LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Äntligen har TV4 play-appen släppts till LG för er som efterfrågade det

Permalänk

Kunde inte låta bli...

Blir en LG 83C1 (77B1 hade väl varit det mer prisvärda alternativet).

Var hur som helst dags att pensionera Panasonic-plasman (55VT60).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av manta_boy:

Kunde inte låta bli...

Nice. Kan tänka mig 83" är rätt lagom på en fotlängds avstånd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Kunde inte låta bli...

Oj, grattis till ett grymt köp! Du får väldigt gärna lägga upp en bild när du monterat upp den här eller i denna tråd:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1654104-bilder-pa-ditt...

Ta gärna med en banan för skala! 😋 🍌

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nice. Kan tänka mig 83" är rätt lagom på en fotlängds avstånd

Jag har nog ca 2.5m mellan ögonen och skärmen till min 77”, skulle lätt kunna sitta närmare

Permalänk
Medlem

Tips!
Upptäckte idag att Elgiganten öppnat en ny butik i Gallerian Sthlm och bl a säljer LG Oled 55C1 för 9990 som öppningserbjudande i butiken. -1500 än på hemsidan.
Hade jag behövt en ny TV nu hade det blivit ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köp en chromecast eller annan med android/google tv på bara... Nvidia Shield kanske?

Jag har funderat på det som nödlösning om jag köper en LG men bäst vore ju om man tyckte om webOS från början.
Hade jag inte varit en sån grubblare så hade jag bara köpt

Skrivet av oqvist:

Stämmer bra det. Nu så hoppade jag androidtv i preumptivt syfte och skaffade en appletv istället. Slipper man lagget med att starta appar och överlägset smidig fjärr och iaf längre garanterad livslängd. att LGn saknar cmore diskar den ju direkt dock...

När philipsen ger upp blir det garanterat en större oled i vardagsrummet. Men inte nödvändigtvis senaste årets modell med tanke på vilka myrsteg som görs och hur bra grundbildkvaliten är på de första oledsen. Inte missnöjd med C1 ger bra bild den med. Responstiden och 120 hz är det som ger extravärde jämte philipsen men annars ligger den nog på minus med tanke på avsaknad av ambilight.

Håller med! Jag är inte alls missnöjd med min Philips och trots att det är 2016 panel så är den tillräckligt ljus.
Jag förväntar mig inte någon större skillnad i bildkvalitén när jag väl byter upp mig heller utan det enda egentliga syftet är att jag vill ha en större TV

Tack för input!

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Jag har funderat på det som nödlösning om jag köper en LG men bäst vore ju om man tyckte om webOS från början.
Hade jag inte varit en sån grubblare så hade jag bara köpt

Håller med! Jag är inte alls missnöjd med min Philips och trots att det är 2016 panel så är den tillräckligt ljus.
Jag förväntar mig inte någon större skillnad i bildkvalitén när jag väl byter upp mig heller utan det enda egentliga syftet är att jag vill ha en större TV

Tack för input!

Problemet med webos är ju inte systemet i sig, det är snarare att så mycket appar och sånt saknas. Jag kör uteslutande telia play t.ex. som inte finns där

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Problemet med webos är ju inte systemet i sig, det är snarare att så mycket appar och sånt saknas. Jag kör uteslutande telia play t.ex. som inte finns där

Köp Apple TV upptill... fins ingen "smart TV" som stödjer alla playkanaler ändå... ändå är nog LG dom som har bäst utbud...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Köp Apple TV upptill... fins ingen "smart TV" som stödjer alla playkanaler ändå... ändå är nog LG dom som har bäst utbud...

Ja precis extern låda har ju alltid varit svaret. Egentligen vill jag bara ha en dum TV, alltså en bildskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis extern låda har ju alltid varit svaret. Egentligen vill jag bara ha en dum TV, alltså en bildskärm

Bästa, köp bästa bildvisaren, projj eller tv inom budget, och uhbd spelare/och/ eller bra mediaspelare upptill, för det viktigaste när det är tv eller projektor, är att den gör ett bra jobb med det den blir matad med, och helst då med bra kvalite, blir inte bättre än med materialet du kör med, bra kvalite in , bra kvalite ut. Skit in, skit ut 😝:) 👍

Permalänk
Medlem

Vilken modell är mest prisvärd just nu om man skall köra 65-75 tum för cirka 15 000 kr? Är det C1 som gäller? Lirar Nintendo Switch och kollar film 95% av tiden.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drwlz:

Vilken modell är mest prisvärd just nu om man skall köra 65-75 tum för cirka 15 000 kr? Är det C1 som gäller? Lirar Nintendo Switch och kollar film 95% av tiden.

B1 för 14k
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Om du kan sträcka budgeten till 20k så är 77B1 oslagbar (för det priset)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av manta_boy:

Om du kan sträcka budgeten till 20k så är 77B1 oslagbar (för det priset)...

Ah, mycket möjligt att man kan göra det. Större är ju alltid bättre

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Ah, mycket möjligt att man kan göra det. Större är ju alltid bättre

Ja, så länge du använder den rätt

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Sony täcker i princip allt.

Permalänk
Medlem

Blev en beställning på 77" B1 för 18796:-

Kunde inte hålla mig

Får se om det blir ett lyft från min nuvarande 32 tum TV!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Blev en beställning på 77" B1 för 18796:-

Kunde inte hålla mig

Får se om det blir ett lyft från min nuvarande 32 tum TV!

Hur fick du tag på den för det priset? Har själv velat hela veckan om jag ska slå till för 19.990:-, men det där blir ju ännu mer lockande. Såg att du nämnde Benify i andra tråden, men hittar ingen rabattkod som passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morphond:

Hur fick du tag på den för det priset? Har själv velat hela veckan om jag ska slå till för 19.990:-, men det där blir ju ännu mer lockande. Såg att du nämnde Benify i andra tråden, men hittar ingen rabattkod som passar?

Hej!

Du loggar in på benify sen söker du på zupergift, klicka på länken och köper 4 st presentkort med värdet 5000:- totalkostnad blir 18796:-

Mvh

Permalänk
Medlem

Finns de lite som man kan städa upp på menyn för att de inte ska lagga så mycket? Jag tycker webos på min E9 flyter på mycket bättre än på G1’an,

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att bestämma mig för vilken TV jag skall köpa. Jag är ute efter en 75-77" TV. Jag har ett mycket ljust vardagsrum. Funderar på Samsung QN85 eller QN95. Vet inte hur bra LG C1/B1 klarar ett ljust vardagsrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezpite:

Har lite svårt att bestämma mig för vilken TV jag skall köpa. Jag är ute efter en 75-77" TV. Jag har ett mycket ljust vardagsrum. Funderar på Samsung QN85 eller QN95. Vet inte hur bra LG C1/B1 klarar ett ljust vardagsrum?

OLED klarar ett ljust rum men inte direkt solljus.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dezpite:

Vad har du för TV sedan tidigare? Väldigt ofta den frågan kommer från någon som oroar sig för att OLED inte räcker till, sitter i själva verket rätt nöjda och glada i samma ljusa rum med en äldre TV. En äldre TV som är både ljussvagare och har mycket sämre reflexfilter än en OLED. Men man har hört att "...OLED är ljussvagt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

OLED klarar ett ljust rum men inte direkt solljus.

Jag skulle aldrig använda en TV som har direkt solljus på sig, spelar ingen roll vad det är för paneltyp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad har du för TV sedan tidigare? Väldigt ofta den frågan kommer från någon som oroar sig för att OLED inte räcker till, sitter i själva verket rätt nöjda och glada i samma ljusa rum med en äldre TV. En äldre TV som är både ljussvagare och har mycket sämre reflexfilter än en OLED. Men man har hört att "...OLED är ljussvagt".

Man kan ju undra om den myten någonsin kommer att dö...

Permalänk
Medlem

Efter ett par dagar med en LG 65c1 kan jag inte säga annat än att det är en skitbra tv. Ljusstyrka behöver jag verkligen inte mer än det som erbjuds. Tycker snarare det är att det är en högglansig skärm som gör att det blir besvärligt i rum med fönster.

Detta är min första Oled och allt man hört om svärta på tvar som inte är oled tycker jag är överdrivet. Min förra lcd var en helt okej Sony och jag skulle nog säga att svärtan kanske är 10% bättre på oleden. Så man måste inte ha oled för att få bra svärta men vill man ha det så bra som möjligt ska man förstås gå oled-vägen.

Tips: Jag köpte min på Elgiganten för 15990:- men fick även en liten skittv på köpet samt använde Zupergift-presentkort med 6% rabatt via Benify (tack för tipset tidigare i tråden) vilket gjorde att jag sparade nästan en tusenlapp. Att sälja den tvn till någon med barn eller sommarstuga borde generera ytterligare en tusenlapp så kan man leva med att ha fjolårets nästa tv finns det inget att vänta på. 😁👍

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll om man har Quick start + på eller av för den ”lilla” panelrensningen tvn gör efter 4 timmars användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyM:

Man kan ju undra om den myten någonsin kommer att dö...

Jag utgår från vad rtings skriver i sin review där dom jämför ljusstyrka osv. Därför jag blir lite fundersam då jag har väldigt ljust där jag ska ha min TV.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-samsung...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dezpite:

Jag utgår från vad rtings skriver i sin review där dom jämför ljusstyrka osv. Därför jag blir lite fundersam då jag har väldigt ljust där jag ska ha min TV.

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-samsung...

Det finns ett par modeller, likt QN90A som är betydligt mer ljusstarkare än en OLED och kan verka på nivåerna som används för utomhusreklam. Men det är nog inte många som kör en QN90A med 1000+ nits i typisk vardagsrumssituation eftersom det blir bländade och obehagligt ljusstarkt.

Jag märker att många misstolkar siffrorna hos exempelvis rtings eftersom kanadensarna sällan förklarar och sätter dessa i större perspektiv. Att nå så högt i ljusstyrka i SDR är inte en kvalitetsfaktor i sig självt utan mer en fråga om funktionalitet. QN90A kan fungera i en situation som kräver extremt mycket ljus, likt utomhusreklam. Där är en OLED en mycket mindre lämpligt val.

Vad har du för TV idag och hur fungerar den på samma plats?

Är det en ny plats för din del så är det väldigt svårt att omsätta beskrivningen "väldigt ljust" i absoluta termer. Den beskrivningen används om allt från inglasade altaner och atrium till helt vanlig funkislägenheter. Ärligt talat är det främst helt vanliga funkislägeheter som de flesta funderar kring. Man tenderar att överskatta hur ljusa rum man faktiskt har.

Jag nördgissar att det är för att man (fullt förståeligt) inte riktigt kan greppa vad exempelvis 300 nits fysikaliskt ljusstyrka innebär. Men man är helt med på rådande trend om att inreda rummen så att det upplevs ljust med vita väggar och möbler i nordisk stil – snarare än att man inreder rummen som en bordell. Svaret blir då typ "Ja, vi har ett ljust rum, så vi behöver en ljusstark TV"