Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lödröksutsug med kolfilter är att rekommendera också om man ska löda lite.

Jag kör med en liten USB fläkt för att det inte ska svida i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lödningar med blyfritt tenn är mer sprickbenägna också.

Vet det därför man inte i flyg eller rymden använder blyfritt för det håller inte för temperatur växlingar och det kan bli whiskers.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Måste passa på och fråga flux/fluss var hittar man det i sverige? jag har en sån där penna men så fort man kollar en klipp om lödning så har dom penslar eller sprutor (stora mängder) burk? men kan inte hitta sånt.. jag löder mest bil el och kretskort (smått)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det gäller bara att hitta vilken de är kompatibel med. Medföljande spetsar är bättre att kasta direkt istället för att gå igenom våndan att försöka löda med dem.

Vettefan, tycker nog de medföljande kinaspetsarna funkar rätt bra till en början i alla fall. Är nog mest att de inte håller lika länge o man löder mycket, och framförallt att det inte går att få tag på originalspetsar i reserv när de väl tar slut. Märkestillverkarna är skitbra på att hålla med reservdelar - vad det gäller Weller går det fortfarande att få tag på grejer till deras 40 år gamla Magnastat-stationer i WTCP-serien exempelvis - och däri ligger väl den stora grejen i kompatibilitet med märkestillverkarnas spetsar. De kinesiska tillverkarna tycks i övrigt generellt vara väldigt tända på Hakko, om man nu behöver nånstans att börja leta.

Skrivet av Sveklockarn:

Lödningar med blyfritt tenn är mer sprickbenägna också.

Jepp, det var väl hela meningen med den uråldriga idén att legera i bly från första början. Göra tennet mindre benäget att bli kristallint, öka duktiliteten, hej och hå Sen kom ROHS...

För hemmabruk finns det hursomhelst ingen anledning att hålla på med oblyat tenn så länge blyat går att få tag på, givet att man inte är ute efter att krångla till saker för utmaningens skull eller nåt.

Jag föredrar eutektisk legering (63/37), gör det lite lättare när man inte orkar hålla på med fixturer (åtminstone teoretiskt ögonblicklig fasövergång), men av något märkligt skäl kan det vara svårt att få tag i. 60/40 är mycket vanligare, trots att det rent tekniskt är sämre, men knappast kan vara mer än ytterst marginellt billigare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Necragaming:

Måste passa på och fråga flux/fluss var hittar man det i sverige? jag har en sån där penna men så fort man kollar en klipp om lödning så har dom penslar eller sprutor (stora mängder) burk? men kan inte hitta sånt.. jag löder mest bil el och kretskort (smått)

Stora förpackningar finns hos elektronikhandlare, de nedan har liter-förpackningar om det är det du letar, det är väl inte särskilt svårt att få träffar när man söker ?

https://www.electrokit.com/?s=Flussmedel&post_type=product&la...
https://www.elfa.se/sv/verktyg-och-loedning/loedning/loedflus...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necragaming:

Du vill nog ha tacky flux/flussgel i no wash-utförande. Bra universalgegga du inte behöver rengöra efter lödningen med. Kolla electrokit.com, de har en del om du vill beställa från svensk leverantör med rimliga fraktpriser

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lödröksutsug med kolfilter är att rekommendera också om man ska löda lite.

Snarare om man ska löda mycket.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt begagnad Weller lödstation. Lätt att hitta spetsar, och bra kvalitet.

I regel rekommenderar jag alltid den största mejselspetsen du får plats med, lättast att få bra då du inte behöver värma så länge och riskera smälta/ha sönder komponenter.

Defintivt blyat tenn om du kan få tag på. Så mycket lättare att få bra. Är du orolig över blyet så kan du ha tunna handskar och löda under utsug. Jag brukar bara vara noggrann med att tvätta händerna efteråt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leffe_B:

Defintivt blyat tenn om du kan få tag på. Så mycket lättare att få bra. Är du orolig över blyet så kan du ha tunna handskar och löda under utsug. Jag brukar bara vara noggrann med att tvätta händerna efteråt.

Utsug bör inte spela någon roll alls vad gäller blyförgiftning, ångorna innehåller inte bly eftersom det kokar först vid 1749 grader. Men det är ju en bra idé ändå eftersom rosin-ångorna inte heller är nyttiga.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Tråden fick mycket mer uppmärksamhet än vad jag hade förväntat mig
Tusen tack för alla svar och rekommendationer, det verkar vara en hel värld där ute som jag helt och hållet missat fram till nu.
Lutar nog mot att köpa något av högre kval (ex Weller) och leta reda på blyat tenn.
Ska definitivt köpa en liten testbräda av något slag för att lära mig innan jag börjar pilla med tangentbordet och dess kontrollerkort/switchar.
Det här är verkligen ett fantastiskt forum och jag uppskattar allas inputs och vilja att hjälpa till!
Allt gott
//Max

Visa signatur

5800x | RTX 3090 | Crosshair VIII Hero | Dominator Platinum @3800 | O11 PCMR | PG348Q | 3x360 Custom

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoilInBagRis:

Tråden fick mycket mer uppmärksamhet än vad jag hade förväntat mig
Tusen tack för alla svar och rekommendationer, det verkar vara en hel värld där ute som jag helt och hållet missat fram till nu.
Lutar nog mot att köpa något av högre kval (ex Weller) och leta reda på blyat tenn.
Ska definitivt köpa en liten testbräda av något slag för att lära mig innan jag börjar pilla med tangentbordet och dess kontrollerkort/switchar.
Det här är verkligen ett fantastiskt forum och jag uppskattar allas inputs och vilja att hjälpa till!
Allt gott
//Max

Att löda brytare på en pcb är nog bland det lättaste och mest förlåtande man kan göra när det kommer till att löda och allt som postats efter mitt första inlägg är overkill för denna typ av arbete. (säger inte att det är fel, säger bara att det inte behövs)