Följ Black Week på SweClockers

Telia Flytt=Katastrof

Permalänk
Medlem

Telia Flytt=Katastrof

Helt ärligt hur mycket fel får ett företag göra innan man själv kan häva ett avtal? Känns som det bara går åt ena hållet, de stora företagens då.... Mycket läsning, men bara för att vara så detaljerad så det går.

Skickade in om flytt i början på Mars med start 1/4... Igår 11/3 vid 17 fick jag samtal från familjen om att internet inte funkade, kollade Mitt Telia och ser att bredbandet står aktiverat på adressen vi ska flytta till om 3veckor....

(Jobbar fortfarande, sen 05...) Kontaktar Telia med förhoppningen om en snabb lösning, trevlig person som ser att deras medarbetare har helt enkelt gjort fel, avdelningen som har hand om detta stängde 16.00 så hon kunde tyvärr inte göra nåt förrens dagen efter. Så någon ska kontakta mig idag kl 09 ang kompensation och lösning på detta.

ca kl 09 ringer telefonen men jag hinner inte svara, går inte att ringa upp på numret heller...
Får ett mail en kort stund efter att de försökt kontakta mig, uppdaterat ärende, de ser att flytten gått för tidigt och de försöker lösa det och önskar mig en trevlig helg. Om jag har några frågor så är det bara att svara på detta mailet som vanligt, gick såklart inte...

Ett par timmar senare kontaktar jag Telia via chatt där jag frågar vad som egentligen pågår, vill veta om internet kommer igång idag överhuvudtaget. Får inga bra svar utan att de kan erbjuda mig att lägga ytterligare tid att köra till en Telia butik (flera mil för min del) för att hämta en sticka, för internet kommer nog inte tillbaka förrens måndag....

Var inte intresserad av detta, lägga tid för deras misstag som jag förlorar tid och pengar på. Avslutar chatten med att jag blir irriterad för de vägrar stå för några extra kostnader och med förhoppningen att de sätter igång internet hemma idag.

En stund senare får jag 2 mail om att de har startat hanteringen av flytt av bredbandet:

FRÅN nya adressen TILL nya adressen...

Kontaktar Kundservice åter igen via chatt, förklarar lite snabbt och de får läsa igenom vad som pågår i ärendet.
Han startar en massa ärenden för de har gjort fel igen, åter igen står de inte för några omkostnader och erbjuden en sticka i närmsta affär... Kanske Onsdag kommer internet igång...
Imed att de gjort fler fel så känner jag inte att jag vill ha de i nya bostaden så jag vill säga upp avtalet och ångra flytten:

12:35:45 ---- Fabian
>Nu har jag lagt ett flertal ärenden för att korrigera detta så snart som möjligt, jag kan inte garantera något kring att det kommer hända innan helgen vilket då medför att det kommer göras någon gång tidigt nästa vecka. ALternativet vi har nu är att avvakta så att tjänsterna flyttas tillbaks till er nuvarande adress och under tiden så kan ni ta del av surfgaranti om ni vill ha ett temporärt bredband i hemmet
--------------------
12:37:01 --- ##undef##
>mmm, o då ska vi köra flera mil för att hämta en sticka/router med sim?
--------------------
12:37:45 ---- Fabian
>Antingen de eller så skickar vi ut det vilket antagligen inte kommer komma hem till er innan vi korrigerat ärendet vilket gör det lite meningslöst
--------------------
12:38:01 --- ##undef##
>precis, jag vill göra såhär istället
--------------------
12:38:48 --- ##undef##
>ordna tillbaka internet till nuvarande adress, ångra flytten och säga upp allt hos er så fort det går. Vill välja annan operatör till nya huset
--------------------
12:39:03 --- ##undef##
>antar vi har en månad uppsägning?
--------------------
12:39:36 ---- Fabian
>Ajemen
--------------------
12:40:03 --- ##undef##
>Så bra, skriver du in detta så det blir rätt? Eller måste jag skicka in nåt?
--------------------
12:40:43 ---- Fabian
>Jag måste bara fixa lite i ärendena jag gjorde så måste jag även koppla er till en kollega som kan hjälpa er med uppsägningen

Kopplas till Uppsägning:

12:44:44
>Din rådgivare Victor har kommit in i chatten
--------------------
12:44:44 ---- Victor
>Välkommen, jag heter Victor. Ett ögonblick så ska jag läsa igenom ditt ärende.
--------------------
12:45:05 --- ##undef##
>kanon
--------------------
12:52:52 ---- Victor
>Sådär, då ser jag till att lägga ett ärende för uppsägning på befintliga tjänster. Uppsägningstiden är 30 dagar värt att nämna.
--------------------
12:53:22 --- ##undef##
>Japp, men tjänsten kommer ligga på "boendeadressen" som det ska vara
--------------------
12:53:40 ---- Victor
>Det stämmer. Jag ser till att makulera ärendet gällandes flytten.

Avslutar chatten och önskar trevlig helg osv

Ett par timmar senare, ett par mail till ang flyttar och uppsägning från telia, sen får jag ett mail till med att JAG har avslutat avtalet i förtid och de vill ha betalt till Juni... Så de har även stängt av abonnemanget helt och hållet, inget återflytt till boendeadressen på väg heller!!!

Ringer denna gång till kundtjänst uppsägning och är lagom irriterad och tar allt en gång till... Han ser inte att de förra handläggarna lagt in en ångerrätt på flytten så de har bara stängt av allt...

Han säger att han ändrar detta till uppsägning avtal= 1månads uppsägning och sätter ångerrätt på flytten.
Vilket också gör att handläggningen tar ännu längre tid för att starta igång internet hemma.

Frågar ifall de inte kan avsluta allt helt och hållet utan kostnad för mig med tanke på de inte gjort ett enda rätt i deras hantering i detta ärendet, har ändå inget internet på en vecka nu.... Det kan de såklart inte göra. Det är en månads uppsägning... Jag ifrågasätter detta då de sagt upp mitt abonnemang utan uppsägningstid utan vidare. Detta går absolut inte.

Vilket rätt har man som konsument? Det hela är ju helt absurt som de håller på!

Aldrig Telia igen för min del!

Permalänk
Medlem

Jag hade ringt upp Telia igen och krävt att få prata med chef/reklamationsavdelning/Vad det nu heter hos Telia. Brukar finnas någon avdelning som är till för att ta dessa clusterfuck/missnöjda kunder och som har lite mer möjlighet att faktiskt lösa problemen. Jag har lite tid på kundtjänst hos en annan operatör och jag tycker inte det är orimligt att de bara avslutar detta om det är utan bindningstid eller kort tid kvar.

I Princip all kundtjänst är ju outsourcad till andra företag som knappt betalar och anställer direkt från gymnasiet. Därför dessa problemen uppstår, men det problemet kanske är en egen tråd..

Permalänk
Medlem

Inte för att strö salt i såren men du fick iaf tag på någon. Ber till gud att mitt Telenor abonnemang inte börjar bråka...

Permalänk
Medlem

De svarade grymt snabbt när jag ansökte om ersättning, tog nog 2minuter.
Blankt nej till ersättning för mertid och förlorad arbetsinkomst.
Är egenföretagare och körde långpass, inte så kul att stanna på kvällen med dubbelt betalt för att ringa Telia.... Men det skiter de i

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Jag hade ringt upp Telia igen och krävt att få prata med chef/reklamationsavdelning/Vad det nu heter hos Telia. Brukar finnas någon avdelning som är till för att ta dessa clusterfuck/missnöjda kunder och som har lite mer möjlighet att faktiskt lösa problemen. Jag har lite tid på kundtjänst hos en annan operatör och jag tycker inte det är orimligt att de bara avslutar detta om det är utan bindningstid eller kort tid kvar.

I Princip all kundtjänst är ju outsourcad till andra företag som knappt betalar och anställer direkt från gymnasiet. Därför dessa problemen uppstår, men det problemet kanske är en egen tråd..

Ingen bindningtid, den skapades vid flytten. Är en månad som alla har

Permalänk
Medlem

Haft ytterliggare kontakt med Telia och den jag pratade med sist i texten gjorde inte rätt heller.....

Men förhoppningsvis så är det gjort rätt nu, kommer inte ens ihåg ifall det är 6e eller 7e kontakten med dem....

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas det reder sig. Kan bara konstatera att Telia har sjunkit rejält när det kommer till support/kundtjänst. Jag har själv Telia, och det är ju tur att deras tjänster är rock solid, i alla fall för mig.

Även mina föräldrar har Telia både i sitt stora hus och i sin stuga. För sex månader sedan "hjälpte" Telias support min mamma att göra en fabriksåterställning av routern i deras stuga. Routern var inte Telias utan en egen. Mina föräldrar reder inte ut att lösa det utan hjälp, någon hjälp går inte att få. Till slut tog Telia på sig ansvaret för problemet, men saknar helt kunskap att hjälpa till att lösa problemet. Jäkla soppa helt enkelt. Jag vet inte hur mycket tid jag lagt på att lösa det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Hur jävla svårt kan det vara att återta en flytt från början då det säkerligen bara tar ett par minuter och några knapptryck. Har svårt att tänka mig att någon gubbe behöver åka till kopplingsskåpet som det var förr i tiden.
Tycker synd om dig och hoppas att det löser sig, jag kör Bahnhof på mitt fiber och det har funkat klockrent men aldrig behövt flyttat det än så länge.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv

Hade aldrig problem med Telias tjänst men kundtjänsten var sådär minst sagt kan jag intyga. Jag blev så paff av deras hantering att jag var tvungen att spara chattkonversationen, detta är mitt första meddelande och förklarar det mesta bra. Fick 100 kr avdrag på fakturan, yay. Skulle också flytta bredbandet.

"Jag chattade in för ett par veckor sedan för att göra en simpel flytt av mitt fiber till en ny lägenhet. Agenten jag pratade med då la då 2 stycken beställningar på 2 stycken routrar. Han lovade även att jag skulle få en retursedel för att skicka tillbaka den jag redan hade. (av någon oförklarlig anledning behövdes det beställas en ny trots att jag redan hade en likadan?)

Någon retursedel kom aldrig. Jag chattade också tillbaka för att fråga varför det fanns två stycken beställningar, agenten jag pratade med då sa att den ena var av beställningarna var ett misstag och den var makulerad. Ett par dagar gick, och sen visade det sig att båda hade skickats ut ändå. Så jag hade därmed 3 routrar. Jag chattade in igen och blev tillsagd att hämta ut den ena och skicka tillbaka den andra vilket jag gjorde andra veckan."

Hur de lyckas ge mig 3 routrar av samma modell och ingen retursedel är bortom min förståelse.

Permalänk
Medlem

Telias kundtjänst har onekligen svårt att hantera sina kunders ärenden, så stackars er som måste genomlida detta. Jag hoppas också att det löser sig för dig tillslut @CnMerc .

Skrivet av anon134512:

Hade aldrig problem med Telias tjänst men kundtjänsten var sådär minst sagt kan jag intyga. Jag blev så paff av deras hantering att jag var tvungen att spara chattkonversationen, detta är mitt första meddelande och förklarar det mesta bra. Fick 100 kr avdrag på fakturan, yay. Skulle också flytta bredbandet.

"Jag chattade in för ett par veckor sedan för att göra en simpel flytt av mitt fiber till en ny lägenhet. Agenten jag pratade med då la då 2 stycken beställningar på 2 stycken routrar. Han lovade även att jag skulle få en retursedel för att skicka tillbaka den jag redan hade. (av någon oförklarlig anledning behövdes det beställas en ny trots att jag redan hade en likadan?)

Någon retursedel kom aldrig. Jag chattade också tillbaka för att fråga varför det fanns två stycken beställningar, agenten jag pratade med då sa att den ena var av beställningarna var ett misstag och den var makulerad. Ett par dagar gick, och sen visade det sig att båda hade skickats ut ändå. Så jag hade därmed 3 routrar. Jag chattade in igen och blev tillsagd att hämta ut den ena och skicka tillbaka den andra vilket jag gjorde andra veckan."

Hur de lyckas ge mig 3 routrar av samma modell och ingen retursedel är bortom min förståelse.

Eller varför inte behålla alla tre nu när routrar tydligen är på väg att bli en bristvara. Såg denna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1632325-routrar-pa-vag...

Skämt åsido, men vilken jobbig situation du hamnat i, men hoppas det löser sig. Själv hade jag blivit galen och tillslut tappat tålamodet.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Sötast

Var tvingad att byta till Telia på min nya adress..... fullständigt värdelös support - har fått kontakta dem en handfull gånger redan.
Bara att aktivera fibern i lägenheten (som redan är dragen sedan 2004) så fick jag vänta i 12 arbetsdagar. Och ja, jag fick själv köra 3mil för att hämta en ett simkort med surfgaranti för att kunna jobba under den tiden..........

Senast, för någon vecka sen när jag kontaktade chatten och frågade hur många publika IP-adresser jag har så fick jag svaret
"Det är tyvärr inte information jag kan ge ut då det kan leda till MAC-lås, tack för din förståelse" och så stängde snubben chatten innan jag hann ifrågasätta om han visste någonting överhuvudtaget.

Den enda gången jag faktiskt fått hjälp var när jag lyckades hamna hos 2nd line.
Det är mycket tydligt att de har en first line med väldigt låg kunskap som gissar till höger och vänster istället för att ta sig tid till att faktiskt lära sig något och hör och häpna ge rätt svar.

Testa själv öppna 3 chatter och ställ samma fråga 3 gånger så får du garanterat 3 olika svar.
Fullständigt hopplöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Var tvingad att byta till Telia på min nya adress..... fullständigt värdelös support - har fått kontakta dem en handfull gånger redan.
Bara att aktivera fibern i lägenheten (som redan är dragen sedan 2004) så fick jag vänta i 12 arbetsdagar. Och ja, jag fick själv köra 3mil för att hämta en ett simkort med surfgaranti för att kunna jobba under den tiden..........

Senast, för någon vecka sen när jag kontaktade chatten och frågade hur många publika IP-adresser jag har så fick jag svaret
"Det är tyvärr inte information jag kan ge ut då det kan leda till MAC-lås, tack för din förståelse" och så stängde snubben chatten innan jag hann ifrågasätta om han visste någonting överhuvudtaget.

Den enda gången jag faktiskt fått hjälp var när jag lyckades hamna hos 2nd line.
Det är mycket tydligt att de har en first line med väldigt låg kunskap som gissar till höger och vänster istället för att ta sig tid till att faktiskt lära sig något och hör och häpna ge rätt svar.

Testa själv öppna 3 chatter och ställ samma fråga 3 gånger så får du garanterat 3 olika svar.
Fullständigt hopplöst.

Usch vad drygt. Här har Telia verkligen någonting de måste jobba på. Som tidigare Telia-kund har jag liknande erfarenhet av både deras chatt och telefonsupport. De kunde ge olika svar trots att det var samma ärende.

Jag är glad att jag inte är Telia-kund längre. Tele2 och Comhem, där jag är kund nu istället, har jag aldrig haft några större problem med när det kommer till kundtjänst.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Instämmer till fullo.

På min nuvarande adress (nybyggda/nyrenoverade lägenheter) tyckte jag att det lät lite lite med 100 Mbit/s som maximal hastighet i Telias utbud när jag flyttade in. Frågade first line om de verkligen är HELT säkra på att det inte finns högre hastigheter tillgängliga på min adress. Blev snabbt hänvisad till 2nd line och några kommandorörelser senare konstaterades det att switchen i huset lätt kunde konfas om för upp till 500 Mbit/s, som jag sedan tecknade...

Så med det sagt har jag bra erfarenheter av Telias kundsupport när man bestämt men vänligt leder samtalet dit man vill. Det gäller även ett par fakturaproblem jag haft med mera.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Instämmer till fullo.

På min nuvarande adress (nybyggda/nyrenoverade lägenheter) tyckte jag att det lät lite lite med 100 Mbit/s som maximal hastighet i Telias utbud när jag flyttade in. Frågade first line om de verkligen är HELT säkra på att det inte finns högre hastigheter tillgängliga på min adress. Blev snabbt hänvisad till 2nd line och några kommandorörelser senare konstaterades det att switchen i huset lätt kunde konfas om för upp till 500 Mbit/s, som jag sedan tecknade...

Så med det sagt har jag bra erfarenheter av Telias kundsupport när man bestämt men vänligt leder samtalet dit man vill. Det gäller även ett par fakturaproblem jag haft med mera.

Telia support är ett lotteri, tycker dem ofta är glada för att flytta en vidare "för detta kan inte jag hjälpa till med", hade stora problem med ett företags abonnemang och kunde utan problem spendera 3-5 timmar med att sitta i telekö, bli flyttad för "just denna delen är privat" sen flyttad tillbaka för att problemet är på företags sidan istället. Var på väg att gå till chefen och säga upp mej efter att ha spenderat 30+ timmar med telias support.

Detta var på uppdrag av en kund med flera större telia abonnemang där jag använde deras konto för kontakt så förväntade mej lite medgörlighet.

Med detta sagt har dem även varit otroligt hjälpsamma när vår demente farmor hade gått iväg själv och deras nät låg nere så vi inte kunde använda spåraren för att hitta henne, fick prio på att få igång detta och jätte bra hjälp av killen på telia så.

Permalänk
Medlem

Telias tjänster och upptider i all ära, men när man väl har problem så undrar man vad det är för typer som jobbar åt/för Telia. Jag har mer förtroende för en kebabtekniker än Telias s.k. kundtjänst.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Måste kontra med att jag, sedan jag bytte till Telia både för bredband och TV, inte haft några problem alls, alla ärenden har klarats av med bravur, och snabbt dessutom. Tidigare, innan fibern drogs in, hade jag ComHem och då var allt skit. Med allt som skrivits i den här tråden verkar det som om jag dragit den enda vinstlotten i ett lotteri.