Första 4K Tv för ny lägenhet, prisklass under 10000

Permalänk
Medlem

Första 4K Tv för ny lägenhet, prisklass under 10000

Hej!

Inom en ganska snar framtid så kommer jag att flytta in till min första lägenhet, jag har fullt upp med att införskaffa diverse prylar och kommer nu att behöva köpa min första tv på drygt 10 år.

Just nu har jag en 32 Samsung HDTV så nästan alla tv-apparater kommer att kännas som en uppgradering.

Nu till frågan, Vilken är den bästa tvn i storlek 50-60 under 10000.

Jag kommer mest att använda den för att titta på sport och film. Det kan hända i framtiden att jag köper ett PS5 men allting kommer att vara en uppgradering jämfört med det jag har nu så jag är inte så kräsen angående hdmi 2.1

Några förslag?

Visa signatur

"Oh yeah? Well, the jerk store called, and they're running outta you."

Permalänk
Keeper of the Bamse

LG OLED! Nu har både Elgiganten och NetOnNet bra pris på 55" LG OLED 55BX vilket är 2020 års modeller med 4K@120hz, och Gsync inbyggt.

Bättre bild än såhär får du inte. Själva stativet är i enklaste laget eftersom det är en B-serie (jmf. C-serie) Men för 11 tusen kan detta inte slå fel. (TV ska väggmonteras )

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

LG OLED! Nu har både Elgiganten och NetOnNet bra pris på 55" LG OLED 55BX vilket är 2020 års modeller med 4K@120hz, och Gsync inbyggt.

Bättre bild än såhär får du inte. Själva stativet är i enklaste laget eftersom det är en B-serie (jmf. C-serie) Men för 11 tusen kan detta inte slå fel. (TV ska väggmonteras )

Sålänge man inte har en inbränd TV4-sol eller hur var det?

Edit: Jag hävde ur mig föråldrade dumheter. Kolla diskussionen nedan om du är rädd för OLED burn in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Det var väl några generationer sedan burn in var aktuellt?

Samsung Qled 65" eller LG/Philips Oled 55" är nog inom din budget på ca 10k.

55" kommer kännas stort för dig men har du plats för 65" kommer det vara riktigt nice.
Personligen kommer jag satsa på 75" nästa gång.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Är det såpass stor skillnad på OLED och Qled?

Har sett att det finns Qled för runt 7900 kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av njörden:

Är det såpass stor skillnad på OLED och Qled?

Har sett att det finns Qled för runt 7900 kr

Jag har Qled och ja, OLED är bättre på nästan alla plan (förutom ljusstyrka). Däremot så kommer det med en kostnad och jag gick från en 55" 4K vanlig budget-TV till 65" QLED 4K TV och blev blown away. Så det beror nog på vad man har haft innan. För dig kommer du tycka oavsett är ett extremt hopp och bli nöjd ändå. Enda frågan efter det handlar om krav på tex HDMI portar, 120hz, VRR, och det viktigaste. Vad är man villig att betala för det där lilla extra.
Personligen ville jag inte lägga 35-40% extra för en OLED även om jag tycker de är bättre. Dock helnöjd med min Q80R (2019 Samsung QLED).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det var väl några generationer sedan burn in var aktuellt?

Ärligt talat så är jag ingen expert, men jag satte och googlade TV:n i 1000 € - 1500 €-prisklassen igår och fick intrycket att inbränning nog är aktuellt om man relativt ofta har TV:n på med någon delvis statisk bild (i någon tråd här på Sweclockers läste jag att en av de vanligaste orsakerna till burn in i Sverige var TV4:s sol). Själv lyckades jag i alla fall bli paraniod för inbränning, men om man är en insatt vuxen person som använder TV:n så är antagligen risken för inbränning minimal.

Jag däremot har en fru som är bra på att lämna på TV:n i t.ex. Netflix meny och en ett barn som, ja, beter sig som ett barn och inte lär förstå risken med burn in på några år ännu... Men jag är definitivt beredd att ändra åsikt om någon kan argumentera för att jag är onödigt paranoid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Ärligt talat så är jag ingen expert, men jag satte och googlade TV:n i 1000 € - 1500 €-prisklassen igår och fick intrycket att inbränning nog är aktuellt om man relativt ofta har TV:n på med någon delvis statisk bild (i någon tråd här på Sweclockers läste jag att en av de vanligaste orsakerna till burn in i Sverige var TV4:s sol). Själv lyckades jag i alla fall bli paraniod för inbränning, men om man är en insatt vuxen person som använder TV:n så är antagligen risken för inbränning minimal.

Jag däremot har en fru som är bra på att lämna på TV:n i t.ex. Netflix meny och en ett barn som, ja, beter sig som ett barn och inte lär förstå risken med burn in på några år ännu... Men jag är definitivt beredd att ändra åsikt om någon kan argumentera för att jag är onödigt paranoid.

Dem senare modellerna har aktiv motarbetning för inbränning. Det ändrar pixlarna lite då o då så att de inte blir helt statiska. Finns tester där de haft statisk bil i upp till 1 år utan inbränning på modeller med den funktionen aktiv (på per default).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Några insikter från 1.5 år med min LG OLED B9 helt utan inbränningar Följande egenskaper gör att inbränning är ett icke-problem:

- TV:n har inbyggd skärmsläckare i menyer, som triggar igång efter typ en minut
- Bilden rör på sig några pixlar i varje riktning då och då, vilket inte märks men motverkar inbränning
- Många tv-kanaler (inklusive TV4) har ändrat fasta logotyper till mer transparenta sådana för att motverka problemet
- För insignaler som är helt statiska (t.ex. skrivbordet från en PC) dimmas skärmen till en låg ljusstyrka efter några minuter.
- TS ska titta på både sport och film, vilket innebär att insignalen kommer variera och fasta bildelement rör på sig. Tittar man BARA på en enda kanal hela tiden kanske ovanstående åtgärder är otillräckliga i längden, men då har man troligen inte heller något behov av en OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frazeur:

Lärdomen från den historien är nog närmast att man inte ska köra en OLED-panel från 2016 med det ljusstarkaste kartongläget hos en Philips.

Sedan är det också en lärdom om hur människor fungerar. Man minns gärna den där anekdoten om TV4-solen. För det är en bra berättelse. Fast man har lite svårt att föreställa sig verkligheten med vad – 10 miljoner, 20 miljoner? – sålda (*) OLED-TV där det inte finns några historier om inbränningar. Eller de dussintalet som här i forumet som kör sin OLED-TV med dator och inte har problem samt faktiskt berättar i forumet att de inte har problem. För att inte säga alla de som verkligen kör med dator och spelar som galet utan att någonsin ens tänka tanken på att berätta i ett forum att de inte har problem

(*) Google säger att LG sålde 2 miljoner OLED-TV under 2020.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på den här
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/philips-58p...

Är den något att ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Laxpudding @urban22 @Sh4d0wfi3nd
Där ser man, jag läste igenom era kommentarer och Rtings burn in test extra noga och kollade kommentarer där också och insåg att deras test ju var gjorda på en modell från 2017 och det verkar som att problem med burn in har så gott som försvunnit på nyare modeller.

Så tja, det är väl dags för mig att inse att jag hade fel. Suck. Nu är jag väl illa tvungen att researcha alla OLED-modeller också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Frazeur:

Där ser man, jag läste igenom era kommentarer och Rtings burn in test extra noga och kollade kommentarer där också och insåg att deras test ju var gjorda på en modell från 2017 och det verkar som att problem med burn in har så gott som försvunnit på nyare modeller.

Så tja, det är väl dags för mig att inse att jag hade fel. Suck. Nu är jag väl illa tvungen att researcha alla OLED-modeller också.

LG Display har gradvis för varje generation dels fintrimmat hur panelen beter sig vid hög belastning. Dels adderat mer och mer skyddsmekanismer likt att gradvis dimma panelen när den märker att bilden är statisk samt sådant som att märka av när delar av bilden, loggor, etc är statiska även dämpa dem långsamt. 2016 och tidigare hade man inte riktigt fått till det där samtidigt som panelerna blivit ljusstarkare för HDR.

Philips är en tillverkare som i högre grad använt detta för att pressa ut mer ljusstyrka överlag och inte enbart vid HDR. Så den kombinationen av äldre panel och extra ljusstark drift direkt ur kartong – det har nog inte gynnat någon. Philips har förstås också bättre skydd på sina moderna OLED-modeller men de är överlag en tillverkare som pressar mycket ljus ut ur panelen och det är begränsat hur mycket man kan påverka detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njörden:

Förstår att du har en budget men uppmanar dig starkt att spara någon månad till och lägga några extra tusenlappar för OLED.
Du kommer tacka dig själv i framtiden!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Frazeur:

Jag skulle ju preciiis skälla på dig för att du vräkte ur dig dumheter i första inlägget, sen kommer du här och är vuxen och tar tillbaka... nu kan jag ju inte vara sur!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av njörden:

I jämförelse med att lägga 11K på en LG oled så är det inget att ha. Om du ställer dom två TVapparaterna hemma hos dig och drar på en bluray så kommer du direkt fatta varför Oled är så överlägset.

Det är dumsnålt att jga dom här sista tusenlapparna (Trots att LG är 1000kr över din budget)

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag skulle ju preciiis skälla på dig för att du vräkte ur dig dumheter i första inlägget, sen kommer du här och är vuxen och tar tillbaka... nu kan jag ju inte vara sur!

Ja, jag insåg att risken för utskällning är stor så jag redigerade nu det första inlägget.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Frazeur:

Ja, jag insåg att risken för utskällning är stor så jag redigerade nu det första inlägget.

Det är inte ofta man ser såna här saker på internet, stor guldstjärna till dig att ta med hem och sätta på kylskåpet

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag såg denna ifrån LG
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/218061/lg-55-nan...
Något att ha tänkte att den hade HDMI 2.1 och verkar vara 8k?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av njörden:

Jag såg denna ifrån LG
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/218061/lg-55-nan...
Något att ha tänkte att den hade HDMI 2.1 och verkar vara 8k?

8k på 55" är ju bara en gimmick, skippa det! Måste nog upp i minst 77" för att få utväxling på 8k och finns ju knappt
material eller hårdvara att driva detta! (Visst, RTX 3090 kanske...)

Köp en BX för 1000kr mer!
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-oled55bx...

Permalänk
Medlem

"Vilken är den bästa mobiltelefonen storlek 50-60 under 10000."

Är det verkligen det största som får plats?
Får inklika att jag är en sådan som tycker storleken gör mest för känslan. Aldrig man hör någon säga de köpte för stor tv, men tvärtom händer konstant.

Annars, carry on! 8k på 55tum är inget annat än waste.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av edson:

8k på 55" är ju bara en gimmick, skippa det! Måste nog upp i minst 77" för att få utväxling på 8k och finns ju knappt
material eller hårdvara att driva detta! (Visst, RTX 3090 kanske...)

Köp en BX för 1000kr mer!
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-oled55bx...

Håller med om att 8K är något av en gimmick, samtidigt är det ju inget som gör saker sämre på något sätt så man bör ju inte välja bort en TV på grund av det. Däremot är det förstås ytterst tveksamt om det är värt att lägga mer pengar för att få det, om man inte har specifika behov förstås.

Ska man ha 55 tum eller större som skärm på ett skrivbord, vilket visserligen är väl stort för de flesta, så hade nog 8K varit ganska nice ändå. 4K på 55 tum blir ju som att ha 1080p på 27 tum vilket ju är ganska lågupplöst ändå.

8K gör också att alla problem med skalning i princip är väck. Om din dator exempelvis inte orkar att driva ett spel i 4K tillräckligt bra så kan man ju gå ner till 1080p och slippa skalningsproblem på en 4K-skärm, men vill man köra 1440p så blir skalningen inte så bra, med 8K så märks inte det alls.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en LG oled 4k för tre år sen. Skärmsläckare går på efter nån minut av idle så inga problem med inbränningar. Jag kollar iofs aldrig på vanliga tvkanaler utan streamar mest.

Även nu efter tre år så reagerar jag på hur dålig bilden känns när jag tittar på en annan tv (som inte är oled 4k) Så jag är väldigt nöjd med köpet och jag brukar vara kräsen med sånt här. Nätverket är dock kass på den. Även trådbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190955:

Köpte en LG oled 4k för tre år sen. Skärmsläckare går på efter nån minut av idle så inga problem med inbränningar. Jag kollar iofs aldrig på vanliga tvkanaler utan streamar mest.

Även nu efter tre år så reagerar jag på hur dålig bilden känns när jag tittar på en annan tv (som inte är oled 4k) Så jag är väldigt nöjd med köpet och jag brukar vara kräsen med sånt här. Nätverket är dock kass på den. Även trådbundet.

Bra input!

De allra flesta TVs nätverk (Även nya modeller) verkar tyvärr vara väldigt föråldrat. Märkligt då övrigt hårdvara verkar hyfsat up to date. 100/Mbps ethernet och i många fall endast 2.4GHz WiFi, kom igen!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av edson:

Bra input!

De allra flesta TVs nätverk (Även nya modeller) verkar tyvärr vara väldigt föråldrat. Märkligt då övrigt hårdvara verkar hyfsat up to date. 100/Mbps ethernet och i många fall endast 2.4GHz WiFi, kom igen!

Min 2017 årsmodell LG hade 5Ghz nätverk, och min 2020 års LG har också det. Det kanske är enklare modeller där de snålat på wifi-chippet?

Visa signatur

www.bamseclockers.com