Permalänk

Uppsvällt laptop-batteri

Hej!
Jag märkte igår att mitt laptop-batteri har svullnat upp, till minst dubbla storleken.

Jag skulle helst vilja få ut det ur lägenheten så fort som möjligt pga brandrisken, men har tyvärr ingen bil så jag kan inte ta mig till återvinningscentral. Läste att batteriholkar inte ska användas för detta, stämmer det? Ska återförsäljaren ta emot batteriet, trots att det är ett par (3+) år gammalt? Hur transporterar jag batteriet på ett säkert sätt? Jag bor i norra Stockholm.

Tacksam för svar!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv

Om du inte har bil så är väl cykel nästa alternativ och jag tror det ska slängas i el-avfall

Permalänk
Rekordmedlem

Är du orolig att det skvätter från det om det börjar brinna och inte har nån specialbehållare så har du kanske nån gryta att placera det i som stänkskydd.Du kanske även har en brandfilt som du kan linda in det i för den borde också skydda mot stänk.
Ska du köpa nått så kolla efter laddpåsar, är i princip påsar av samma material som i brandfiltar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte laddar denna så bör det inte vara akut farlig, och för att hamna i denna sorgliga läge beror oftast på att batteriet är djupurladdat, oftast för att utrustningen har varit undanlagd en längre tid och batteriet nära tomt i det läget när det lades undan och den vidare läckströmmen i avstängt läge och därefter självurladdningen av batteriet med tiden gått under en viss gräns ( ca 1.5 Volt polspänning) och batteriet svullnar av gasutveckling.

I det läget att batterierna börja svullna så är cellspänningen så låg att batteriskyddskretsarna skall förhindra att batteriet laddas igen även om man ansluter laddaren igen

det läget är betydligt mindre farlig än att batteriet svullnar av kraftig överladdning, i det lägen bör man slå på utrustningen och köra batteriet så tomt det går för att minska energimängden som är laddad i batteriet.

Är det väldigt stressande är som redan sagt att placera det hela i en gryta med lock tills du kan avyttra den på säkert sätt.

Återvinningsstationer brukar ha en kemikalie och batteri-återlämningsstation och det är bra om du separerat batteriet och den övriga elektroniken så att de slängs var för sig om allt skall skrotas/återvinnas.

på en del produkter kan man hämta hem manual/dokumentation i hur just batteriet skall tas ut (och i en del fall så förstörs produkten också för att man bryter upp saker)

Permalänk

Tack för tipsen allihopa! Jag förvarade den i ett metallkärl, hittade till slut en bensinstation i närheten som tog emot farligt avfall. Nu har jag en stationär laptop

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Närr jag pysslade med rc racing så la man lipobatterier som svällt i en hink med sand. Skulle gjort liknande med ditt batteri. eller en sluten plåtbehållare. Såg nu att du löst problemet. Härligt.

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem

Många laptop har bedrövlig prestanda om inte batteriet finns monterat - kort sagt så lånar man effekt från batteriet i korta pulser som en jättekondensator vid höglast och batteriet laddas tillbaka igen mellan höglasttopparna.

När man tar bort batteriet så brukar BIOS envisas med att ställa ned klockfrekvensen till CPU/GPU till en bedrövligt låg fart och uppstarter och användande av laptopen ger upplevelse att allt är trög och segt.

Nu gäller det inte alla laptop och tex. den Asus ROG jag har (gamer-dator) så är strömförsörjningen helt klart tillräcklig i marginal att den inte är beroende av batteriet även om den nu är rutten och inte laddar längre - att jag inte bytt det beror på att man måste i princip plocka ned datorn i atomer inklusive lyfta bort skärm och annat för att komma åt att byta den och jag drar mig för detta... mycket har varit OK på den bl.a excellent låg fläktljudnivå fast den drar på fullt - men batteriet och hur man byter den är nog den mest idiotiska lösningen man kunde få till - ungefär.

Dessutom är batteritypen de skickade med orginal av ovanligt dålig långtidshållbarhet och tacklade av fort med tiden - tex. extrastora lenovo-batteriet för jobblaptopen hade knappt märkbara kapacitetsnedsättningar efter typ 8 år - och då användes mycket i fält (därav extrastora batteriet för att fungera större delen av arbetsdagen utan att behöva koppla in till elnät) och att det byttes till slut berodde på att den hade hårt slagit i backen och fått ordentlig jack/inslag så den byttes av ren säkerhetsskäl - inte för att kapaciteten var besvärande dålig.

Med andra ord märker du inte av Laptopen har tappat prestanda (eller du har vant dig för att batteriet har varit dött länge) så är det bara att gratulera - annars blir det att köpa en ny laptopbatteri innan du får tillbaka farten igen, dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Många laptop har bedrövlig prestanda om inte batteriet finns monterat - kort sagt så lånar man effekt från batteriet i korta pulser som en jättekondensator vid höglast och batteriet laddas tillbaka igen mellan höglasttopparna.

När man tar bort batteriet så brukar BIOS envisas med att ställa ned klockfrekvensen till CPU/GPU till en bedrövligt låg fart och uppstarter och användande av laptopen ger upplevelse att allt är trög och segt.

Nu gäller det inte alla laptop och tex. den Asus ROG jag har (gamer-dator) så är strömförsörjningen helt klart tillräcklig i marginal att den inte är beroende av batteriet även om den nu är rutten och inte laddar längre - att jag inte bytt det beror på att man måste i princip plocka ned datorn i atomer inklusive lyfta bort skärm och annat för att komma åt att byta den och jag drar mig för detta... mycket har varit OK på den bl.a excellent låg fläktljudnivå fast den drar på fullt - men batteriet och hur man byter den är nog den mest idiotiska lösningen man kunde få till - ungefär.

Dessutom är batteritypen de skickade med orginal av ovanligt dålig långtidshållbarhet och tacklade av fort med tiden - tex. extrastora lenovo-batteriet för jobblaptopen hade knappt märkbara kapacitetsnedsättningar efter typ 8 år - och då användes mycket i fält (därav extrastora batteriet för att fungera större delen av arbetsdagen utan att behöva koppla in till elnät) och att det byttes till slut berodde på att den hade hårt slagit i backen och fått ordentlig jack/inslag så den byttes av ren säkerhetsskäl - inte för att kapaciteten var besvärande dålig.

Med andra ord märker du inte av Laptopen har tappat prestanda (eller du har vant dig för att batteriet har varit dött länge) så är det bara att gratulera - annars blir det att köpa en ny laptopbatteri innan du får tillbaka farten igen, dessvärre.

Den dumma "funktionen" har kommit senaste typ 5-7 åren tycker jag. Jag har 2 bärbara datorer som är minst 10 år gamla som inte bryr sig om om datorn har ett batteri eller inte i.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mycket beror också på att toppeffekten CPU/GPU är mycket högre än medeleffekten idag och man vill inte bygga upp för mer än 70% av toppeffekten i laptopaggregatet - en 215Watts laptop-laddare är faktiskt rätt stor och tung sak och en typisk jobblaptop är på typiskt 50 eller 90 Watt men mycket väl kan ha CPU och en del fall GPU som drar bra bit över 120 Watt tillsammans i kortare perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Mycket beror också på att toppeffekten CPU/GPU är mycket högre än medeleffekten idag och man vill inte bygga upp för mer än 70% av toppeffekten i laptopaggregatet - en 215Watts laptop-laddare är faktiskt rätt stor och tung sak och en typisk jobblaptop är på typiskt 50 eller 90 Watt men mycket väl kan ha CPU och en del fall GPU som drar bra bit över 120 Watt tillsammans i kortare perioder.

Ja, Lenovo skickar ju med 45w till deras ThinkPad serie (eller iallafall gjorde till den T460 jag köpte beggat) vilket ju är för lite. Jag köpte en 60w laddare till den, så jag har 2 laddare. En i resväskan och en hemma så vet jag att jag alltid har med mig en laddare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig