Tävla om valfri Komplett-PC!

Fråga till föräldrar: Hur mycket tid med surfplattor/telefoner har era barn tillgång till?

Permalänk
Medlem

Vi har 2 barn, det är tydligt att de växer upp under helt andra omständigheter jämfört med oss. Intresset för fysisk lek (ex Barbie, Actionfigurer, bilbanor, mm) och skapande (lego, teckna pärla mm) är obefintligt. Däremot har de ett nära på beroende av media (TV spel/Videos(ex Tiktok)), att gå ens en dag utan media är helt otänkbart.

Vi har inga direkta regler maran att efter 2–3 timmar kan det vara läge att faktiskt göra något annat en stund.

Är det ett problem? Vem vet? Stora fördelarna vi ser är att de har klart högre förståelse för språk, teknik och allmänbildning än vad vi hade i den åldern.

Vi pushar dem att bli producenter istället för konsumenter och vi pushar dem att hålla fysisk kontakt istället för att sluta in sig i den digitala världen men de e uppenbarligen inte enkelt.

Avslutningsvis vill jag förtydliga att detta är ingen norm jag målar upp, alla barn och familjer är individuella, men det är så här det ser ut hos oss.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vi startar något (barnprogram) när vi behöver typ laga mat eller göra annat. Spelar vi är det co-op (oftast lego spel). Annars är det mest leksaker som vi gör tillsammans. Spelar vi är det max två timmar, sen tröttnar alla ändå. Sen brukar vi kolla på barnvänliga saker tillsammans, filmer, bäst i test, maxat, melodifestivalen, ...

Han sitter sällan själv med skärmen än så länge, och kör han själv är det bara svt-barn appen. Inget youtube alls, bara skräp där via algoritmen
Ungen är 4 år

Permalänk
Medlem

3, 7, 9 och 12.

Den minsta tösen har inte riktigt fått jättemycket intresse för det ännu. Hon leker mycket med leksaker ännu. Men även hon sitter med iPad ibland och kollar YouTube Kids och spelar HairDresser eller nåt.

De tre äldsta är alla pojkar. Han på 12 har fått dator istället och då släppte han iPaden (till sin syster), de två andra har varsin iPad. Det spelar alla tre Roblox och Minecraft med varandra, eller kollar på YouTube.
Ibland kan det tyckas spelas på tok för mycket. Men de har ändå aktiviteter tre gånger i veckan och sköter sina läxor, så meh. Som vuxen spelar ju jag med på datorn så fort jag får en stund över...

Tar vi bort elektroniken så har de dock inga problem att leka. Är vi i skogen så sitter de inte och bara surar liksom.
Är vi på Astrid Lindgrens Värld eller High Chaparral så leks det glatt.

Vill slå ett slag för YouTube Kids. Som YouTube fast med innehåll anpassat efter inställd ålder i appen. Och så är det helt fritt från reklam och banners! Fantastiskt lättnavigerat för den minsta som annars råkar trycka på länkar och reklamer i vanliga YT.

Permalänk
Medlem

En sak har jag lärt mig av att ha barn och det är att jag börjat avsky alla dessa youtubeinfluencers som pratar en massa skit men totalt trollbinder ungarna^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argammon:

Försöker hålla det till någon timma om dagen, och försöker framförallt undvika små handhållna skärmar. Jag saknar vetenskaplig grund men hoppas kunna minska risken för närsynthet på så vis, samt att de får vara utomhus och flexa både muskler och ögonmotorik ;-). Har två tjejer på 4 och 1,5 som gillar det mesta som är färgglatt och tecknat/animerat.

Snubblade på en video som belyser forskning kring just skärmars relation till närsynthet. Kort sammanfattat så verkar det vara brist på solljus som ökar risken för närsynthet snarare än själva användandet av en skärm. Skärmar tenderar ju dock att användas inomhus vilket då så klart kan leda till att ögonen inte utsätts för tillräckligt med sollljus för att utvecklas korrekt.
Så det verkar som att det finns vetenskap som är linje med din intuition.

Länk till videon av Minute Earth:
https://www.youtube.com/watch?v=vbCobKbLJls

De listar sina källor i beskrivningen ifall man vill få informationen utan mellanhänder.

Visa signatur

When you write copy you have the right to copyright the copy you write.

Permalänk
Medlem

Har 3barn på 8, 5 och snart 2år.

Ganska fri tillgång till mobil, ipad osv. Men blir överlag inga extremt långa stunder.

Vardagar med jobb och skola så hinns det inte med att leka eller kolla ipad/telefon på morgonen. Alla hemma igen runt 4-5 och då är det äta samt 8åringen ska göra läxor. Så tv/leksaker/studsmatta under matlagning leksaker eller tv när vi ätit klart.
Helger så får frun sovmorgon på lördagar och jag söndagar så då brukar vi köra att 8åringen och 5åringen får kolla ipad/telefon/tv och 2åring kollar tv. Så den andra föräldern får lite lugnt och kan sova. Sen efter gemensam frukost brukar det alltid hända något så att det ändå inte finns tid för att kolla på en skärm. Sen lördagsmys med film och godis.

Så ja inte jätte mycket begränsningar men samtidigt finns det nästan aldrig för ”långa” stunder som det blir sittande med skärm. Jag uppmuntra 8åringen att använda datorn att spela på (hellre än mobil) då det är något som jag tycker är viktigt att kunna liksom eller ja viktigt med datorvana och inte just datorspel men inte kul som 8åring att sitta i excel liksom 😂.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grabben (8 år) får göra precis vad han vill med SIN lediga tid. Barn har också dagliga åtagande så varför ska inte den lediga tiden fyllas med sån dom tycker är roligt. Finns givetvis gränser för allt.

Kravet vi har angående skärmtid (tv/pc etc) är att det tas jämna pauser då han tex går ut en stund osv annars är det upp till honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vi har 2 barn, det är tydligt att de växer upp under helt andra omständigheter jämfört med oss. Intresset för fysisk lek (ex Barbie, Actionfigurer, bilbanor, mm) och skapande (lego, teckna pärla mm) är obefintligt. Däremot har de ett nära på beroende av media (TV spel/Videos(ex Tiktok)), att gå ens en dag utan media är helt otänkbart.

Vi har inga direkta regler maran att efter 2–3 timmar kan det vara läge att faktiskt göra något annat en stund.

Är det ett problem? Vem vet? Stora fördelarna vi ser är att de har klart högre förståelse för språk, teknik och allmänbildning än vad vi hade i den åldern.

Vi pushar dem att bli producenter istället för konsumenter och vi pushar dem att hålla fysisk kontakt istället för att sluta in sig i den digitala världen men de e uppenbarligen inte enkelt.

Avslutningsvis vill jag förtydliga att detta är ingen norm jag målar upp, alla barn och familjer är individuella, men det är så här det ser ut hos oss.

Angående språk (engelska) så är det sjukt hur snabbt dom lär sig genom spel, tex Roblox, eller YouTube. Grabben lärde sig att skriva fulla meningar på engelska över en natt (fan inte långt ifrån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

En sak har jag lärt mig av att ha barn och det är att jag börjat avsky alla dessa youtubeinfluencers som pratar en massa skit men totalt trollbinder ungarna^^

Att dom tjänar grova pengar gör en än mer förbannad. "Flamingo" driver mig till vansinne.😠

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig satt några begränsningar för skärmtid för min nu 13-åriga dotter.

När hon var yngre kände jag aldrig något behov av det. Helst ville hon vara ute och leka, alternativt leka med sina leksaker inomhus. Film och spel fanns bara där som en extra krydda att ta till när hon eller jag var trött.

När hon blev äldre fanns intresset och viljan att göra saker utomhus/analogt kvar, även som spel- och Youtube-intresset ökade. Insåg dock ganska snabbt att framförallt spelandet var oerhört viktigt rent socialt. Att inte låta henne spela när kompisarna från klassen satt i en gemensam röstchatt och skrattade hade varit elakt. Likaledes har hon skaffat många vänner online genom Roblox och Minecraft (varav noll pedofiler, jag lyssnar alltid på röstchatten så att det är någorlunda jämnåriga hon spelar med). Skithäftigt tycker jag, när hon plötsligt lägger sig till med skotsk accent eftersom hon börjat spela med ett gäng 14-åriga skottar.

Kort sagt tror jag att hon skulle ja känt sig mer ensam om jag tvingat henne att göra något annat. Och som sagt tycker hon fortfarande om att vara analog. Bland vänner är hon alltid den som driver på för att gå ut och hitta på saker snarare än att stanna inne. Om det sett annorlunda ut hade jag kanske tvingat fram andra intressen, men nu behövs det inte.

Skrivet av Maaxan:

Att dom tjänar grova pengar gör en än mer förbannad. "Flamingo" driver mig till vansinne.😠

Flamingo är fruktansvärd! Detsamma gäller också väldigt många andra i samma genre av "spelinfluencer". Mycket skrik och absolut noll substans. 🤮 En av få saker jag inte tillåter på tvn i vardagsrummet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vi hade begränsningar på grabbarna när de var små men med vår sista som nu är 12 har vi inga begränsningar. Skulle det däremot uppstå ett beroende såsom att man ständigt dras till tekniken och försakar vanliga aktiviteter som man tidigare trivts med så skulle jag först prata med henne.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att forskare kommer fram till olika slutsatser kan också vara ett tydligt tecken på att vi faktiskt inte vet hur det påverkar än. Att rekommendationer från organisationer och myndigheter blir ifrågasatta av grupperingar tillhör dessutom vardagen, se bara hur mycket man argumenterade runt FHM rekommendationer innan man visste bättre. Ska man följa några råd kan det vara en god idé att titta närmare på vem det faktiskt är som kommer med dem och hur mycket belägg det ligger bakom.

I förskolan har man stark begränsning på skärmtid, någon som vet varför?

Eller så kollar man på olika saker. Elza Dunkels som är med i artikeln som länkats är ju en av få vettiga röster som försöker nyansera debatten.

I slutändan kan man i dagsläget koka ner det till något sånt här: Skärmtid som inte innebär mindre rörelse där barnet engageras och ger social- eller annan typ av utveckling är inte dålig.

Gissningsvis så begränsas skärmtiden i förskolan för att de kan inte ha paddor till alla och det skulle troligen bidra med mer bråk än positivt.

Permalänk
Medlem

Min son är 7 år och har cirka en timmes skärmtid efter skolan. Då får han välja om han vill titta på plattan eller spela på Switch. På helgerna har han längre speltider.

Vid sidan om det så brukar han även titta på när jag spelar så han klagar inte på den timme han har.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myra:

Så länge dom sköter sina aktiviteter har jag ingen större begränsning..

Exakt det är ju inget större problem med skärmtid så länge dom gör allt annat.

Jag är lite orolig över ergonomin och hur nacken blir när dom stirrar ner i iPaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"Ge barnen kärlek, mera kärlek, ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv"
- Astrid Lindgren

Förmodligen världens viktigaste mening. <3

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det verkar onekligen vara en vattendelare denna fråga. De som inte tror på begränsningar (eftersom det får motsatt effekt) och de som säger begränsningar är nödvändigt för att få barnen att göra annat än stirra på paddan eller spela.

Slutsatsen jag drar att det är barnens personlighet och mognad som bestämmer och att det inte finns en "one size fits all"-lösning. Det viktigaste enligt mig är att åtgärderna som tas eller inte, behöver tas är för barnens bästa - För vissa är det frihet och för vissa är det lite snävare men tydligare ramar.

Det finns en hel del andra utmaningar längs livet som kommer påverka barnen som kanske har en större inverkan på hur de blir som vuxna än om de spelar mycket eller lite? Så all respekt till alla er som får ihop familjepusslet oavsett om ni låter barnen spela mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Har bara små barn (~3 och ~1) så vi försöker begränsa den tiden så gott det går, men vi har haft ett helt hus att renovera samtidigt som vi flyttat och haft oss så med lite dåligt samvete har vi använt iPaden för att pausa barnen lite när man behövt göra saker som kan vara farligt eller besvärligt att göra med barn runt benen. Så nu när vi är klara med det så kan det bli en kort stund efter maten när vi håller på och diskar undan, men sen så plockar vi bort allt sånt och umgås analogt tills att det är dags att gå och sova. Det blir inga protester eller så annat än precis i ögonblicket som man stänger av så det känns inte som om det har bildats något beroende åtminstone, men man ska nog vara lite försiktig med sånt. Speciellt nu för tiden när tekniken för att maximera dopaminpåslaget är så förfinad. När man själv var liten så var det ju iaf inte upplagt för att varenda grej som hade med datorer att göra var finjusterad för att skapa maximalt beroende.

Permalänk

Inga begränsningar mer än att han inte får titta på läskiga saker.
Han tröttnar till slut på tab och youtube och vill leka / göra något annat. I snitt blir det nog 2h skärmtid / dag.
Jag satt som klistrad framför teven när jag var kid och det blev folk av mig med.

Permalänk
Medlem

Onsdagar 4h
Fredagar obegränsat
Lördagar obegränsat

Övriga dagar så är det förbud. Men det händer att hon får skärmtid under vardagar också, när alla skoluppgifter är klara och övriga sysslor. 11åring. Och detta funkar bra.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd och frågeställning.

När jag var liten på 80-90-talet så hade jag ingen skärmbegränsning. Däremot trodde pappa på allvar att TVn skulle paja om jag använde den till min Commodore 64 en längre tid

Alla barn är olika får man tänka på.
Nu har jag barn på 6 och 8,5 år. Båda har haft ett uppsatt schema och skärmtidsbegränsning inställt på sina plattor sen ett par år tillbaka. Det funkar rätt bra, men båda två fuskar rätt ofta genom att se på TVn som inte kontrolleras av detta automatisk. Dottern på 6 år vill gärna se på skräp på youtube när man inte ser vad hon gör. I perioder har vi blockat youtube för henne pga det. Vill hellre att hon ska spela eller rita på plattan, vilket hon gör mer av nu för tiden. Hon är inte så besatt av skärmtid, så skulle hon ha obegränsat hade hon ändå lagt ned den efter ett tag och gått och lekt istället.
Grabben på 8,5 däremot skulle sitta från morgon till kväll om han hade obegränsat. Då menar jag utan att vi föräldrar skulle föreslå eller erbjuda någon aktivering. Säger man, kom så går vi ut och spelar basket eller hoppar studsmatta tillsammans, ja då kommer han ofta med en gång. Det känns som ett bra tecken Jag försöker även få honom att hellre spela och vara aktiv än att se på TV-serier för barn (som han helst gör, och det finns ju ett ändlöst utbud så det tar aldrig slut på serier)

Grannen berättade att dom inte haft någon skärmbegränsning alls, och nu när deras äldsta barn är runt 12-13 så är det helt kört. Barnet sitter på tiktok mm så mycket som går av tiden och blir arg om något annat föreslås. Grannen känner efterklokt att det hade varit bra att börja med skärmbegränsning i det fallet.

För våra barn så har de 1 timme 3 av 5 vardagar i veckan, 2 dagar är skärmfria. På helgen har de 3h per dag.
Det man ser är ju att om de inte får skärmtid, ja då går dom och försöker lära sig spela piano, bygger lego, övar på rubiks kub osv. Känns ju rätt bra när de hittar på annat även om jag själv är en gammal "data-kille".

När jag själv var liten hade jag ett stort sug efter datorspelande och ett väldigt svalt sug efter att se på film. Grabben vill gärna spela, men oftast bara om man spelar tillsammans med honom.
Så vi har kört Unravel Two och It Takes Two. Två mycket bra spel får jag säga, både snygga och handlar om sammarbete, svenska dessutom. Grymt! Har kört dem på PCn, men sen såg jag att de låg på rea till PS5an, så jag köpte dem till den med, goare att sitta framför TVn och spela tycker jag när man är fler än en. Dessa spel har även dottern på 6år visat intresse för, kul!

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Lika mycket som föräldrarna får. Komiskt med föräldrar som förbjuder surfplatta sen sitter de själv med ansiktet nedtryckt i en mobil hela tiden.
Vardagar brukar bara bli en timma, helger är det obegränsant efter att de gjort sina sysslor. Ofta sitter vi alla och spelar t.ex. Minecraft eller Mario Kart tillsammans, det är ju även roligt för pappa 😁

Reglerna vi har är inga mobiler eller surfplattor vid matbordet, detta gäller naturligtvis vuxna också.
På helgen gör vi någon familjeaktivitet/utflykt under dagen och barnen behöver städa sina rum och göra läxor innan de får skärmar under eftermiddagen/kvällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

2,5 åring.

Hon får se en halvtimme i samband med läggning. Ligger i sin myspöl och ser något.

Helger kan det även bli en halvtimme till direkt efter lunchen.

Vi kör på liknande med våran 2.5 åring. En halvtimmes "sångstund" nån gång ibland (oftast medan vi lagar middag) och sen ett 5-minuters klipp av bolibompa (typ "Draken och Äggmysteriet") precis innan läggdags. Tycker det känns fullt tillräckligt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Två barn 12 och 8 år. De har begränsat till 1:15h på vardagarna och helgerna (ingen specifik anledning till just den tiden, har bara blivit så). Ingen skärm på morgonen förrän de är påklädda och färdiga. Min dotter har dock börjat visa att hon fixar att kolla klipp eller prata med kompisar när hon äter frukost, så det får hon göra nu.

Jag utökar tiden om jag själv ska sitta vid datorn eller dylikt, då det känns knepigt att jag ska få göra det och de får inte.

Det konkurrerar lätt bort andra intressen, så vi får vara rätt hårda ibland. Ingen platta innan träningar till exempel, för då blir de "trötta" och vill inte längre åka. Samma sak, att om en kompis som vi vet att de gillar hör av sig för att hitta på nåt, så är det prio ett, inte att spela på plattan. Detta gäller mest grabben, då dottern har mindre tendens att fastna i saker.

Tänker att det är mycket en individfråga. Vissa tröttnar och hittar på annat, så de behöver inte så mycket stöd att bryta. Andra fastnar lätt och behöver mer stöd. Det viktigaste är att barnen har lite olika aktiviteter/lekar, träffar kompisar och rör på sig hyfsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Exakt det är ju inget större problem med skärmtid så länge dom gör allt annat.

Jag är lite orolig över ergonomin och hur nacken blir när dom stirrar ner i iPaden.

Det med nacken är nog inte värre än för någon som läser mycket eller sitter mycket framför datorn, eller målar mycket etc. Säkert inte så bra (jag har själv gamnacke och har fått mer bekymmer pga det på senare år), men inget nytt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klarspråkarn:

Det med nacken är nog inte värre än för någon som läser mycket eller sitter mycket framför datorn, eller målar mycket etc. Säkert inte så bra (jag har själv gamnacke och har fått mer bekymmer pga det på senare år), men inget nytt.

Ja många verkar anse att skärmar är piss men att typ rita är guld. Jag ser det som att en stillasittande aktivitet inte är bättre än någon annan när det kommer till hälsan. Däremot kan ju skärmar, beroende på vad man gör med dem förstås, vara beroendeframkallande på ett annat sätt, och det finns förstås andra aspekter som är sämre med, som att glo på en skärm innan läggdags gör det svårare att somna exempelvis, och de kan ju göra rätt dumma grejer med sina skärmar, kolla på en massa idioti, mobba andra eller vad det nu kan vara. Min tjej håller inte med mig här dock, hon kan komma och vara förbannad för att det har varit för mycket tid "i soffan" för att sen plocka fram exempelvis pärlplattor som man sitter i soffan och pillar med, dessutom med en ergonomiskt katastrofal sittställning och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja många verkar anse att skärmar är piss men att typ rita är guld. Jag ser det som att en stillasittande aktivitet inte är bättre än någon annan när det kommer till hälsan. Däremot kan ju skärmar, beroende på vad man gör med dem förstås, vara beroendeframkallande på ett annat sätt, och det finns förstås andra aspekter som är sämre med, som att glo på en skärm innan läggdags gör det svårare att somna exempelvis, och de kan ju göra rätt dumma grejer med sina skärmar, kolla på en massa idioti, mobba andra eller vad det nu kan vara. Min tjej håller inte med mig här dock, hon kan komma och vara förbannad för att det har varit för mycket tid "i soffan" för att sen plocka fram exempelvis pärlplattor som man sitter i soffan och pillar med, dessutom med en ergonomiskt katastrofal sittställning och så.

Håller med helt