Atlantica4ever testar Samsung Galaxy S20 Ultra 5G (foto/video)
Sponsrat innehåll: Testpilot
SweClockers testpiloter är medlemmar som på egen hand testar nya produkter i datorvärlden. Denna testpilot arrangeras av SweClockers på uppdrag av Samsung som betalar för publiceringen. Uppdragsgivaren har inget inflytande över innehållet och testpiloten är helt fri att dra egna slutsatser.
► Mer om testet av Samsung Galaxy S20 Ultra 5G
► Mer om SweClockers testpiloter
Nuvarande mobiltelefon och tidigare erfarenhet.
När jag blev kontaktad att få jag hade möjlighet att få testa Samsung s20 ultra, hade jag ganska precis köpt på mig en ny begagnad telefon i form av Huaweis p40 pro. Jag är inte på något sätt van vid den telefonen. Utan mina upplevelser här är i högsta grad en jämförelse mot den Huawei p9 som jag ägt i mer än tre år. Innan dess hade jag hade en Alcatel one touch ultra idol och före det en Samsung galaxy gio. Flaggskepstelefoner är därför något som jag personligen inte har större erfarenhet kring och något jag har känt mig delvis skeptisk mot.

Första intrycket
Jag har inte riktigt förstått mig på hypen för uppackningsupplevelser, telefonen kommer i en svart stilren låda. Med i kartongen finns laddare och sladd, manualer och ett par svarta hörlurar som går att stoppa in i telefonens USB-C uttag. För min egen del saknar jag hörlursuttaget, men dessa hörlurar verkar vid första anblick vara betydligt trevligare än de som exempelvis skickas med Huawei p40 pro. Det medföljer dessutom flera ”öronkuddar” som en kan byta emellan. Något som jag dock saknar, är att inget skal följer med telefonen och värt att notera är att sladden är USB C till USB C.
Ett av de första intrycken som slår mig när jag plockar ur telefonen från kartongen är att den är stor (166.9x 76mm). Men det är nog framför allt vikten jag reagerar på. Generellt är jag van vid en telefon som väger 145 g, denna väger hela 221 när jag lägger den på vågen. Jag upplever den också som relativt fram/topptung och det är relativt svårt att hitta ett bekvämt grepp (där mitt finger inte placerat över och smutsar ner linserna). Då tycker jag mig ändå ha ganska stora händer, men upplever att det är svårt att använda telefonen med bara en hand.

Uppstart av telefon
Genom att ladda ner appen smart switch så kan jag enkla välja ut det jag vill migrera från min gamla mobil. Detta är något som är en väldigt enkel process och det överraskande snabbt. Av säkerhetsskäl tvingas jag självklart logga in på de flesta apparna, som inte är kopplade direkt till google (exempelvis då youtube och gmail). En sak som jag skulle önska var möjlig i migrationen, är att få behålla placeringen av appar. Just nu placeras bara alla mina appar lite random på sidor efter de redan för installerade apparna. Detta betyder att det går lite extra energi när jag kommer på att: "just ja den här appen, ligger inte här länger". För att sedan börja leta runt vart jag lagt den. Det blir helt enkelt lite onödigt flyttande och mixtrande, i den annars enkla processen.
Skärmen och lite personliga inställningar
Det finns inte så mycket att säga om skärmen förutom att jag inledningsvis älskar den. En funktion som jag speciellt kommit att gilla, är möjligheten att i vissa appar som netflix och youtube ha möjligheten att zomma in materialet. Visst kapar det bort en del videon, men i de flesta fall är det en kompromiss som är värd att ta för att få videon att sträcka sig över hela skärmen. Jag testar att leka runt lite med de olika upplösningarna som finns. Skärmen kan du köra i upplösningarna 1600x720, 2400x1080 och till sist 3200x1440. I den högsta upplösningen 3200x1440 stöds inte den högsta uppdateringsfrekvensen 120 hz. Utan den är den då låst till 60 hz. Personligen har jag varit lite kritiskt mot just nyttan av högre uppdateringsfrekvenser, på min datorskärm i hemmet anser jag mig inte riktigt se någon större skillnad på 60 hz eller 90 hz. Detta är en inställning som Samsung s20 ultra ändrar! Det är en betydligt mer behaglig upplevelse att använda den i 120 hz. Speciellt märker jag detta när jag scrollar runt mellan olika sidor. Den sämre upplösningen syns inte alls lika tydligt.
Skärmen kommer med ett fabriks applicerat skyddsglas, något jag är positiv för. Detta skyddsglas gör dock att det finns en ganska vass och märkbarkant runt skärmens kanter. Eftersom jag börjat vänja mig vid smart scrollning från P 40pro så är mina fingrar gärna ute i kanterna. Så första kvällen efter att jag hämtat ut telefonen är därför två av mina fingertoppar ömmande. Det ska sägas om du kör med skal, bör denna kant inte kännas av och jag tror att de flesta kör med ett skal för en mobil i denna prisklass. Men det tar ner intrycket för mig.
I nästa post
I nästa inlägg kommer allt att handla om kameran och video. Hur utmärker sig kameran? Vilka lägen finns och är de bra och kanske framför allt är 100x zoom något mer än bara en gimmick?
Jag kommer att ta upp om det finns saker jag från hur jag vanligtvis brukar jobba med foto, har ni någon speciell funktion eller sätt som ni tar bilder med? Kommentera så ska jag försöka fånga upp så mycket som möjligt.
Två väldigt vardagliga testbilder