Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

I Västerbottens inland har det övergått till "hänna". Kommer ihåg jag hörde på radio någon gång om en gubbe som stod i kassakön och räckte fram sin hand med ett kort och frågade den unga tjejen i kassan "Gäll' en hänna dänna?" till tjejens totala förrvirrning, varpå en kvinna längre bak i kön var tvungen att agera tolk.

Jajamen, samma sak i norra delarna av Västernorrland.

Skrivet av Pelegrino:

Vad menar du? Riktnummer har varit kopplade till telefon under lång tid där de ofta visar från vilken geografisk plats folk ringer, lite som landskoder (även om riktnummer i Sverige börjat lukras upp). Är uppväxt i Helsingborg där allas telefonnummer började med 042, likaså vet man som skåning att 040 är malmö och 046 är Lund. När jag jobbade inom transport bävade man för 09-nummer för då ringde stäppens krigare.

Han menar att inlägget är ett kul skämt som åker över huvudet på vissa. 👍

Permalänk
Skrivet av bifrost11:

Norrland börjar när här har blivit hänne

Du menar typ:

Citat:

Hä va ättämidda uti Köppäbä,
å ja va hännä å dännä,
ja va uppa å nera,
å inna å uta i Köppäbä

https://www.youtube.com/watch?v=p1MfXTdEzL4

I sådana fall har vi hamnat i mellersta Dalarna (Falun-Borlänge).

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad menar du? Riktnummer har varit kopplade till telefon under lång tid där de ofta visar från vilken geografisk plats folk ringer, lite som landskoder (även om riktnummer i Sverige börjat lukras upp). Är uppväxt i Helsingborg där allas telefonnummer började med 042, likaså vet man som skåning att 040 är malmö och 046 är Lund. När jag jobbade inom transport bävade man för 09-nummer för då ringde stäppens krigare.

Jasså? Väldigt sällan jag ringer genom att använda ”telefon”-appen. Brukar mer ringa genom messenger och dylikt typ. Men om jag ringer genom telefonappwn så brukar numret börja på 07 och jag tror inte det är ortsbundet? Verkar opraktiskt att byta nummer beroende på var man befinner sig. Vad är fördelen?

Så du menar att om min vän har numret 0732225261 och befinner sig i malmö så bör jag slå 0400732225261 och om han åker till lund så måste jag slå 0460732225261 istället?

Verkar sjukt osmidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jasså? Väldigt sällan jag ringer genom att använda ”telefon”-appen. Brukar mer ringa genom messenger och dylikt typ. Men om jag ringer genom telefonappwn så brukar numret börja på 07 och jag tror inte det är ortsbundet? Verkar opraktiskt att byta nummer beroende på var man befinner sig. Vad är fördelen?

Så du menar att om min vän har numret 0732225261 och befinner sig i malmö så bör jag slå 0400732225261 och om han åker till lund så måste jag slå 0460732225261 istället?

Verkar sjukt osmidigt

Har du aldrig använt det kopparbaserade telefonnätet?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Verkar sjukt osmidigt

Ringer du valfritt större företag så kommer inte numret börja på 07 osv.

Aldrig funderat på varför folk från sthlm kallas för 08:or ?

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Har du aldrig använt det kopparbaserade telefonnätet?

Antingen trollar hen, eller så är kanske "97" i användarnamnet en ledtråd till åldern, och är man född 1997 kan man mycket väl ha lyckats missa att det fasta nätet har riktnummer. Om man sen aldrig ringt företag som ännu inte skaffat 0771-liknande nummer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Allt utanför Uppsala och norr om fyrisån är Norrland.
Allt utanför Uppsala och söder om fyrisån är skåne. Skåne är Danmark, och Danmark är mer eller mindre Nordtyskland.
...

Skrivet av Eott:

Det är väl ändå öster och väster om Fyrisån? Du kanske inte borde dricka så mycket...🤓

Skrivet av during:

Poängen är ju att man inte ska behöva veta något om geografi förutom om platsen är norr om Uppsala (följ fyrisån motströms) eller söder (följ medströms),
...

Skrivet av Meathim:

Kusten är dessutom mer söderut än inlandet.

Ni illustrerar alla det norrländska sättet att tänka kring geografi: vi har inte väderstreck, vi har älvdalar! Följer man vattenvägarna så blir resten begripligt.

Norrlandsgränsen följer samma princip, precis som länsgränserna inom Norrland. Inte längs älvarna då utan mellan, eftersom man inte vill dra administrativa gränser mitt i huvudgatan (förutom när det finns militära hänsyn, som när Torneälven blev gränsälv).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkreaver:

Ringer du valfritt större företag så kommer inte numret börja på 07 osv.

Aldrig funderat på varför folk från sthlm kallas för 08:or ?

Brukar väl var 020 eller 0771 till företag? Och det är väl inte ortsbundet. Men mja. Oftast kontaktar man väl företag genom chatt eller möjligen mejl så ringa är ju knappast förstahandsalternativet

Permalänk
Medlem

Johanneshov.

Permalänk
Medlem

herregud vad gammal jag känner mig...

Permalänk
Medlem

Allt utanför Stockholm är Landet, allt norr om Mörby Centrum är Norrland, Allt söder om Farsta Strand är obygden och
Någon stans söder om det finns några tokar som pratar med het potatis i munnen. Allt väster om Hässelbystrand är obyggd eller Norrland beordrande på om det granskog eller lövskog, Det kan således vara båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Tja, Ö-vik är ju i alla fall Norrland men Sundsvall vette tusan...de har ju grönt gräs och plusgrader alldeles för länge
Sen är det ju så att allt söder om Stockholm är Skåne, men det är en annan fråga

Permalänk
Medlem

Jag bodde i Gävle lite över 3 år, och det var inte förrän år 2 som jag upptäckte att Gävle räknades till Norrland. Upptäckte detta när jag såg en bok i biblioteket som hette något i stilen med "Gävle - Norrlands äldsta stad". Och som "äkta" Norrlänning (Övik in the house) så mådde jag lite illa

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

"Problemet" är väl den att Stockholmare, med omnejd, ser sig själva som Sveriges mittpunkt. När i själva verket sveriges mittpunkt ligger ca 35mil norrut fågelvägen. Så mitt/mellan-sverige borde vara i Sundsvalls breddgrader. Vilket gör det hela väldigt märkligt att Norrland ska börja i Gävle.

Så när folk säger norrlänning till gävlebor är det lite som att man skulle kalla skåningar för Stockholmare

Skillnaden där är att Gävle faktiskt ligger i Norrland, både biologiskt (sydliga gränsen för nordligt levande arter, nordliga gränsen för sydligt levande arter) och klimatologiskt. Det har ingenting att göra med var Sveriges geografiska mittpunkt ligger, utan är snarare relaterat till positionen på jorden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Verkar sjukt osmidigt

Måste bara fråga, är du allvarlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Brukar väl var 020 eller 0771 till företag? Och det är väl inte ortsbundet. Men mja. Oftast kontaktar man väl företag genom chatt eller möjligen mejl så ringa är ju knappast förstahandsalternativet

Vet inte om du trollar eller om vi hittat ett nytt sätt för mig att känna mig gammal på. Hur som så är första delen i ett telefonnummer något som kallas riktnummer. De var förr i tiden kopplade till geografisk ort (vilket t.ex gör att stockholmare kallas nollåttor). 07X är istället direktnummer, i Sverige förbehållet för mobiltelefoner. Där är det alltså 07X-delen som är riktnumret och man kan inte lägga till 040 bara för att den man ringer bor i Malmö.

Även 07x-nummer har nu luckrats upp men för talade de om vilken operatör någon hade, 070 = Telia, 073 = Tele2, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tja, Ö-vik är ju i alla fall Norrland men Sundsvall vette tusan...de har ju grönt gräs och plusgrader alldeles för länge
Sen är det ju så att allt söder om Stockholm är Skåne, men det är en annan fråga

Du vet att snön kommer före i inlandet före kusten. 5 mil väster om Sundsvall brukar få snö som ligger kvar långt före tex resterande norrlandskusten. Snön handlar mer om inland vs kust än nord vs syd.

Permalänk
Medlem

Norrland börjar där folk börjar identifiera sig som norrlänningar. Så, Sundsvall kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

Norrland börjar där folk börjar identifiera sig som norrlänningar. Så, Sundsvall kanske

Du menar väl, Norrland börjar där folk slutar identifiera sig som norrlänningar och istället går efter landskap. Lappland, Norrbotten, Västerbotten, osv.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Verkar sjukt osmidigt

Föreslår att du kollar här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riktnummer

Är genuint orolig för vad du skulle göra om internet låg nere - hur ska du ringa då om du inte använder telefonnummer? Men ja, iom att alla nuförtiden har mobiler så börjar de fasta telefonnätet dö.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Föreslår att du kollar här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riktnummer

Är genuint orolig för vad du skulle göra om internet låg nere - hur ska du ringa då om du inte använder telefonnummer? Men ja, iom att alla nuförtiden har mobiler så börjar de fasta telefonnätet dö.

Vettetusan alltså. Jag uppfattar internetanslutning som betydligt mer driftsäkert än koppartråden i marken. Ex om nu fiberbaserade bredbandet är nere finns ju 3G och 4G som backup och även om en mast skulle fallera så finns det väl en annan mast?

Jag tror inte att koppartråd och antika basstationer är en pålitligare lösning. Om de inte redan klippt av koppartråden så är det väl inte osannolikt att det sker haveri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ex om nu fiberbaserade bredbandet är nere finns ju 3G och 4G som backup och även om en mast skulle fallera så finns det väl en annan mast?

Och dessa master får internet hur? Jo, genom precis samma fiberkablar som ditt bredband. Ett större avbrott skulle innebära att du varken kan komma åt internet via ditt bredband hemma eller 3G/4G. Lite som om kabeln mellan väggen och din router går av så kan du inte komma åt internet genom Wi-Fi heller.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Och dessa master får internet hur? Jo, genom precis samma fiberkablar som ditt bredband. Ett större avbrott skulle innebära att du varken kan komma åt internet via ditt bredband hemma eller 3G/4G. Lite som om kabeln mellan väggen och din router går av så kan du inte komma åt internet genom Wi-Fi heller.

Jag tror nog det är mer redundans i fiber och mobiltelefoni-systemet än att fibern ligger seriekopplat från gävle i norr till smygehuk i söder.

Jag har varit med om många strömavbrott och att 3G och 4G funkat utan problem

Permalänk
Medlem

Kan vara lite olika.

En är det som visas på kartorna som flera svarat med, den officiella definitionen.

Samtidigt som få norr om Gävle skulle räkna det som Norrland. Beror på vem man frågar och vilka referensramar de har.
Norra Norrland är absolut det, medan det är något mer omtvistat om södra ska räknas med.
Det är lätt att vilja bunta ihop och generalisera (oavsett riktning), inte sällan sammankopplat med en del fördomar.

Har flera släktingar som flyttat söderut till Kiruna..

Men det är intressant med klimat och temperaturer m m, kan skilja betydligt bara på något tiotal mil i någon riktning.
Som någon nämnde där om Sundsvall och snön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag tror nog det är mer redundans i fiber och mobiltelefoni-systemet än att fibern ligger seriekopplat från gävle i norr till smygehuk i söder.

Jag har varit med om många strömavbrott och att 3G och 4G funkat utan problem

Gävle i norr?!?! Vad gör de övriga dryga 100 mil norr om Gävle. Nä det var bättre förr när man faktiskt fick lära sig något i skolan...

Ang mobilnät och strömavbrott så har mobilmasterna reservkraft i form av batteri. Blir det ett längre strömavbrott så tar batteriet slut.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Gävle är ju ganska historisk och kulturellt så involverat i svearnas ursprungsområde att det inte känns rätt att det klassas som Norrland. Ett län högre upp är mer rätt.
Sedan är ju även Norrland en gradient. Delar av Värmland och Dalarna känns mer Norrland än kustområdena gör ända upp till Luleå. I både natur och folk.

Permalänk
Medlem

Jag skyller hela den här tråden på Covid!

Det här är ju diskussioner man har på puben/krogen/festen när man träffar folk från andra delar av Sverige.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qquality:

Det lustiga är att "vi" i "mellersta Norrland" (bröt jag mot lagen nu? ) själva tycker att de längre upp i norr låter som norrlänningar medan de i söder om oss tycker att vi låter som norrlänningar i deras öron. Svenska Einstein hade rätt: norrländskan är relativ!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mikgus:

Jag skyller hela den här tråden på Covid!

Det här är ju diskussioner man har på puben/krogen/festen när man träffar folk från andra delar av Sverige.

Lustigt nog har tråden sin historia långt tillbaka i tiden vid en härlig liten norrländsk(?) stad vid namn "Sundsvall" där en inhemsk användare vid namn AplAy (som många historiskt talat uttalar som "Apply" vilket är felaktigt - det uttalas "Ey-Play") den 12:e december 2020 vid klockslaget 09:36 fick för sig att fråga om PostNord på ett nätforum som behandlar IT-teknik.

Efter några växlingar i tråden som berörde PostNord så bröt helvetet samman: prick klockan 09:56 samma datum i historien kritiserades trådskaparen allvarligt för att ha självutnämnt Sundsvall som en del av "mellersta Norrland". Självutnämnda språk- och geografiexperter hamnade i en djup språklig kris vilket gav upphov till denna tråd!

Häftigt att få vara med att skapa Sweclockers-historia!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Lustigt nog har tråden sin historia långt tillbaka i tiden vid en härlig liten norrländsk(?) stad vid namn "Sundsvall" där en inhemsk användare vid namn AplAy (som många historiskt talat uttalar som "Apply" vilket är felaktigt - det uttalas "Ey-Play") den 12:e december 2020 vid klockslaget 09:36 fick för sig att fråga om PostNord på ett nätforum som behandlar IT-teknik.

Efter några växlingar i tråden som berörde PostNord så bröt helvetet samman: prick klockan 09:56 samma datum i historien kritiserades trådskaparen allvarligt för att ha självutnämnt Sundsvall som en del av "mellersta Norrland". Självutnämnda språk- och geografiexperter hamnade i en djup språklig kris vilket gav upphov till denna tråd!

Häftigt att få vara med att skapa Sweclockers-historia!

Målar'u ansikte' blått å vråla om frihet eller!?

Vörnt surre om ovesäntlie sakern. Sätt igång'ma gasta om Norrland nu!