Bilprovningen kontrollerar dimljusen på samma sätt som halvljusen. Gör de inte det så gör de inte vad de ska.
Finns nedvinklingskrav på dimstrålkastare. Minst 10cm/10m. Kontrolleras på kontrollbesiktning. Är de för högt inställda så justeras de, annars får man en 2a på det.
Så ditt uttalande är direkt felaktigt.
Jo, jag hade fel. Jag har aldrig varit med om att de sagt något alls om dem, men nu var det rätt länge sedan jag besiktigade en bil förstås. Men när jag jobbade med ljus och ljusinställning på Volvo så kollade man inte de på något sätt för att de "inte har någon praktisk funktion" utan bara estetisk. "Ljusexperten" där berättade för mig att det enda märke som han kände till som faktiskt gjorde en ljusinställning på dimljusen var BMW och att det var ett exempel på deras "tyska fyrkantighet" för det fanns ingen mening med det.
Dimbakljuset är något helt annat än de fram och något som alla bilar lämpligen är utrustade med. Fram lyser de däremot oftast mest upp väldigt nära bilen, så slår man av halvvljuset så ser man kort och kör man ihop med halvljuset (vilket inte är tillåtet) blir det för ljust närmast bilen. Jag har försökt det här och det fungerar rätt dåligt på alla bilar med originalmonterade dimljus jag testat på. Ihop med helljuset som är den enda vettiga lagliga kombinationen fungerar dåligt i dimma, så det faller platt.
Sedan hamnar jag i förhållanden där dimbakljuset fyller en funktion betydligt oftare än vart "5-10 år" och det är inte bara dimma, utan även t ex vissa snöförhållanden. I vintras körde jag t ex mitt i ett "snökaos" där sikten tidvis var högst tveksam och även av typen att helljuset mest slog tillbaka om man försökte. Detta var på 276:an och det var hyfsat med olyckor, inklusive bl a en buss som satt i räcket precis vid hållplatsen. Trafikradion orkade inte ens räkna upp dem och sade bara att det var ett antal...
Jo dimbakljusen (eller snarare -ljuset, normalt har man väl ett) är en annan sak. Deras syfte är ju att du ska synas, inte att du ska se bättre, och det behövs emellanåt i riktigt dåligt väder på dåligt upplysta vägar. Men framåt hjälper de ytterst sällan, även om det är kraftig dimma så brukar de snarare göra sikten värre än bättre enligt min erfarenhet.