Permalänk
Inaktiv

Bra förstabil för 20000-30000SEK

Hejsan!

Till hösten ska jag påbörja min resa mot körkortet.. jag är 36år gammal och hoppas på att 10st@80min vardera körlektioner kommer att räcka för att lära mig att bemästra reglerna och fordonet.

Om jag nu skulle lyckas med körkortet så undrar jag om nån med mer erfarenhet kan peka vägen till en enkel stabil och lättdriven bil.

Bilen som jag har fått upp ögonen för är Volvo C30, manuellt växlad, helst ej diesel.

Jag pluggar såklart teori nu som en dåre så till hösten är jag något redo för teorin.. ska börja småköra med min sambos bror, en gammal Volvo 240, ej servo (Kallas det så?)

Permalänk
Bildexpert

Har inget köpråd att ge då jag inte har koll på marknaden idag, men det är starkt att idag börja lära sig köra bil med en 240 utan servo och inte minst nu under sommarhalvåret.

240-serien är riktigt trevlig för övrigt och jag gillar den skarpt än idag. Har den klassiska traktorkänslan som man bara får med gamla Volvos, så bli inte avskräckt. Men vänta gärna med att fickparkera tills du börjar gå till körskolan.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tack för input.

Jag tror vi ska börja med att lära mig ''känna bilen'' dvs växla utan att kolla på varvtalet och bara softköra på avskilda grusvägar (Bra träning på högerregeln, hehe) det blir nog inte några stadskörningar eller fickparkeringar som du nämner med denna 240 för allas bästa.

Permalänk
Medlem

Har haft massor av olika bilar genom åren och ska man ha en pålitlig bil som är billiga att äga och köra då är det Toyota som gäller.

Permalänk

Toyota Yaris eller WV Golf. Små bilar som man parkerar lätt med och kan man meka lite så finns det gott om billiga reservdelar

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Inaktiv

Ja, dessa två nämnda tillverkare har jag också kollat in och är på måltavlan.

Nackdelen är att de försvinner så fort från Blocket, vissa är där bara några timmar sen är de sålda, det är ingen nackdel i sig.. men dessa bilar verkar vara svåra att få tag på om man inte är snabb nog.

Permalänk
Medlem

Volvo C30 är generellt lättkörd, hyfsat liten men ändå stabil och lite mer ombonad jämfört med småbilar!
Den är inte superliten och smidig dock jämfört med riktiga småbilar, och den är inte praktisk och rymlig på samma nivå som tex en golf. (Baksätena är rätt små och svåråtkomliga och endast plats för två)
Bilen är relativt bred för sin storlek och dörrarna är långa och tunga, så kan bli småtrångt i parkeringsfickorna för sin storlek.

Så köp den inte som familjebil, men för en eller två kan det funka
Räkna inte med någon speciellt soppasnål bil på någon av bensinarna. Jag minns inte säkert, men tror min 1,8 flexifuel låg runt 0,8 liter milen - kanske precis under om man tog det lugnt.

Finns säkert förnuftigare val, men jag trivdes rätt bra med min - men det är ingen sportig/underhållande bil direkt att köra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Volvo C30 är generellt lättkörd, hyfsat liten men ändå stabil och lite mer ombonad jämfört med småbilar!
Den är inte superliten och smidig dock jämfört med riktiga småbilar, och den är inte praktisk och rymlig på samma nivå som tex en golf. (Baksätena är rätt små och svåråtkomliga och endast plats för två)
Bilen är relativt bred för sin storlek och dörrarna är långa och tunga, så kan bli småtrångt i parkeringsfickorna för sin storlek.

Så köp den inte som familjebil, men för en eller två kan det funka
Räkna inte med någon speciellt soppasnål bil på någon av bensinarna. Jag minns inte säkert, men tror min 1,8 flexifuel låg runt 0,8 liter milen - kanske precis under om man tog det lugnt.

Finns säkert förnuftigare val, men jag trivdes rätt bra med min - men det är ingen sportig/underhållande bil direkt att köra.

ah, bra att du nämnde det om C30.. Då min gamle mor som håller på att återhämta sig efter en stroke hon fick för några år sedan kommer ju vilja följa med ut på äventyr, hon är än så länge rollstollsbunden och vi tror (Stort tror) hon kan ha lärt sig att gå på nytt igen till hösten om hennes plan går vägen för henne, och då är det käpp som bästa fall.

Det är så deprimerande att höra att hon är inne så mycket, speciellt när det är vår och sommar.

Då känns som C30 är lite ur leken, Golf 2008 eller en piggare Yari.. jag är givetvis öppen för fler tillverkare, mer desto bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

ah, bra att du nämnde det om C30.. Då min gamle mor som håller på att återhämta sig efter en stroke hon fick för några år sedan kommer ju vilja följa med ut på äventyr, hon är än så länge rollstollsbunden och vi tror (Stort tror) hon kan ha lärt sig att gå på nytt igen till hösten om hennes plan går vägen för henne, och då är det käpp som bästa fall.

Det är så deprimerande att höra att hon är inne så mycket, speciellt när det är vår och sommar.

Då känns som C30 är lite ur leken, Golf 2008 eller en piggare Yari.. jag är givetvis öppen för fler tillverkare, mer desto bättre.

Ja du kan glömma att sätta henne i bak på en strikt tvådörrars c30 om jag ska vara rak och realistisk.
Men att sitta fram funkar nog minst lika bra som en Golf om jag får gissa. (utan att ha suttit mycket i golfar)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan få en fin liten yaris för 30 lax, smidiga och bensinsnåla, bra hållbarhet.
Jag lärde mig också köra med en 240, farsan låg och sov och jag körde långsträckor till värmland xD

Permalänk
Medlem

hyundai i30 / kia ceed halvkombi är billig pålitlig bil i delar och drift och ingen bil man behöver vara rädd om precis

även dieseln är otroligt billig i drift och pålitlig men finns även bensinare av denna modellen dock lite mer sällsynta att hitta.

https://www.blocket.se/annons/jamtland/hyundai_i30_1_6_crdi/1...
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/kia_cee_d_1_6_crdi/...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ford Focus andra generation får du för den prisklassen, delar plattform med Volvo C30, Mazda 3 med flera. Både Ford Focus och Mazda 3 får du i femdörrars, Mazda 3 bör du också hitta i fyrdörrars.

Ska du ha bilen en längre tid så skulle jag nog tipsa om att köpa en generation nyare bil än dessa och därav gå upp lite i pris.

Sen är det svårt att köpa en bil efter storlek och tro den är snål, en Toyota Yaris 2006 med 1.3 l motor drar mer givetvis mer än en Toyota Auris Touring Sports 2016 med 1.8 l motor och hybridsystem och en Toyota Auris utan hybridsystem (oavsett om det gäller 1.2 l eller 1.6 l) drar garanterat mindre på landsväg/motorväg. Ska du ha en Auris som är snålare ska du dock ha (minst) andra generationen, då får du ge 100 tusen eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Hejsan!

Till hösten ska jag påbörja min resa mot körkortet.. jag är 36år gammal och hoppas på att 10st@80min vardera körlektioner kommer att räcka för att lära mig att bemästra reglerna och fordonet.

Om jag nu skulle lyckas med körkortet så undrar jag om nån med mer erfarenhet kan peka vägen till en enkel stabil och lättdriven bil.

Bilen som jag har fått upp ögonen för är Volvo C30, manuellt växlad, helst ej diesel.

Jag pluggar såklart teori nu som en dåre så till hösten är jag något redo för teorin.. ska börja småköra med min sambos bror, en gammal Volvo 240, ej servo (Kallas det så?)

Typ alla Volvo, volkswagen har bra bilar, speciellt golf, mercedes är väldigt pålitliga mekaniskt men kanske lite dyrare än andra begagnade.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Volvo V50 ett tag och det är en bra och billig bil.

Visa signatur

#1 5800X3D | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tips, nu har jag mer kött på benen att gå på vid köp.

Volkswagen Golf, 4 dörrar.
Toyota Yaris
Volvo V50
Ford Focus
Mazda 3

Mazda och Volvo är populära i min familj, nästan alla mina syskon kör med dessa tillverkare.

Jag kan eventuellt sniffa på 50000SEK-klassen på begagnat, men då blir sparandet ca 3 månader längre.

(Jag sparar ca 5000:- varje månad till bilen, och just nu är den på 0:- då körkortet ska prioriteras, sparandet till körkortet är klart nu till Juli, 13900SEK.

Efter körkortet eller medans jag lär mig köra bil sparar jag ihop till fordonet och enligt mina beräkningar har jag 30K på 6 månader.

Permalänk
Medlem

Om jag får ge dig ett tips: Skaffa en bil med bluetooth koppling. Jag tror inte den generationen Volvo har det utan du behöver förbi 2012. En bagatell kanske men telefonen är en så stor grej idag att man är lite i sidospåret om man inte har tillgång till streamingtjänster, handsfree osv medan man kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Om jag får ge dig ett tips: Skaffa en bil med bluetooth koppling. Jag tror inte den generationen Volvo har det utan du behöver förbi 2012. En bagatell kanske men telefonen är en så stor grej idag att man är lite i sidospåret om man inte har tillgång till streamingtjänster, handsfree osv medan man kör.

Kanske om du vill ha det som original, men jag körde denna i min C30. Kopplar bort AUX-uttaget som sitter i mittkonsolen och får istället blåtand.
https://vparts.se/se/volvo-c30/tillbehor-teknik/ljud/bluetoot...

Eller denna till en S60 -04 https://vparts.se/se/volvo-s60/s60-00-09/teknik-tillbehor/lju...

Otroligt lätt att installera, så jag skulle verkligen inte köpa en mycket dyrare bil bara för att få blåtand när det finns att köpa till för en bråkdel av summan

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kan bli en synnerligen dyr blåtandskoppling om det är vad som ska avgöra bilvalet, särskilt om det inte bara ska vara handsfree utan även A2DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Går väl köpa en sån här bara?

https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/lyssna-koppla-av/ko...

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

hyundai i30 / kia ceed halvkombi är billig pålitlig bil i delar och drift och ingen bil man behöver vara rädd om precis

även dieseln är otroligt billig i drift och pålitlig men finns även bensinare av denna modellen dock lite mer sällsynta att hitta.

https://www.blocket.se/annons/jamtland/hyundai_i30_1_6_crdi/1...
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/kia_cee_d_1_6_crdi/...

kan instämma.

är inne på min andra i30 diesel och kan inte annat än säga att jag varit nöjd drar ~0.45l/mil på sommaren och runt 0.5 på vintern och vad jag förstått så går bensinaren på runt samma mängd.

har bara testkört bensinvarianten en gång men efter att ha kört disel så blev man bortskämd med vridet och bara kunna släppa upp kopplingen utan att få kärringstopp så var bensin inget för mig.

värt att veta dock är väl att de verkar ha en tendens att handbromsen eller rättare sagt armen som vajern drar i tar fast i oket trots regelbunden användning har hänt på bägge mina i30 men inget mer allvarligt än att man fått ta isär oket och smörja upp det så har det funkat igen.

hänt på mina efter bilen gått ~10000mil ungefär ganska exakt men 10000mil och är det första som strulat skulle jag kalla för driftsäkert och var ändå dax att byta bromsbelägg runt om så var typ inget extrajobb.

dock snackar vi ju då så pass ny att det inte passar i din budget så kan inte säga hur de gamla är men har för mig syrran har en i20 från 2008 som gått ungefär lika felfritt i några år nu i hennes ägo så känns som driftsäkra bilar.

sen får du leva med att de är lite plastiga och rätt mycket vägljud men det är ju trots allt en bil som kostade 100-150 tusen ny ingen merca för 500tusen direkt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

När ni jämför C30 och golv så är C30 bättre på allt enligt mig förutom just baksätet och är man ofta fler än två personer i bilen bör C30 undvikas, däremot är framsätena och utrymmet där hyffsat bra för att vara en liten bil.

Jag ägde tidigare än C30 från 2010 så är kanske lite jävig men har aldrig suttit i en VW jag gillat. Det är individuellt såklart så det bästa är att jämföra och provköra själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

I den prisklassen är det nog bättre att vara nöjd med AUX och se det som bonus om det finns BT.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

I den prisklassen är det nog bättre att vara nöjd med AUX och se det som bonus om det finns BT.

Det finns många aux-bt-adaptrar som funkar utmärkt för någon hundralapp.

Permalänk
Medlem

Höjer ett varningens finger för volvo v50 med 1.8l bensinmotor (osäker hur det är med andra motorstorlekar, kan vara lika) runt 2005. Det sitter en motor från ford i dom som är benägen att slita ut kolvringarna (hände mig och är ett "vanligt" fel om man googlar lite). Den kommer få höga avgasvärden på besiktningen om det händer och det är verkstadskostnader som är högre än bilens värde OM det händer.

Permalänk
Medlem

Hade en Yaris Verso som första bil och den rullade fint, trots sina 26000+ mil. Eller fint och fint, bromsarna vibrerade friskt pga skeva bromsskivor men det gick ändå :D. Men fan, den bara funkade. 1000kr för årliga servicen och den svalde allt man ville flytta runt på.

Saknar den än idag, får ju inte plats med hälften i min Octavia.

Permalänk
Medlem

Skulle likt ett par andra här i tråden slå ett slag för Hyundai, deras i10, i20 och i30 är riktigt bra bilar. Äger själv en i10 från 2010 och det är i särklass den mest drivsäkra/pålitliga bil jag ägt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

När ni jämför C30 och golv så är C30 bättre på allt enligt mig förutom just baksätet och är man ofta fler än två personer i bilen bör C30 undvikas, däremot är framsätena och utrymmet där hyffsat bra för att vara en liten bil.

Jag ägde tidigare än C30 från 2010 så är kanske lite jävig men har aldrig suttit i en VW jag gillat. Det är individuellt såklart så det bästa är att jämföra och provköra själv

Ja, riktigt sköna framstolar på C30 vill jag minnas nu när du är inne på det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343162:

Hejsan!

Årsmodel på c30n?

Har skruvat en hel del V50 av tidigare modellerna, dvs typ samma bil.
De har inte direkt gott rykte, trevliga bilar att köra i sig dock.
men 1.8F är plågsamt långsam, vilket förvisso även gäller 1.6D, men den drar åtminstone lite/mil, och är fortf billig i skatt.
Från de vänner jag känner som jobbar på besiktning är det allt annat än en modell de är förtjusta i, men hittar du ett bra ex kan det vara riktigt goa bilar och en lagom förstabil, men vill väl oavsett ge dig rådet att se en halvny bil som en förbrukningsvara.

Skrivet av Robiban:

Höjer ett varningens finger för volvo v50 med 1.8l bensinmotor (osäker hur det är med andra motorstorlekar, kan vara lika) runt 2005. Det sitter en motor från ford i dom som är benägen att slita ut kolvringarna (hände mig och är ett "vanligt" fel om man googlar lite). Den kommer få höga avgasvärden på besiktningen om det händer och det är verkstadskostnader som är högre än bilens värde OM det händer.

Hahaha, en kollega hade en sådan med det felet med, oljeförbrukning på 2liter/mil mot slutet, och en bil som köptes för att gå snålt, men han aldrig fick under 0.7l/mil.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Det är rätt många av de äldre bensindrivna S40/V50 av den generationen som har den femcylindriga Volvo-motorn, dvs 2.4, 2.4i och T5. Volvo fick dock knöka om en del saker för att kunna få ned den i dessa bilar, då den ursprungligen konstruerades för större bilar. I den generation av S80 som fortfarande var aktuell vid lansering så gick det ju till och med att skohorna ned en rak sexa på tvären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Hahaha, en kollega hade en sådan med det felet med, oljeförbrukning på 2liter/mil mot slutet, och en bil som köptes för att gå snålt, men han aldrig fick under 0.7l/mil.

Japp det var alltid tomt på olja och bilen luktade fyrverkier (svavel)