Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obbeone:

Min story lyder:

Kortfattat:

• Beställt hemleverans av paket på nätet via thomann.

• Får notis om lämnat.

• Bud har lämnat till någon med liknande namn och gata, när hen inte hittat.

• Hamnat i limbo och massa mer arbete för mig.

Beställt paket från musikaffären Thomann och skulle få det hemlevererat.
Postnord bad mig som vanligt välja tid för lämning, och valde även att klicka i, lämna även om jag inte är hemma. Det har underlättat tidigare i dessa corona-tider.

På utsatt dag och tid får jag meddelande om paketet lämnats. Konstigt postnord brukar ringa på dörren även om de bara ställer det utanför dörren. Går och kollar vid dörren, inget paket. Tänker det är kanske något bud som klickat i att hen lämnat i förväg, hänt tidigare att jag står med öppen dörr och då kommer budet. Men det kommer ingen.

Efter några minuter får jag tanken, har budet lämnat den vid entré? Om hen inte kommit in och det står utanför?! mitt i Stockholm. Åker ner men nope inget paket där häller. Ser hur en postbil lämnar gatan som är en återvändsgränd så måste varit budet och nu förstår jag inget..

Ringer mitt första samtal till kundtjänst 120st i kö...Men möts av en super trevlig person och hen försöker göra så gott hen kan från sin sida. De ringer postterminalen som i sin tur ringer budet. Kundtjänst säger till mig att budet inte hittat och valt att lämna paketet till någon med liknande efternamn och adress. Kundtjänst säger att både han och postcentralen inte fattar hur bud ens kunnat göra så.

Bud sa hen skulle försöka åka tillbaka och göra rätt när hen får tid.. Men har den som bud lämnat mitt paket till tagit emot det kan de inte göra något...?! Frågar vad som händer nu då? Han säger bara att vi får vänta och se men troligen kommer jag behöva reklamera till företaget jag köpt varorna ifrån.
Kundtjänst ber mig ringa tillbaka senare ifall jag inte fått något paket under dagen.

Dagen går inget paket dyker upp ringer kundtjänst igen..120st i kö igen. Kundtjänst säger bara att hen kan se vad jag och tidigare person pratat om att bud skulle försöka göra rätt för sig. Och varpå han säger men du hade inte behövt ringa tillbaka till oss för du behöver göra en reklamation till företaget. Men då frågar jag hen men det står ju som levererat så hur ska det gå till? Kundtjänst säger de kan se allt som hänt från sin sida.

Nu gör jag en reklamation till thomann och de säger såklart, vi kan se att paketet blivit levererat...Var på jag får skriva att de ska kunna kontakta postnord för att se vad som egentligen har hänt

------
Har ett unikt efternamn så att hitta någon med liknande måste varit svårt.
Hur kan ens postnord få göra så? Jag kan inte ens klaga för jag har inget avtal med dem utan det är Thomann.
Nu sitter jag utan paket och i försöker övertala Thomann vad som hänt, de vill att jag ska plinga på hos grannar.
Sjukt mycket mer arbete för mig för postnords felande.
-------

Förmodligen har budet stor tidsbrist och har inte tid att leta efter ditt namn. Hen kanske gjort bedömningen att det är ett så kallat "tryggt område" och dumpat försändelsen hos försa bästa granne och räknar sen kallt med att det är en ärlig granne som vet var du bor och kommer lämna över försändelsen till dig. Hen förväntar sig alltså att grannen ska göra hens jobb helt enkelt! Inte acceptabelt! Oftast kommer de förmodligen undan med detta eftersom de flesta svenskar är ärliga och korrigerar sådana "misstag" jag har själv genom åren lämnat över flertal försändelser till mina grannar som kommit fel genom åren. Brukar hända minst en gång vartannat år här ungefär men oftast varje år och då oftast på sommaren då vikarier kör. Personligen tycker jag Postnord borde lösa detta med nån form av QR kod/RFID taggar som de skulle kunna skicka till alla svenska hushåll att sätta på sina brevlådor/portar, dessa ska sedan budet behöva scanna först innan de scannar paketen som överlämnats. På detta sätt kan de inte fuska och lämna hos någon annan utan de måste hitta rätt dörr/låda.

Av ren nyfikenhet vad var det i paketet? (så att man vet vad som snotts ifall det är nån oärlig som tagit det)

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obbeone:

Beställt paket från musikaffären Thomann och skulle få det hemlevererat.
Postnord bad mig som vanligt välja tid för lämning, och valde även att klicka i, lämna även om jag inte är hemma. Det har underlättat tidigare i dessa corona-tider.

Skrivet av Obbeone:

Hur kan ens postnord få göra så?

Men vänta här nu, du säger till PostNord att dom får lämna paketet även om du inte är hemma, alltså ställa det utanför dörren, och sen är du förvånad över att PostNord i princip gör just det.

Har någon annan skrivit på för paketet så finns det ju en underskrift någonstans. Som förvisso kan vara helt oläslig, men det är ändå mer att gå på än ingenting.

Nu säger jag inte att du har gjort det, men man kan ju inte blunda för att det förekommer en hel del bedrägerier och bedrägeriförsök gentemot PostNord, som kan se ut precis så du beskriver ditt ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Men vänta här nu, du säger till PostNord att dom får lämna paketet även om du inte är hemma, alltså ställa det utanför dörren, och sen är du förvånad över att PostNord i princip gör just det.

Man ger dem tillåtelse att ställa paketet utanför sin egen dörr. Inte hos valfri granne med, i bästa fall, liknande namn.

Jag har gjort så när jag handlar från MatHem men då bor jag på landet utan insyn mot ytterdörren. Har tre grannar och vi har en egen liten väg. För mig är det värsts som skulle kunna hända att det hamnar hos en av dessa men det skulle inte spela någon roll.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Av ren nyfikenhet vad var det i paketet? (så att man vet vad som snotts ifall det är nån oärlig som tagit det)

Ett billigare Midi klaviatur och nya earpads till ath-m50x lurar allt för ca 800kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Precis som beskriver.

Skrivet av [SH]:

Man ger dem tillåtelse att ställa paketet utanför sin egen dörr. Inte hos valfri granne med, i bästa fall, liknande namn.

Så borde det i bästa fall gå till. Jo men absolut en får skylla lite sig själv hade jag inte klicka i "lämna utanför även om jag inte är hemma" det hade varit svårare att bara dumpa paketet någonstans även om det inte är utanför min dörr. Läxa lärd av att inte ta det alternativet framöver trots COVID19.

Sen som skrivet har även Postnord kundtjänst och postcentral uttryckt att detta är väldigt märkligt gjort av budet. Paketet tycks inte ens vara lämnat på min adress. Egen tolkning utifrån samtal med kundtjänst: Och lät som bud inte riktigt kunnat förklara sig och fått svårt att kunna förklara sig när hen sagt att hen lämnat den hos någon med liknande efternamn, då mitt är ändå ganska unikt. Samt man dumpar det på en annan "liknande" adress.

Permalänk
Skrivet av Obbeone:

Sen som skrivet har även Postnord kundtjänst och postcentral uttryckt att detta är väldigt märkligt gjort av budet. Paketet tycks inte ens vara lämnat på min adress. Egen tolkning utifrån samtal med kundtjänst: Och lät som bud inte riktigt kunnat förklara sig och fått svårt att kunna förklara sig när hen sagt att hen lämnat den hos någon med liknande efternamn, då mitt är ändå ganska unikt. Samt man dumpar det på en annan "liknande" adress.

Finns samtalet inspelat? Testa att begära ett GDPR-utdrag av alla personuppgifter kopplade till försändelsen. Där kanske det framgår något som gör det lättare att reklamera till avsändaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Jag håller med om att det låter konstigt. Jag vet inte riktigt vad chaufförernas instruktioner är i dom fallen, men om man nu får ställa det "på gatan" så kan jag inte riktigt se varför man skulle bry sig om att hitta någon att lämna det till alls.

I det här fallet har vi ju bara ena sidan, en annan förklaring till det där "någon med ett liknande namn.." är ju att personen faktiskt tagit emot paketet, satt en mer eller mindre oläslig signatur och sen säger "det där är ju inte ens ens mitt namn.."

Skrivet av Obbeone:

Jag tror att du överdriver betydelsen av vad kundtjänst säger, självklart säger dom saker som "det låter konstigt.." och "så ska det inte gå till.." dom kan liksom inte säga något annat.

I övrigt låter din historia så märklig att jag faktiskt inte kan kommentera den närmare utan att rakt ut påstå att du ljuger. Så jag avstår.

Permalänk

tråkigt att se alla som komenterar utan att ha en aning om du de funkar i verkligheten,
har kört för alla dom stora speditörerna mycket natt trafik för att ni vanliga ska kunna hämta ut era paket " dagen efter" sjukt tråkigt med allt skit prat då ni tydligen inte vet hur de går till?
men dom som undrar är välkommen att följa med mig på natten mellan växjö och stockholm så ni får se hur de funkar en vinterdag med dåligt väder så får ni se hur verkligheten ser ut 5 nätter i veckan åtet runt och man kör tills man är klar inget 7-16 jobb!!

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtibacken:

tråkigt att se alla som komenterar utan att ha en aning om du de funkar i verkligheten,
har kört för alla dom stora speditörerna mycket natt trafik för att ni vanliga ska kunna hämta ut era paket " dagen efter" sjukt tråkigt med allt skit prat då ni tydligen inte vet hur de går till?
men dom som undrar är välkommen att följa med mig på natten mellan växjö och stockholm så ni får se hur de funkar en vinterdag med dåligt väder så får ni se hur verkligheten ser ut 5 nätter i veckan åtet runt och man kör tills man är klar inget 7-16 jobb!!

Sådär är det ju, samtidigt är det ju ingen som bryr sig om det där, och det är väl egentligen ingen som ska behöva bry sig.
När du är ute och äter och får en servitör som är dryg, otrevlig och gör ett dåligt jobb så spelar det ingen roll att anledningen är att hon den senaste veckan jobbat 12timmar per dag och att köket är en organisatorisk katastrof. Din kväll blir mycket sämre än vad den hade kunnat vara.

Det finns liksom ingenting värre än en dryg chaufför som säger "jag tar inget ansvar för det, jag gör bara mitt jobb..". Ibland gör hen bara sitt jobb, ibland fuskar hen och gör inte sitt jobb. Det finns säkert jättebra orsaker till det (jag har själv varit inne på flera) men i varje enskilt fall får man ju också ha förståelse för att det är en kund som drabbas.

Var och en får såklart skriva vad hen vill i den här tråden, men det är av den orsaken jag tycker dom mer systematiska frågorna är mest intressanta.
Det är helt okej om man vill ha en tråd där alla bara beklagar sig, men det borde rimligtvis vara mer intressant med en tråd för konstruktiva (realistiska) lösningar även om jag tvivlar på att PostNord läser och tar till sig dom.

Sen som en personlig liten brasklapp vill jag bara påpeka att det är oerhört naivt, på gränsen till korkat, att tro att det är mer coronasäkert att någon levererar ett paket till dig än att man hämtar det.
För mig som enskild individ möjligtvis, men det är också diskutabelt, men absolut inte på en samhällsnivå.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bengtibacken:

Det är nog sällan det är nått större problem/fel med de moment du arbetar med utan det är de som ska distribuera paket sista biten till mottagaren som brukar ställa till det om det blir problem.

Jag tycker att alla bolag utom UPS generellt fungerar tillfredsställande för paketleveranser, de är inte perfekta men har inte direkt några större problem med paketen utan de kommer fram och är inte skadade och det är ju det som är det viktigaste, Postnord, DHL och Schenker gör helt enkelt det man förväntar sig utan några direkta systemfel, naturligtvis skulle de kunna ge ha bättre service och mer valfrihet/möjligheter om frakten fick kosta mera men de ordnar i vart fall att paketen kommer fram.

UPS är en helt annan sak för de har systemfel som gör att de i praktiken inte kan leverera till alla adresser de tar på sig att leverera till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

UPS är en helt annan sak för de har systemfel som gör att de i praktiken inte kan leverera till alla adresser de tar på sig att leverera till.

Vari består det systemfelet?

Det är också lite "underligt" för i en tråd som heter "PostNord, en logistisk katastrof" och som är full av inlägg som spyr galla över PostNord så säger du att dom klarar sig bra.

Ni har väl lika fel eller lika rätt allihopa, det är helt enkelt ingen enskild användare som kan uttala sig om det, eftersom allt blir anekdotiska berättelser som inte ens registrerar på >125Miljoner försändelser/månad (i PostNords fall).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Vari består det systemfelet?

Det är också lite "underligt" för i en tråd som heter "PostNord, en logistisk katastrof" och som är full av inlägg som spyr galla över PostNord så säger du att dom klarar sig bra.

Ni har väl lika fel eller lika rätt allihopa, det är helt enkelt ingen enskild användare som kan uttala sig om det, eftersom allt blir anekdotiska berättelser som inte ens registrerar på >125Miljoner försändelser/månad (i PostNords fall).

Postnords paketservice klarar sig bra där jag bor men breven har de ibland problem med så jag är inte helt nöjd med Postnord som helhet jag heller men när det gäller paket så är UPS extremt uslla på ett sätt inga andra är i närheten av.

UPS meddelar inte innan att de ska leverera utan man får reda på det efteråt och med så kort tidsfrist att paketen hinner returneras innan man hinner komma överens om nått som fungerar, de lyckas inte få fram några paket om de ska ha hemleverans, däremot om de skickas till ombud finns det i vart fall en möjlighet att hämta dem i en annan kommun så där är det bara synnerligen obekvämt.
De borde inte ta på sig frakter till adresser de på förhand vet att de inte kan leverera till innan de har ett system som fungerar, det går ju att öka tiden innan paketen returneras eller meddela före eller lämna dem till ombuden om de inte kan leverera eller nått helt annat men eftersom de returnerar paketen så fort att man inte hinner få kontakt med dem innan returen så har de fel på sina system.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

I övrigt låter din historia så märklig att jag faktiskt inte kan kommentera den närmare utan att rakt ut påstå att du ljuger. Så jag avstår.

Trevligt...
Men absolut vi släpper det. Jag fick skriva av mig och ventilera, det var det som behövdes efter den konstiga upplevelsen. Nu har online butiken, Thomann, ansvaret.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Sådär är det ju, samtidigt är det ju ingen som bryr sig om det där, och det är väl egentligen ingen som ska behöva bry sig.
När du är ute och äter och får en servitör som är dryg, otrevlig och gör ett dåligt jobb så spelar det ingen roll att anledningen är att hon den senaste veckan jobbat 12timmar per dag och att köket är en organisatorisk katastrof. Din kväll blir mycket sämre än vad den hade kunnat vara.

Det finns liksom ingenting värre än en dryg chaufför som säger "jag tar inget ansvar för det, jag gör bara mitt jobb..". Ibland gör hen bara sitt jobb, ibland fuskar hen och gör inte sitt jobb. Det finns säkert jättebra orsaker till det (jag har själv varit inne på flera) men i varje enskilt fall får man ju också ha förståelse för att det är en kund som drabbas.

Var och en får såklart skriva vad hen vill i den här tråden, men det är av den orsaken jag tycker dom mer systematiska frågorna är mest intressanta.
Det är helt okej om man vill ha en tråd där alla bara beklagar sig, men det borde rimligtvis vara mer intressant med en tråd för konstruktiva (realistiska) lösningar även om jag tvivlar på att PostNord läser och tar till sig dom.

Sen som en personlig liten brasklapp vill jag bara påpeka att det är oerhört naivt, på gränsen till korkat, att tro att det är mer coronasäkert att någon levererar ett paket till dig än att man hämtar det.
För mig som enskild individ möjligtvis, men det är också diskutabelt, men absolut inte på en samhällsnivå.

vad jobbar du själv med? delar mycket av de du säger men "en dryg kund" är samma problem
som verken vet vilka tjänster de beställt/betalat för eller har någon respekt för andras tid,

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

UPS meddelar inte innan att de ska leverera utan man får reda på det efteråt och med så kort tidsfrist att paketen hinner returneras innan man hinner komma överens om nått som fungerar, de lyckas inte få fram några paket om de ska ha hemleverans, däremot om de skickas till ombud finns det i vart fall en möjlighet att hämta dem i en annan kommun så där är det bara synnerligen obekvämt.

UPS har (relevant i den här diskussionen) 2 tjänster, 1 som levereras "under dagen", och en som levereras före 10.30/12.00/14.00 (beroende på ort, på många mindre orter finns den tjänsten inte alls).

Självklart kan UPS inte (eller någon annan heller för den delen) sitta och ringa till människor och meddela att dom är på väg.
Är man inte hemma när paketet skulle ha levererats så går det till en Access Point och ligger i princip aldrig (vi kan säga aldrig) där kortare tid än 2 veckor. Du kan i princip alltid, åtminstone inom den 2veckors-perioden be om en ny hemleverans.
Vill du att det ligger där 1 vecka till så går det också alldeles utmärkt.

Men 2 veckor räcker inte för dig?

Som sagt, det där är vad UPS säljer och levererar, att du vill ha något annat, det får faktiskt vara ditt problem. Du vill ju i princip ha en personlig bellboy som passar upp på dig.

Skrivet av mrqaffe:

De borde inte ta på sig frakter till adresser de på förhand vet att de inte kan leverera till innan de har ett system som fungerar, det går ju att öka tiden innan paketen returneras eller meddela före eller lämna dem till ombuden om de inte kan leverera eller nått helt annat men eftersom de returnerar paketen så fort att man inte hinner få kontakt med dem innan returen så har de fel på sina system.

Dom tar inte på sig frakter som dom inte kan leverera. Det finns inget systemfel där.

Sen är det ju så, att å ena sidan vill ni att allt ska gå så himla fort, det är superviktigt att ni får era grejer helst igår, men sen vill ni att någon ska lagerhålla era leveranser i mer än 14 dagar!?
Det är alltså ombuden som ska göra det, som, som jag har varit inne på tidigare, alltså betalar för det.
Hyran (bara hyran, då pratar vi inte om tiden det tar att hantera dom) för det kan lätt uppgå till 10k på ett år. Inte supermycket pengar, men alls inte kattskit heller.

Sen finns det ju ett slags systemfel i hela systemet med internet-handel.
Som sagt, den betalar inte sina kostnader, vare sig städerna eller landsbygden är gjorda för att hantera det. Städerna är för trånga, trafikplaneringen har överhuvudtaget inte tagit höjd för det, för att inte tala om då att det nästan alltid krävs kod/kodbricka eller liknande för att överhuvudtaget kunna komma ens i närheten av att leverera.

I mer glesbebyggda områden gäller det motsatta, det är för glesbefolkat för att få ekonomi i det, och det är också svårt att bygga ett nätverk av access-points/utlämningsställen.

(det är möjligen en sido-diskussion, men jag har alltid haft lite svårt för människor som bor på landet/i glesbebyggda områden som å ena sidan motsätter sig allt som kan störa den idyllen, vägar, vindkraftverk och vad det nu kan vara, men som lik f*rbannat vill ha den fullservice som alla dom sakerna kan ge)

Skrivet av bengtibacken:

vad jobbar du själv med? delar mycket av de du säger men "en dryg kund" är samma problem
som verken vet vilka tjänster de beställt/betalat för eller har någon respekt för andras tid,

Jag jobbar med frakter, bland annat.

Jag håller med om att kunder ställer helt absurda krav, och många gånger överhuvudtaget inte reflekterar över rimligheten i dom.
(men, disclaimer, som jag har varit inne på, ibland är kraven dom ställer helt legitima och fraktbolagen underpresterar helt enkelt)

Det finns också en viss asymmetri mellan "en dryg kund" och "en dryg chaufför". Du har ju faktiskt betalt för att leverera, och kunden har betalat för att du ska göra det.

Sen fattar jag också att det inte är din sak som chaufför att upplysa kunden om vad hen faktiskt har köpt och betalat för, och att det många gånger ändå blir du som får göra det.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga nåt postivit om dom med.

Postnord har faktisk blivit bättre dom senaste 2 åren, har fått alla leveranser till dörren, och dom har även väntad tålamodig på att jag dyker upp.

Permalänk
Medlem

Läste första inlägget som är några år gammalt, varför vänta till Postnord kursat om man vill använda konkurrenterna?

Postnord (Posten) gick ju plus några fram till de slogs ihop med Danskjävlarna som dras med postutdelningspersonal de inte
kan göra sig av med och nästan ingen post att dela ut då det är obligatoriskt med digital brevlåda i Danmark.

Vet inte om Danskar är för dumma för att beställa på nätet men deras e-handel täcker inte upp personalstyrkan.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

UPS har (relevant i den här diskussionen) 2 tjänster, 1 som levereras "under dagen", och en som levereras före 10.30/12.00/14.00 (beroende på ort, på många mindre orter finns den tjänsten inte alls).

Självklart kan UPS inte (eller någon annan heller för den delen) sitta och ringa till människor och meddela att dom är på väg.
Är man inte hemma när paketet skulle ha levererats så går det till en Access Point och ligger i princip aldrig (vi kan säga aldrig) där kortare tid än 2 veckor. Du kan i princip alltid, åtminstone inom den 2veckors-perioden be om en ny hemleverans.
Vill du att det ligger där 1 vecka till så går det också alldeles utmärkt.

Men 2 veckor räcker inte för dig?

Som sagt, det där är vad UPS säljer och levererar, att du vill ha något annat, det får faktiskt vara ditt problem. Du vill ju i princip ha en personlig bellboy som passar upp på dig.

Dom tar inte på sig frakter som dom inte kan leverera. Det finns inget systemfel där.

Sen är det ju så, att å ena sidan vill ni att allt ska gå så himla fort, det är superviktigt att ni får era grejer helst igår, men sen vill ni att någon ska lagerhålla era leveranser i mer än 14 dagar!?
Det är alltså ombuden som ska göra det, som, som jag har varit inne på tidigare, alltså betalar för det.
Hyran (bara hyran, då pratar vi inte om tiden det tar att hantera dom) för det kan lätt uppgå till 10k på ett år. Inte supermycket pengar, men alls inte kattskit heller.

Sen finns det ju ett slags systemfel i hela systemet med internet-handel.
Som sagt, den betalar inte sina kostnader, vare sig städerna eller landsbygden är gjorda för att hantera det. Städerna är för trånga, trafikplaneringen har överhuvudtaget inte tagit höjd för det, för att inte tala om då att det nästan alltid krävs kod/kodbricka eller liknande för att överhuvudtaget kunna komma ens i närheten av att leverera.

I mer glesbebyggda områden gäller det motsatta, det är för glesbefolkat för att få ekonomi i det, och det är också svårt att bygga ett nätverk av access-points/utlämningsställen.

(det är möjligen en sido-diskussion, men jag har alltid haft lite svårt för människor som bor på landet/i glesbebyggda områden som å ena sidan motsätter sig allt som kan störa den idyllen, vägar, vindkraftverk och vad det nu kan vara, men som lik f*rbannat vill ha den fullservice som alla dom sakerna kan ge)

Jag jobbar med frakter, bland annat.

Jag håller med om att kunder ställer helt absurda krav, och många gånger överhuvudtaget inte reflekterar över rimligheten i dom.
(men, disclaimer, som jag har varit inne på, ibland är kraven dom ställer helt legitima och fraktbolagen underpresterar helt enkelt)

Det finns också en viss asymmetri mellan "en dryg kund" och "en dryg chaufför". Du har ju faktiskt betalt för att leverera, och kunden har betalat för att du ska göra det.

Sen fattar jag också att det inte är din sak som chaufför att upplysa kunden om vad hen faktiskt har köpt och betalat för, och att det många gånger ändå blir du som får göra det.

Så har det inte fungerat för mig när jag blivit utsatt för UPS, jag har inte vetat att det är de som skulle utföra leveranserna och har inte heller haft fog att tro att det skulle vara hemleveranser eftersom det varit små lätta paket, att informera om det ligger väl på säljaren men alla specificerar ju inte hur frakten sköts och speciellt inte om det inte är stora eller tunga saker som man kan ha anledning att önska/tro att de ska köras ut.

UPS har verkligen returnerat paketen efter 3 dagar för mig och de har verkligen inte hamnat hos närmaste ombud, jag vet inte om deras system inte väljer att skicka dem till ombud i grannkommuner för att de saknar ombud i kommunen och då i stället för att skicka till närmaste ombud returneras till nån terminal i Göteborg där utkörningen tydligen utgår ifrån. Paketen har hur som helst aldrig hamnat hos ombud om de misslyckats med hemleverans. och den extremt korta tiden de stannar på terminalen där gör att man inte hinner kontakta dem innan de hinner skicka paketen i retur.
UPS har verkligen lyckats med 0 av 3 paket som har skickats med hemleverans som det inte förvarnats om och där jag inte heller har kunnat tänka mig att det skulle kunna handla om hemleverans för hemleverans brukar inte vara gratisalternativet för småpaket.

Jag förstår inte heller hur paketen kan gå i retur så extremt fort som de gör för det är inget som avsändaren har begärt och det brukar vara på 3de dagen man får tag i UPS för att då bara få beskedet att de hunnit returnera paketet.

Jag håller kvar vid min åsikt om att de har nått systemfel i verksamheten för de kan inte lyckas få fram paketen om de skickas med utkörning, om de bara hade mailat eller skickat ett sms om att de ska försöka utföra en hemleverans (på dagtid en vardag vilket lär misslyckas i de flesta fall de inte förvarnar om ? ) innan den sker hade det kanske gått att lösa men nu får man ingen förvarning om det och paketet går uppenbarligen inte till ombud i grannkommuner heller om hemleveransen misslyckas.
UPS är i en uselhetsklass övriga bolag inte är i närheten av.

DHL är däremot ett bolag jag är lite imponerad av för de har lyckats frakta en fjärrkontroll till Hong Kong på ca 23 timmar från hämtning i min hand till att mottagaren hade den i sin hand. Då är åtminstone bara flygtiden >=13 timmar och minst 4 timmar i bil i ändarna av transporten och så ska den också genom tullen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

En dator skulle kunna kontakta mottagaren automatiskt. Vet inte om UPS erbjuder detta, men du kan be DHL att skicka SMS/e-post när DHL påbörjar sin utdelningsrunda. Däremot verkar det inte gå att få närmare upplysningar om hur lång tid DHL förväntas dröja.

Skrivet av Xeonist:

Är man inte hemma när paketet skulle ha levererats så går det till en Access Point

Är man hemma går det också dit eftersom budet inte orkar ringa på dörren. Jag har ingen portkod så det är möjligt att ta sig fram till ytterdörren. Nu är jag förstås inte alltid hemma och då är det bättre med utlämningsställen.

Det underliga är att speditörerna har portkod/rfid-bricka/nyckel eller vad som nu krävs om de delar ut brev men inte om de delar ut paket. Det skulle vara smartare om de alltid hade detta.

Skrivet av mrqaffe:

Så har det inte fungerat för mig när jag blivit utsatt för UPS, jag har inte vetat att det är de som skulle utföra leveranserna och har inte heller haft fog att tro att det skulle vara hemleveranser eftersom det varit små lätta paket, att informera om det ligger väl på säljaren men alla specificerar ju inte hur frakten sköts och speciellt inte om det inte är stora eller tunga saker som man kan ha anledning att önska/tro att de ska köras ut.

Vissa butiker, t.ex. Amazon, talar inte om vilken speditör som används utan väljer en slumpmässigt. Detta är irriterande. Har Fedex fortfarande det systemet att om man inte är hemma får man hämta försändelsen på en terminal jättelångt bort?

Skrivet av mrqaffe:

UPS har verkligen returnerat paketen efter 3 dagar för mig och de har verkligen inte hamnat hos närmaste ombud, jag vet inte om deras system inte väljer att skicka dem till ombud i grannkommuner för att de saknar ombud i kommunen och då i stället för att skicka till närmaste ombud returneras till nån terminal i Göteborg där utkörningen tydligen utgår ifrån. Paketen har hur som helst aldrig hamnat hos ombud om de misslyckats med hemleverans. och den extremt korta tiden de stannar på terminalen där gör att man inte hinner kontakta dem innan de hinner skicka paketen i retur.

Mina UPS-försändelser hamnar hos ett ombud om ingen är hemma eller om UPS inte orkar ringa på. UPS har dock betydligt färre ombud än Postnord, DHL och Schenker, så det kanske finns en del platser som ligger för långt från närmaste UPS-ombud för att UPS ska vilja lämna försändelsen till ett ombud.

Skrivet av mrqaffe:

DHL är däremot ett bolag jag är lite imponerad av för de har lyckats frakta en fjärrkontroll till Hong Kong på ca 23 timmar från hämtning i min hand till att mottagaren hade den i sin hand. Då är åtminstone bara flygtiden >=13 timmar och minst 4 timmar i bil i ändarna av transporten och så ska den också genom tullen.

DHL är snabba. Runt 50 timmar tar det från Japan till Sverige och försändelserna går ofta via Hongkong, så det borde gå ännu snabbare om försändelsen postas i Hongkong. UPS kan för övrigt också skicka (och returnera) försändelsen snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl upp till dig som kund att informera dig? Är inte det hela grejen med internethandel?

Skrivet av mrqaffe:

UPS har verkligen returnerat paketen efter 3 dagar för mig och de har verkligen inte hamnat hos närmaste ombud, jag vet inte om deras system inte väljer att skicka dem till ombud i grannkommuner för att de saknar ombud i kommunen och då i stället för att skicka till närmaste ombud returneras till nån terminal i Göteborg där utkörningen tydligen utgår ifrån.

När du säger att dom skickas tillbaka efter 3 dagar så vågar jag påstå att du har fel. Går du in och kollar ditt trackingnummer på ups.com så garanterar jag att det inte är vad som har hänt.

Skrivet av mrqaffe:

Jag håller kvar vid min åsikt om att de har nått systemfel i verksamheten för de kan inte lyckas få fram paketen om de skickas med utkörning, om de bara hade mailat eller skickat ett sms om att de ska försöka utföra en hemleverans (på dagtid en vardag vilket lär misslyckas i de flesta fall de inte förvarnar om ? ) innan den sker hade det kanske gått att lösa men nu får man ingen förvarning om det och paketet går uppenbarligen inte till ombud i grannkommuner heller om hemleveransen misslyckas. UPS är i en uselhetsklass övriga bolag inte är i närheten av.

Var och en har så klart rätt till sin egen åsikt, men att påstå att ett företag som lyckas leverera miljontals paket dagligen (jag kan inte statistiken för UPS, men jag gissar att dom ligger >90% inom planerad tid), att dom har ett systemfel, det blir ju bara dumt.

Skrivet av mrqaffe:

Som sagt, det här är ju ett tydligt exempel på när enskilda användare/kunder inte inser sin egen anekdotiska betydelse. Vilket såklart är helt okej för tråden, nevertheless...

Skrivet av Kommenterande 2:

Det underliga är att speditörerna har portkod/rfid-bricka/nyckel eller vad som nu krävs om de delar ut brev men inte om de delar ut paket.

Det är inte så jättekonstigt. Idag finns det 2 st kodbrickor/nycklar per port/uppgång, en hos PostNord, och en hos Bring (tidigare CityMail).

Skulle alla som levererar paket ha en skulle det inte bara vara 4-10ggr så många bolag, varje chaufför på respektive bolag skulle behöva ha en egen, eftersom paketleveranser fungerar helt annorlunda. Så vi skulle på ett bräde gå från 2 till säkert 100-200 (i större städer), hela idén med portkod/låsta portar skulle försvinna.

Det skulle vara smartare om de alltid hade detta.

Så, nja...

Vissa butiker, t.ex. Amazon, talar inte om vilken speditör som används utan väljer en slumpmässigt.

Det väljs såklart inte slumpmässigt, dom väljer det som är "billigast" (billigast med den servicegrad man vill ha)

Har Fedex fortfarande det systemet att om man inte är hemma får man hämta försändelsen på en terminal jättelångt bort?Mina UPS-försändelser hamnar hos ett ombud om ingen är hemma eller om UPS inte orkar ringa på. UPS har dock betydligt färre ombud än Postnord, DHL och Schenker, så det kanske finns en del platser som ligger för långt från närmaste UPS-ombud för att UPS ska vilja lämna försändelsen till ett ombud.

Alla speditörer jobbar med en kombination av terminaler/ombud. Det är såklart en utmaning, eftersom "last-mile" är vad som verkligen kostar i transporter, speciellt i ett land som Sverige, så ingen vill betala för det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Det är väl upp till dig som kund att informera dig? Är inte det hela grejen med internethandel?

När du säger att dom skickas tillbaka efter 3 dagar så vågar jag påstå att du har fel. Går du in och kollar ditt trackingnummer på ups.com så garanterar jag att det inte är vad som har hänt.

Var och en har så klart rätt till sin egen åsikt, men att påstå att ett företag som lyckas leverera miljontals paket dagligen (jag kan inte statistiken för UPS, men jag gissar att dom ligger >90% inom planerad tid), att dom har ett systemfel, det blir ju bara dumt.

Som sagt, det här är ju ett tydligt exempel på när enskilda användare/kunder inte inser sin egen anekdotiska betydelse. Vilket såklart är helt okej för tråden, nevertheless...

Förstår inte varför man som kund skulle behöva informera sig om leveranssättet för små paket med gratis frakt, det är absolut inget man tror ska köras ut och alla säljare anger inte hur sakerna fraktas och jag brukar vara ganska oinrtresseradd av det om jag inte från början tror att det är hemleverans pga varans typ.
Information om frakten ligger iofs på säljaren men övriga fraktbolag lyckas ändå få det att fungera i vilket fall utan att man ska behöva jaga paketen själv, det ska helt enkelt inte behövas.

Fedex vet jag inget om, finns de ens i Sverige ?
Jag hade varit glad om det gått att få hämta på ett utlämningsställe för det finns i grannkommunen men paket som har hemkörning hamnar tydligen inte där utan går till terminalen UPS utgår från vilket är i Göteborg så det blir 10 mil bort. Och jo paketen har gått i retur efter 3 dagar när utkörningen misslyckats och det är den tid det brukar ta att få tag i UPS eftersom de inte kommunicerar på samma sätt som övriga fraktbolag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte varför man som kund skulle behöva informera sig om leveranssättet för små paket...

Är inte svaret på den frågan uppenbart? För att undvika just dom situationerna du klagar på!
En välinformerad kund har i princip utan undantag en bättre köpupplevelse än en underinformerad ditto.

Det kan liksom inte vara en slump att underinformerade kunder också är dom som verkar klaga mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeonist:

Är inte svaret på den frågan uppenbart? För att undvika just dom situationerna du klagar på!
En välinformerad kund har i princip utan undantag en bättre köpupplevelse än en underinformerad ditto.

Det kan liksom inte vara en slump att underinformerade kunder också är dom som verkar klaga mest.

Jag klagar lika mycket. UPS skulle leverera hem till mig och sen helt plötsligt fick jag bara ett mail om att de försökt leverera men att jag inte var hemma. Vilket är 100 % BS då jag jobbar hemma och var hemma hela dagen. UPS väljer att inte ens försöka leverera hem, och då anser inte jag att det ska vara ett av alternativen när man väntar på ett paket.

Kommer nog göra en till beställning inom ett par veckor som också måste levereras med UPS tyvärr, får se om det fungerar då

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tycker att leveranserna ska fungera rimligt bra utan att man ska behöva specialbevaka dem och eftersom det bara är ett bolag som utmärker sig på ett särskilt dåligt sätt så visar ju de andra att det går att göra fungerande system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

..och eftersom det bara är ett bolag som utmärker sig på ett särskilt dåligt sätt...

Har du läst tråden?

Permalänk

[quote postid="18734452" userid="301470" name="Xeonist"]

Det är inte så jättekonstigt. Idag finns det 2 st kodbrickor/nycklar per port/uppgång, en hos PostNord, och en hos Bring (tidigare CityMail).

Det är ganska uppenbart att du jobbar på UPS (alternativt ett troll) man får då anse dig som partisk i diskussionen.

När jag kan väljer jag alltid postnord hemleverans kvällstid då detta fungerar bra TROTS att de inte heller har kodbricka till porten. Postnord känner till att det finns en uppfinning som kallas telefon och det använder de för att ringa mig när de står utanför porten. och på så sätt kan Postnord leverera paket hem till folk som bor i lägenhetshus med låst port.

Att ringa till mottagaren när budet är utanför är något som UPS borde prova, bara som ett litet tips, men risken är att kunden är hemma och då måste ju UPS bemöda sig med att faktiskt leverera paketet till kunden. Då är det mycket enklare att låtsas att man har försökt levererat och lämpa över allt ansvar på kunden.

Du menar att alla fastigheter i Sverige ska avskaffa låsta portar bara för att UPS-chaufförerna inte klarar av att använda en mobiltelefon eller en porttelefon?

Gällande aviseringar har Postnord en app där paketen läggs till automatiskt (förutsatt att man lagt till telefonnummer och/eller e-postadress(er). Dessutom får man ett SMS+avisering i appen när paketet ankommit sista sorteringsterminalen innan utleverans och man kan då välja dag/tidsintervall när man önskar leverans, fungerar kanonbra. UPS dyker upp om/när de behagar.

Det är också hemleverans kvällstid som gör Postnord så överlägset gentemot UPS/DHL då man jobbar dagtid men är hemma till 16.30.

Jag skulle aldrig välja UPS frivilligt som speditör till paket jag tar emot eller skickar, men tyvärr får man inte alltid välja leveransmetod utan företaget man handlar av, t.ex. Amazon och Asus väljer åt en.

UPS öknamn Usel På Service tycker jag är väldigt passande.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Att ringa till mottagaren när budet är utanför är något som UPS borde prova, bara som ett litet tips, men risken är att kunden är hemma och då måste ju UPS bemöda sig med att faktiskt leverera paketet till kunden.

Nu är det visserligen en lokal transport/budfirma som sköter UPS leveranser där jag bor, men jag har alltid blivit uppringd av budet ~30 minuter innan de kommer för att fråga om det är någon hemma.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Nu är det visserligen en lokal transport/budfirma som sköter UPS leveranser där jag bor, men jag har alltid blivit uppringd av budet ~30 minuter innan de kommer för att fråga om det är någon hemma.

Problemet för min del är att de ringt från privata telefoner och är mer än 90 km bort. Så om de ringer kan det vara typ 8 på morgonen för att kolla att man är hemma sent på eftermiddagen. De tog alltså inte med sig paketet om man inte svara medans de satt på terminalen.

Kanske är bättre nu för tiden då det var länge sedan jag fick något från UPS. Misstänker att förarna utgår från samma terminal dock.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Struntprat. Om en butik säger att de kan leverera en vara ska den förstås se till att välja en speditör som kan leverera varan.

Skrivet av Xeonist:

Skulle alla som levererar paket ha en skulle det inte bara vara 4-10ggr så många bolag, varje chaufför på respektive bolag skulle behöva ha en egen, eftersom paketleveranser fungerar helt annorlunda. Så vi skulle på ett bräde gå från 2 till säkert 100-200 (i större städer), hela idén med portkod/låsta portar skulle försvinna.

Det kan knappast vara en överraskning för paketleverantörer att många portar i Sverige är låsta. Om en paketleverantör vill kunna leverera paket till privatpersoner i Sverige måste de förstås lära sig hur man bär sig åt för att komma fram till mottagarens ytterdörr, annars kan de lika gärna lägga ner verksamheten.

För övrigt kan det knappast vara 100-200 personer som springer runt i samma port samma dag, så det borde gå att lösa så att nyckelbrickor överlämnas till den eller dem som ska springa i porten. Portkod skulle kunna visas i handdatorn.

Skrivet av mrqaffe:

Fedex vet jag inget om, finns de ens i Sverige ?

Jag har ibland sett Fedex-bilar köra omkring på gatorna i Stockholm, men det var många år sedan jag fick något som skickades med dem.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker att leveranserna ska fungera rimligt bra utan att man ska behöva specialbevaka dem och eftersom det bara är ett bolag som utmärker sig på ett särskilt dåligt sätt så visar ju de andra att det går att göra fungerande system.

Självklart ska paketen komma fram utan att mottagaren ska behöva titta på en spårningssida.

Skrivet av ThunderboltDrgn:

Gällande aviseringar har Postnord en app där paketen läggs till automatiskt (förutsatt att man lagt till telefonnummer och/eller e-postadress(er). Dessutom får man ett SMS+avisering i appen när paketet ankommit sista sorteringsterminalen innan utleverans och man kan då välja dag/tidsintervall när man önskar leverans, fungerar kanonbra. UPS dyker upp om/när de behagar.

Det finns något som heter "Usel På Service My Choice" där man verkar kunna ställa in och eventuellt se vissa saker. Du kanske kan kolla om det löser dina problem.

Permalänk
Medlem

När jag var liten så var dom här klippen det nya svarta:

https://www.oppetarkiv.se/video/5214250/lorry-sasong-1-avsnit...

(det gick inte länka till en specifik tid på Öppet Arkiv men ni får klicka fram till 23:06)

och jag trodde alltid att det var skämt, nu är jag inte så säker längre.

För övrigt kan det knappast vara 100-200 personer som springer runt i samma port samma dag, så det borde gå att lösa så att nyckelbrickor överlämnas till den eller dem som ska springa i porten.

Så du tänker dig alltså ett slags utlämningsställe för nycklar, dit chauffören åker och hämtar en nyckel/nyckelbricka när hen behöver leverera ett paket? Låt mig gissa att det var du (jag orkar inte kolla) som föreslog att man enkelt kodade ihop en lösning som kollar om mottagaren är en privatperson eller ett företag också?

Om en paketleverantör vill kunna leverera paket till privatpersoner i Sverige måste de förstås lära sig hur man bär sig åt för att komma fram till mottagarens ytterdörr, annars kan de lika gärna lägga ner verksamheten.

Mer seriöst då, det är såklart inte transportörerna som motsätter sig detta. Det är såklart fastighetsägare/bostadsrättsföreningar.