docker node-red kommer inte ihåg installerade paket

Permalänk
Medlem

docker node-red kommer inte ihåg installerade paket

Jag har en docker node-red install

version: '3' services: node-red: image: nodered/node-red:latest container_name: node-red restart: unless-stopped environment: - TZ=Europe/Stockholm ports: - "1880:1880" # Node-Red volumes: - '/srv/nodered/data:/data'

Jag har startat den med docker-compose up -d vilket fungerar utmärkt, sedan ansluter jag med docker exec -it node-red bash och kör npm install --save node-red-dashboard därefter så fixar jag mina flows och dashbord m.m.

sedan tänkte jag fixa en traefik docker container och få den att automagiskt lägga till node-red-dashboard som /ui (utan port till node-red 1880). Men det betyder att jag var tvungen att lägga till lite rader i docker-compose filen och därmed köra den igen. Det resulterade i att node-red-dashboard inte längre finns kvar.

Varför finns inte node-red-dashboard kvar? Jag har ju definerat /data för "persistent storage".. men det värkar inte som att node-red/npm sparar informationen om att jag vill ha node-red-dashboard installerat där, hur kan jag fixa det?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Nej, det fungerar precis som det är tänkt. Data-volymen är tänkt för data som skall sparas, inte för program.

För att få Dashboard att "stanna kvar" i containern måste du lägga till det i själva Docker-filen och bygga en ny image, alt bygga en image med enbart Dashboard, annars kommer Dashboard att raderas varje gång du tar bort Node Red-containern.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.