Köpråd angående ny dator budget ~20k

Permalänk

Köpråd angående ny dator budget ~20k

Hejsan

Jag ska byta ut min riktigt gamla dator då många datorn inte orkar med många spel längre.
Det är lite svårt att få tag på komonenter just nu, det fattar jag men jag har inga problem med att vänta lite, vill däremot ha så mycket som möjligt för mina pengar. I budgeten ska enbart själva burken ingå, jag har det andra och får byta ut min skärm (BenQ GL2750H) senare helt enkelt.

Det här är builden jag själv gjort, den är en aning över budget.

https://komponentkoll.se/bygg/CdGpQ

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PallorMortis:

Hejsan

Jag ska byta ut min riktigt gamla dator då många datorn inte orkar med många spel längre.
Det är lite svårt att få tag på komonenter just nu, det fattar jag men jag har inga problem med att vänta lite, vill däremot ha så mycket som möjligt för mina pengar. I budgeten ska enbart själva burken ingå, jag har det andra och får byta ut min skärm (BenQ GL2750H) senare helt enkelt.

Det här är builden jag själv gjort, den är en aning över budget.

https://komponentkoll.se/bygg/CdGpQ

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Om du bara vill spela så är den processorn rätt overkill faktiskt, där kan du ju ta igen lite budget.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Skrivet av Stromming90:

Om du bara vill spela så är den processorn rätt overkill faktiskt, där kan du ju ta igen lite budget.

Ja tanken är att det enbart ska vara en speldator.

Permalänk
Medlem

Skulle föreslå att du kör på en 5600X som verkar kunna komma snabbare i lager och lägga lite mer pengar på en bättre mammabräda. annars ser det riktigt bra ut.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Inaktiv

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14697750/223
Detta är mitt "spar" objekt..
22300kr

går såklart att spara in rejält på grafikkortet, mixa och matcha med hdd/ssd/4x4 M2, lägga till rgb fläktar och rgb strips osv osv

ps. nice sida med auto pris check
ps2. värt att kolla upp!
jag läste i förbifarten något om att 3080 eagle OC ev hade "sämre" kretskort, men pga av att dessa nya grafikkort ifrån amd och nvidia defacto är "paper launches" så orkade jag inte sätta mig in i något... men men.

Permalänk
Skrivet av ErikDah:

Skulle föreslå att du kör på en 5600X som verkar kunna komma snabbare i lager och lägga lite mer pengar på en bättre mammabräda. annars ser det riktigt bra ut.

Är inte risken att det blir flaskhals då?
Ps. Vad för moderkort hade du valt och varför är detta dåligt? Jag frågar eftersom jag är en noob.

Permalänk
Skrivet av anon125263:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14697750/223
Detta är mitt "spar" objekt..
22300kr

går såklart att spara in rejält på grafikkortet, mixa och matcha med hdd/ssd/4x4 M2, lägga till rgb fläktar och rgb strips osv osv

ps. nice sida med auto pris check
ps2. värt att kolla upp!
jag läste i förbifarten något om att 3080 eagle OC ev hade "sämre" kretskort, men pga av att dessa nya grafikkort ifrån amd och nvidia defacto är "paper launches" så orkade jag inte sätta mig in i något... men men.

Jo jag vet, men jag det känns som att dett bättre grafikkort "håller" längre. Det är iaf tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PallorMortis:

Är inte risken att det blir flaskhals då?
Ps. Vad för moderkort hade du valt och varför är detta dåligt? Jag frågar eftersom jag är en noob.

5600X kommer nog inte flaska 3080 men du kanske kan lämna några få (5-10) fps beroende på titel men rörande frågan om moderkortet så kommer du lämna på möjligheter och features på bordet. därför skulle jag välja ett mer välbyggt moderkort så du slipper problem ifall du vill leka med överklockning och minnen. Jag föreslår MSI B-550 A-PRO ifall du vill hålla nere budgeten annars gå upp till MSI B-550 Gaming Edge Wifi alt Tomahawk eller B550-F beroende vad som är på erbjudande.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PallorMortis:

Jo jag vet, men jag det känns som att dett bättre grafikkort "håller" längre. Det är iaf tanken.

nej men, alltså 3djeparts tillverkarna på 3080 kostar olika pga av materialval och kylarlösning, design, rgb osv..
en av de billigaste(?) 3080 EAGLE, som du valt.. har lite "sämre" material på kretskorten - tror jag att jag läste?!!
dvs den har antagligen lägre livslängd och hanterar elen sämre (coilwhine?)
- vad "lägre" och "sämre" egentligen betyder i realiteten, vet inte jag.. men det framgår antagligen/förhoppningsvis i någon review..

så slänger in en bras klapp om det;
värt att kolla byggkvaliteten på reviews, speciellt senare, när testerna inkluderar flera olika sorters 3080, ställt emot varandra, av samma test-panel.

sen förövrigt.. om CPU flaskhalsar eller inte beror på vilken upplösning och lite också vilket spel du spelar.
först och främst, desto lägre upplösning du kör, desto mer får cpu'n arbeta för att vara i fas med gpu:n.

*tänk; "klarar cpun att ge bild-rutor till gpu:n i 1080p, i tillräckligt hög takt (hög fps), så klarar den också högre upplösningar, eftersom det är GPU:n som räknar ut allt extra över 1080p".

*tänket inte helt fel eller helt rätt.. det går att applicera det på verkligheten..

Permalänk

Lånar tråden lite, vad tycker ni om detta bygge? Något som jag kan snåla in på? Jag vill ha chassit men allt annat kan ändras på om ni tycker det går att spara in lite pengar.

Tack på förhand!:)

https://www.inet.se/datorbygge/b1225980/julr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghoosteer:

Lånar tråden lite, vad tycker ni om detta bygge? Något som jag kan snåla in på? Jag vill ha chassit men allt annat kan ändras på om ni tycker det går att spara in lite pengar.

Tack på förhand!:)

https://www.inet.se/datorbygge/b1225980/julr

Jag hade satsat på ett B550-moderkort och billigare minnen. Hade även lagt till en annan CPU-kylare, t.ex. denna