hur ser det ut i grannländerna? Finland? Danmark? Norge? Screenar dom? Hur många fall av corona har stoppats med screening generellt? Hur många fall av corona har man fångat upp med karantän?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Hur många fall av corona har man fångat upp med karantän?

En karantän kan väl vara lyckad även om inget nytt fall framkom? Typ https://www.bbc.com/news/world-australia-51538711

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Viking
Skrivet av Dockland:

Vi vet ju inte exakta siffror innan skiten klingat ut. JAg gissar på mortalitet på runt 0,5-0,8% av totalen. Kan vara uppåt väggarna, men inte över 2% det har jag svårt att tro

Just nu är det väl ca 7,37% som gått bort om man tar antal döda delat på tillfrisknade. 2933/39781=0,0737=7,37%. Nu är det väl inte så man räknar ut dödligheten, men ändå.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

En karantän kan väl vara lyckad även om inget nytt fall framkom? Typ https://www.bbc.com/news/world-australia-51538711

Poängen med en karantän är väl huvudsakligen att fånga upp sjukdomsfall? Om det inte fångar upp några kan man ju fundera om de resurserna hade varit bättre att använda till annat? Någonstans bör man väl göra en analys av hur man på bästa sätt utnyttjar sina resurser?

Därmed inte sagt att varken screening eller karantän är verkningslösa, jag försöker bara problematisera och få med tanken på vad de kostar rent resursmässigt och om det är vettiga sätt att använda dessa resurser

Permalänk
Avstängd

Mycket märkligt det här som jag tidigare varit inne på....??

Vi har en statsepidemolog på folkhälsomyndigheten som surrar en massa oförståelig nonsens.

DN har öppnat sina artiklar och det finns en mycket trovärdig läkare tillika professor i ämnet som totalsågar nuvarande läge och Tegnells surr.

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndi...

Sen landade Iran Airs flyg för någon timme sedan och fortfarande så sker inga extra kontroller.

Privata företag ska hålla anställda i karantän 2 veckor som besökt riskområden men detta gäller inte skolor etc....

Mycket märkligt!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Mycket märkligt det här som jag tidigare varit inne på....??

Vi har en stasepidemolog på folkhälsomyndigheten som surrar en massa oförståelig nonsens.

DN har öppnat sina artiklar och det finns en mycket trovärdig läkare tillika professor i ämnet som totalsågar nuvarande läge och Tegnells surr.

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kritik-mot-folkhalsomyndi...

Sen landade Iran Airs flyg för någon timme sedan och fortfarande så sker inga extra kontroller.

Privata företag ska hålla anställda i karantän 2 veckor som besökt riskområden men detta gäller inte skolor etc....

Mycket märkligt!!

Håller med dig, det är extremt märkligt. Inte många som reagerar heller vilket är störande. Den tolfte bekräftade personen kom från Iran men istället för att stoppa flighter så ska man alltså släppa in alla och sedan jaga ifatt de för att se vilka de har varit i närheten av? Sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

@CubaCola: och vad är skillnaden om du nu har corona? Behandlingen är precis som vid vanlig influensa, Alvedon, lite nässpray och en massa netflix

Så du förespråkar att vi ska inte testa alls?
Eller vilka ska vi testa?

Jag förstår inte varför man klär sig i skyddskläder om Corona är så bagatellartat som du beskriver det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Poängen med en karantän är väl huvudsakligen att fånga upp sjukdomsfall? Om det inte fångar upp några kan man ju fundera om de resurserna hade varit bättre att använda till annat? Någonstans bör man väl göra en analys av hur man på bästa sätt utnyttjar sina resurser?

Poängen är att skydda resterande befolkning. Anser man att risken är hög nog att inkommande kan vara sjuka, då är det värt att sätta dem i karantän. Så ja, den cost/reward-analysen görs såklart.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så du förespråkar att vi ska inte testa alls?
Eller vilka ska vi testa?

Jag förstår inte varför man klär sig i skyddskläder om Corona är så bagatellartat som du beskriver det.

Självklart ska man testa för det om du kommer in och har allvarliga symtom, så dom vet vad dom jobbar mot, men finns ingen anledning för varje person att testa sig om man bara har lindriga symtom.

Anledning till skyddskläderna antar jag är för att dom är extremt exponerade för sjukdomen och helt enkelt inte vill bli sjuka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Självklart ska man testa för det om du kommer in och har allvarliga symtom, så dom vet vad dom jobbar mot, men finns ingen anledning för varje person att testa sig om man bara har lindriga symtom.

Anledning till skyddskläderna antar jag är för att dom är extremt exponerade för sjukdomen och helt enkelt inte vill bli sjuka?

Fast vissa som bär Corona-viruset visar upp lindriga sympton, men då fångar man inte upp dessa om man inte ska testa dessa personer utan de i sin tur kan smitta vidare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Rent spontant tänker jag mig att det inte är pengar som brister, utan personal och andra resurser som kan tänkas behövas i samband med både smittspårning och hantering av bekräftat smittade.

Du kommer att behöva personal som kan ta hand om alla som har feber (det är ju exempelvis säsong för vanlig influensa också och lär vara betydlig vanligare än corona i dagsläget...) och du måste hantera alla dessa som att de faktiskt har corona = X antal vårdpersonal och X antal skyddsutrustning som går åt för att hantera folk med vanlig influensa/förkylning eller andra orsaker till feber och hosta. Utöver det så går det åt ett antal virustest för att hålla koll på dessa, och just virustest lär ju riskera bli en bristvara. Sedan så kommer du med screening inte fånga en enda person som är smittad men fortfarande befinner sig i inkubationsperioden.

Jag tror personligen att det mest är ett spel för gallerierna, alternativt att man anser att man har resurser över för att göra detta. Men hur ser det ut i grannländerna? Finland? Danmark? Norge? Screenar dom? Hur många fall av corona har stoppats med screening generellt? Hur många fall av corona har man fångat upp med karantän?

Ja det fattas nog mycket personal, resurser i alla former eftersom sjukhusen har det svårt som det är, och det borde vara en prio fråga för politikerna som dom skulle försökt löst sen en lång tid tillbaka.
Jag tänker också att fattas det personal och resurser innan det blivit ett utbrott. Hur ska det då bli om det väl blir ett utbrott i Sverige eller detta klassas som en pandemi.
Taktiken verkar vara "vi kan inget göra, håll i hatten" typ.

Jag vet inte ur det ser ut i våra grannländer eller vad deras planering är och inte heller hur många fall av corona som man fångat upp i karantän.
Men om resurser fattas i så stor omfattning så spelar ingenting roll iaf, det är bara hålla tummarna som sagt.

btw såg Bill Gates prata om "The next outbreak? We’re not ready" redan från 2015, YouTubes algorithm verkar hänga med i svängarna iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Håller med dig, det är extremt märkligt. Inte många som reagerar heller vilket är störande. Den tolfte bekräftade personen kom från Iran men istället för att stoppa flighter så ska man alltså släppa in alla och sedan jaga ifatt de för att se vilka de har varit i närheten av? Sanslöst.

Björn Olsen tidigare DN länkad har hållit en rak linje från början och ifrågasatt folkhälsomyndigheten.

Det måste ju i en demokrati vara bättre att köra med öppna kort isf att ta till diktaturens metoder att mörka!!

Sen att "öppna kort" kostar pengar måste vi klara av.

"Var beredd på det värsta men hoppas på det bästa" har Olsen uttryckt.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

Håller med dig, det är extremt märkligt. Inte många som reagerar heller vilket är störande. Den tolfte bekräftade personen kom från Iran men istället för att stoppa flighter så ska man alltså släppa in alla och sedan jaga ifatt de för att se vilka de har varit i närheten av? Sanslöst.

Ja det här måste väll ändå vara helt fel taktik? Typ torka up Coca Colan man spillde över golvet istället för inte spilla skiten ifrån början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast vissa som bär Corona-viruset visar upp lindriga sympton, men då fångar man inte upp dessa om man inte ska testa dessa personer utan de i sin tur kan smitta vidare.

Men varför måste dom fångas upp om dom inte har några allvarliga symtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Men varför måste dom fångas upp om dom inte har några allvarliga symtom?

Ja du, varför måste de fångas upp? Måste jag verkligen svara på den?
Det kanske är så att de smittar ? och smittar grupper som inte tål viruset på samma sätt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Ja det fattas nog mycket personal, resurser i alla former eftersom sjukhusen har det svårt som det är, och det borde vara en prio fråga för politikerna som dom skulle försökt löst sen en lång tid tillbaka.
Jag tänker också att fattas det personal och resurser innan det blivit ett utbrott. Hur ska det då bli om det väl blir ett utbrott i Sverige eller detta klassas som en pandemi.
Taktiken verkar vara "vi kan inget göra, håll i hatten" typ.

Jag vet inte ur det ser ut i våra grannländer eller vad deras planering är och inte heller hur många fall av corona som man fångat upp i karantän.
Men om resurser fattas i så stor omfattning så spelar ingenting roll iaf, det är bara hålla tummarna som sagt.

btw såg Bill Gates prata om "The next outbreak? We’re not ready" redan från 2015, YouTubes algorithm verkar hänga med i svängarna iaf.

https://www.di.se/nyheter/coronaviruset-skrammer-bill-gates-e...

Skrivet av plunn:

Björn Olsen tidigare DN länkad har hållit en rak linje från början och ifrågasatt folkhälsomyndigheten.

Det måste ju i en demokrati vara bättre att köra med öppna kort isf att ta till diktaturens metoder att mörka!!

Sen att "öppna kort" kostar pengar måste vi klara av.

"Var beredd på det värsta men hoppas på det bästa" har Olsen uttryckt.

Tror inte de mörkar, men det handlar mer om idioti. Det är många som varit i tex norra Italien och är förkylda men som inte testas för att "det behövs troligtvis inte". Snart är vi uppe i Italiens siffror. Sydkorea e såpass högt för att de testar så många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja du, varför måste de fångas upp? Måste jag verkligen svara på den?
Det kanske är så att de smittar ? och smittar grupper som inte tål viruset på samma sätt?

Precis som alla andra sjukdomar menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Precis som alla andra sjukdomar menar du?

Hade inte förvånat mig om du arbetade på Folkhälsomyndigheten

Permalänk
Avstängd

Nu är också många migranter påväg hit till oss och de reser genom hela europa vilket gör det lättare att dra på sig virus.

Ja rekommenderar handsprit för er som reser mycket med lokaltrafik och använder toaletter på tågstationer etc.

Någon som har åsikter om man borde undvika snabbmat och restauranger nu för att inte bli smittad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Hade inte förvånat mig om du arbetade på Folkhälsomyndigheten

haha absolut:P

Men vad tror du dom ska göra när viruset kommit hit på allvar? kanske insjuknar 5000 personer per dag, knappast så att vi kan sätta alla i karantän eller hur? Dom har antagligen gjort bedömningen att det inte går att stoppa smittan från att komma hit och lägger därför krafter på att samla in data från dom smittade i nuläget, där av karantän. När sen den stora smällen kommer så kommer dom endast behandla de som har allvarliga symtom (precis som vid vanlig säsongsinfluensa, som för övrigt är dödligare än vad det nya coronaviruset ser ut att vara) medans de som bara har lindriga symtom får gå hem och ta alvedon och nässpray och sjukskriva sig fram till dom är friska igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Någon som har åsikter om man borde undvika snabbmat och restauranger nu för att inte bli smittad?

Jag har dragit ner på restaurangmat lite, åt fortfarande lunch under hela förra veckan, men ingen mer restaurangmat efter jobbet, brukar vanligtvis bli 2 mål om dagen för mig som är hämtmat men nu tänker man lite mer "vem har lagat maten".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

haha absolut:P

Men vad tror du dom ska göra när viruset kommit hit på allvar? kanske insjuknar 5000 personer per dag, knappast så att vi kan sätta alla i karantän eller hur? Dom har antagligen gjort bedömningen att det inte går att stoppa smittan från att komma hit och lägger därför krafter på att samla in data från dom smittade i nuläget, där av karantän. När sen den stora smällen kommer så kommer dom endast behandla de som har allvarliga symtom (precis som vid vanlig säsongsinfluensa, som för övrigt är dödligare än vad det nya coronaviruset ser ut att vara) medans de som bara har lindriga symtom får gå hem och ta alvedon och nässpray och sjukskriva sig fram till dom är friska igen.

Med den taktiken så är nog saker och ting kört för många äldre, typ 40+ då det verkar som man kan få sjukdomen flertalet gånger. Dvs du blir inte immun mot den om du haft den en gång. Då blir det en meatgrinder, fler och fler kommer att dö beroende på hur många gånger du får skiten.

Sätt folk i karantän som fått skiten, be folk stanna hemma, iaf de som kan jobba hemmifrån bör rekommenderas att göra det och säg åt folk att endast gå ut för att handla/hämta mat. Förse befolkningen med billig men närorik mat som levereras ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

haha absolut:P

Men vad tror du dom ska göra när viruset kommit hit på allvar? kanske insjuknar 5000 personer per dag, knappast så att vi kan sätta alla i karantän eller hur? Dom har antagligen gjort bedömningen att det inte går att stoppa smittan från att komma hit och lägger därför krafter på att samla in data från dom smittade i nuläget, där av karantän. När sen den stora smällen kommer så kommer dom endast behandla de som har allvarliga symtom (precis som vid vanlig säsongsinfluensa, som för övrigt är dödligare än vad det nya coronaviruset ser ut att vara) medans de som bara har lindriga symtom får gå hem och ta alvedon och nässpray och sjukskriva sig fram till dom är friska igen.

Det är just därför man ska agera fort innan det sprider sig för mycket.
Vad gör du när du har en vattenläcka hemma?.. ringer rörmokaren efter 3 veckor eftersom det ändå kommer bli vattenskadat eller ringer du direkt för att minimera skaderna?

Sjukhusregionen här hade upp till 20 platser för Corona-smittade, så om det blir 5000 per dag så är det kört ärligt talat.
Därför hade det varit bättre att gå ut tidigt för att minimera antalet smittade och kunna hålla det under kontroll, än att låta gränserna bara vara öppna ifrån kända områden där man lätt blir smittade.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TimeCommando:

https://www.di.se/nyheter/coronaviruset-skrammer-bill-gates-e...

Tror inte de mörkar, men det handlar mer om idioti. Det är många som varit i tex norra Italien och är förkylda men som inte testas för att "det behövs troligtvis inte". Snart är vi uppe i Italiens siffror. Sydkorea e såpass högt för att de testar så många.

Jo det är en "mörkning" i avseende att allting som kostar skattepengar försöker man motivera med en obegriplig handlingsplan.

Så låt oss ta smällen och "move on", sen ligger då Sverige i botten på OECD,s lista över sjukhus och sängplatser och det bådar inte gott.

Inkl att jag såg en intervju med någon "donna" från MSB som på fullaste allvar skulle köra en upphandling av skyddsmaterial eftersom man har brist. (stollar) Finns det något kvar på världsmarknaden så får man nog bara betala utan någon upphandling!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Nu är också många migranter påväg hit till oss och de reser genom hela europa vilket gör det lättare att dra på sig virus.

Ja rekommenderar handsprit för er som reser mycket med lokaltrafik och använder toaletter på tågstationer etc.

Någon som har åsikter om man borde undvika snabbmat och restauranger nu för att inte bli smittad?

Jag tänkte också på det. Hur ska smittspårningen fungera på dessa id-lösa människor?
Man vet inte var de har varit, var de är på väg eller vem de är.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av employed:

Kolla på filmen Contagion [2011]. Väldigt intressant film som förklarar väldigt mycket frågor i ämnet. De förklarar tex att det är svårt att analysera virus i början av en epidemi. Andra saker är också väldigt intressanta. Bla Hur länder skyller på varandra. Troll på internet som sprider fakta och falskinformation för egen vinning.

Mycket spekulationer och väldigt lite fakta. Sverige har ju till skillnad från andra länder varit väldigt öppna. Var personerna varit som blivit smittade. Var de bor, sökte hjälp och befinner sig nu.

Man ska inte skylta med vilken beredskap ett land har då främmande makter kan utnyttja det vid en potentiell attack.

Sverige har MSB, Smittskyddsinstitutet, Försvarsmakten osv (som dessutom genomförde en övning nyligen för just detta).

Vad mer vill du ha?

Den där biten hade jag glömt helt. Då tar iaf jag tillbaka det jag sagt om bristande info från myndigheter.

Förvisso tycker jag att mer "Allmänna samhällsmeddelanden" i exempelvis SVT och SR hade kunna pumpats ut om att man ska inte resa utomlands till drabbade länder (duh), man ska tvätta händerna med tvål i 37 grader varmt vatten i minst 30 sekunder, man ska inte skaka hand, man ska arbeta hemifrån om det går, man ska köra skola hemifrån via webben, man ska ha affärsmöten via webben, osv. Mycket går att göra för att minska smittspridningen tills att vaccin tillverkats även det tyvärr ligger typ ett år borta.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Munskydd hjälper inte, är helt bortkastat att använda.

https://www.doktorn.com/artikel/fr%C3%A5gor-och-svar-om-coron...

Läs gärna hela artikeln du länkade till "Det enda som möjligen skulle skydda är om en person som är sjuk använder munskyddet". Om man sen smittar när man inte har det på sig är väl knappast munskyddets fel.