Läsplatta och Bokus, Adlibris mm

Permalänk

Läsplatta och Bokus, Adlibris mm

Jag har själv en Kindle och köper de flesta böcker via Amazon. Smidigt, men jag läser också böcker som då finns där. Vill hjälpa en bekant att komma igång med läsplatta, svenska böcker, som finns på Bokus, Adlibris eller kanske andra sidor.

Har själv köpt enstaka böcker på Bokus. Får en epub som jag sedan via Calibre överför till Kindle. För mig smidigt, men kräver lite datakunskap.

Frågeställning: finns det en läsplatta som gör att man kan köpa en ebok på Bokus eller Adlibris och sedan genom att endast använda mobiltelefonen få den över till läsplattan?

Permalänk
Medlem

Adlibris har en egen läsplatta, då kan man köpa de e-böcker Adlibris har tillgängliga direkt från den. Det kanske kan passa?
Det finns en länk till deras sortiment av e-böcker, vet inte hur stort det är.

Den verkar även ha stöd för ePub så gissningsvis går det att köpa böcker från andra butiker och kopiera över till den (kanske genom att dra och släppa? Står ingenting om det direkt).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Adlibris har en egen läsplatta, då kan man köpa de e-böcker Adlibris har tillgängliga direkt från den. Det kanske kan passa?
Det finns en länk till deras sortiment av e-böcker, vet inte hur stort det är.

Den verkar även ha stöd för ePub så gissningsvis går det att köpa böcker från andra butiker och kopiera över till den (kanske genom att dra och släppa? Står ingenting om det direkt).

Intressant, hade jag helt missat att de hade. Ska titta närmare. Min känsla är att Bokus och Adlibris har likvärdiga sortiment.

Tack!

Permalänk
Medlem

Tips är annars att bokon.se kan skicka direkt till Kindle och har ok utbud av svenska e-böcker. (man sätter upp kindle'ns email-adress i butiken så kan den som köper sen bara klicka "Skicka till Kindle", supersmidigt, köper skälv därifrån om jag vill ha en bok på svenska, annars gör jag som dig TS och köper allt från Amazon)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Med Letto (Adlibris egna läsplatta) handlar du direkt och enkelt på Adlibris från läsplattan, men läsplattan är inte i paritet med övriga tillverkare. Förr kunde man motivera en Letto för den var billigare än alla andra, men så är det inte längre.

Vill man kunna handla direkt från läsplatta, så är tipset en Pocketbook. Då kan du surfa till adlibris, bokus, m.m. (ej Amazon) och handla. (Även om jag personligen tycker det är 1000 ggr enklare att göra allt från en snabb dator med tangentbord och sedan skicka över till läsplattan.)

Permalänk
Medlem

Här kommer en del erfarenheter från min sida. Jag handlar böcker från Adlibris, har (men använder sällan) en Adlibris Letto läsplatta. Läser oftast på Samsung surfplatta eller ibland på min androidmobil.
Så, här kommer mina tips på vad som är bra att kolla upp 😃:
Kolla formaten på Bokus jämfört med Adlibris. Jag tror att Bokus har kvar Adobe Adobe Digital Editions och DRM (någon form att kopieringsskydd som är ett extra strulmoment), medan Adlibris i många fall i stället lägger in en text med serienummer samt en "det är inte tillåtet att kopiera denna bok mer än inom närmsta kretsen"-text på ett par ställen i boken. Mycket smidigare.
Jag vet också att böcker köpta på adlibris kan laddas in på tex google plays egna böcker-app, och ganska säkert också på andra ebokkäsare än adlibris Letto. (Jag har Android. Iphone har eventuellt mer begränsningar)
Hur det är med Bokus vet jag inte, det framgår inte på deras hemsida.

Ps. Om man vill streama i stället för att köpa eböcker så har Storytell en läsplatta kopplad till deras streamingtjänst. Om man föredrar detta framför mobil/surfplatta. ds.

Lagt till DRM i stycket om Adobe
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas E:

Här kommer en del erfarenheter från min sida. Jag handlar böcker från Adlibris, har (men använder sällan) en Adlibris Letto läsplatta. Läser oftast på Samsung surfplatta eller ibland på min androidmobil.
Så, här kommer mina tips på vad som är bra att kolla upp 😃:
Kolla formaten på Bokus jämfört med Adlibris. Jag tror att Bokus har kvar Adobe Adobe Digital Editions och DRM (någon form att kopieringsskydd som är ett extra strulmoment), medan Adlibris i många fall i stället lägger in en text med serienummer samt en "det är inte tillåtet att kopiera denna bok mer än inom närmsta kretsen"-text på ett par ställen i boken. Mycket smidigare.
Jag vet också att böcker köpta på adlibris kan laddas in på tex google plays egna böcker-app, och ganska säkert också på andra ebokkäsare än adlibris Letto. (Jag har Android. Iphone har eventuellt mer begränsningar)
Hur det är med Bokus vet jag inte, det framgår inte på deras hemsida.

Ps. Om man vill streama i stället för att köpa eböcker så har Storytell en läsplatta kopplad till deras streamingtjänst. Om man föredrar detta framför mobil/surfplatta. ds.

Bokus och Bokon har oftast inte Adobe Digital Editions utan enbart "vattenstämpel" som lägger samma text som nämns ovan.