Har du lust att motivera det svaret lite utifrån TS önskemål?
Både hur det passar in i prisbilden, hur du anser att det uppfyller kraven på bra bagageutrymme och hur du tänker i allmänhet?
För personligen tycker jag att det verkar som ett ganska dåligt val sett till vad TS önskar - Men jag kan såklart ha tänkt fel.
I mina ögon saknas lite en "rankinglista" för vad som är viktigast för er.
Stort bagageutrymme, komfort, bränsleförbrukning, storlek på bil i allmänhet?
Har ni några önskemål på "sportighet" eller är det komfort på landsväg som är viktigast? Hur många mil kör ni per år, och hur mycket är i stadsmiljö kontra landsväg?
Du pratar om Skoda Octavia, så jag tänker mig att det är en relativt normal mellanklasskombi ni är ute efter - Och du har ett väldigt bra val redan där. Skoda är generellt mycket bil för pengarna, och har utvecklats extremt mycket bara de senaste tio åren - för att inte prata om senaste 20. Du bör definitivt kunna hitta ett väldigt fint exemplar för de pengarna du nämner.
Vill ni titta på en större kombi så kan det vara värt att kika på en Skoda Superb av nyare årsmodell. De ligger i övre delen av er budget för ett bra exemplar, men du har extremt bra lastförmåga i bakluckan och en generellt väldigt fin komfort för pengarna. Jag har kört mycket Passat, och du åker definitivt bättre i Superb. Sedan är Superbs stora trumfkort baksätet - Benutrymmet och takhöjden gör att vem som helst åker bra i baksätet, det går inte att jämföra med någon annan kombi i samma prisklass.
Sedan är det som sagt en stor bil - men ärligt talat känns den knappt större än Octavian bakom ratten. Men det är såklart en ganska stor bil om ni primärt ska fram och tillbaka till jobbet och handla, så det beror på vad du ska ha bilen till. Men komfortmässigt på landsväg ligger den bra till.
Så väl värt att provköra.
Annars är det väl lite huvudsaker att titta på:
- Servicehistorik är viktigt. Det spelar mindre roll om det är gjort på märkesverkstad (även om det har ett visst mervärde), men som någon nämnde tidigare så vill du inte att en så pass dyr och ny bil ska ha servats av "Jan-Åkes Bilmek och Härdverkstad". Om du hittar något sådant i historiken på en "perfekt" bil i övrigt, kolla i alla fall upp så det i alla fall verkar vara en hyfsat seriös verkstad.
Kan också vara värt att kolla vilka service'ar som faktiskt är gjorda. Är nästa service en större service som kostar 10 papp så ta med det i tankarna. Det här kan alla seriösa bilhandlare hjälpa dig med, köper ni privat kan du ringa en märkesverkstad och fråga.
- Miltal är såklart en faktor, mer mil på mätaren - billigare bil. Det påverkar service (se ovan), men det behöver inte alltid vara så enkelt som det låter. En bil någon pendlat tio mil om dagen med, men servat ordentligt och tagit hand om i övrigt kan vara i mycket bättre skick än en bil som någon kört som en idiot två mil om dagen. Servicehistoriken och "allmänt skick" är viktigare än milen, men det är klart att du vill hålla dig så lågt du kan.
- Kolla däck! Ingår vinterdäck när du köper? Är däcken vettiga över huvud taget?
Jag har flera kompisar som köpt bil från stora bilfirmor och fått bilar med däck som knappt skulle klara besiktningen. Kom ihåg att bilfirmor har fruktansvärt bra rabatt på däck och fälgar, så det kostar dem relativt lite att se till att du får nya däck till bilen - Så det är inte alls orimligt att förhandla kring det här.
- Besiktning. Kolla när senaste besiktning är gjord, du ska inte köpa en bil som ska besiktas om tre månader - Köper du från firma så ska de besikta bilen i sådana fall, annars går du därifrån. Nu pratar du så nya bilar att det här troligtvis inte är ett problem, men värt att ha i åtanke.
- Automat vs manuell är ju tycke och smak, men 98% av alla som köper bil idag föredrar automat. Det finns situationer där manuell låda är att föredra, exempelvis om du ska dra tungt eller andra specialtillfällen, men jag ser inget sådant i det du skriver.
Bilar med manuell växellåda är (generellt) svårare att sälja = lägre pris. Det kan lätt skilja 20-30000 mellan likvärdiga bilar med manuell eller automat, så kan du hitta en som du gillar med manuell låda kan det vara värt att fundera över. Annars skulle jag aldrig köpa en bil med manuell låda idag, automatlådorna är så pass bra nu för tiden.
- Dragkrok är billigt att eftermontera nu för tiden, det varierar såklart från bil till bil - Men för runt 5000:- får du en fast dragkrok monterad och klar på de flesta bilar. Så hittar du den perfekta bilen i övrigt går det ändå att lösa för rimliga pengar - Det är värre med annan utrustning som du är fast med oavsett.
- Har du bilen i garage? Annars - Bränslevärmare/parkeringsvärmare är den bästa utrustningen som existerar. Det finns inte till alla bilar, men finns det är det guld värt. Så jävla skönt att bara kunna trycka på en knapp på nyckelringen på morgonen och sätta sig i en varm, isfri bil istället för att stå och skrapa rutorna i snålblåsten - Eller programmera i en app på modernare bilar.
Spelar såklart mindre roll ju längre söderut du kommer dock.
Jag kör Volvo V60 som huvudbil nu - Det är en jävla skitbil du ska undvika i alla fall
Liten på insidan, stor på utsidan, trång och allmänt dyr - både i inköp och i reparationer. Finns definitivt bättre val på marknaden.
Som andrabil har jag dock en två år gammal Skoda Fabia "kombi" som jag trivs väldigt bra med, behändig liten bil - Men det är inte alls vad du letar...