Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Fick hem ett "Försändelse från utlandet" brev med kolli-nr, provade söka upp det och ja, det finns på postnords websida. Problemet är att det står inget om vem det är ifrån? Jag har ett par olika saker på ingång och jag misstänker att detta är reservdelar till ett brädspel eftersom övriga borde vara kickstarters som är EU friendly.

Grejen är att avgiften de begär är lite väl hög för de delar som jag tror det handlar om.

Finns det något vis att få reda på vem försändelsen kommer ifrån utan att ringa postnord som oftast har extrema köer. Jag har redan skickat dem ett mail för par dagar sen men inget svar än så länge.

Även om det är säg 150 före dig i kön, så om du väntar i ca 15-20 minuter i kön så kommer du komma fram. Det går fortare än du tror

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men avgiftens kom väl inte som en överraskning ? Den har dessutom inget med Postnord att göra.

Om du läser inlägget igen så kan du nog se att det inte var frågan. Men jo, visst blir man lite fundersam när man krävs på pengar för något man inte är helt säker på vad det är. Varför anger inte Postnord var paktetet kommer ifrån? Nu fick jag använda denna siten för att reda ut avsändaren : https://www.17track.net/sv

Vanligen brukar dessa delar skickas från en hub inom EU men när det gäller reservdelar så kan det uppenbarligen hända att det kommer från andra delar av världen.

Jag tror det är få som faktiskt betalat avgiften de vill ha för innehållet i fråga.

Det där med reklamation från länder utanför EU är inte helt enkelt. Jag köpte ficklampor för något år sen, med avgifter och allt blev det ett okay pris. När de anlände visade det sig att en ficklampa var defekt. Företaget ville såklart skicka en ny men avgifterna gjorde att priset blev oförsvarbart. Så att köpa större grejer utanför EU är helt klart en stor risk nu mera.

Skrivet av jnsson:

Även om det är säg 150 före dig i kön, så om du väntar i ca 15-20 minuter i kön så kommer du komma fram. Det går fortare än du tror

Frågan är dock varför inte Post-nord ger mer information i brev eller på sin hemsida, nu förväntas man bara veta vad det handlar om vilket uppenbarligen inte alltid är fallet. För att reda ut detta fick jag använda https://www.17track.net/sv, varför kunde inte postnord presentera denna information?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Hur har det gått för er andra som hade försändelser som förväntades levereras igår? Min försändelse har fortfarande inte rört sig ur fläcken. Den borde ha kommit till Segeltorp i natt, men senaste uppdateringen var i Toftanäs i tisdags.

Skrivet av Neon:

Frågan är dock varför inte Post-nord ger mer information i brev eller på sin hemsida, nu förväntas man bara veta vad det handlar om vilket uppenbarligen inte alltid är fallet.

Finns det ingen bild på försändelsen på Postnords sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Hur har det gått för er andra som hade försändelser som förväntades levereras igår? Min försändelse har fortfarande inte rört sig ur fläcken. Den borde ha kommit till Segeltorp i natt, men senaste uppdateringen var i Toftanäs i tisdags.

Du är medveten om att det var helgdag igår (Trettondag jul)?
Så ingen utdelning skedde igår.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Du är medveten om att det var helgdag igår (Trettondag jul)?
Så ingen utdelning skedde igår.

Idag är det dock ingen helgdag och det var det inte heller i tisdags, så varför har inte försändelsen rört på sig sedan i tisdags?

Permalänk
Medlem

Idag är det dock ingen helgdag och det var det inte heller i tisdags, så varför har inte försändelsen rört på sig sedan i tisdags?

Post skannas (mig veterligen) bara när den kommer in till en terminal och behöver lastas om, och anledningen till ingen uppdateringe sedan i Tisdags kan te.x vara att lastbilen kom in till en terminal i Tisdags men parkerades och ditt paket (eller vad det nu var) behövdes inte lastas om innan den körde vidare idag.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för er andra som hade försändelser som förväntades levereras igår? Min försändelse har fortfarande inte rört sig ur fläcken. Den borde ha kommit till Segeltorp i natt, men senaste uppdateringen var i Toftanäs i tisdags.Finns det ingen bild på försändelsen på Postnords sida?

Nej inget alls tyvärr som kunde ge lite information om vad det handlade om. Men det är löst nu, troligen kommer jag inte hämta ut det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Post skannas (mig veterligen) bara när den kommer in till en terminal och behöver lastas om, och anledningen till ingen uppdateringe sedan i Tisdags kan te.x vara att lastbilen kom in till en terminal i Tisdags men parkerades och ditt paket (eller vad det nu var) behövdes inte lastas om innan den körde vidare idag.

Är det inte stora lastbilar som fraktar paket mellan Toftanäs och Segeltorp och små skåpbilar som fraktar paket mellan Segeltorp och postombuden? Osannolikt att den inte skulle behöva lastas om i Segeltorp.

Permalänk
Medlem

Postnord hanterar inga paket idag mig veterligen utan det är i morgon som gäller! Första veckan i januari brukar vara upp till 3 vardagars försening hos Postnord pga alla ledigheter och många mellandagsrea-paket.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Postnord hanterar inga paket idag mig veterligen utan det är i morgon som gäller! Första veckan i januari brukar vara upp till 3 vardagars försening hos Postnord pga alla ledigheter och många mellandagsrea-paket.

Du menar att pakethanteringen ligger nere i två dagar trots att det bara är helgdag en av dagarna? Finns det några andra helgdagar där en dags helgdag innebär två dagar, istället för bara en dag, utan pakethantering?

Permalänk
Avstängd

Du menar att pakethanteringen ligger nere i två dagar trots att det bara är helgdag en av dagarna? Finns det några andra helgdagar där en dags helgdag innebär två dagar, istället för bara en dag, utan pakethantering?

Alla helgdagar som har vanliga dagar runt dem antar jag.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för er andra som hade försändelser som förväntades levereras igår? Min försändelse har fortfarande inte rört sig ur fläcken. Den borde ha kommit till Segeltorp i natt, men senaste uppdateringen var i Toftanäs i tisdags.Finns det ingen bild på försändelsen på Postnords sida?

Mina 3 paket har alla rört på sig idag, så nog är det på gång! Ena har till och med kommit fram till ombud såg jag nu

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jo då! PostNord hanterar visst idag. Det är en vanlig vardag idag. Mitt paket har fått scanning idag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Nej, det stämmer inte då mitt paket nådde ombudet idag.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Av någon anledning fick jag för mig att det var trettondagen idag men det var ju naturligtvis i går och trettondagsafton var i tisdags. Så naturligtvis går posten som vanligt idag och imorgon.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tycker Postnord blivit bättre det sista året, dom har ryckt upp sig lite mot tidigare år.

Permalänk

https://www.postnord.se/om-oss/sa-paverkas-leveranser-av-coro...

Citat:

Så påverkas leveranser av coronaviruset

Här kan du läsa om hur leveranser påverkas av den pågående spridningen av coronaviruset. Den här sidan uppdateras löpande utifrån vad som är känt vid den aktuella tidpunkten.

Detta är vår senaste info. Uppdaterat 12 januari klockan 14.00.
Hämta och lämna dina paket säkert

Black Friday och julhandeln står för dörren. Det innebär många paket i systemet och det blir extra viktigt att vi alla hjälps åt att visa omtanke och hålla avstånd. Tänk på det här när du hämtar och lämnar in reafynd och julklappar.

Black Friday och julhandel i januari? Är det så att posten förväntas bli så sen att man måste köpa julklapparna redan idag om de ska hinna fram i tid till julafton? Jag fick förvisso en julklapp i förra veckan som blivit kraftigt försenad i postgången.

Permalänk
Medlem

Hmm, fick ett paket tillagt i appen nu. Importpaket, Import-UPU. Ingen aning vad det skulle kunna vara, jag har inte beställt något... Om jag kontaktar Postnord kan dom se mer information då?

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Hmm, fick ett paket tillagt i appen nu. Importpaket, Import-UPU. Ingen aning vad det skulle kunna vara, jag har inte beställt något... Om jag kontaktar Postnord kan dom se mer information då?

"Import-UPU" är ett paket som skickas från utladet och levereras till mottagarens postombud.

Spåra försändelsen på Postnords hemsida. Där ska det stå vad mottagaren har för postnummer. Är det ditt postnummer?

De två sista bokstäverna i spårningsnumret är avsändarlandets landskod. Spåra försändelsen på avsändarlandets postoperatörs hemsida. Där bör du kunna se vilken stad försändelsen postades i. Postnord visar ofta bara vad som sker inom Sveriges gränser.

Om försändelsen skickades från ett land utanför EU, gå till moms.postnord.se och skriv in kolli-id och postnummer så får du förmodligen se en bild på försändelsen.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kunde spä på den här tråden lite med några jul-missar från postnord. Alla dessa är såklart tänkta julklappar.

1. Paket skickades från leverantören den 27e november. Dyker upp 7e januari. Kommit helt bort i en månad och när det väl började röra på sig så skickades paketet fram och tillbaka mellan olika terminaler innan det kom fram.

2. Paket skickades 14e december. Sorteras enligt spårning 9 gånger innan det till slut dyker upp den 30e december.

3. Ett paket som är märkt "handle with care" ser ut så här när det kommer fram:

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

"Import-UPU" är ett paket som skickas från utladet och levereras till mottagarens postombud.

Spåra försändelsen på Postnords hemsida. Där ska det stå vad mottagaren har för postnummer. Är det ditt postnummer?

De två sista bokstäverna i spårningsnumret är avsändarlandets landskod. Spåra försändelsen på avsändarlandets postoperatörs hemsida. Där bör du kunna se vilken stad försändelsen postades i. Postnord visar ofta bara vad som sker inom Sveriges gränser.

Om försändelsen skickades från ett land utanför EU, gå till moms.postnord.se och skriv in kolli-id och postnummer så får du förmodligen se en bild på försändelsen.

Stort tack för informationen! Står inget mer speciellt på postnordshemsida, står också SE i slutet av spårningsnumret... Kunde inte heller söka på det på moms.postnord.se ännu. Däremot ser jag nu att det är till min gamla adress och mitt gamla utlämningsställe. Flyttade därifrån i maj förra året
Antagligen något jag beställt som jag aldrig fått, och sen inte brytt mig om och helt sonika glömt bort. Blir mycket spännande och se vad det kan vara! Håller er uppdaterade när jag hämtat ut det

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Står inget mer speciellt på postnordshemsida,

På Postnords spårning brukar det bara stå att avsändaren heter "Importpaket". Om du får en pappersavi, står det på den att paketet kommer från PostNord Logistics, 105 00 Stockholm. Åtminstone står det så på avin för det Import-UPU jag nyss fick från Japan. Postnord säger alltså ingenting om varifrån paketet kom.

Skrivet av isbjoern:

står också SE i slutet av spårningsnumret...

Skumt. Jag har alltid fått spårningsnummer med avsändarlandets landkod i slutet, t.ex. JP om det kommer från Japan.

Skrivet av isbjoern:

Kunde inte heller söka på det på moms.postnord.se ännu.

Postnord kanske inte har lagt in vad momsen går på ännu. Det kan också vara så att paketet kommer från ett EU-land och då kommer paketet aldrig att dyka upp där.

Skrivet av isbjoern:

Däremot ser jag nu att det är till min gamla adress och mitt gamla utlämningsställe. Flyttade därifrån i maj förra året
Antagligen något jag beställt som jag aldrig fått, och sen inte brytt mig om och helt sonika glömt bort. Blir mycket spännande och se vad det kan vara! Håller er uppdaterade när jag hämtat ut det

Låter konstigt att ett paket skulle bli så försenat, men paketet kanske försvann och sedan dök upp i någon bortglömd hög på en postterminal. Om det visar sig att avsändaren har skickat en ersättningsvara eller betalat tillbaka pengarna, bör du lämna tillbaka innehållet i paketet och då kanske det enklaste är att helt enkelt inte hämta ut det. Har du flyttat långt, eller är det en enkel sak att ta sig till ditt gamla postombud?

Får du upp något från avsändarlandet om du söker efter paketet på 17track.net?

Står det någon vikt eller volym som kan ge dit ett tips om vad det skulle kunna vara? Postnord brukar inte lägga in vikt och volym på Import-UPU förrän efter att paketet passerat tullen.

Permalänk
Medlem

Min relation med Postnord har tyvärr inte börjat så bra i år. Gjorde en beställning från Danmark. Den har legat i tre dygn på Postnord Taulov Pakkecenter nu. Gjorde som kontrast en annan beställning på Amazon som visst skickades med UPS som också kan vara lite svåra. Men nu kom det från England på mindre än 24 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Gjorde som kontrast en annan beställning på Amazon som visst skickades med UPS som också kan vara lite svåra. Men nu kom det från England på mindre än 24 timmar.

Off topic men fick du betala moms på UPS paketet och hur i så fall, innan leverans eller när paketet mottogs?

Jag väntar på tre paket från England som var skickade mellan andra och fjärde Januari. Det som var skickat andra Januari har kommit till Sverige för några dagar sedan och tullklareras fortfarande, de andra två finns det ingen scanning på i Sverige. Det tog max 5 dagar att få paket från England med Royalmail>Postnord innan Covid och Brexit men nu kommer det ta flera veckor och så får man förmodligen betala moms.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Off topic men fick du betala moms på UPS paketet och hur i så fall, innan leverans eller när paketet mottogs?

Jag väntar på tre paket från England som var skickade mellan andra och fjärde Januari. Det som var skickat andra Januari har kommit till Sverige för några dagar sedan och tullklareras fortfarande, de andra två finns det ingen scanning på i Sverige. Det tog max 5 dagar att få paket från England med Royalmail>Postnord innan Covid och Brexit men nu kommer det ta flera veckor och så får man förmodligen betala moms.

Hos UPS betalar man innan leverans eller i samband med leverans dock vanligtvis i förväg via betallänk i SMS där man kan betala via Swish.

Vad gäller beställningar från UK rekommenderar jag att beställa från ett ställe som tar bort brittisk moms och ersätter med svensk då blir det bara några procent dyrare tex hos Amazon.co.uk. Ställen där man får betala både brittisk och sedan svensk moms i samband med importen kan bli väldigt dyrt och tar dessutom lång tid så rekommenderas inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Beställningen var på strax under 400kr och jag betalade inget extra. Har i alla fall inte fått något mail/sms från UPS och killen som kom med paketet sa inget. Så med tanke på Covid och Brexit var det rätt bra.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Ställen där man får betala både brittisk och sedan svensk moms i samband med importen kan bli väldigt dyrt och tar dessutom lång tid så rekommenderas inte.

Vilka brittiska butiker kräver att du betalar brittisk moms om du skickar till en svensk adress? Det är möjligt att priserna visas inklusive brittisk moms när du lägger beställningen, men den brittiska momsen ska dras av när du talar om att försändelsen ska skickas till Sverige. Undantaget är om sakerna skickas från Nordirland eftersom Nordirland fortfarande räknas som en del av EU tull- och skattemässigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka brittiska butiker kräver att du betalar brittisk moms om du skickar till en svensk adress? Det är möjligt att priserna visas inklusive brittisk moms när du lägger beställningen, men den brittiska momsen ska dras av när du talar om att försändelsen ska skickas till Sverige. Undantaget är om sakerna skickas från Nordirland eftersom Nordirland fortfarande räknas som en del av EU tull- och skattemässigt.

Det ska göras 2 deklarationer som någon ska betala, en exportdeklaration i UK och en importdeklaration för EU.
https://www.gov.uk/guidance/vat-exports-dispatches-and-supply...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med PostNord förrens nu. Jag skickade tillbaka en felbeställd vara till Komplett enligt instruktioner från PostNords support på telefonen. Paketet har nu suttit fast i den halvlokala distributionscentralen i ett antal veckor, det går inte att få tag i någon vettig person, Komplett vill att jag pratar med PostNord och PostNord ber mig prata med Komplett. Hjälps inte att PostNord helt saknar användbar chattsupport (Facebook?! Nej tack!), epost tar det dagar innan någon svarar och telefon vill jag inte ta viktiga ärenden på.

Till saken hör också att det rör sig om cirka 7000 Kr så det är inget jag vill förlora för att någon strulat till det någonstans på vägen...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Må PostNord brinna i helvetet.

Köpte en present, (som dessutom råkade ha bra rabatt just då), från Amazon UK.
Jag har gått och väntat nu 2,5 vecka, i PostNord appen har det stått "Vi har fått en beställning på en leverans till dig. Info uppdateras här(ish)". Inget mer, har som sagt väntat tålmodigt...

Och nu i morse får jag mail från Amazon UK, "Thank you for your return". 🤬
Presenten uteblev & nu är rabatten på den produkten borta.