Permalänk
Medlem

Sporify Connect port?

Hej!

Jag kör et IoT nätverk och det funkar bra med AirPlay och Chromecast, dock funkar inte Spotify connect, en del enheter dyker upp men uppspelning fungerar ej.

Någon som vet vilka portar som används då jag misstänker att det är det som strular.

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Först provar den 4070, sen 443 och sist 80 samt att för ca 2 år sedan började de använda Google Cloud.

Permalänk
Medlem

"IoT nätverk", menar du mesh nätverk? vilka produkter använder du?

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Har ett separerat VLAN som separerar mina prylar från IOT, detta är sedan blockat med brandväggsregler och har hittat vilka portar som AirPlay och chromecast använder och det fungerar bra men som sagt Spotify connect fungerar inte. Men om de gått över till Google clous borde ju detta inte vara ett problem, borde funka om jag öppnar 4070, ska prova detta

Använder Unifi för nätverkets enheter

Permalänk
Medlem

Sonos kör ett speciellt protokoll för att broadcasta (mDNS). Dvs kör du i ditt IOT-vlan så kommer du inte kunna använda sonos connect i ett annat vlan.
Det går att "fixa", du kan tex köra en igmp-proxy mellan dina vlan som tar hand om broadcasten. Kör man pfsense så kan man köra pimd.
Själv har jag löst det med ospf som broadcastar mellan mina vlan direkt i switchen.
Det är rätt så struligt att få igång, men vill man så går det. Skulle dock rekommendera att du kör enklaste vägen och lägger dina sonos-högtalare på ditt vanlig LAN.

Såg att det fanns ett blogg-inlägg här för unifi: http://www.jeffsloyer.io/post/sonos-usg-firewall-ports/

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD