Android 10 från 2019 fortfarande vanligast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Samsung kör också Qualcomm. De fabar åt Qualcomm. Rykten nämner Qualcomm 898 i vissa modeller och andra Enyxos/AMD

3 år räcker långt. Efter de åren är man ändå less på det man använder. Som sagt finns de som vill hålla liv i sin telefon längre. Därav har du 3 år vilket är helt ok. Du kan ändå ha kvar efter de 3 åren så länge det kommer en säkerhetsuppdatering. Android 10 mot 12 är noll skillnad på till exempel Samsung. Min telefon ser helt lika ut från 10:an mot 12:an och UI:et är samma.

Åja. Min gamla S7:a som jag har som reservtelefon funkar fortfarande perfekt, som ny, med det lilla kruxet att en drös appar nu inte stödjer Android-versionen på den längre, så det är rätt självklart att man blir rätt så vansinnigt irriterad när man tycker hårdvaran duger finfint men måste skaffa nytt för att någon annan bestämt det. 3 år är i fattigaste laget tycker jag. Vill man ha nytt ska man såklart köpa nytt, det är ingen som hindrar det. Däremot så hindras de som vill behålla sin gamla lur som fortfarande fungerar prima från att fortsätta göra det. Planerat åldrande är ett sattyg som borde bestraffas med näringsförbud och fängelse för hela styrelsen i ett sådant bolag som ägnar sig åt det. Då jävlar skulle vi nog få ha kvar våra gamla grejer utan tjafs

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

BankID fungerar på Android 6.0 som är över sex år gammalt. Man får idag en helt okej mobil för dryga tusenlappen om man inte har särskilda behov. Säg att du behöver byta var sjätte år för att behålla stödet för viktiga appar. Så jag ser det som ett dåligt argument för att köpa senaste iPhonen för ca åtta gånger priset. Verkar väldigt oekonomiskt om man inte behöver det senaste.

Varför jämföra med den dyraste iPhone-modellen? Budgetmodellen iPhone SE 2 finns för 4000.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är om inga uppdateringar (läs buggfixar) behövs, telefonen ska inte få vara trasig när man köper den och inte nån annan teknikpryl heller oavsett om man syftar på hård eller mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Varför jämföra med den dyraste iPhone-modellen? Budgetmodellen iPhone SE 2 finns för 4000.

Fortfarande flera gånger dyrare än en helt okej Android-lur med tre gånger större batteri. Tror du batteriet på 1821 mAh är roligt efter sex år?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

Nja, 4500, men problemet är ju att den redan är 1,5 år gammal och hårdvaran är från Iphone 11 som är två år nu i dagarna, alltså kan det ju bli så att man bara får en större OS uppdatering efter dagens IOS 15. En pixel 5a som kostar ungefär samma, aningen billigare, kommer sannolikt att få Android 14 och fortsätta få säkerhetsuppdateringar ett par år till.

Permalänk
Skrivet av Rixxz:

Tre gånger längre var kanske att överdriva, men för mig handlar det inte så mycket om att inte "våga" använda en gammal version, utan snarare att appar som jag tycker är direkt nödvändiga, exempelvis BankID, Swish, m.m slutar att fungera.
Nu fungerar dessa fortfarande på Android 9, men det är ju bara en tidsfråga innan dem inte gör det längre.

Det mest avancerade jag gör på mobilen är slösurfande, så nyare hårdvara i form av prestandalyft har jag inget behov av. Såvida inte webben plötsligt blir skittung, då

BankId och Swish fungerar på Android version 6. Utvecklingen av Android har satgnerat, så säkerligen kommer din mobil någon gång efter år 2025 sluta kunna använda dessa betaltjänster. Frågan man bör ställa sig vill man ens använda en sådan gammal mobil då?

För den stora skaran så innebär det säkerhetsuppdateringar och roliga funktioner. Hittills har mobilerna utvecklat så fort så folk ändå har vilat byta för hårdvaran suger. Men vi går emot en utveckling där allt fler accepterar hårdvaran och då även i budgetmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, 4500, men problemet är ju att den redan är 1,5 år gammal och hårdvaran är från Iphone 11 som är två år nu i dagarna, alltså kan det ju bli så att man bara får en större OS uppdatering efter dagens IOS 15. En pixel 5a som kostar ungefär samma, aningen billigare, kommer sannolikt att få Android 14 och fortsätta få säkerhetsuppdateringar ett par år till.

Är det uttalat från Apple eller var får du det ifrån? Historiskt har Apple erbjudit iOS-uppdateringar under låååång tid. Talar vi bara om säkerhetsuppdateringar så ännu längre.

Permalänk
Medlem

tja vad ska man säga, jag är glad som har en Android mobil som stöds av open source community som levererar nya android-versioner inkl buggfixar & säkerhetsuppdateringar till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

3 år räcker långt. Efter de åren är man ändå less på det man använder.

Vad händer med de tre år nyare mobilerna som gör att den gamla helt plötsligt känns tråkig?

Jag vet att det var så förr i tiden när nästan varje generation innebar en markant förändring men nu är det ju i praktiken nästan samma lika.

Skrivet av Scarabeo:

Fortfarande flera gånger dyrare än en helt okej Android-lur med tre gånger större batteri. Tror du batteriet på 1821 mAh är roligt efter sex år?

Att stirra sig blind på ampertimmar är lika klokt som att stirra sig blind på en kameras megapixlar. D.v.s. inte speciellt mycket.

Nu säger jag inte att iPhones har bättre batteritid än konkurrenter, ofta är det tvärt om, men de är de facto effektivare än konkurrenterna när det kommer till antal minuter per mAh.

Och sen undrar jag vilken mobil som använts dagligen i sex år har ett ”roligt” batteri? Inte ens dummobilerna från 20 år tillbaka hade bra batteritid efter sex år.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Vad händer med de tre år nyare mobilerna som gör att den gamla helt plötsligt känns tråkig?

Beror på budget.
vanligtvis inom det mesta så den som köper exklusivare prylar brukar ha högre krav. Så en som köper en ny bil kör idag inte med den till det är dags för skroten och de byter redan om något år för att hela tiden ha exklussivt.

Om man tar en billig Android mobil så är deras prestanda medioker, kameran ingen höjdare, skärmen ofta kass i skolljus, batteriet inget bra. Ja om några år så kommer det en mobil där alla dessa faktorer är bättre.
Sedan om man lägger 14 000kr på en grym iPhone, så självklart kommer det dröja ett tag innan den blir lika dålig som den billigare Androiden, men borde då rimligen ha högre krav på allt.

Utvecklingen håller dock på att stagnera vilket leder till att det händer mindre för varje år, men hittils har det faktisk hänt saker som t.o.m teknikointresserade kan se skillnad.
Bara en sådan sak som att ha en liten hål på skärmen för kameran syns direkt. Där man såklart vill ha kameran bakom, men det lär dröja innan dessa blir bra.

*edit*
Argument att nu är datorteknikprylen tillräckligt bra har folk haft sedan 1970 talet. Aldrig någonsin under dessa 50år har de haft rätt. jag betvivlar då folk som säger att påstående nu gäller utan att visa vad för speciellt som har hänt just nu.
Samma med mobiltelefoner. Detta påstående tillräckligt utvecklade jag har hört sedan 90talet.

Permalänk
Medlem

Nämns inget om Android Go i artikeln eller är dessa inkluderade i statistiken kanske ?

Det är en variant av Android för budgettelefoner etc där man har mer utrymme från början i telefonen pga man slimmat operativsystemet och kör med Google Go appar som tar mindre utrymme och äter mindre minne. Riktigt bra anser jag för det gör ju att man även kan använda budget telefoner och använde dessa som extra telefoner, reservtelefon eller även huvudtelefon för att man inte vill betala genom näsan för dyra telefoner. Då får man allt bra som Android erbjuder utan att bli bestulen på surt förvärvade slantar

Jag gick från en Android KatKat telefon (stenålder) direkt till Android 10 och uppgraderade till Android 11. Mest för att min telefon faktiskt gick sönder och det var dags skaffa modernare telefon för att kunna köra bank-id, swish etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

*Klappar på min Pixel*

Varför? De har inte mycket längre stöd än andra, två kanske tre os-versioner är max vad jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

*edit*
Argument att nu är datorteknikprylen tillräckligt bra har folk haft sedan 1970 talet. Aldrig någonsin under dessa 50år har de haft rätt. jag betvivlar då folk som säger att påstående nu gäller utan att visa vad för speciellt som har hänt just nu.
Samma med mobiltelefoner. Detta påstående tillräckligt utvecklade jag har hört sedan 90talet.

Ok, då hänger jag med hur du tänker.

Men angående din edit så tror jag du misstolkar vad jag och många andra menar när det säger något likt detta.

Jag menar förstås inte att vi har nått höjden av vad mobiltelefoner klarar av. Det jag menar
är att för våra behov just här och nu kan uppfyllas med äldre mobiler (jag pratar i generella termer, finns förstås alltid de som genuint behöver det allra senaste). Men det betyder inte att jag skulle vara nöjd med samma mobil om tjugo år när mina behov har ändrats.

Som exempel kan vi ju kolla på senaste iPhone. Vad kan den som inte min 6S kan? Visst är den snabbare, bättre batteritid, bättre kamera osv osv men i grund och botten så kan den uppfylla medelsvenssons behov nästintill lika bra som en 13 kan.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Men angående din edit så tror jag du misstolkar vad jag och många andra menar när det säger något likt detta.

Jag menar förstås inte att vi har nått höjden av vad mobiltelefoner klarar av. Det jag menar
är att för våra behov just här och nu kan uppfyllas med äldre mobiler (jag pratar i generella termer, finns förstås alltid de som genuint behöver det allra senaste). Men det betyder inte att jag skulle vara nöjd med samma mobil om tjugo år när mina behov har ändrats.

Som exempel kan vi ju kolla på senaste iPhone. Vad kan den som inte min 6S kan? Visst är den snabbare, bättre batteritid, bättre kamera osv osv men i grund och botten så kan den uppfylla medelsvenssons behov nästintill lika bra som en 13 kan.

Iphone
Min teori är att de var bra i starten när de kom. Idag har de mer hämat marknaden. Som exempel alla har sedan hype på airpods och de skall vara bäst. Före de introducerades fanns det väldigt dåligt utbud då I folkmun. I själva verket få som ens såg på de seriösa hifi/studio märken och dess trådlösa enheter. Så fort Apple introducerade det hela då ökte marknaden med en gång. Samma visa såg man när Apple helt plötsligt marknadsförde att kolla vår skärm är OLED i själva verket för att komma dit fick de ta hjälp utav den lilla koreanen (Samsung). Helt plötsligt hadde vi hype om Apple åter igen.
Android sidan är lite mer annorlunda fast egentligen inte. För nästan alla kör Qualcomm på chip, Samsung/Sony i kameran och Samsung i skärmen. Allt blirlite bättre för varje år. Till exempel om vi ser på rykten om den store Xiaomi så är specifikationen helt rå. Som du nämner varför skall man med det till för vanligt folk behöver inte behovet. Sorry det är väldigt många idag som hela tiden ser efter det senaste. Själv använder jag min till mest surf och jag hadde ej klarat mig med en gammal modell. Vissa använder sin telefon till att fota bilder eller vad man nu gör. Vissa använder sin telefon till bara spel och så vidare. Det är små saker som blir bättre hela tiden. Bara ta skärmen i telefonen. Man kanske inte ser det med en gång. Bara där utvecklas det i så rasande tempo att om bara de som tillhandahåller utbudet kunde få tummen ur så kunde faktiskt funnits 8k material.
Som sagt vill man inte hänga med så är det helt ok för min del jag hakar ej upp på om du gillar din 6s. Det blir lite fel om du säger att 6s är bättre än dagens senaste modell.

Senaste ZTE modell är ju sjukt Nice för den kräsne. Bara 18GB ram minne.

Off topic
Nu finns det RAW app till Samsung s21u

Permalänk
Medlem

Android är ett OS, det finns massor av företag som gör enheter med OS:et och de bestämmer själva hur länge de ska uppgradera det på sina modeller. Min Xiami har i alla fall näst sista releasen, den kostade mig 2100 kr på en julrea för snart tre år sedan och fungerar fint fortfarande förutom att skärmen börjar bli lite väl repig...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Android är ett OS, det finns massor av företag som gör enheter med OS:et och de bestämmer själva hur länge de ska uppgradera det på sina modeller.

Det är ju precis det som är problemet. Varför ska mobiltillverkare få bestämma över uppdateringar på deras enheter, när datortillverkare inte gör det?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Jag gick över till iOS och Apple för ett par månader sedan och vilken skillnad det är att få uppdateringar samtidigt som alla andra för en gång skull. Hade Samsung i alla år och man fick ju vänta sjukt länge på att få uppdateringar dit.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag förstår precis hur du menar och så är det liksom med al teknik, det blir en platå.

Ta en 10 år gammal dator med SSD idag, till mycket av sakerna en gör på den så skulle en inte märka särskilt stor skillnad på den och en sprillans ny.

Snabbare och bättre saker kommer liksom fortsatt behövas, men om en jämför tidigare generationer så var det mycket mycket större skillnad.

Jämför NES mot SNES med Xbox X mot Xbox One också.

Min första smartphone var en Sony Ericsson med fysiskt tangentbord, den var seg som fan. Sen köpte jag en Samsung S3 mini eller nått, den var seg som fan och mini-modellen var fan kass jämfört med vanliga S3an. Men sen hade jag en annan som funkade helt okej och nu har jag en LG G5 från 2016 som funkar fint. Visst är min flickväns nya Samsung S klass bättre på typ alla sätt och vis, men det är en gradskillnad och inte en klasskillnad som det var under dom tidigare generationerna.

Permalänk
Medlem

Vi har några äldre enheter kvar, ett par mobiler och ett par plattor. De används främst (av barnen) till Youtube och Netflix. En 2012 nexus 4 som är bra att dra fram i bilen om det behövs. Kör android 5, Google uppdaterade den inte mer, riktigt sopigt. Har rootat och kört cfw way back, men nu är den stock. Samma sak med en galaxy s4, i mångt och mycket är hårdvaran ok än idag men Samsung stoppade den på lollipop.

Har även en galaxy tab 3 8.0, den har jag nog lagt in nougat 7 i form av lineageOS på istället för KitKat som den var nästan oanvändbar med. Kör kombinerad lagring av halva SD-kortet som utökad intern lagring, och resten som vanlig extern lagring.

För vår del är liten intern lagring ett större problem på äldre enheter än sopig prestanda från cpu/gpu, appar, inte minst play store, har barkat iväg bra i storlek senaste åren. Min 2011 Xperia neo V, död sedan länge, hade om man startade den ren idag (med Android 4.0 som den uppdaterades till) nog inte ens kunnat ladda och uppdatera Google play.

Har just beställt en Galaxy S21. Det hade jag egentligen inte tänkt, prestandamässigt är min Galaxy S7 (2016) med Oreo 8 tillräcklig även om den nog inte uppdaterats på ett år. Jag har inget stort behov av nyare versioner längre, mycket av uppdateringar och nya funktioner tar man via Googles app-butik.

Men den interna lagringen är för liten. Sjukt egentligen, 32 GB borde räcka, men det fylls ideligen. Jag flyttar de appar som går till SD-kortet, rensar cache, men snart är vi där igen, ont om utrymme.

Min fru har samma problem, hennes Galaxy A3 (2017) med Oreo har också för liten lagring, 16GB. Även hon har SD-kort som avlastning, men trots bara de nödvändigaste apparna måste vi rensa cache och flytta appar hela tiden.

Tänk om man hade kunnat formatera SD-kortet som intern lagring, suck. Men då måste man roota och hålla på. Det kanske jag hade kunnat göra på min S7, men lösningen jag kom på var att jag köper en mobil med mer lagring... Så får min fru S7an, blir stort lyft för henne, och det är samma OS. (Dock är S7 aningen stor, men det finns knappt mindre mobiler att köpa)

Skulle nog säga att mobiler för många nått nivån "good enough" prestandamässigt. Jämför med datorer som sagt, förr fick man uppdatera snart sagt varje år, nu sitter jag med ca 10 år gammal hårdvara och det går skitbra till allt utom spelande (även om barnen spelar en del och är nöjda). Därför är det synd om uppdateringar stoppas i förtid.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Vi har några äldre enheter kvar, ett par mobiler och ett par plattor. De används främst (av barnen) till Youtube och Netflix. En 2012 nexus 4 som är bra att dra fram i bilen om det behövs. Kör android 5, Google uppdaterade den inte mer, riktigt sopigt. Har rootat och kört cfw way back, men nu är den stock. Samma sak med en galaxy s4, i mångt och mycket är hårdvaran ok än idag men Samsung stoppade den på lollipop.

Har även en galaxy tab 3 8.0, den har jag nog lagt in nougat 7 i form av lineageOS på istället för KitKat som den var nästan oanvändbar med. Kör kombinerad lagring av halva SD-kortet som utökad intern lagring, och resten som vanlig extern lagring.

För vår del är liten intern lagring ett större problem på äldre enheter än sopig prestanda från cpu/gpu, appar, inte minst play store, har barkat iväg bra i storlek senaste åren. Min 2011 Xperia neo V, död sedan länge, hade om man startade den ren idag (med Android 4.0 som den uppdaterades till) nog inte ens kunnat ladda och uppdatera Google play.

Har just beställt en Galaxy S21. Det hade jag egentligen inte tänkt, prestandamässigt är min Galaxy S7 (2016) med Oreo 8 tillräcklig även om den nog inte uppdaterats på ett år. Jag har inget stort behov av nyare versioner längre, mycket av uppdateringar och nya funktioner tar man via Googles app-butik.

Men den interna lagringen är för liten. Sjukt egentligen, 32 GB borde räcka, men det fylls ideligen. Jag flyttar de appar som går till SD-kortet, rensar cache, men snart är vi där igen, ont om utrymme.

Min fru har samma problem, hennes Galaxy A3 (2017) med Oreo har också för liten lagring, 16GB. Även hon har SD-kort som avlastning, men trots bara de nödvändigaste apparna måste vi rensa cache och flytta appar hela tiden.

Tänk om man hade kunnat formatera SD-kortet som intern lagring, suck. Men då måste man roota och hålla på. Det kanske jag hade kunnat göra på min S7, men lösningen jag kom på var att jag köper en mobil med mer lagring... Så får min fru S7an, blir stort lyft för henne, och det är samma OS. (Dock är S7 aningen stor, men det finns knappt mindre mobiler att köpa)

Skulle nog säga att mobiler för många nått nivån "good enough" prestandamässigt. Jämför med datorer som sagt, förr fick man uppdatera snart sagt varje år, nu sitter jag med ca 10 år gammal hårdvara och det går skitbra till allt utom spelande (även om barnen spelar en del och är nöjda). Därför är det synd om uppdateringar stoppas i förtid.

Låter riskfyllt att köra sd-kort som os-disk... de har sjukt dåligt antal skrivcykler, och halvkass retention över lång tid. Jag förstår att det inte finns så många andra val nu i efterhand, men kanske värt att öka lagringen ett steg vid inköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter riskfyllt att köra sd-kort som os-disk... de har sjukt dåligt antal skrivcykler, och halvkass retention över lång tid. Jag förstår att det inte finns så många andra val nu i efterhand, men kanske värt att öka lagringen ett steg vid inköp?

Håller absolut med om ovanstående, och det är väl därför större tillverkare (typ Samsung) inte tillåter att man utökar den interna lagringen, även om systempartitionen fortfarande är intern så kan ju viktiga appar hamna på partitionen som delas av intern och extern lagring och vid en krasch så blir användarna frustrerade.

Trodde inte min 32GB S7 skulle få för lite intern lagring, jag flyttar det jag kan externt...men bara Google Photo drar 1GB (talar om programmet, inte bilderna), Google Play nära 1GB, osv. Måste rensa cache ofta, men gör liten nytta. Vid app-uppdateringar blir det problem. På min frus 16GB telefon är det ohanterbart trångt nu (säg att hon för enkelhetens skull har 8 fritt efter OS, och jag har 24 fritt efter OS; mina barn har fått mobiler med 64GB internt....)

Jag har råkat ut för 1 minneskort som har havererat i en telefon, det var då bara för vanlig extern lagring typ foto så det kan inte ha varit så extremt belastat. Kort som är A1 eller A2-klassade kanske klarar livet lättare. (Det var ett Samsung-kort som knasade ur, det blev read-only (insåg jag inte direkt) och hela telefonen/plattan blev väldigt konstig då)

Har länge tänkt starta en tråd för just SD-kort, skrivcykler, retention, och om det har ändrats över tid i takt med att tekniken gått från MLC till TLC och QLC (används sådant i minneskort?). Även USB-minnen verkar det vara si och så med, har ett par ganska snabba där hastigheten havererar fort, delvis hänger det kanske ihop med blockstorleken - större block = funkar bättre. Men det kanske får vänta lite.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Håller absolut med om ovanstående, och det är väl därför större tillverkare (typ Samsung) inte tillåter att man utökar den interna lagringen, även om systempartitionen fortfarande är intern så kan ju viktiga appar hamna på partitionen som delas av intern och extern lagring och vid en krasch så blir användarna frustrerade.

Trodde inte min 32GB S7 skulle få för lite intern lagring, jag flyttar det jag kan externt...men bara Google Photo drar 1GB (talar om programmet, inte bilderna), Google Play nära 1GB, osv. Måste rensa cache ofta, men gör liten nytta. Vid app-uppdateringar blir det problem. På min frus 16GB telefon är det ohanterbart trångt nu (säg att hon för enkelhetens skull har 8 fritt efter OS, och jag har 24 fritt efter OS; mina barn har fått mobiler med 64GB internt....)

Jag har råkat ut för 1 minneskort som har havererat i en telefon, det var då bara för vanlig extern lagring typ foto så det kan inte ha varit så extremt belastat. Kort som är A1 eller A2-klassade kanske klarar livet lättare. (Det var ett Samsung-kort som knasade ur, det blev read-only (insåg jag inte direkt) och hela telefonen/plattan blev väldigt konstig då)

Har länge tänkt starta en tråd för just SD-kort, skrivcykler, retention, och om det har ändrats över tid i takt med att tekniken gått från MLC till TLC och QLC (används sådant i minneskort?). Även USB-minnen verkar det vara si och så med, har ett par ganska snabba där hastigheten havererar fort, delvis hänger det kanske ihop med blockstorleken - större block = funkar bättre. Men det kanske får vänta lite.

Vad jag har för mig har SD-kort länge kört TLC/QLC men jag borde kolla upp detaljerna