Permalänk

Nybygge, 5-6k med en RX 460

Tjena!
Jag känner att det är dags att äntligen fixa en ny dator då den nuvarande dessvärre håller på att trasa sönder. Jag har försökt kika runt lite på andra trådar här för att få lite bättre grepp på vad som är värt och kom fram till följande bygge:

Planen är då att sitta kvar på min gamla RX 460 (2gb) som helt enkelt får duga tills jag hittar något annat trevligt. Efter gpu inköp så är datorn menad för 3D-modellering och spel i 1080p, 144hz. Då jag fortfarande är ny till detta: finns det något jag bör tänka på med bygget eller någon komponent som ni skulle byta ut? Främst moderkortet som jag är lite osäker på då jag troligtvis kan spara någon hundralapp där med t.ex den här:

https://www.komplett.se/product/1181292/datorutrustning/dator...

Eller är Tomahawk:en värt det över denna?

Permalänk
Medlem

Beställde liknande paket igår med Gigabytekortet. Hade rekommenderat det då det är billigare och bättre. Det enda som talar för Msi är om du behöver wifi.

Du kan se recension av korten här:

https://youtu.be/HkiTA0XvXUM

Jag beställde även en Cooler Master Hyper 212 Evo V2 för 319 kr. Den ska klara 150 watts kylning gentemot 130 watt som den du valt är ratead för. Med upplåst strömbudget drar processorn lätt 140 watt vid max belastning på alla kärnor. Tror egentligen inte det gör så stor skillnad, speciellt om man primärt ska spela på den. Dock är det för mig någon typ av piece of mind.

Det är mina 2 öre.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Skrivet av pavl1sh:

Bäställde liknande paket igår med Gigabytekortet. Hade rekommenderat det då det är billigare och bättre. Det enda som talar för Msi är om du behöver wifi.

Du kan se recension av korten här:

https://youtu.be/HkiTA0XvXUM

Jag beställde även en Cooler Master Hyper 212 Evo V2 för 319 kr. Den ska klara 150 watts kylning gentemot 130 watt som den du valt är ratead för. Med upplåst strömbudget drar processorn lätt 140 watt vid max belastning på alla kärnor. Tror egentligen inte det gör så stor skillnad, speciellt om man primärt ska spela på den. Dock är det för mig någon typ av piece of mind.

Det är mina 2 öre.

Då kör jag absolut på det! Har ett nätverkskort (PCE-AC68) jag kan nyttja så inbyggt wifi är ingen prio.

Kylar uppgraderingen låter också klokt, såg den först inte när jag kikade runt på Komponentkoll...

Då fick vi ett 200kr billigare, bättre bygge. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimpanzee:

Då kör jag absolut på det! Har ett nätverkskort (PCE-AC68) jag kan nyttja så inbyggt wifi är ingen prio.

Kylar uppgraderingen låter också klokt, såg den först inte när jag kikade runt på Komponentkoll...

Då fick vi ett 200kr billigare, bättre bygge. Tack så mycket!

Det var så lite. Önskar dig ett glatt byggande och nyttjande av datorn

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red