Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad kan du köra för upplösning och hur mycket VRAM har du? Kör du också SOL och CSP?

Kör med 80hz och 1.3x i Oculus. I AC har jag i princip högsta inställningar med SOL och CSP på och i Steam kör jag 100%. Tycker det ser väldigt bra ut även om det ser snäppet bättre ut med högre upplösning men det tillåter inte mitt 3060TI som har 8GB VRAM.

Skrivet av Ill-k:

Nån som kör simrace och har Elite strap? Skaffade mig en playseat challenge för att spela men strapen är alldeles för stor baktill....orka skifta strap varje gång man ska köra race 😤

Jag kör simrace med elite strap och playseat challenge!
När jag försöker köra snabbt så håller jag huvudet en bit ifrån huvudstödet, i stil med bilden nedan (tror dock han är rätt kort). Kör jag lite mer relaxad eller håller på med det virtuella skrivbordet och lutar bak huvudet har jag den tjocka spänndelen av strapet precis ovanför huvudstödet vilket känns bra sålänge jag inte behöver titta upp mycket då tar den den tjocka delen i och stör.

Permalänk
Medlem

Beställde en Quest 2 idag. Första VR jag testar sedan Lawnmower Man kom på 90-talet och det fanns VR på Gröna Lund.

Hittade ingen bra kabel på Amazon.se så beställde en 3M Amazonbasics från .de som enligt reviews ska fungera.

Permalänk
Medlem

Tipsa om att Doom3Quest är ute på Sidequest nå

Skrivet av fredl:

Beställde en Quest 2 idag. Första VR jag testar sedan Lawnmower Man kom på 90-talet och det fanns VR på Gröna Lund.

Hittade ingen bra kabel på Amazon.se så beställde en 3M Amazonbasics från .de som enligt reviews ska fungera.

Har du ok Wifi hemma så strunt i kabel, köp Virtual Desktop VR istället och använd den korta medföljande kabelen för att överföra filer etc

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
VR-fantast

https://sidequestvr.com/app/2651

Installationsinstruktioner: www.doom3quest.com

Själv överväger jag om jag ska invänta en patch eller två, samt om man verkligen ska utsätta sig... körde igenom det i platt läge när det släpptes och minns att det var ohyggligt mycket jumpscares, vilket givetvis blir ännu värre i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Kör med 80hz och 1.3x i Oculus. I AC har jag i princip högsta inställningar med SOL och CSP på och i Steam kör jag 100%. Tycker det ser väldigt bra ut även om det ser snäppet bättre ut med högre upplösning men det tillåter inte mitt 3060TI som har 8GB VRAM.

Jag kör simrace med elite strap och playseat challenge!
När jag försöker köra snabbt så håller jag huvudet en bit ifrån huvudstödet, i stil med bilden nedan (tror dock han är rätt kort). Kör jag lite mer relaxad eller håller på med det virtuella skrivbordet och lutar bak huvudet har jag den tjocka spänndelen av strapet precis ovanför huvudstödet vilket känns bra sålänge jag inte behöver titta upp mycket då tar den den tjocka delen i och stör.
https://i.imgur.com/cbYa4LU.jpg

Ok, ja jag är nog som honom så det funkar att sitta med huvudet framåt men det blir lite jobbigt i längden. Satte en kudde bakom ryggen så kommer jag lite längre ifrån nackstödet. Funkar nog hyffsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

https://sidequestvr.com/app/2651

Installationsinstruktioner: www.doom3quest.com

Själv överväger jag om jag ska invänta en patch eller två, samt om man verkligen ska utsätta sig... körde igenom det i platt läge när det släpptes och minns att det var ohyggligt mycket jumpscares, vilket givetvis blir ännu värre i VR.

Fick ta en liten paus i spelande, blev faktiskt åksjuk. Jo jag hoppar till lite då o då..

Men ser riktigt bra ut, och rätt kul spela det i VR.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av roosterx:

Fick ta en liten paus i spelande, blev faktiskt åksjuk. Jo jag hoppar till lite då o då..

Men ser riktigt bra ut, och rätt kul spela det i VR.

Den defaultar till 60Hz, kan eventuellt hjälpa åksjukan att öka:

Citat:

The Quest 2 is defaulted to 60hz mode with 1.2 Super Sampling and 2x MSAA. A good alternative if you prefer refresh rate over graphics is 72hz and 1.0 Super Sampling with 2x MSAA. It is possible to play at 90hz on the Quest 2 although expect frame rate drops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den defaultar till 60Hz, kan eventuellt hjälpa åksjukan att öka:

Fast man vill ju inte riktigt dra ner på grafiken heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon av er som använder skärmdelningen i Quest 2 så att de andra kan följa med i spelet på en TV? Min bror köpte ett Quest 2 till sina barn men skärmdelning/screen casting fungerar inget vidare. Ibland fungerar det utmärkt för att helt plötsligt inte kunna hitta några enheter att casta till.
Vi har aktiverat P2P (Point to Point) i WiFi, kör Unifis produkter, delat upp ett 2.4GHz och ett 5GHz nätverk. Alla inblandade enheter kör antingen med kabel eller på 5GHz-nätverket.

Tips på andra saker vi ska kolla upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Någon av er som använder skärmdelningen i Quest 2 så att de andra kan följa med i spelet på en TV? Min bror köpte ett Quest 2 till sina barn men skärmdelning/screen casting fungerar inget vidare. Ibland fungerar det utmärkt för att helt plötsligt inte kunna hitta några enheter att casta till.
Vi har aktiverat P2P (Point to Point) i WiFi, kör Unifis produkter, delat upp ett 2.4GHz och ett 5GHz nätverk. Alla inblandade enheter kör antingen med kabel eller på 5GHz-nätverket.

Hej, använder det lite då och då för att antingen dela med mig på TVn eller se vad som händer i min mobil för att hjälpa någon kompis. Inte haft några problem med castingen, och då sitter questen och android tvn på olika SSID på olika APs.

Har tyvärr inga tips annat än att se över signalstyrkor på de anslutna enheterna.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Det är min erfarenhet också mot en chromecast, tappar ofta kontakt och med hackande spegling. Tycker det fungerar bättre på 5GHz nätverk men långtifrån bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Man kan casta till webbläsare också oculus.com/casting om det är till nån hjälp.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Hittade ett råd om att skapa ett nytt WiFi för enbart Questen. Jag har satt upp nätverket åt dem och det fungerade just nu. De ska fortsätta testa. Någon skrev att man även skulle inaktivera IP6 men det har vi inte gjort än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Jag har kört 90Hz, 1.3x i Oculus och 200% i Steam utan problem så det verkar som prestandan ändå kan vara i sin ordning.
Har just blivit varse att det här med upplösning och VR är krångligt. Borde följa med en "for dummies"-broschyr nästan. Om jag förstått det rätt renderas bilden med en faktor av encoding-upplösningen, så om man har 3648 pixlar bred encoding blir det 3648x1.3 = 4742 pixlar bred bild som renderas. Men, sen verkar det här även stacka med inställningen i Steam så det kan bli väldigt tungt att rendera om man har den över 100%.

Hittade annars Oculus Tray Tool. Den verkar ge lite mer kontroll på upplösningen och har några overlays så man kan se hur bilden renderas. Testar nu på 1.3x och 100% i Steam och det verkar funka bra. Att ändra upplösningen den här vägen gav också den trevliga bieffekten att Oculus Home renderas i högre upplösning, så det ser inte ut som en påse nötter längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har kört 90Hz, 1.3x i Oculus och 200% i Steam utan problem så det verkar som prestandan ändå kan vara i sin ordning.
Har just blivit varse att det här med upplösning och VR är krångligt. Borde följa med en "for dummies"-broschyr nästan. Om jag förstått det rätt renderas bilden med en faktor av encoding-upplösningen, så om man har 3648 pixlar bred encoding blir det 3648x1.3 = 4742 pixlar bred bild som renderas. Men, sen verkar det här även stacka med inställningen i Steam så det kan bli väldigt tungt att rendera om man har den över 100%.

Hittade annars Oculus Tray Tool. Den verkar ge lite mer kontroll på upplösningen och har några overlays så man kan se hur bilden renderas. Testar nu på 1.3x och 100% i Steam och det verkar funka bra. Att ändra upplösningen den här vägen gav också den trevliga bieffekten att Oculus Home renderas i högre upplösning, så det ser inte ut som en påse nötter längre.

Kör man med Link är det i första hand i Oculus man ska ändra upplösningen. 1,7 är "native". Jag vet inte riktigt varför det står på det där sättet i Oculus.
Iaf det du ändrar i Oculus kommer vara det som är 100% i Steam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

El-Giganten säljer TP-link AX 10 för 600kr (rea till 14 jan tror jag). Karl Gosling rekommenderar AX10 eller AX20. AX50 är ska ha dålig kabelanslutning. AX 10 har ingen USB anslutning (AX20 har det) men som separat accesspunkt för Quest 2 bör den vara perfekt för det priset.
Min nuvarande router RT-AC66U kopplar upp sig med 866 Mbps men den här ska ge 1200 Mbps stabilt.
Kom precis hem så jag har inte testat den än

https://www.youtube.com/watch?v=dVYIf0gtqg0&t=166s

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

El-Giganten säljer TP-link AX 10 för 600kr (rea till 14 jan tror jag). Karl Gosling rekommenderar AX10 eller AX20. AX50 är ska ha dålig kabelanslutning. AX 10 har ingen USB anslutning (AX20 har det) men som separat accesspunkt för Quest 2 bör den vara perfekt för det priset.
Min nuvarande router RT-AC66U kopplar upp sig med 866 Mbps men den här ska ge 1200 Mbps stabilt.
Kom precis hem så jag har inte testat den än

https://www.youtube.com/watch?v=dVYIf0gtqg0&t=166s

499 t.o.m
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Permalänk
Medlem

TACK!!!!

Permalänk
Medlem

För folk som söker Kabel som är kompatibel med Quest 2 så har netonnet denna 3 meters för 199:- som fungerar klockrent för mig och även fler.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/usb-c-kabel/ande...

Permalänk

Matte är svårt... avrundade 499kr uppåt till 600kr...

Kan tillägga att det finns en guide om hur man ställer in den här:
https://www.youtube.com/watch?v=lUl4BPnqbkE&t=404s

Menyerna stämmer inte riktigt om man gör det i den ordning som han beskriver. Det stämmer när man ställer om den till "Acces point Mode" (System/Operation Mode) som han pratar om 19:30 minuter in i filmen.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

WTF säger jag, flera som har Skandiabanken och att det inte går att betala samt att jag har haft problem med andra(Nabu Casa genomn Paypal)(ja det finns pengar), och äser nu på hemsidan till Skandiabanken att man ska använda Bankid när man handlar inom EU, gör man inte det kan det nekas..? Forsökt båda genom Paypal och kortnr, är ju helt sjukt att förventa att alla stöder BankID i hela EU!

Som tur är har man annat kort så man får VRcover ändå, men inte riktigt som man hade tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

WTF säger jag, flera som har Skandiabanken och att det inte går att betala samt att jag har haft problem med andra(Nabu Casa genomn Paypal)(ja det finns pengar), och äser nu på hemsidan till Skandiabanken att man ska använda Bankid när man handlar inom EU, gör man inte det kan det nekas..? Forsökt båda genom Paypal och kortnr, är ju helt sjukt att förventa att alla stöder BankID i hela EU!

Som tur är har man annat kort så man får VRcover ändå, men inte riktigt som man hade tänkt.

Nya lagar har införts som ställer högre krav på bankerna. Det förväntas kunna bli problem under en övergångsperiod nu med betalningar över nätet, vad jag förstår.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitso:

Jippie!
Å en massa nya fräscha färgval också!
Jag beställde en light grey med dark grey nose guard. Hoppas den levereras snabbt! 36€ inkl frakt, betalade med PayPal.

Finns många andra roliga färg-varianter! Två exempel:

Permalänk

Jag håller på att försöka vänja mig vid "smooth locomotion" i förstapersonsvy. Spelar igenom Doom 3 samt Half Life: Alyx för tillfället.
Är lite fundersam på om jag ska använda blicken eller vänster handkontroll som utgångspunkt för rörelserikningen som motsvaras av analogspaken. Några för och nackdelar att ha i åtanke innan man lär in sig "fel"?

Om man har vänsterhanden fri så är det bekvämt att utgå från den men så fort man spelar något där man utför laddningsrörelser och liknande med sin off-hand så blir det onödigt krångligt. Finns det en etablerad standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Jag håller på att försöka vänja mig vid "smooth locomotion" i förstapersonsvy. Spelar igenom Doom 3 samt Half Life: Alyx för tillfället.
Är lite fundersam på om jag ska använda blicken eller vänster handkontroll som utgångspunkt för rörelserikningen som motsvaras av analogspaken. Några för och nackdelar att ha i åtanke innan man lär in sig "fel"?

Om man har vänsterhanden fri så är det bekvämt att utgå från den men så fort man spelar något där man utför laddningsrörelser och liknande med sin off-hand så blir det onödigt krångligt. Finns det en etablerad standard?

Vissa föredrar kontrollen men jag föredrar huvudet.
Som gammal FPS-spelare så om jag går framåt och tittar åt vänster så finner jag mig det naturligt att man då styr spaken mer åt höger motsvarande vad man vrider huvet åt vänster än att måsta tänka på att rikta själva kontrollen åt höger. "Strafar" blir det så att säga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som beställt från VRCover, har det tagit lång tid för de att hantera er order? La en order 1/1 på ett silikoninterface då mina från Amazon fastna hos tullen och skickades tillbaka till kina och har inte sett att de ska ha skickat den ännu.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ni som beställt från VRCover, har det tagit lång tid för de att hantera er order? La en order 1/1 på ett silikoninterface då mina från Amazon fastna hos tullen och skickades tillbaka till kina och har inte sett att de ska ha skickat den ännu.

Vet att folk beställt från VRCover och det sett som "beställningen stått still". Sen har det helt plötsligt bara kommit fram utan att nån info visats att det ens skickats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Min order var helt stilla och helt plötsligt blev den skickad när jag mailade dom om annulering av ordern.

Jag skulle höra av mig till dom.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Tog 2 dagar från amazon.de ingen tull eller något då det är inom EU. Levererades med postnord. Jättnöjd med VR cover