Permalänk

Matebook 14 eller Yoga Slim 7?

Hej!

Håller på att shoppa dator inför studier i höst och köpte i förra veckan en Matebook 14 från Elgiganten (länk) för endast 7996 kr. Såg nu att Lenovo Yoga Slim 7 (länk) skulle kosta 6990 kr under Elgigantens sommarrea.

Vilken av dessa hade ni rekommenderat? Jag antar att Lenovon är hästlängder bättre prestandamässigt, i alla fall på processorsidan (vet inte hur MX350 i Matebook står sig mot AMDs integrerade Vega). Däremot uppskattar jag 3:2-touchskärmen på Matebooken starkt, som på Lenovon byts ut mot en icke-touch 16:9-skärm. Uuurgh bestlutsångest.

Edit: Hur står sig förresten AMD vs Intel batterimässigt nuförtiden. Har för mig att AMD drog mer i idle en gång i tiden. Vet inte hur det är längre dock.

Permalänk
Medlem

Även om AMD nog är energieffektivare så hänger det nog i slutändan på skärmen,
vi har en slim 7 och den är rätt ljussvag och tråkig men matt vilket var ett krav.
Personligen skulle jag få svårt att byta ner mig från 1440p till 1080p om det inte var helt omöjligt att jobba med en blank skärm.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Även om AMD nog är energieffektivare så hänger det nog i slutändan på skärmen,
vi har en slim 7 och den är rätt ljussvag och tråkig men matt vilket var ett krav.
Personligen skulle jag få svårt att byta ner mig från 1440p till 1080p om det inte var helt omöjligt att jobba med en blank skärm.

Lite så jag tänker. Det är ju inte rå prestanda som räknas i slutändan utan hur "användarupplevelsen" är. Tror jag kommer ha ordentligt svårt att byta ner mig från 2160x1440 till 1920x1080.