Behöver hjälp med inköp av moderkort till Ryzen 7 3700x

Permalänk
Inaktiv

Behöver hjälp med inköp av moderkort till Ryzen 7 3700x

Hej

Mitt moderkort dog för två dagar sen och eftersom det inte finns några moderkort att köpa till i7 7700k så får det bli en uppgradering. Jag hade tänkt mig en Ryzen 7 3700x och ett moderkort till den. Kollade på ASUS ROG STRIX B550-F men såg att mina ram minnen inte var kompatibla!? Jag skulle behöva hjälp med att hitta ett moderkort som cirkus >2000. Verkar som att det är svårt att hitta ett som mina ram minnen funkar i, trodde detta skulle vara det sista problemet. Jag trodde att det dög med att ram minnena va DDR4.

Chassi: Fractal Design Define S
GPU: MSI GTX 1080
CPU kylare: Noctua NH-D15
Chassi fläktar: 4st 140mm noctua
RAM: G.Skill 32gb 3200 MHz 2x16gb arktl nr:F4-3200C16D-32GTZR
Förvaring: Samsung 970 evo 1TB/ Samsung 960 evo 250gb/ WD black 1TB

Permalänk
Medlem

Ramminnena bör funka även fast de inte finns med i QVL listan, vilket jag antar är vad du menar när du säger att de inte funkar?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Inaktiv

@Mattias10: Okej, eftersom att det är en kompabilitets lista så trodde jag att dom som stog i listan va dom som gällde. Men tyckte det va lite konstigt att mina ny ram minnen inte skulle funka.

Permalänk
Medlem

@anon253785: Kika här:RAM QVL
Exempelvis Gigabyte B550M DS3H finns med.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon253785:

@Mattias10: Okej, eftersom att det är en kompabilitets lista så trodde jag att dom som stog i listan va dom som gällde. Men tyckte det va lite konstigt att mina ny ram minnen inte skulle funka.

Det är bara sådana minnen som de har testat och kan verifiera till 100% att det fungerar. Men mer eller minder alla fungerar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Inaktiv

@Fenrisulvfan: Tack så mycket tänkte inte på att kolla på G.skills hemsida...

Permalänk
Inaktiv

@Dreijer: Okej då förstår jag

Permalänk

De bör fungera i stock settings utan problem.
När det gäller XMP så kommer alla på QVL ha en XMP-profil eller två sparad på moderkortet, men även de som inte är med på QVL kan mycket väl också ha en XMP-profil. Så va det i mitt fall med Gigabyte z390 Aorus Master + G.Skill F4-3600C15D-16GTZ

Jag har ingen aning om vad chansen är att det inte finns någon XMP-profil för dina minnen, men det lär inte vara en omöjlighet (eller är XMP sparat på RAM-minnen...? I forget). Skulle det vara så kan du ändå själv sätta den spänning och timings som ska gälla för din XMP-profil. Det kan hända att när moderkortet gör sin "memory training" att den inte sätter sub-timings helt optimalt, vilket den iofs aldrig gör men det kan nog bli större diskrepans mellan optimala settings och vad du får än om den hade en XMP-profil testad och godkänd på ditt moderkort.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är nu om jag skulle köpa rog strix b550-E skulle allt få plats då?. Noctuan är ju förbannat stor

Permalänk
Inaktiv

@Galadhnen: Okej, är inte jätte insatt i XMP och bios inställningar. Hur stor är det om man har XMP inställningar redan på moderkortet eller om man gör dom själv?

Permalänk
Medlem

XMP/D.O.C.P profilerna sitter i BIOS, detta vet jag för mina RAM fick en 3000MHz profil utöver den tidigare 2933MHz profilen när jag uppdaterade BIOS.
Om du väljer XMP/D.O.C.P eller sätter värdena själv spelar ingen roll, eftersom det bara är en sparad uppsättning värden, du kan dock få lite bättre värden än vad XMP/D.O.C.P anger om du har tur med dina exemplar, vill du pilla med det så är programmet Ryzen DRAM calculator bra.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

Så länge du kan få samma hastighet och primära timings som XMP så kommer det inte vara någon större skillnad. Om några sub-timings inte sätts helt optimalt så kommer du nog inte märka någon skillnad om du inte gör benchmarks, då kan du säkert tappa några få poäng.

Just ditt minnes-kit är validerat att köras med XMP i 3200MHz med primära timings 16-18-18-38 och spänning på 1.35V
Om du sätter de inställningarna manuellt så bör det inte vara några problem, moderkortet testar sig fram själv (memory training) för övriga inställningar.
Men om du ändå ska in i BIOS och sätta sånt så kan du nog utan vidare testa t.ex. 3600 MHz (gå inte över det med Ryzen om du inte verkligen vet vad du håller på med), primära timings 15-15-15-35 och 1.45V. Om det inte funkar eller visar sig vara instabilt, testa med 1.5V, över det skulle jag inte gå för daglig användning.

Men innan du gör något i BIOS är det bra om du kollar hur du kan rensa CMOS (då sätts alla inställningar i BIOS tillbaka till factory settings) ifall du skulle råka sätta en inställning som gör att du inte kan boota. Det smidigaste är om det finns någon liten knapp på moderkortet som du kan hålla in för att rensa CMOS. Finns ingen knapp så finns det istället två piggar som man kortsluter, eller så kan du ta ut det lilla runda batteriet i moderkortet, hålla in Power-knappen i 10 sekunder och sen sätta tillbaka batteriet.
Se alltid till att läsa moderkortsmanualen och följa instruktionerna för hur du gör med CMOS och såklart om du inte är bekväm med det alls, håll dig till settings på RAM som ska gälla för XMP, dvs de första inställningarna jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

XMP/D.O.C.P profilerna sitter i BIOS, detta vet jag för mina RAM fick en 3000MHz profil utöver den tidigare 2933MHz profilen när jag uppdaterade BIOS.

Ditt moderkort kan göra lite vad det vill, inklusive skriva i EEPROMet som sitter på minnesmodulerna. Men det är i alla fall där och inte på moderkortet som XMP-datat sparas om vi pratar om XMP. I alla fall om man ska tro Wikipedia-sidan om SPD.