Problem med överföring från apple 4k till tv

Permalänk

Hej

Jag har en Philips 4K 49 PUS 7272/12 och har nu införskaffat en apple 4K. Jag har även införskaffat en hdmi sladd 2.1. Jag har fått bekräftat att tv:n har stöd för HDR. Ändå så fungerar det inte. Jag har bytt emellan hdmi 1 och hdmi 2 (ingång till apple ) , Men icke. Digitalboxen fungerar dock utmärkt i båda ingångarna. Det enda som händer när jag markerar hdmi 2 är att bilden från digitalboxen , hdmi 1 kommer upp, försvinner, kommer upp försvinner...... Tänkte först att hdmi kabeln inte orkar men jag har ju 2.1. Fattar inget. Den gamla apple tvn gen 3 fungerade utmärkt i hdmi 2 men då men annan "sämre" hdmi sladd.

Nu har jag bytt ingång till hdmi 3 och då fungerar men då får jag bara 1080 50Hz enligt Apple TV.

Datoringångar på HDMI1/2
Upp till 4K UHD, 3840 x 2160, vid 60 Hz
Datoringångar på HDMI3/4
Upp till 4K UHD, 3840 x 2160, vid 30 Hz
Upp till FHD 1920 x 1080 vid 60 Hz

Jag har ringt Philips och de skulle lyfta vidare till nån typ teknisk avd.

Någon som kan tipsa/hjälpa?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är HDMI 1 eller 2 du ska använda med ATV4K. Digitalboxen kan du med fördel flytta till 3 eller 4 eftersom den inte behöver den bandbredden. På det kan du behöva aktivera utökad bandbredd på ingången som ATV4K använder. Detta är någonstans i menyerna hos Philips, ofta långt nere och dolt och kan beroende på år och modell kallas olika saker. Ofta något med "UHD Deep color".

Av vad du beskriver låter det som att ATV4K försöker testa signaler som du sedan måste bekräfta inom 30 sekunder. Men när signalen synkar om tar digitalboxen över kontrollen och bilden eftersom TV:n tolkar det som att ATV4K försvann. Då hinner du aldrig se och bekräfta rätt signal åt ATV4K. Testa därför att tillfälligt dra ut HDMI-sladden till digitalboxen så att den inte tar över.

Permalänk

Överföring signal appletv till tv

Skrivet av Laxpudding:

Det är HDMI 1 eller 2 du ska använda med ATV4K. Digitalboxen kan du med fördel flytta till 3 eller 4 eftersom den inte behöver den bandbredden. På det kan du behöva aktivera utökad bandbredd på ingången som ATV4K använder. Detta är någonstans i menyerna hos Philips, ofta långt nere och dolt och kan beroende på år och modell kallas olika saker. Ofta något med "UHD Deep color".

Av vad du beskriver låter det som att ATV4K försöker testa signaler som du sedan måste bekräfta inom 30 sekunder. Men när signalen synkar om tar digitalboxen över kontrollen och bilden eftersom TV:n tolkar det som att ATV4K försvann. Då hinner du aldrig se och bekräfta rätt signal åt ATV4K. Testa därför att tillfälligt dra ut HDMI-sladden till digitalboxen så att den inte tar över.

Hej, jag har nu testat att dra ut hmi sladden från hdmi 1 till digitalboxen och då fungerar HDR på apple 4k. Testade då att sätta in hdmi sladden från digitalboxen i ingången hdmi 3, samma problem igen.

Jag ska nu testa att dra ut hdmi sladden till appletv 4K och gå in i philips tvn och leta efter det du skrev om "UHD Deep color" och se om jag hittar någon och aktivera det och sedan testa att sätta hdmi sladden igen och då i hdmi 1 då det ändå inte fungerar i hdmi3.

Permalänk

Skrivet av Laxpudding:

//
Hej

Nu gått in på HDMI Ultra HD som är markerat sedan står det - HDMI 1&2 (ihop) och sedan - Om bilden eller ljudet är förvrängt från den här anslutningen väljer du 4:2:0 eller UHD av.

Den är inställd på 4:2:0. Det finns även 4:4:4/4:2:2 (Samma val) att välja på.

Drar ut hdmi sladden till digitalboxen och sätter in hdmi sladden till apple4K och där är inställningen inställd på 4:2:0 men det går även att välja 4:2:2. Det står: 4:2:2 har bättre skärpa men kräver höghastighetskablar vilken en hdmi 2.1 är väl?

!.Då är min vidare fråga ska jag ställa in tvn på 4:2:2 och sedan apple 4K på 4:2.2?

Då Hdmi 1&2 hänger ihop vid ändringen i hdmi ultra hd kan inte det innebära att det blir "meck" med digitalboxen och dess tv sändningar då det inte är en UHD box idagsläget? Är det då jag istället ska sätta i hdmi kabeln från digitalboxen i hdmi 3?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

En tredje inlägg till dig:): I appletv 4K i inställningarna finns något som heter hdmi utgång: Det är inställt på YCbCr som är det bästa alternativet för de flesta tv-apparater men det finns även någor som heter RGB hög och RGB låg men då krävs en hdmi höghastighetskabel. Är det oxå något som man måste in och rodda i? Någon som vet. Fan inte lätt det här.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kör YCbCr från sådant som digitalboxar och ATV4K. Minskar risken för fel samt att kvaliteten på videokällor i grunden inte kräver annat.

Att inställningarna hänger ihop på Philipsen kan göra det till en god idé att separera dem på olika ingångspar. Det faktum att du ändrar den inställningen innebär att din digitalbox kommer synka om signalen vilket då återigen kan störa processen att få ATV4K att fungera. Verkar pratsam den där boxen.

Permalänk

Re: Tv appletv 4k

Skrivet av Laxpudding:

Kör YCbCr från sådant som digitalboxar och ATV4K. Minskar risken för fel samt att kvaliteten på videokällor i grunden inte kräver annat.

Att inställningarna hänger ihop på Philipsen kan göra det till en god idé att separera dem på olika ingångspar. Det faktum att du ändrar den inställningen innebär att din digitalbox kommer synka om signalen vilket då återigen kan störa processen att få ATV4K att fungera. Verkar pratsam den där boxen.

Ja, vi är inga kompisar, boxen och jag. Vi pratar inte samma språk, tjatig jävel.

* Hur gör jag med det här då?
Nu gått in på HDMI Ultra HD som är markerat sedan står det - HDMI 1&2 (ihop) och sedan - Om bilden eller ljudet är förvrängt från den här anslutningen väljer du 4:2:0 eller UHD av.

Den är inställd på 4:2:0. Det finns även 4:4:4/4:2:2 (Samma val) att välja på.

Drar ut hdmi sladden till digitalboxen och sätter in hdmi sladden till apple4K och där är inställningen inställd på 4:2:0 men det går även att välja 4:2:2. Det står: 4:2:2 har bättre skärpa men kräver höghastighetskablar vilken en hdmi 2.1 är väl?

Då är min vidare fråga ska jag ställa in tvn på 4:2:2 och sedan apple 4K på 4:2.2?

* Fick svar från Philips efter turer fram och tillbaka utifrån vad vi diskuterat:

"Vänligen kontakta AppleTVs supportdesk för detta problem; baserat på våra undersökningar och resultat, AppleTV 4k enheten slår kontinuerligt igång Dolby Vision, även om innehållet som spelas upp inte använder eller behöver det.

Detta kan enkelt verifieras genom att spela upp Dolby Vision-innehåll från någon annan HDMI-källa, vilket ska fungera bra."

Permalänk
Bildexpert 📺

Börja med att koppla bort digitalboxen och att se till att du får AppleTV:n att fungera normalt med högsta möjliga tillgängliga signalformat och allt. Därefter kopplar du digitalboxen på HDMI 3 eller 4. Börjar det bråka igen vet du att det är något med digitalboxen som spökar.

Permalänk

Tv appletv

Skrivet av Laxpudding:

Börja med att koppla bort digitalboxen och att se till att du får AppleTV:n att fungera normalt med högsta möjliga tillgängliga signalformat och allt. Därefter kopplar du digitalboxen på HDMI 3 eller 4. Börjar det bråka igen vet du att det är något med digitalboxen som spökar.

Tack! Ska testa det. Didigtalboxen är gammal vi ska få en ny snart förhoppningsvis den med stöd för Ultra HD-sändningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Stort tack för ditt engagemang. Nu vet jag att det är digitalboxen som bråkar. Tagit bort den och kör bara på appletv nu. Nu fungerar hdr inställt på 50 Mhz. Fanns visst nån inställning - matcha innehåll (dynamisk omfång, matcha bildfrekevens men det blev sämre.