Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Varsågoda, jag köpte Hitman 1 och 3 på julrean, så nu kommer hela trilogin på gamepass i nästa vecka

https://www.purexbox.com/news/2022/01/hitman-trilogy-releases...

Det här är ju precis varför Gamepass är så grymt.. så jäkla fantastiskt. Jag som tänkte köpa spelet

Permalänk
Medlem

Ett tips till de som vill aktivera och ha Dolby Atmos ljud till era hörlurar (Windows & Xbox) då det inte ingår så finns det att köpa för ungefär 30kr hos Eneba (Länk)

OBS! Innan du fortsätter så krävs VPN access till Argentina.

Steg 1: Köp och slutför kodköp
Steg 2: Starta VPN och anslut till Argentina
Steg 3: Gå till https://microsoft.se/redeem (starta gärna ny inkognito flik för bästa resultat)
Steg 4: Njut av "3D-ljud" i hörlurarna

Vill ni testa det innan ni köper det så kan ni tanka ner Dolby Access appen och senare aktivera Dolby Atmos för Hörlurar i ljudinställningarna.

Dolby Atmos ingår redan ifall ni har soundbar/TV med stöd för detta och behöver inte extra licens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Ett tips till de som vill aktivera och ha Dolby Atmos ljud till era hörlurar (Windows & Xbox) då det inte ingår så finns det att köpa för ungefär 30kr hos Eneba (Länk)

OBS! Innan du fortsätter så krävs VPN access till Argentina.

Steg 1: Köp och slutför kodköp
Steg 2: Starta VPN och anslut till Argentina
Steg 3: Gå till https://microsoft.se/redeem (starta gärna ny inkognito flik för bästa resultat)
Steg 4: Njut av "3D-ljud" i hörlurarna

Vill ni testa det innan ni köper det så kan ni tanka ner Dolby Access appen och senare aktivera Dolby Atmos för Hörlurar i ljudinställningarna.

Dolby Atmos ingår redan ifall ni har soundbar/TV med stöd för detta och behöver inte extra licens.

Tackar! Har du tips på någon lättillgänglig VPN? Använder det ej i vanliga fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Ett tips till de som vill aktivera och ha Dolby Atmos ljud till era hörlurar ..

Är det värt att köra Atmos över t ex Windows Sonic? Jag testade Atmos / DTS:X under prov-perioden man fick och jag vet inte om jag riktigt hörde någon skillnad direkt? Kan ju ha varit mina hörlurar(Fidelio X2) som inte håller måttet, men tycker att de borde klara det utan problem. Kan även ha varit spelen jag testade såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Är det värt att köra Atmos över t ex Windows Sonic? Jag testade Atmos / DTS:X under prov-perioden man fick och jag vet inte om jag riktigt hörde någon skillnad direkt? Kan ju ha varit mina hörlurar(Fidelio X2) som inte håller måttet, men tycker att de borde klara det utan problem. Kan även ha varit spelen jag testade såklart.

Det är bättre än Sonic, men skillnaden är ju inte milsvid direkt. Jag köpte både Atmos- och DTS-apparna på BF när de var nere på halva priset, men har inte hunnit använda de så mycket sedan dess. Men spelar du mycket med lurar, eller ser på film på XBoxen med lurar, så är det ju väldigt lite pengar för det man får tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tackar! Har du tips på någon lättillgänglig VPN? Använder det ej i vanliga fall.

Borde nog finnas flera gratis VPN tjänster där ute ta vilket som eller kör en trial på betalversionerna.

Skrivet av Bankai:

Är det värt att köra Atmos över t ex Windows Sonic? Jag testade Atmos / DTS:X under prov-perioden man fick och jag vet inte om jag riktigt hörde någon skillnad direkt? Kan ju ha varit mina hörlurar(Fidelio X2) som inte håller måttet, men tycker att de borde klara det utan problem. Kan även ha varit spelen jag testade såklart.

Jag vågar inte uttrycka mig, men som jag förstått det så kan spelet ha en påverkan men kollar man youtube så är det många som lägger in egna EQ:s (equalizers) för att utnyttja det till fullo vad gäller hörlurar.

Jag kör in ear och kände skillnad med Dolby Atmos sägs att med over ear headsets så blir ljudet mycket mer "immersive" och har vänner som sagt att noice cancelling ger ännu en nivå upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Borde nog finnas flera gratis VPN tjänster där ute ta vilket som eller kör en trial på betalversionerna.

Jag vågar inte uttrycka mig, men som jag förstått det så kan spelet ha en påverkan men kollar man youtube så är det många som lägger in egna EQ:s (equalizers) för att utnyttja det till fullo vad gäller hörlurar.

Jag kör in ear och kände skillnad med Dolby Atmos sägs att med over ear headsets så blir ljudet mycket mer "immersive" och har vänner som sagt att noice cancelling ger ännu en nivå upp.

Det (ganska lilla) jag har testat så föredrar jag mina X2HR (öppna) mot mina Sony WH1000 (noice cancelling) men jag vet inte om det har att göra med karaktären på de lurarna just. Å andra sidan är det väl det normala att öppna lurar är just öppnare med bredare ljudbild och så, medan NC-lurar blir rätt "inne i huvudet" liksom.

Permalänk

Finns en begagnad på Elgiganten i Nyköping om någon där i närheten letar efter en.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/254...

Permalänk
Skrivet av Chiefpiggum:

Finns en begagnad på Elgiganten i Nyköping om någon där i närheten letar efter en.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/gaming-fyndvaror/254...

Och ny i 101 butiker i landet. Tror nog man kan säga att det numera inte är nån brist på dessa. Funnits i butik sen en bra bit innan jul nu konstant. 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Och ny i 101 butiker i landet. Tror nog man kan säga att det numera inte är nån brist på dessa. Funnits i butik sen en bra bit innan jul nu konstant. 👍🏻

Har nog missförstått då. Varför har dom den enbart i sina butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Har nog missförstått då. Varför har dom den enbart i sina butiker?

De kör tvärtemot Sony, de vill sprida covid därför de vill att du ska handla i butik. Medans Sony förbjöd butiksförsäljning

Skämtåsido, jag tror det är deras ”antiscalper” metod för att de inte ska köpas upp på direkten. De kommer nog inse snart att det inte är en brist och kanske ändrar så man kan beställa online

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

De kör tvärtemot Sony, de vill sprida covid därför de vill att du ska handla i butik. Medans Sony förbjöd butiksförsäljning

Skämtåsido, jag tror det är deras ”antiscalper” metod för att de inte ska köpas upp på direkten. De kommer nog inse snart att det inte är en brist och kanske ändrar så man kan beställa online

Fast att det inte är brist på Elgiganten kan ju just vara för att de kräver att man åker dit och handla så allt inte säljs till scalpers. Tycker ändå det är vettigt att försöka motverka att det köps upp i bulk på spekulation.

Permalänk
Medlem

Någon som använder Viaplay appen på Xbox Series X?

Jag har problem med att bilden inte är tidsmässigt linjär, hastigheten höjs och sänks kontinuerligt vilket gör det vedervärdigt att kolla på sport. Bollen rör sig olika fort hela tiden.
Man blir nästan åksjuk.

Det funkar finfint med Chromcast Ultra eller en PC med vanlig webbrowser på samma nätverk (Xboxen är ansluten med cat6 och 1Gbps/1Gbps internet).

Har ni andra samma problem eller är det lokalt för mig?

Permalänk
Medlem

Var förbi Elgiganten i Luleå igår, fanns 4-5 st på hyllan om någon är på jakt efter en series X

ber om ursäkt ifall de inte är bristvara fortfarande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Var förbi Elgiganten i Luleå igår, fanns 4-5 st på hyllan om någon är på jakt efter en series X

ber om ursäkt ifall de inte är bristvara fortfarande

Fortsätt tipsa, hjälper alltid någon.

Men det känns annars som att tillgången på Series X förbättrats avsevärt senaste tiden. PS 5 är det däremot fortfarande dålig tillgång på.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

När jag köpte xbox så var min förhoppning också att jag kunde använda den som en streaming device, dvs kasta ut min AppleTV och endast använda xbox...

Men finns ju ingen Cmore

Permalänk
Medlem

En fråga gällande Xbox Series X vs S varianten. Om man har Series X och alltid väljer "perfomance" lägen i alla spel, är det då inte bättre att lika gärna köpa Series S, om man inte skall spela i 4K alls? Kan man spela alla spel i 120hz/120fps så som man kunde göra på Series X när man valde "Performance" läge?

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

En fråga gällande Xbox Series X vs S varianten. Om man har Series X och alltid väljer "perfomance" lägen i alla spel, är det då inte bättre att lika gärna köpa Series S, om man inte skall spela i 4K alls? Kan man spela alla spel i 120hz/120fps så som man kunde göra på Series X när man valde "Performance" läge?

Inte många spel som kör i 120fps utan det är väl mera 60fps som saknas i vissa spel överhuvudtaget på series S eller så är det upplösning under 1080p på många titlar för att nå upp till 60fps. Plus att du sparar dessa pengarna som skiljer genom att köpa 4-5 spel på skiva kontra digitalt som blir enda möjligheten på Series S. Dessutom förlora möjligheten att köpa begagnat/låna polarens spel.

Rekommenderar verkligen Series X kontra S om man spelar mycket spel.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

En fråga gällande Xbox Series X vs S varianten. Om man har Series X och alltid väljer "perfomance" lägen i alla spel, är det då inte bättre att lika gärna köpa Series S, om man inte skall spela i 4K alls? Kan man spela alla spel i 120hz/120fps så som man kunde göra på Series X när man valde "Performance" läge?

Det är inte så enkelt tyvärr. Alla spel är olika och beror på hur utvecklarna har valt att sätta "inställningarna", och det är långt från alla spel som har någon valmöjlighet. Sen behöver inte "performance" betyda lägre upplösning, det kan lika gärna betyda att de dragit ned på andra saker, och det är förstås inte säkert att ett givet spel går i 4K ens i ett eventuellt "quality-läge".

Sen, har man tänkt sig att spela allt i "performance" där det är ett alternativ så borde man väl vilja ha just prestanda, och då kanske man inte ska välja enheten med mycket mindre prestanda? Men det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

När jag köpte xbox så var min förhoppning också att jag kunde använda den som en streaming device, dvs kasta ut min AppleTV och endast använda xbox...

Men finns ju ingen Cmore

Cmore tog bort Xbox stödet för ett antal år sedan för de flesta använder ändå Apple Tv eller Chromecast enligt deras kundsupport. Sen dess har de iaf infört stöd för Android TV så vem vet vad som händer framöver.

Antar att det går att köra cmore i webläsaren på Xbox men det blir inte direkt en smidig upplevelse.

Jag valde helt enkelt bort Cmore när de slutade stödja Xbox för det var det jag hade då och har inte återvänt. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Cmore tog bort Xbox stödet för ett antal år sedan för de flesta använder ändå Apple Tv eller Chromecast enligt deras kundsupport. Sen dess har de iaf infört stöd för Android TV så vem vet vad som händer framöver.

Antar att det går att köra cmore i webläsaren på Xbox men det blir inte direkt en smidig upplevelse.

Jag valde helt enkelt bort Cmore när de slutade stödja Xbox för det var det jag hade då och har inte återvänt. ¯\_(ツ)_/¯

Ja det var tråkigt... tyvärr är det inget alternativ att sluta med Cmore med tanke på SHL...

Det lär sluta med att jag behöver skaffa Apple 4K eller Nvidia Shield. :/ tråkigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adde1337:

Ja det var tråkigt... tyvärr är det inget alternativ att sluta med Cmore med tanke på SHL...

Det lär sluta med att jag behöver skaffa Apple 4K eller Nvidia Shield. :/ tråkigt.

Chromecast är billig annars. Klarar du dig med FullHD så räcker den billigaste varianten. Den är också ganska trevlig att ta med om man exempelvis bor på hotell, hälsar på hos någon, i sommarstugan eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Cmore tog bort Xbox stödet för ett antal år sedan för de flesta använder ändå Apple Tv eller Chromecast enligt deras kundsupport. Sen dess har de iaf infört stöd för Android TV så vem vet vad som händer framöver.

Antar att det går att köra cmore i webläsaren på Xbox men det blir inte direkt en smidig upplevelse.

Jag valde helt enkelt bort Cmore när de slutade stödja Xbox för det var det jag hade då och har inte återvänt. ¯\_(ツ)_/¯

Funkar inte att starta en match i shl den vägen på Xbox. Däremot kan man logga in, hyfsat antiklimax

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Undrar varför det inte fungerar. Är ju Chromium versionen av Edge numera. Om de nu inte blockerar den av någon anledning.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Den är stabil! Bra omgång.

Kan även tipsa om att det är rea på BC-spel. Köpte alla Splintet Cell, Tomb raider och Sonic spelen plus Timesplitters. Lär bli fler..

Edit: länk https://www.xbox.com/en-US/promotions/sales/back-compat-publi...

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

MS har precis köpt Activision Blizzard

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Fruktansvärt tragisk utveckling måste jag säga. Alla filmer görs av Disney och alla spel av MS. Allt blir stöpt i samma form. 👎🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Det kommer bli intressant att se hur detta kommer påverka spel som CoD och WoW. Men jäklar vad MS kör på nu, ingen kan stoppa DisneySoft.