~10" Android surfplatta under 4K

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

~10" Android surfplatta under 4K

Hej!

Min mors Lenovo Yoga Tab 3 10 har gett upp. Inkopplad ger den inga livstecken ifrån sig och kopplar man in den så fastnar den i en boot loop som inte går att ta sig ur.
Därför tycker hon nu att det är dags för en ny platta.

Backstory

Som familjens tech guru faller lotten på mig att hjälpa min mamma bestämma sig för vilken Android surfplatta som skall köpas. Då jag inte haft koll på Surfplattor sen Nexus 7 var aktuell och främst har koll på stationära datorer tänkte jag kolla om man kan få någon input på vilken platta som borde köpas.

Surfplattan har främst använts till Facebook, Surf, Zoom, enklare 2D spel (Wordfeaud, Candy crush m.m.) och till att styra chromecast & chromecast audio, så väldigt enkla sysslor.

Kraven är

• ~10" skärm med HD upplösning.

• 32GB lagring eller plats för SD kort.

• Android då mamma är van vid och vill ha det.

Önskemålen är

• 1080p Full HD upplösning eller högre på åtminstone en IPS panel

• 64GB lagring alternativt plats för SD kort

• 3GB RAM eller mer

• Så ny Android som möjligt. Yoga Tab 3 höll i över fem år och nästa platta kommer om möjligt att användas ännu längre än så.

• Lågt pris

(Enkla) användningsområden och (låga) krav

Alternativen jag främst tänker på är:

Alla lär duga även om HD skärmen på Lenovo Tab M10 lär vara lite tråkigare och alla Lenovo plattorna verkar köra Android 9.0 (enligt Prisjakt i alla fall...). Så hur mycket är det värt att lägga ut på en surfplatta för enkla användningsområden som helst skall hålla så länge som möjligt? Dumt att vara dumsnål om det leder till kortare livslängd men också dumt att spendera för mycket pengar på en platta med så enkla användningsområden...

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Eric!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du verkar redan ha siktat in dig på ett par plattor, men Linus Tech Tips gjorde en video om lite olika androidplattor nyligen, med olika priser. Bara android upp till en viss prisnivå, sen är ju ipad överlägsen iofs

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Samsung Galaxy Tab A8 10.5 64GB köpte en sådan själv till mina föräldrar och den fungerar bra.

Nå det är en prisvärd surfplatta som har ett nytt android och den uppdateras bra. Den har det man förväntar sig av en ny surfplatta som usb c etc. Jag tror att en vanlig person inte märker så stor skillnad på en dyrare. Det är mer för dem som kollar på mycket film och vill ha bättre ljud.

Angående föräldrar så är de ofta inte tekniska och det finns en fördel med att välja iPad om de har en iPhone eller android om de kör android. Skulle jag själv ha gett mina föräldrar som kör Android telefoner en billig iPad, så hade jag problem att förklara varför den måste ha en egen laddare. Exakt samma sak kan såklart bli om ens föräldrar laddar allt hemma med lightning kontakten.

*edit*
Jag fundera på denna och troligen den lenovo som du funderade på. Där användare av denna Lenovo för ett tag sedan hade problem med någon uppdatering. Det är bara söka på om det har löst sig.

Permalänk
Avstängd

För min del så köpte jag nyligen en Lenovo TAB 10. Har för mig att just den varianten låg på ca 1.200 - 1.500.
På mina äldre saker så har det varit programvaran som som blivit för gamla. Hade en Android 4 och det var inte mycket som gick att köra på den.

På Lenovon så är det mest readly som går, läser mina tidningar på den. Skulle gå bra på PC men den är svår att flytta och tung.

Permalänk
Medlem

Köpte för bara några dagar sen en Realme Pad.

Pris ca 2600:-. Känns otroligt prisvärd såhär långt.

6gb ram, 128 gm minne. Inte så mkt bloat. Rapp i interfacet. Metallchassi som ger en fin premiumkänsla.

Adderade lite allmän info
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Printscreen:

Linus Tech Tips gjorde en video om lite olika androidplattor nyligen, med olika priser.

Hej @Printscreen!

Såg LTT videon innan mammas surfplatta hamnade i Boot loop, så fick genast gå tillbaka och kolla om den sen igen, haha.
Av plattorna som är med där så är det ju bara Apple ipad & Samsung Galaxy Tab S6 Lite som är tillgängliga hos svensk återförsäljare och bara Samsungen av dem som är aktuell och den var redan toppkandidat.

Tack så hemskt mycket för tipset i alla fall! Hoppas att du får en trevlig kväll!
Vänliga hälsningar Eric!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej @lillaankan_i_dammen!

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung Galaxy Tab A8 10.5 64GB köpte en sådan själv till mina föräldrar och den fungerar bra.

Härligt att höra!

Nå det är en prisvärd surfplatta som har ett nytt android och den uppdateras bra. Den har det man förväntar sig av en ny surfplatta som usb c etc. Jag tror att en vanlig person inte märker så stor skillnad på en dyrare. Det är mer för dem som kollar på mycket film och vill ha bättre ljud.

Verkar ungefär som det jag kommit fram till också!
Det tror jag att du har helt rätt i, tror inte mamma skulle märka någon större skillnad på någon av plattorna idag, utan jag fokuserar snarare på mer RAM, lagring och Android uppdateringar så att hon är nöjd långt framöver också.

Angående föräldrar så är de ofta inte tekniska...

Haha, stämmer väl. Mamma kör en Samsung telefon idag så Android med USB-C port är givet. Blir att slänga på samma Nova launcher som vanligt så att hon känner sig som hemma också!

Jag fundera på denna och troligen den lenovo som du funderade på. Där användare av denna Lenovo för ett tag sedan hade problem med någon uppdatering. Det är bara söka på om det har löst sig.

Det hade jag noll koll på. Får genast kika på det! Tack så hemskt mycket för upplysningen!

Tack så hemskt mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter och rönen om Lenovo! Uppskattas mycket!
Hoppas att du får en trevlig kväll!
Vänliga hälsningar Eric!

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej @abki!

Skrivet av abki:

För min del så köpte jag nyligen en Lenovo TAB 10. Har för mig att just den varianten låg på ca 1.200 - 1.500.

Lenovo Tab M10 då antar jag med tanke på priset? Eller var det någon rea på Lenovo Tab M10 FHD Plus?
Hur är den? Är du nöjd? "Laggar" den något när man har många appar öppna?
Hoppas att jag kan få höra vad du tycker om den!

Skrivet av abki:

På mina äldre saker så har det varit programvaran som som blivit för gamla. Hade en Android 4 och det var inte mycket som gick att köra på den.

Jo, därför jag helst vill att det blir en med så ny Android som möjligt, haha.

Tack för att du tog dig tid att svara! Hoppas du vill berätta mer om din erfarenhet med Lenovo plattan! Hoppas att du får en trevlig kväll!
Vänliga hälsningar Eric!

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hej @svintooo!

Skrivet av svintooo:

Köpte för bara några dagar sen en Realme Pad.

Pris ca 2600:-. Känns otroligt prisvärd såhär långt.

6gb ram, 128 gm minne. Inte så mkt bloat. Rapp i interfacet. Metallchassi som ger en fin premiumkänsla.

Det låter mycket intressant! Riktigt fina specs! Undrar hur det blir med uppdateringar på en sån. Skulle du vilja dela med dig av ditt intryck efter att ha hunnit använda plattan lite mer nu?

Tack så mycket för tipset! Hoppas att du får en trevlig kväll!
Vänliga hälsningar Eric!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hej @svintooo!
Det låter mycket intressant! Riktigt fina specs! Undrar hur det blir med uppdateringar på en sån. Skulle du vilja dela med dig av ditt intryck efter att ha hunnit använda plattan lite mer nu?

Tack så mycket för tipset! Hoppas att du får en trevlig kväll!
Vänliga hälsningar Eric!

Hej,

Har väl använt den oförskämt lite ändå. Syftet med inköpt för min del var att det skulle finnas en platta hemma som inte laggar satan så fort dottern vill spela Minecraft eller liknande (grabben har ok utrustning, men i övrigt fanns två samsungplattor från 2017 utan vidare kräm kvar i). Så med det sagt utifrån mina förväntningar så är dessa infriade. Känslan är rätt premium ändå med aluchassit. Rapp i störta allmänhet, har väl inte utsatt den för något särskilt krävande ska sägas. Har streamat en del IPTV, funkar fint. Minecraft och liknande spel lirar. Multitaskning med många flikar öppna tex lirar bra. Har inget ont att säga om den hittils.

Däremot är det ju det där med uppdateringar. Läste att de ska bjuda på Android 12 (fanns uppgifter vid släpp att de inte skulle uppdatera den alls, men de har tydligen backat på det). Men därefter är det mest troligt stopp.

Är det nått särskilt du vill att jag ska testa så hojta till. Hjälper gärna till om jag kan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Hej @abki!
Lenovo Tab M10 då antar jag med tanke på priset? Eller var det någon rea på Lenovo Tab M10 FHD Plus?
Hur är den? Är du nöjd? "Laggar" den något när man har många appar öppna?
Hoppas att jag kan få höra vad du tycker om den!

Jo, därför jag helst vill att det blir en med så ny Android som möjligt, haha.

Tack för att du tog dig tid att svara! Hoppas du vill berätta mer om din erfarenhet med Lenovo plattan! Hoppas att du får en trevlig kväll!
Vänliga hälsningar Eric!

Har en Android 10 i den nu, levereras med 9 men uppgraderas sen till 10. Så operativet bör räcka ett tag. Blåtand är 4 och den del som kanske först blir otillräcklig.
Wifi går bra, den använder AC men inte AX. Min är på 16 GB men det finns en 32 GB också. Men då jag nästan bara använder den till readly så räcker det bra. Fast man spar en del nummer i den och brukar ha lagrade av de ca 15 tidningar som jag försöker läsa. Kollade Aftonbladet och där var de senaste 30 numren lagrade annars finns det andra som i stort sett senaste numret ligger sparat men det är då månadstidningar.
Går bra att läsa på plattan men minsta texten brukar behöva förstoras.
Annars så har jag appar för bevakningskamera, dörrklocka för att prata med besökare, dammsugarapp, väder SMHI(används sällan), Throne(snål-spel), ASUS routerapp och 1 app för affären.

Så det är inga cpu-krävande appar och kameran tror jag inte är använd ännu och telefon är jag inte säker på att det går om man inte har IP-telefoni. Kör oftast nästan alltid 1 app åt gången.

Inget som är krävande men ser nu att en app saknas till gräsklipparen men det blir inte förrän till sommaren samt larmet till den.

Blir det något mer krävande blir det ordinarie PC:n

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och kollar om någon testat Nokia T20? Är ute efter en platta med 4G (eller 5G om det finns) men vill inte betala mer än max 3000. T20 finns för ca 2800 vilket ju låter kalas. Läste något test test av M3 där de gillade den. Dock testade de den utan modem. Den har "bara" 32 gig lagring och 3 gig ram vilket de tyckte var i minsta laget. 4 gig ram såg de som ett minimum för Android. Så är det någon som har något gott eller ont att säga om T20? Och finns det någon annan i samma prisklass med samma secs som man borde titta på istället?

Visa signatur