3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Enligt en butik så ligger jag bra till i kön efter första stora leveransen av strix 3080.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Efter att ha bevakat denna tråden har jag iaf dragit tillbaka min förhandsbokning.
Det är inte kul att vänta när:
- det inte finns något preliminärt datum
- några ÅF favoriseras/prioriteras (detta upplever jag, men det kanske bara är vissa ÅF som har kassa inköpare?)
- man som kund känner att det är 1000 kunder före i preorder (som kanske ska lägga ut sitt kort på tradera)
- några av er inte ens fått ett kort från eran beställning 10 minuter efter release

Verkar enklare att få tag på ett kort som plötsligt ramlar in hos en ÅF

Det är tyvärr frestande när man ser slutpriser på 3080 kort som kostat 7800kr säljs för uppemot 12000kr. Med handen på hjärtat vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort i en liknande sitation (om jag haft ett 3080). Hade nog satt upp på tradera men hade mått dåligt över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Så 14st påväg in av 3080 Strix OC?

Vilket api ska man anropa för att se om man får någon av dom och även när?

Fyfan vad man är sugen. Baaah!

Ja, precis.

Jag tog faktiskt en snabbtitt på deras order-API också ifall man fick någon extra information där, men såg inte ut så, precis som väntat.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Dom som köpt massor av korten och säljer vidare borde ju granskas av skatteverket.
Klassas väl som inkomst?

Bara om det överstiger 50 000:- per år som hobbyversksamhet om jag inte missminner mig.
Däremot så får man väl sälja begagnade saker kors och tvärs. De är ju redan skattade för?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bara om det överstiger 50 000:- per år som hobbyversksamhet om jag inte missminner mig.
Däremot så får man väl sälja begagnade saker kors och tvärs. De är ju redan skattade för?

Ja.det stämmer nog som du skriver.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bara om det överstiger 50 000:- per år som hobbyversksamhet om jag inte missminner mig.
Däremot så får man väl sälja begagnade saker kors och tvärs. De är ju redan skattade för?

Bara om man totalt under hela året tjänar under 19670kr, inklusive vanligt arbete.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hob...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar bara vara en grafisk ändring. API-svaret ger dig fortfarande den informationen, inklusive mer exakta siffror.

https://www.webhallen.com/api/search/live-results/rtx3080

Smart, tack för den

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Några som fått TUF icke OC från webhallen?

Jag har två kompisar som beställde "färdigbyggda" datorer från webhallen med TUF RTX 3080 i sig. Ena beställde releasedagen kl 15:04, typ så fort som webbsidan verkade orka med, och andra först vid 17 eller något. Ingen av dem har fått höra något. Undrar hur de resonerar med såna beställningar.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Wtf 😂 så du beställde idag? Och fick den idag?
Hur kan dom inte varit redan förköpta och slutsålda? Jävla gigabyte, skeppa eagle nu ffs

Jag beställde också ett gigabyte gaming oc igår från inet och det skickades samma dag. Jäkligt konstigt när leveransdatumet på hemsidan typ är i december 😳

Permalänk
Skrivet av Mulllvad:

Jag beställde också ett gigabyte gaming oc igår från inet och det skickades samma dag. Jäkligt konstigt när leveransdatumet på hemsidan typ är i december 😳

Samma här. Mitt kort är på ingång. Fan bara en timme från där jag bor när man spårar det, men jag måste ändå snällt vänta till måndag.

Men som sagt, jag är förvånad att korten inte gick till dem som föreställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar bara vara en grafisk ändring. API-svaret ger dig fortfarande den informationen, inklusive mer exakta siffror.

https://www.webhallen.com/api/search/live-results/rtx3080

Datan du ser där stämmer inte. Det är bara uppskattade siffror från deras sida. Säkert därför också de inte längre visas på hemsidan.

Min 3080 från nvidia borde anlända idag! Segeltorp nu 😳

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romuhousu:

Samma här. Mitt kort är på ingång. Fan bara en timme från där jag bor när man spårar det, men jag måste ändå snällt vänta till måndag.

Men som sagt, jag är förvånad att korten inte gick till dem som föreställt

Jag beställde ett Gigabyte den 28:e och fick sms om att min vara plockades lite innan det började skrivas härinne om att de fanns i lager. Så jag tror korten gick till dom som köpt före och sedan var det några kvar i lager efter det.

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Några som fått TUF icke OC från webhallen?

Jag har två kompisar som beställde "färdigbyggda" datorer från webhallen med TUF RTX 3080 i sig. Ena beställde releasedagen kl 15:04, typ så fort som webbsidan verkade orka med, och andra först vid 17 eller något. Ingen av dem har fått höra något. Undrar hur de resonerar med såna beställningar.

Sitter i samma båt här. Min order på en Webhallen Config med ett TUF 3080 (ej OC) gick igenom 15.02 den 17de. Men jag var inte snabb nog. Det stod att det fanns 10st sådanna datorer i lager.

Tror inte att de hade några datorer i lager och att de allokerade korten gick till komponentförsäljning. Känner mig lurad men bara att vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Förlåt, läste "in i dimman" 🙂

Lugnt. Hade kunnat skriva bättre och tydligare. Lika mycket mitt fel, Förlåt!

Skrivet av bobish:

Det är tyvärr frestande när man ser slutpriser på 3080 kort som kostat 7800kr säljs för uppemot 12000kr. Med handen på hjärtat vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort i en liknande sitation (om jag haft ett 3080). Hade nog satt upp på tradera men hade mått dåligt över det.

Ja, visst är det frestande att kunna tjäna ca 5000kr. Det är ju faktiskt upp till var och en om man vill tjäna pengar på dom möjligheter man fått. Däremot bli marginalen till ett 3090 hyfsat låg när budgivningarna skjuter i höjden så fort.

Vet inte om jag börjar bli knäpp, men jag börjar överväga ett 3090. Sitter redan nu på 4K och har bestämt mig för att datorn är det intresset som har "no-limits". Samtidigt är det dumt att bränna 10-tusen i onödan

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Webhallen i Sickla Köpkvarter verkar ha en Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24GB i lager.

De öppnar om 8 minuter. Vem kniper den?

Visa signatur

LianLi Lancool II Mesh, AMD Ryzen7 5800x3d, Asus Rog Strix B550-F Gaming, HyperX Predator DDR4 3200MHz 2x16GB , Asus TUF Gaming RTX4090, Be Quiet Dark Rock Pro 4, Dell G3223Q, Varjo Aero

Permalänk
Medlem
Skrivet av nima01:

Webhallen i Sickla Köpkvarter verkar ha en Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24GB i lager.

De öppnar om 8 minuter. Vem kniper den?

Spännande!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Skrivet av nima01:

Webhallen i Sickla Köpkvarter verkar ha en Gigabyte GeForce RTX 3090 GAMING OC 24GB i lager.

De öppnar om 8 minuter. Vem kniper den?

Lycka till, det är mitt kort som jag släppte då jag fick tag på ett 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerX73:

Lycka till, det är mitt kort som jag släppte då jag fick tag på ett 3080.

Hade det funnits kvar i lager nu hade jag åkt dit direkt men verkar vara gone

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ni som har beställt FE, gjorde ni det från brittiska sidan? Vilka tider bör man hålla koll på sidan i så fall?

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Ni som har beställt FE, gjorde ni det från brittiska sidan? Vilka tider bör man hålla koll på sidan i så fall?

Svenska och hittills verkar det vara torsdagar som gäller. Tiden de släpps varierar verkar det som så gäller att kolla sidan med jämna mellanrum.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Hmm om det står "Mottagaren har aviserats per brev" - betyder det att den redan finns att hämta? Inte fått någon annan uppdatering och ser inte i appen att den skulle vara framme än.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm om det står "Mottagaren har aviserats per brev" - betyder det att den redan finns att hämta? Inte fått någon annan uppdatering och ser inte i appen att den skulle vara framme än.

Ja, då skall den finnas att hämta, den kan hittas med kollinr.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm om det står "Mottagaren har aviserats per brev" - betyder det att den redan finns att hämta? Inte fått någon annan uppdatering och ser inte i appen att den skulle vara framme än.

Fanns det olika fraktalternativ? Jag var så stressad att jag tittade inte ens när jag fick fylla i mitt kortnummer 3 gånger.
Mitt har bara "Registrerats" i postnord.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, då skall den finnas att hämta, den kan hittas med kollinr.

Mvh

Var precis på posten, men paketet fanns inte där sa hon vilket jag tyckte var konstigt. Gissar att hon inte riktigt orkade anstränga sig.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Fast ska ni verkligen klaga på de som säljer? Ni borde klaga på de som köper för de är de som faktiskt skapar en marknad?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Var precis på posten, men paketet fanns inte där sa hon vilket jag tyckte var konstigt. Gissar att hon inte riktigt orkade anstränga sig.

Ibland aviserar de i förväg då de antar att det skall finnas där innan brevet når dig. Blev rätt sur när det hände mig.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Fast ska ni verkligen klaga på de som säljer? Ni borde klaga på de som köper för de är de som faktiskt skapar en marknad?

De som köper gör ju det pga bristfällig tillgång som skapas av att scalpers köper upp alla kort. Skulle scalpers inte köpa upp rubbet skulle tillgången vara bättre och fler skulle ha möjlighet att köpa dem till rätt pris.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Ibland aviserar de i förväg då de antar att det skall finnas där innan brevet når dig. Blev rätt sur när det hände mig.

Som tur är det knappa 100m till posten så får bara ha lite tålamod.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Var precis på posten, men paketet fanns inte där sa hon vilket jag tyckte var konstigt. Gissar att hon inte riktigt orkade anstränga sig.

"Mottagaren har aviserats per brev" betyder bara att de skickat en avi på posten, inte att paketet faktiskt är framme. Det ska stå att det anlänt till ombudet när du kan hämta ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofman:

Fanns det olika fraktalternativ? Jag var så stressad att jag tittade inte ens när jag fick fylla i mitt kortnummer 3 gånger.
Mitt har bara "Registrerats" i postnord.

Tror inte det. Var också rätt stressad så lyckades tom skrivs in mitt kreditkortsnummer som lägenhetsnummer 😂 Så tror det blir bäst att beställa ett nytt kort också.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE