2080 Ti begränsad av PCIe 8x 3.0?

Permalänk

2080 Ti begränsad av PCIe 8x 3.0?

Hej gott folk!

Så jag har i dagsläget mitt 2080 Ti i den lägsta slotten på ett z390 Aorus Master vilket ger tillgång till x8 3.0-banor. Den teoretiska bandbredden är alltså som mest ~7.8GB/s, men jag vet inte riktigt om det finns något sätt jag kan se hur mycket data som faktiskt överförs medan jag spelar?

Jag tänker också att det är lite svårt att testa om det blir någon praktisk begränsning eller inte då många spel lär vara begränsade av något helt annat, men vissa spel kanske kan slå i taket för x8 3.0?

Jag har googlat lite och hittat några tester från t.ex. GamersNexus, men då gällde det antingen SLI med 2x RTX Titans eller så va det en äldre artikel där de testade 1080 Ti.

Har ni någon pålitlig källa eller egen kunskap som kan upplysa mig?
Jag flyttar helst inte grafikkortet högre då luftflödet kommer underifrån och om jag flyttar upp grafikkortet måste jag flytta ner ljudkortet som då skulle blocka en del av luftflödet till GPUn.

Permalänk
Medlem

Ja, kortet kommer att begränsas av PCI-E 3.0 x8, men inte mycket. Runt 3% prestandaförlust jämfört med x16

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Permalänk
Medlem

Enligt Techpowerup så kommer ditt grafikkort bli aningen begränsat, men inte mer än några få procent generellt.

Citat:

We are happy to report that the RTX 2080 Ti is finally able to overwhelm PCIe gen 3.0 x8, posting a small but tangible 2%–3% performance gain when going from gen 3.0 x8 to gen 3.0 x16, across resolutions. Granted, these are single-digit percentage differences, and you won't be able to notice them in regular gameplay, but graphics card makers expect you to pay like $100 premiums for factory overclocks that fetch essentially that much more performance out of the box. The performance difference isn't nothing, just like with those small out-of-the-box performance gains, but such small differences are impossible to notice in regular gameplay.

Källa: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti....

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Så jag har i dagsläget mitt 2080 Ti i den lägsta slotten på ett z390 Aorus Master vilket ger tillgång till x8 3.0-banor.

Den lägsta kortplatsen är inte x8 utan enligt manualen x4 och för att ytterligare förvärra lär den dessutom gå genom chipset. Jag hade då omedelbart bytt plats så du får grafikkortet högst upp i x16, ingenting i x8 i mitten (för då kommer den sno sin bandbredd från x16 högst upp) och ljudkortet i x4 längst ner.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Väldigt tveksam att en 3.0 x8 port ska göra nån skillnad öht iom att knappt inga portar maxar äns 2.0 x16 vilket motsvarar en x8 3.0 bandbreddsmässigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Väldigt tveksam att en 3.0 x8 port ska göra nån skillnad öht iom att knappt inga portar maxar äns 2.0 x16 vilket motsvarar en x8 3.0 bandbreddsmässigt.

Nu har det ju dock visat sig att det gör mätbar skillnad i åtminstone de spel och benchmarks som testats i artikeln flera av oss länkat ovan. Huruvida man kommer märka det är en annan sak.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden:
Sätter man kortet i en slot som får lanes från Chipset snarare än CPU märker man det när man får extremt stutter och enorma prestandaproblem i spel däremot .

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu har det ju dock visat sig att det gör mätbar skillnad i åtminstone de spel och benchmarks som testats i artikeln flera av oss länkat ovan. Huruvida man kommer märka det är en annan sak.

3% skulle inte jag kalla märkbe skillnad och man måste mäta väldigt noga under kontrollerade fprmer för att ens kunna mäta så noga. Jag skulle säga att i verkliga spel och datorer är 3% inom felmarginalen och försumbart

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Den lägsta kortplatsen är inte x8 utan enligt manualen x4 och för att ytterligare förvärra lär den dessutom gå genom chipset. Jag hade då omedelbart bytt plats så du får grafikkortet högst upp i x16, ingenting i x8 i mitten (för då kommer den sno sin bandbredd från x16 högst upp) och ljudkortet i x4 längst ner.

Ah, sorry, slotten allra längst ner tänkte jag inte ens på, den är x4 som du säger. My bad. (edit för tydlighet: det är alltså inte den jag använder)

Skrivet av Erik_T:

Ja, kortet kommer att begränsas av PCI-E 3.0 x8, men inte mycket. Runt 3% prestandaförlust jämfört med x16

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-2080-ti...

Okej, jag spelar i princip exklusivt i 1440p, så 2% lägre i snitt med de spel som testades.
Men jag är mindre intresserad av snittet om det är så liten skillnad, då är det viktigare om det finns några spel som är mer signifikant påverkade, och där fanns t.ex. Hellblade som tappade nästan 10% i 1440p och det är ett spel jag planerat att spela snart.

I många spel går det säkert +/- noll då jag bör tappa lite i core frequency pga något sämre temperaturer, men det är ju ett icke-problem.

Tack alla för er input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

3% skulle inte jag kalla märkbe skillnad och man måste mäta väldigt noga under kontrollerade fprmer för att ens kunna mäta så noga. Jag skulle säga att i verkliga spel och datorer är 3% inom felmarginalen och försumbart

Fast nu var ju det inlägget som jag citerade objektivt felaktigt. Det är en mätbar skillnad (notera att jag aldrig skrev "märkbar") utanför felmarginalen. Sedan diskuterade vi redan huruvida detta är en skillnad man märker av eller bryr sig om, men att flika in felaktiga uppgifter i diskussionen gör ingen glad. Därför tyckte jag det vara värt att påpeka detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fast nu var ju det inlägget som jag citerade objektivt felaktigt. Det är en mätbar skillnad (notera att jag aldrig skrev "märkbar") utanför felmarginalen. Sedan diskuterade vi redan huruvida detta är en skillnad man märker av eller bryr sig om, men att flika in felaktiga uppgifter i diskussionen gör ingen glad. Därför tyckte jag det vara värt att påpeka detta.

Bra!

Jag tolkade sitt inlägg lite hårdare än så, inte meningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bra!

Jag tolkade sitt inlägg lite hårdare än så, inte meningen

Ingen fara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q