"Headset" utan tryck för ljud och kommunikation (gaming och tal+sång)

Permalänk

"Headset" utan tryck för ljud och kommunikation (gaming och tal+sång)

Hej! Jag behöver kreativa tips. Jag har fibromyalgi och fixar inte tryck över öronen under längre tid utan att få ont i huvudet. Spelar ganska mycket och använder just nu Steelseries Arctic 7, som funkar bäst av de omslutande headseten jag testat. Jag funderar på om det finns något sätt att minska trycket från det, eller om headset med benledningsteknik kan funka, eller in ear lurar kanske. Ser helst att det ska vara:
* Bra ljud (i en ljudnörds öron är det förmodligen inte mer än acceptabelt)
* Trådlöst (vilket betyder att jag behöver någon slags sändare/mottagare till stationära datorn)
* Så lätt och nätt som möjligt
* Ha ljudupptagning eftersom jag behöver kunna kommunicera genom typ Zoom och Discord

Plus är om det är genomsläppligt för ljud (alltså INTE isolerande) eftersom jag sjunger ganska mycket och vill kunna höra min egen röst (därför jag är nyfiken på benledningstekniken). Detta är dock inte avgörande.

Vad har ni för tankar, tips och idéer?

Permalänk

Det här är inget konkret tips på lurar, men en tanke kring funktionen. Jag köpte ett par Airpods Pro som jag gillar. (På tal om det, måste hitta min gamla tråd om det och återkoppla). Dessa lurar har ju brusreducering, men också ett läge för ökad medhörning. Det är guld värt när man pratar i telefon eller liknande, och gärna hör sin egen röst något sånär. Det är såklart inte likabra som att vara utan lurar, men det blir stor skillnad jämfört med att ha något helt i vägen.

Det jag tänker är att en hörlur med motsvarande funktion kan vara något att leta efter? Alltså in ear, men med brusreducering med "medhörningsläge".

La in länk till tråd /mod
Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Hmm, just det ja.. kanske ska beakta att batteritiden är lite "sådär". Det är inget problem om man som jag använder de till promenad, gymmet osv. Lägger man lurarna i fodralet är det nyladdade på nolltid. Men ska man sitta med dem en hel kontorsdag så är det nog tveksamt..

PS, tack mod!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte varför du ska ha ett headset när högtalare verkar passa dig så mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en modmic så behöver du inte begränsa dig till headset.

Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte varför du ska ha ett headset när högtalare verkar passa dig så mycket bättre.

För att högtalare och prata med andra online inte är den bästa kombinationen?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mina HD6XX sitter mjukt över öronen, och med den kan man ha antingen en bordsmic eller modmic (jag kör modmic). Om du har stora problem med tryck över öronen/huvudet borde du dock kanske leta efter in ear eller liknande?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ChipZ:

Det går rätt bra med rätt mikrofon och numera finns det ju även massor av hård och mjukvaror som hjälper till att minska rundgång och eko.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går rätt bra med rätt mikrofon och numera finns det ju även massor av hård och mjukvaror som hjälper till att minska rundgång och eko.

Ah, OK. Har aldrig stött på någon i TS som lyckats med den kombon...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Du kan justera ner trycket.
Liksom lurar är gjorda av flexibla material.

Permalänk
Medlem

Koss Porta pro har justerbar anliggning av trycket mot huvudet, finns förutom som ren hörlur även i headset version antingen med kabel(Remote) och en variant med Bluetooth(wireless).

Har kabelvarianten Porta Pro remote och tycker den är ett väldigt bra köp för den lilla pengen. Ska man klaga på något så är det då att sladdarna är väldigt tunna och sladdriga och att konstruktionen är lite bräcklig om man misshandlar dem.

Fast mina har ändå klarat sig bra och för 350kr hittar du knappast något bättre då ljudet definitivt ligger i högre prisklass än så.
Skulle de i värsta fall gå sönder så kostar ett par nya inte så mycket heller, trots allt håller de bättre än de ser ut för.

Beviset på detta är faktiskt att den fula gamla konstruktionen har stått sig ända från kassettbandspelare ända in i nutidens digitala streaming och fortfarande säljs, hade den varit en dålig produkt hade den lagts ned för länge sedan.

Permalänk

Kreativa tips säger du.. En keps bak och fram så skärmen på kepsen håller trycket. Släpper även in lite mer ljud

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Airborne:

Koss Porta pro har justerbar anliggning av trycket mot huvudet, finns förutom som ren hörlur även i headset version antingen med kabel(Remote) och en variant med Bluetooth(wireless).

Har kabelvarianten Porta Pro remote och tycker den är ett väldigt bra köp för den lilla pengen. Ska man klaga på något så är det då att sladdarna är väldigt tunna och sladdriga och att konstruktionen är lite bräcklig om man misshandlar dem.

Fast mina har ändå klarat sig bra och för 350kr hittar du knappast något bättre då ljudet definitivt ligger i högre prisklass än så.
Skulle de i värsta fall gå sönder så kostar ett par nya inte så mycket heller, trots allt håller de bättre än de ser ut för.

Beviset på detta är faktiskt att den fula gamla konstruktionen har stått sig ända från kassettbandspelare ända in i nutidens digitala streaming och fortfarande säljs, hade den varit en dålig produkt hade den lagts ned för länge sedan.

Men de klämmer ganska mycket mot huvudet oavsett hur du justerar trycket för man flyttar ju bara var de trycker och inte kraften i fjäderbågen, de behöver ju dessutom trycka ganska hårt för att inte ramla av pga sin konstruktion, av konventionella lurar är det nog Beyer som brukar upplevas klämma minst och jag antar att alla typer av lurar som ligger mot örat är uteslutet.

In ear är kanske också ett alternativ, TS har inte kommenterat om det är nått som inte irriterar.

Sedan finns det nått som kanske funkar tekniskt men inte ekonomiskt, hörlurar (självklart kablade för det är high end men det går ju att koppla dem till trådlös kroppsburen elektronik) som inte alls rör örat utan hänger på huvudet, själv har jag ett par AKG K 1000 men de tillverkas inte längre men dyker ibland upp som beg främst på Ebay, det finns ett par i Tyskland för "bara" 12 000 kr just nu men det finns åtminstone en ny lur som har en mycket lik design, RAAL SR1a som tillverkas men priset är antagligen inte nått en datorspelare gillar där heller, $ 3200 - 8500 https://raalrequisite.com/product/sr1a-earfield-monitors/
Både AKG och Raal hänger på huvudet utanför öronen och är mer öronhögtalare än hörlur och åtminstone K 1000 låter bäst när man vinklar ut panelerna 30-45 grader, Raal har jag aldrig haft chansen att lyssna på.

Jag vet inte om det kan finnas nån billigare lur som byggs med samma princip men bågarna ger i princip bara tryck rakt ner mitt på huvudet när de designas på det sättet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det tryck mot själva örat som är problematiskt, eller även tryck mot huvudet runtom örat (om du förstår hur jag menar då)?

Själv står jag inte ut med lurar som ligger an mot örat, men lite tryck mot huvudet runt om är helt okej för mig. Det kan man som sagt också minska ned genom att töja ut lurarna.

Visa signatur

Bleak

Permalänk

Wow, tusen tack alla som tagit sig tid att svara!

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Det här är inget konkret tips på lurar, men en tanke kring funktionen. Jag köpte ett par Airpods Pro som jag gillar. (På tal om det, måste hitta min gamla tråd om det och återkoppla). Dessa lurar har ju brusreducering, men också ett läge för ökad medhörning. Det är guld värt när man pratar i telefon eller liknande, och gärna hör sin egen röst något sånär. Det är såklart inte likabra som att vara utan lurar, men det blir stor skillnad jämfört med att ha något helt i vägen.

Det jag tänker är att en hörlur med motsvarande funktion kan vara något att leta efter? Alltså in ear, men med brusreducering med "medhörningsläge".

Flera stycken har nämnt in-ear, och jag tror nog ganska mycket på det själv. Trådlösa in ear som laddas i fordral kanske kan vara något, får undersöka vad det finns för olika sorter.

Skrivet av ChipZ:

Precis som ChipZ är inne på är jag inte supersugen på att försöka få miken att inte ta upp högtalarljudet. Så bra ljudupptagningsgrejer behöver jag inte, men är säker på att man kan få det att fungera om man är villig att lägga ner lite tid och pengar på det

Skrivet av Airborne:

Detta kanske skulle kunna vara något! Bra tips, tack Kanske att man kan variera mellan in-ear och dessa så att det blir lite olika tryck (=mindre smärta).

Skrivet av LassePalmas:

Kreativa tips säger du.. En keps bak och fram så skärmen på kepsen håller trycket. Släpper även in lite mer ljud

PLUS för kreativitet skulle dock inte få för mig att ha keps på mig hela tiden inne, haha. Är för gammeldags för det (dock inget ont mot de som har det).

Skrivet av mrqaffe:

Men de klämmer ganska mycket mot huvudet oavsett hur du justerar trycket för man flyttar ju bara var de trycker och inte kraften i fjäderbågen, de behöver ju dessutom trycka ganska hårt för att inte ramla av pga sin konstruktion, av konventionella lurar är det nog Beyer som brukar upplevas klämma minst och jag antar att alla typer av lurar som ligger mot örat är uteslutet.

In ear är kanske också ett alternativ, TS har inte kommenterat om det är nått som inte irriterar.

Sedan finns det nått som kanske funkar tekniskt men inte ekonomiskt, hörlurar (självklart kablade för det är high end men det går ju att koppla dem till trådlös kroppsburen elektronik) som inte alls rör örat utan hänger på huvudet, själv har jag ett par AKG K 1000 men de tillverkas inte längre men dyker ibland upp som beg främst på Ebay, det finns ett par i Tyskland för "bara" 12 000 kr just nu men det finns åtminstone en ny lur som har en mycket lik design, RAAL SR1a som tillverkas men priset är antagligen inte nått en datorspelare gillar där heller, $ 3200 - 8500 https://raalrequisite.com/product/sr1a-earfield-monitors/
Både AKG och Raal hänger på huvudet utanför öronen och är mer öronhögtalare än hörlur och åtminstone K 1000 låter bäst när man vinklar ut panelerna 30-45 grader, Raal har jag aldrig haft chansen att lyssna på.
https://www.headphonesty.com/wp-content/uploads/2018/04/AKG_K1000_Swivel-Back.jpg
https://i2.wp.com/audio-head.com/wp-content/uploads/2019/07/ES002065.jpg?w=800&ssl=1
Jag vet inte om det kan finnas nån billigare lur som byggs med samma princip men bågarna ger i princip bara tryck rakt ner mitt på huvudet när de designas på det sättet.

Tack för dina tips! Det är lite i dessa tankar jag gått, och liknande tankar som fick in mig på idéer om benledningsteknik (typ AfterShokz Titanium hörlurar).

Skrivet av zojjz:

Är det tryck mot själva örat som är problematiskt, eller även tryck mot huvudet runtom örat (om du förstår hur jag menar då)?

Själv står jag inte ut med lurar som ligger an mot örat, men lite tryck mot huvudet runt om är helt okej för mig. Det kan man som sagt också minska ned genom att töja ut lurarna.

Tryck generellt funkar dåligt. Även tryck av in-ear lurar gör ont efter ett tag. Fibro går i skov, så vissa perioder kan det trycka på hela dagarna utan problem, men andra perioder kan jag knappt ha headset i 20 minuter. Efter att ha läst allas svar är jag nog mest inne på att variera mellan in-ear lurar och någon lättare konstruktion. Det bästa vore så klart att testa sig fram, får se lite hur det blir!

Permalänk
Medlem

Om inte trådlöst är ett absolut krav så Audio-Technica ATH-Adg1x. Natt och dag mot Arctis-serien.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Inaktiv

Ett tips är att kolla upp om det finns utbytes-muffar till ett headset du gillar. Finns en uppsjö med olika varianter med memoryskum, microfiber och läderimitation till de vanligaste lurarna som ändrar trycket och komforten ganska rejält. Amazon och eBay är sidor dessa finns på.