Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Jag kommer isåfall spela via kabel, då mitt internet säkert är långt ifrån bra nog för att kunna spela trådlöst på ett bra sätt.)

Tänkte bara poängtera att din internethastighet inte har något att göra med hur bra virtual desktop fungerar med din quest 2 eftersom du inte streamar något från internet utan från ditt lokala nätverk. Det är dock en fördel om du har din dator kopplad via kabel till routern.

Är det också din första VR-upplevelse så skulle jag bli förvånad om du inte blir nöjd med Quest 2 rent generellt. Finns många schyssta spel oavsett om du streamar från datorn eller ej, även om det förstås utökar användningsområdet

Visa signatur

Taurus Gaming Elite | AMD Ryzen 7 3700x | Asus 3080 RTX | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | Corsair 16Gb DDR4 3600Mhz | Xiaomi Mi 34" curved monitor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLShadow:

Tänkte bara poängtera att din internethastighet inte har något att göra med hur bra virtual desktop fungerar med din quest 2 eftersom du inte streamar något från internet utan från ditt lokala nätverk. Det är dock en fördel om du har din dator kopplad via kabel till routern.

Är det också din första VR-upplevelse så skulle jag bli förvånad om du inte blir nöjd med Quest 2 rent generellt. Finns många schyssta spel oavsett om du streamar från datorn eller ej, även om det förstås utökar användningsområdet

Jasså? Kollat på ohälsosamt många videor om detta headset och då snackas det alltid om att man ska ha nån bra "wifi 6" router för att kunna utnyttja den funktionen. Men det funkar alltså med en 5g router?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Jasså? Kollat på ohälsosamt många videor om detta headset och då snackas det alltid om att man ska ha nån bra "wifi 6" router för att kunna utnyttja den funktionen. Men det funkar alltså med en 5g router?

Det finns ingen påvisad fördel med AX över AC vad gäller VD.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det finns ingen påvisad fördel med AX över AC vad gäller VD.

Okej, det är bra att veta

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Okej, det är bra att veta

Jag har visserligen en 4g router men den funkade ok att spela med virtual desktop om det är en ethernetsladd som går från datorn till routern. Men att köra dator-wifi-router-wifi-quest2 kommer funka meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

Fick också plötsligt samma typ av problem för ett par dagar sedan. Hade problem att starta min Quest 2 ibland också då jag endast fick upp ett "Tracking lost" meddelande som inte gick att trycka väck. Alternativ bara en evig svart "..." laddningsskärm. Allt löstes när Bluetooth funktionen plötsligt stängdes av. Jag gick också in och rensade all Guardian data. Är fortfarande inte säker på exakt hur allt löstes men innan en factory reset rekommenderar jag att ni försöker stänga av bluetooth/wifi och rensa Guardian data och sedan starta om.

Såvitt jag kunnat utröna (fått detta ett antal gånger på både gamla och nya quest) så är det guardian som spökar. Så om man går till ett nytt ställe och ritar upp ett nytt guardian så kommer man in i systemet. Rensa då bort all guardian-cache och starta om så brukar det funka. Ibland har jag kommit runt problemet genom att acceptera statisk guardian eller vad det nu hette (dvs inte rums-guardian) och på så vis kunnat rensa guardian-cachen.

Tycker detta är en bugg som de borde kunnat få styr på nu, funnits länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Wifi 6 är ju sprillans nytt så för bara x antal månader sedan så snackades det bara om wifi 5, för nåt annat fanns inte. Att det ofta rekommenderas high-end routrar är för att de ev har snabbare processorer och därmed lägre latency. Och det är alltså låg latency man söker. Med lite tur bör man kunna hitta det i både billigare och dyrare routrar som är välkonstruerade och har effektiv firmware. Jag kör med en Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR och får ca 40 ms i VR och 20-25 ms i Desktop. Det ger en stabil och välfungerande upplevelse, även om det finns ännu bättre latency med andra routrar.

Om nån har erferenhet av andra Ubiquity-AP som funkar ännu bättre så hojta gärna.

Permalänk
VR-fantast

En fördel som lyfts med Wifi 6 är väl ODFMA, som ska ge lägre interferens med flera enheter på samma nät. Kickar man ut allt annat från 5GHz och/eller bor på ett sätt att grannarnas nät inte stör så gör det antagligen ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Såvitt jag kunnat utröna (fått detta ett antal gånger på både gamla och nya quest) så är det guardian som spökar. Så om man går till ett nytt ställe och ritar upp ett nytt guardian så kommer man in i systemet. Rensa då bort all guardian-cache och starta om så brukar det funka. Ibland har jag kommit runt problemet genom att acceptera statisk guardian eller vad det nu hette (dvs inte rums-guardian) och på så vis kunnat rensa guardian-cachen.

Tycker detta är en bugg som de borde kunnat få styr på nu, funnits länge...

Jag har även märkt att olika ljusförhållanden fast på samma plats sparas som olika Guardian, det bör också ställa till en del.
Har märkt om jag ritar en Guardian på dagen med helt ljust i rummet så hittar den inte samma på kvällen när det är mörkt och bara 2 små lampor står för ljuskällan.
Däremot om jag startar på dagen efter hittar den samma som tidigare ritat på dagen.
På kvällen i dåligt ljus verkar den inte hitta nån tidigare så får rita om.
Märkt då ibland när jag ritar en ny på kvällen att det vill till och små "stutters" medans man målar. Men om jag rensar sparade Guardian så går det väldigt smooth.

Man tycker dom borde få ordning på detta.
Jag vill minnas att det var Guardian som var orsaken till att 90hz "försenades"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Tänk på att dessa tubers kan få kickback på försäljning via den länk jag gissar finns i texten under videon.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu att man kan få tag på originella vive på blocket för ungefär samma pris som quest 2. Vilket borde man skaffa för spel som Pavlov?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Jag ser nu att man kan få tag på originella vive på blocket för ungefär samma pris som quest 2. Vilket borde man skaffa för spel som Pavlov?

Köp inte första generationens vive. Skärmar, tracking osv har kommit en bra bit längre. Mellan den och quest 2 så quest utan tvekan. Har ägt en vive och skillnaden är stor till quests fördel.

Permalänk
Medlem

Ville bara tipsa om viveport. Det är som gamepass fast för VR.
Dock ganska begränsat med bra spel men de finns ändå ett gäng som tex, Moss, racket nx, secret room, the gallery serien, Arizona sunshine m m.
Tror det är gratis 14 dagar sen 150 i månaden. Men på 14 dagar hinner man prova en del.

Det tråkiga är att det behövs extra programvara men det funkar fint med VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Det enda fördel med original Vive är möjligtvis komforten.
Trackingen
Fungerar bättre på dator med lägre Specs pga lågupplöst.

Resten är mycket sämre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Köp inte första generationens vive. Skärmar, tracking osv har kommit en bra bit längre. Mellan den och quest 2 så quest utan tvekan. Har ägt en vive och skillnaden är stor till quests fördel.

Okej, tack för infon

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En fördel som lyfts med Wifi 6 är väl ODFMA, som ska ge lägre interferens med flera enheter på samma nät. Kickar man ut allt annat från 5GHz och/eller bor på ett sätt att grannarnas nät inte stör så gör det antagligen ingen skillnad.

Det är sant. Wifi 6 är en modernare och bättre standard som ju bl.a ska lösa problemen med många samtidiga användare m.m. Så en bra wifi 6 router som gör jobbet utan att tillfoga latency borde teoretiskt göra jobbet bättre. Men frågan är om wifi 6-routrarna mognat såpass ännu.

Det jag menade med mitt tidigare inlägg om att wifi 5 duger gott är under förutsättning att man ser till att rensa bort alla andra i sitt wlan så man är själv på 5 GHz-bandet. När wifi 6 mognat och funkar optimalt så lär det förmodligen fungera smärtfritt på en sådan också. Kanske redan idag om man hittar rätt modell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Nu har ju fler kommit med synpunkter redan men svarar ändå. Jag har 5Ghz router och det fungerar bra.

Tänkte också åter förtydliga att jag enbart pratade om internetuppkoppling. Du kan ha fiber i gigabit-hastighet från leverantören men har du exempelvis en router som enbart har wifi via 2.4Ghz bandet så kommer du inte kunna nyttja kapaciteten i uppkopplingen trådlöst.

Likväl kan du sitta på en gammal dassig ADSL-uppkoppling via telefonnätet men ändå ha ett väldigt snabbt internt trådlöst nätverk med en bra router.

Summa summarum. Vilken router du har spelar definitivt roll för hur bra Virtual Desktop fungerar då du streamar från din dator över lokalt nätverk men det har inget med internet att göra.

Visa signatur

Taurus Gaming Elite | AMD Ryzen 7 3700x | Asus 3080 RTX | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | Corsair 16Gb DDR4 3600Mhz | Xiaomi Mi 34" curved monitor

Permalänk
Medlem

Är det någon som hittat något bra alternativ till elite strap som de kan rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakl1:

Är det någon som hittat något bra alternativ till elite strap som de kan rekommendera?

Det finns andra varianter på amazon /wish / Alibaba men bäst är enda Elite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej allesammans, har försökt att läsa bak i tråden så mycket som möjligt men behöver lite snabb vägledning.

Min Quest 2 droppar in i en instabox om några timmar (Grattis till mig) och detta blir min första VR upplevelse. Frågan är då vad behöver jag som startpaket?

Beställt idag:
NEWZEROL VR silikon ansiktsskydd
NEWZEROL Totalt 6 m/20 fot typ C stabil datakabel kompatibel med Oculus Quest 2

Steam har rea fram till kl. 19 idag så vilka must haves behöver jag köpa därifrån?
Virtual desktop köper jag väl från Quest store?
Beatsaber, rekommenderar ni att jag tar den från Quest store eller till PC?

Andra nystartstips?

Tackar på förhand -- game on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhyS:

Hej allesammans, har försökt att läsa bak i tråden så mycket som möjligt men behöver lite snabb vägledning.

Min Quest 2 droppar in i en instabox om några timmar (Grattis till mig) och detta blir min första VR upplevelse. Frågan är då vad behöver jag som startpaket?

Beställt idag:

Steam har rea fram till kl. 19 idag så vilka must haves behöver jag köpa därifrån?

Andra nystartstips?

Yes, Virtual Desktop köper man i Quest Store.
Jag köper det flesta spel på steam då jag vill kunna använda dom till framtida headset.
Beat Saber köpte jag dock i Questen, mestadels för enkelheten när man låter familj och vänner prova på VR.

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av WhyS:

Beställt idag:

Andra nystartstips?

Ska du bara köpa ett spel på Steam-rean känns Half-Life: Alyx givet.

Permalänk
Medlem

Jag utgår ifrån att svaret är nej på den här frågan, men... finns det inget sätt för kamerainställningarna att sparas i spel? Alltså, jag tänker på sim racing där jag sitter i samma position. Vore skönt att slippa fippla med inställningarna varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag utgår ifrån att svaret är nej på den här frågan, men... finns det inget sätt för kamerainställningarna att sparas i spel? Alltså, jag tänker på sim racing där jag sitter i samma position. Vore skönt att slippa fippla med inställningarna varje gång.

Tror inte det och om det skulle gå skulle den aldrig vara exakt nog på inside-out headsets.
Ett tips är att sätta en knapp på ratten för att resetta VR-vyn, finns i de flesta sims.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Tror inte det och om det skulle gå skulle den aldrig vara exakt nog på inside-out headsets.
Ett tips är att sätta en knapp på ratten för att resetta VR-vyn, finns i de flesta sims.

Funkar det likadant som när man resettar vyn genom handkontrollen? Måste testa det i så fall. Det jobbiga är ju att behöva dribbla med handkontrollen hela tiden, så en knapp på ratten skulle ju lösa det.

Permalänk
Medlem

För övrigt vill jag uppväga lite av mitt gnäll med... fyfan vad bra det är att köra sim racing med Quest 2 (och säkert andra VR-headsets som jag inte provat). Det är en riktig game changer. Jag har numera gått med i klubben "no VR no buy". Lär inte bli sämre heller när jag väl får mitt 3080, även om 1080Ti funkar bättre än jag trodde. Och linser från VROptician förstås (kör utan glasögon just nu).
Det enda jag skulle önska är ett bredare synfält men när jag väl är inne i det tänker jag inte på det så mycket. Känns ju annars nästan som VR var gjort för sim racing.

Förvånansvärt lite illamående också. När jag först provade köra med tangentbord (ratten inlämnad på reparation) kunde jag bli gräsligt åksjuk efter en kort stund. Nu kan jag bara köra på. Det enda som får det att suga i magen är när jag backar, vilket man ju normalt sett inte gör särskilt ofta i racing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

För övrigt vill jag uppväga lite av mitt gnäll med... fyfan vad bra det är att köra sim racing med Quest 2 (och säkert andra VR-headsets som jag inte provat). Det är en riktig game changer. Jag har numera gått med i klubben "no VR no buy". Lär inte bli sämre heller när jag väl får mitt 3080, även om 1080Ti funkar bättre än jag trodde. Och linser från VROptician förstås (kör utan glasögon just nu).
Det enda jag skulle önska är ett bredare synfält men när jag väl är inne i det tänker jag inte på det så mycket. Känns ju annars nästan som VR var gjort för sim racing.

Förvånansvärt lite illamående också. När jag först provade köra med tangentbord (ratten inlämnad på reparation) kunde jag bli gräsligt åksjuk efter en kort stund. Nu kan jag bara köra på. Det enda som får det att suga i magen är när jag backar, vilket man ju normalt sett inte gör särskilt ofta i racing.

Jag kör inte racing men jag känner nästan så om andra genrer.
Shooters/FPS är jag inte mycket för på plattskärm.
Inte heller spel med melee Combat.
Jag gillar egentligen såna spel men sen när man kört såna spel i VR så är det inte lika kul/inlevelserikt på vanlig skärm.
Jag har tom svårt för att sätta mig in i Cyberpunk pga känslan i bakhuvudet är "det här hade varit så mycket bättre i VR" 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Funkar det likadant som när man resettar vyn genom handkontrollen? Måste testa det i så fall. Det jobbiga är ju att behöva dribbla med handkontrollen hela tiden, så en knapp på ratten skulle ju lösa det.

Ja exakt! Sen har jag också bindat på ratten så jag kan flytta mig upp/ner & fram/bak i cockpit, kan vara skönt för vissa bilar. Vilken sim är det du kör mest med btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag kör inte racing men jag känner nästan så om andra genrer.
Shooters/FPS är jag inte mycket för på plattskärm.
Inte heller spel med melee Combat.
Jag gillar egentligen såna spel men sen när man kört såna spel i VR så är det inte lika kul/inlevelserikt på vanlig skärm.
Jag har tom svårt för att sätta mig in i Cyberpunk pga känslan i bakhuvudet är "det här hade varit så mycket bättre i VR" 😂

Vilka är favoritspelen i den genren? Jag har inte blivit så jättetaggad efter att ha sett demorecensioner av diverse shooters men tänkte ändå testa så småningom. Har bara Half Life Alyx på min lista hittills (och Moss, men det är ju inte direkt en shooter).
Annars har jag testat Creed och Thrill of the Fight. Jäkligt bra, i synnerhet det senare, men påminner mig också att jag är väldigt ur form.

Cyberpunk hade varit episkt i VR. Förstår precis vad du menar där. Det enda tråkiga är väl att det hade mördat alla GPU;er på marknaden idag.

Mitt intryck som ny till VR är annars att det här måste vara framtiden. Tror vi behöver bättre och lättare headsets, samt kraftfullare GPU;er, innan det verkligen slår igenom på bred front. Nu har vi dock Quest 2 som verkar sälja som smör, har bra bildkvalitet och väldigt attraktivt pris. Tänk vad de skulle kunna göra inom en eller två generationer. I takt med att det växer lär vi sen se fler AAA-titlar med stöd för VR.

Jag tror på en spännande framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Ja exakt! Sen har jag också bindat på ratten så jag kan flytta mig upp/ner & fram/bak i cockpit, kan vara skönt för vissa bilar. Vilken sim är det du kör mest med btw?

Just nu är det rFactor 2, Assetto Corsa och Dirt Rally 2.0 jag kör mest. Ska ta mig tid att fixa RBR också, men där verkar det inte funka att justera positionen alls i VR (tänkte testa att installera det från scratch och lägga på moddar allteftersom för att se om det funkar bättre).
I rFactor och Dirt Rally kan jag ändra positionen enkelt på tangentbordet om det behövs. I AC har jag aldrig behövt göra det, om jag bara får en bra vy efter reset.