Permalänk
Medlem

Fick in mina nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

5800 kr tillbaka, bästa på flera år så det är ju trevligt. Ska man investera i fonder och aktier tro?

Vad är avdraget per mil? Jag har kört varje dag till jobbet förra året. Innan pandemin åkte jag buss. Men jag har för mig att det blir några hundralappar bara. Jag har 3 mil tur och retur.

Vad finns det fler för avdrag man kan göra? Finns avdraget för att tvätta arbetskläder hemma kvar?

3 mil, då får du nog inte göra några avdrag. Jag har 2 mil enkel resa och det är väldigt mycket på håret att jag får göra avdrag.

Du måste tjäna en viss tid jämfört med att åka kommunalt, samt du måste upp i över en viss total sträcka, har jag för mig

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

3 mil, då får du nog inte göra några avdrag. Jag har 2 mil enkel resa och det är väldigt mycket på håret att jag får göra avdrag.

Du måste tjäna en viss tid jämfört med att åka kommunalt, samt du måste upp i över en viss total sträcka, har jag för mig

*Spara in minst 2h restid per dag alt. sakna kommunaltrafik minst 2km av streckan
*minst 5km till arbetsplatsen
*11K grundavdrag

Tror det är det som gäller i grova drag.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Fick in mina pengar idag, trevligt! Två dagar tidigare än förra året

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Någon som har fått pengarna idag?

Yes, yes, yes!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd

Kom idag (Swedbank)
Nu blir det nya glasögon

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

*Spara in minst 2h restid per dag alt. sakna kommunaltrafik minst 2km av streckan
*minst 5km till arbetsplatsen
*11K grundavdrag

Tror det är det som gäller i grova drag.

Låter bekant, men med 1,5 mil enkel resa så är det svårt att spara 2 timmar /dag jämfört med kommunalt

Samt 11K grundavdrag...
Om han jobbar 220 dagar/år (44 veckor) så blir det 12 210 kr enligt skatteverkets uträkningar. Så kanske kan få nån krona i bästa fall
Gjorde en avrundning på 44 veckor då jag räknar in 5 veckor semester och 3 veckor sjuk/semester/röda dagar så det är nog nästan lite högt räknat egentligen

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem

Vi får 4000kr mer tillbaka genom att flytta sambons ränteavdrag till mig. Tramsigt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte lönt för mig att göra något avdrag. Enligt min uträkning skulle det bli ett par hundralappar. Och det är inte lönt omaket.
Om jag ska hålla mina arbetstider hade jag fått ta en buss 45 minuter innan den jag brukar åka. Och på väg hem hade jag fått ta en buss halvtimmen senare.
Men enligt Skånetrafikens tabell, som jag gissar på att Skatteverket hade kontrollerat emot, så ska jag hinna med min ordinarie buss hem och då kommer jag inte upp i tiden jag behöver spara.
Men i verkligheten så vet man att den knökafyllda stadsbussen inte hinner på utsatt tid.

Fick mina pengar idag. Rätt in på sparkontot till sommarens fix och trix i hemmet.

Permalänk
Medlem

Fick oxå idag

Visa signatur

Asus TUF RX 6800, Ryzen 7 5800x3D, Asus TUF B550 Pro, DDR4 32gb, 2tb hdd, 1 tb ssd, 250gb ssd
Asus TUF VG27AQ

Permalänk
Medlem

Jag fick också idag!

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

Har varit sparsam och samlat lite pengar på sparkontot, och har nästan inga lån eller ränteutgifter....
Summan av det blir att jag ska betala 8000 spänn till, jätteroligt. Det 6-siffriga belopp man redan betalat i skatt räckte tydligen inte

Är man sparsam och inte tar en massa lån så blir man belönad med mer skatt, underbart samhälle.
Samtidigt kan de som varit kung i baren varje helg och lånat pengar till upp över öronen begära skuldsanering

Permalänk

Fick tillbaka 2500kr idag, inte mycket men alltid nått. Bor sedan november i en bostadsrätt med lån på ca 2,6 miljoner så borde blir några kronor mer nästa år.

Visa signatur

DATOR AMD 5800X, ASUS ROG Strix B550-F, Zotac 3080 AMP Halo, 32GB DDR4 3600Mhz CL16, Phanteks Eclipse P400A, 2xKingston A2000 M.2 1TB, Acer Predator XB270HU 27" G-sync 144Hz
NAS: Synology DS918+ 16TB
🎧 • Sennheiser PC 360 Special Edition • Audio-Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Har varit sparsam och samlat lite pengar på sparkontot, och har nästan inga lån eller ränteutgifter....
Summan av det blir att jag ska betala 8000 spänn till, jätteroligt. Det 6-siffriga belopp man redan betalat i skatt räckte tydligen inte

Är man sparsam och inte tar en massa lån så blir man belönad med mer skatt, underbart samhälle.
Samtidigt kan de som varit kung i baren varje helg och lånat pengar till upp över öronen begära skuldsanering

Du blir väl knappast särbehandlad och får betala mer skatt än övriga, eller?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag får 11 tusen och sambon 4 tusen, blir pappa snart igen så det passar jättebra med ny barnvagn och övrigt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Jag får 11 tusen och sambon 4 tusen, blir pappa snart igen så det passar jättebra med ny barnvagn och övrigt

Bästa investeringen min vän. Köp INTE en ny barnvagn. Värdet går snabbt mot 0 då alla vill ha nya och ett överutbud av begagnade vagnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Bästa investeringen min vän. Köp INTE en ny barnvagn. Värdet går snabbt mot 0 då alla vill ha nya och ett överutbud av begagnade vagnar.

Ännu bättre investering, skaffa inte barn

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Du blir väl knappast särbehandlad och får betala mer skatt än övriga, eller?

Fler lån och skulder ger lägre skatt, pengar på kontot ger högre, blir inte personligt särbehandlad men systemet premierar inte de som är sparsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Fler lån och skulder ger lägre skatt, pengar på kontot ger högre, blir inte personligt särbehandlad men systemet premierar inte de som är sparsamma

Jag tycker ditt resonemang haltar lite. För att få ränteavdrag och därmed lägre skatt så måste man betala ränta. Att betala 3 kr för att få en krona tillbaka låter inte som en bra deal kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Får mina imorgon.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Fick mina 7500 kr idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag tycker ditt resonemang haltar lite. För att få ränteavdrag och därmed lägre skatt så måste man betala ränta. Att betala 3 kr för att få en krona tillbaka låter inte som en bra deal kan jag tycka.

Det beror ju på vad du gör med de lånade pengarna, är du hajj på börsen kan du säker gå plus mer än 3kr/1kr lånad för att gå +/- 0 t.ex. (om jag nu snabbräknade rätt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

På ett bolån betalar du ca 1/3-1/4 av inflationen i ränta årligen, och sen får du tillbaks på skatten utöver det, så nog tjänar man pengar på att vara skuldsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vi får 4000kr mer tillbaka genom att flytta sambons ränteavdrag till mig. Tramsigt.

Det är ju samma avdrag i kronor för räntan. Det blir inte mer pengar för att man betalar högre skatt.
Det är endast om man inte betalar lika mycket skatt som man vill göra avdrag för, då slår man i taket. Sedan kan säkert ränte och värdepappersvinster luras då de kvittas mot ränteutgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

På ett bolån betalar du ca 1/3-1/4 av inflationen i ränta årligen, och sen får du tillbaks på skatten utöver det, så nog tjänar man pengar på att vara skuldsatt

Man kan alltid diskutera hur stor inflationen är men jag är enig med dig att det har generellt varit en bra affär att ta bolån för att köpa sitt boende.

I ditt inlägg som jag kommenterade fick jag dock inte ritkigt känslan att det var bolånen som du avsåg?
"Är man sparsam och inte tar en massa lån så blir man belönad med mer skatt, underbart samhälle."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

mja, beror helt på vagn.
efterfrågan på Emmaljunga vagnar är skapligt hög.

Vi fick 5-6 om ja inte minns fel för våran 2-3 år gamla kärra som kostade oss runt 10 me lite tillbehör.
Allt är ju bättre än 0kr även om pristappet är skapligt.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Tycker du ska belåna dig upp till öronen, leva loppan, göra skuldsanering och se om du tjänar pengar på det som du verkar tro.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Tycker du ska belåna dig upp till öronen, leva loppan, göra skuldsanering och se om du tjänar pengar på det som du verkar tro.

Inte riktigt det han säger men ok.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dekkan:

Inte riktigt det han säger men ok.

"Är man sparsam och inte tar en massa lån så blir man belönad med mer skatt, underbart samhälle.
Samtidigt kan de som varit kung i baren varje helg och lånat pengar till upp över öronen begära skuldsanering"

Det känns som det är exakt det han säger, men du kanske kan läsa mellan raderna bättre än övriga?

Själv förstår jag inte alls poängen eller vad som syftas på att man blir "belönad med mer skatt" eller att det på något sätt är positivt att skuldsanera, jämfört med att spara pengar på hög.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

"Är man sparsam och inte tar en massa lån så blir man belönad med mer skatt, underbart samhälle.
Samtidigt kan de som varit kung i baren varje helg och lånat pengar till upp över öronen begära skuldsanering"

Det känns som det är exakt det han säger, men du kanske kan läsa mellan raderna bättre än övriga?

Själv förstår jag inte alls poängen eller vad som syftas på att man blir "belönad med mer skatt" eller att det på något sätt är positivt att skuldsanera, jämfört med att spara pengar på hög.

Missade läsa det i inlägget.. Jo visst är det så han säger.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1