Bästa riktigt billiga mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Bästa riktigt billiga mobiltelefonen?

Jag ska köpa en mobiltelefon till min son som fyller åtta. Den ska mest användas för att ringa på helt enkelt, då den gamla telefonen han har gått sönder. Letat efter något riktigt billigt men ändå en helt ok telefon. Någon som har tips på telefonen för Max runt 1000kr? Vill inte köpa begagnat!

Permalänk
Medlem

Behöver det vara en smart phone?

Annars hade jag kört på något liknande denna: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/n...

Billigaste smarta telefon med vettig version av Android är: https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Behöver det vara en smart phone?

Annars hade jag kört på något liknande denna: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefoner/n...

Billigaste smarta telefon med vettig version av Android är: https://www.webhallen.com/se/product/342711-ALCATEL-1-2021-Vo...

En telefon med android är jag nog helt klar inne på. Kanske denna skulle kunna vara ett alternativ?

https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Be:

En telefon med android är jag nog helt klar inne på. Kanske denna skulle kunna vara ett alternativ?

Nytt och under 1000 :- så finns det inte direkt några vettigare alternativ (i lager).

(Den finns även i grå https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko... )

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Redmi gör bra grejor, men beroende på vad du skall använda den till så går det inte att säga om den är bra/dålig för dig.
Om du enbart ska ringa/surfa/smsa så fungerar den ju.

Att använda och växla mellan olika appar kommer vara en mardröm på den. Men iom att du skrev att samtal är det primära syftet kommer den fungera utmärkt. 5,000mAh batteri är lika stort batteri som du får i flaggskeppstelefoner, men den här kommer dra betydligt mindre ström iom färre funktioner/hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Be:

Står inte vilken version av Android det är, men skulle inte tro att det är 12, sannolikt inte ens 11.

Edit: Enligt Prisjakt är det Android 10 på telefonen. Android 10 fyllde 3 år i September i år. Jag skulle inte förvänta mig några säkerhetsuppdateringar för den luren efter nyår och då är den en pappersvikt i min bok.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av GLaDER:

Står inte vilken version av Android det är, men skulle inte tro att det är 12, sannolikt inte ens 11.

Edit: Enligt Prisjakt är det Android 10 på telefonen. Android 10 fyllde 3 år i September i år. Jag skulle inte förvänta mig några säkerhetsuppdateringar för den luren efter nyår och då är den en pappersvikt i min bok.

Får åtminstone Android 11 (Redmi MIUI 12.5) på update verkar det som.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kanske ska tänka om och försöka hitta någon fräsch begagnad istället, känns som att man får ganska mycket mera telefon i så fall?

Permalänk
Skrivet av Be:

Frågan är om man kanske ska tänka om och försöka hitta någon fräsch begagnad istället, känns som att man får ganska mycket mera telefon i så fall?

Finns helt OK mobiler i budgetsegmentet, typ Moto G52, Redmi Note 11, Realme 9, Poco M5s.

Men att sikta in sig på ett lätt begagnat flaggskepp kan vara vettigare. Framför allt om man vill ha en bra kamera.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt en Android-telefon med 2 GB RAM idag. Priserna verkar tyvärr ha gått upp på sistone. Jag köpte en Redmi 9T med 128 GB lagring, 4 GB RAM och 6000 mAh i början av juli förra året för strax under 1300 kr med frakt inkluderat. Idag verkar det vara svårt att få någon vettig telefon för det priset och än mindre för 1000 kr.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Trodde Xiaomi körde eget OS, eller var det egen Appstore?

Annat alternativ
https://cdon.se/hemelektronik/zte-blade-a51-2-32gb-ds-4g-pear...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mordekai:

Trodde Xiaomi körde eget OS, eller var det egen Appstore?[..]

Du kanske tänker på Huawei? Xiaomi kör sitt eget UI men Android.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Du kanske tänker på Huawei? Xiaomi kör sitt eget UI men Android.

Mycket möjligt, är ute på mycket hal is.

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns familjeabonnemang som du kan koppla till ditt befintliga. Finns en bra chans att du får en enklare mobil gratis eller för en spottstyver när du lägger till din grabb.. I Sverige så är oftast abonnemangen dyra, men får mobilen med kraftig rabatt på. Särskilt om det är utgående modeller. I många andra länder är abonnemangen billiga, men man måste själv stå för mobilen.

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Avstängd

9T är nog det bästa du kan hitta för under en tusenlapp. Det finns en del telefoner på Amazon och liknande för sådana priser men de märkena får ju Xiaomi Redmi att framstå som värsta kvalitetsmärket. Eller så är det typ fem-sex år gamla Samsung budget-telefoner.

Skrivet av Archain:

Kolla om det finns familjeabonnemang som du kan koppla till ditt befintliga. Finns en bra chans att du får en enklare mobil gratis eller för en spottstyver när du lägger till din grabb.. I Sverige så är oftast abonnemangen dyra, men får mobilen med kraftig rabatt på. Särskilt om det är utgående modeller. I många andra länder är abonnemangen billiga, men man måste själv stå för mobilen.

Tja, har vi inte kommit bort från det det senaste decenniet eller så? Tidigare fick man ofta telefonen "gratis" med ett överprisat abonnemang men idag är telefonerna ofta separerade från abonnemanget så även om man köper med abonnemang och betalar på samma faktura så betalar man telefonen på avbetalning. Sen finns det absolut en viss subvention om man köper dyrt abonnemang, så en billig telefon kan man fortfarande "få gratis" men då betalar man ju ett ganska rejält överpris för abonnemanget, speciellt om det är för ett barn som inte behöver 100GB data liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

9T är nog det bästa du kan hitta för under en tusenlapp. Det finns en del telefoner på Amazon och liknande för sådana priser men de märkena får ju Xiaomi Redmi att framstå som värsta kvalitetsmärket. Eller så är det typ fem-sex år gamla Samsung budget-telefoner.
Tja, har vi inte kommit bort från det det senaste decenniet eller så? Tidigare fick man ofta telefonen "gratis" med ett överprisat abonnemang men idag är telefonerna ofta separerade från abonnemanget så även om man köper med abonnemang och betalar på samma faktura så betalar man telefonen på avbetalning. Sen finns det absolut en viss subvention om man köper dyrt abonnemang, så en billig telefon kan man fortfarande "få gratis" men då betalar man ju ett ganska rejält överpris för abonnemanget, speciellt om det är för ett barn som inte behöver 100GB data liksom.

Nja, det är nu ändå nästan smidigast med ett vanligt abonnemang då dom försöker döda kontantkorten.
Då kan man lika gärna köpa en kraftigt subventionerad mobil genom abonnemanget i mitt tycke. Och dom har ju oftast bra kampanjer, särskilt när man byter operatör. Värt att kika på i alla fall och jämföra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archain:

Nja, det är nu ändå nästan smidigast med ett vanligt abonnemang då dom försöker döda kontantkorten.
Då kan man lika gärna köpa en kraftigt subventionerad mobil genom abonnemanget i mitt tycke. Och dom har ju oftast bra kampanjer, särskilt när man byter operatör. Värt att kika på i alla fall och jämföra.

Det kan absolut finnas bra deals, men ofta är de inte så himla bra när man tittar på totalkostnaden. Exempelvis kan man få en Redmi 10C för bara 38 kronor i månaden nu på kampanj från Tele2, i 36 månader, men då har man ett abonnemang med 5GB för 249 i månaden också, medan typ Hallon eller Vimla ger ungefär samma abonnemang för 99 per månad. Däremot kanske man kan avsluta det dyra Tele2-abonnemanget och bara betala av telefonen den vägen. Men får man betala en månad för abonnemanget så är man ju uppe i vad den kostar att köpa löst liksom.

Permalänk
Medlem

Kolla realme mest prisvärda sett till prestanda i budgetsegmentet. Xiaomio har mkt bloatware också

Permalänk
Rekordmedlem

Det kommer nog nått roligt erbjudande till Black Friday, förra året fanns det Androidtelafoner från 95 kr, skaffade en själv och den funkar än, föga upphetsande prestanda men för att ringa på duger den (Alcatel C1) utmärkt, kostar runt 700 kr om man skulle köpa den just nu (men det hade jag inte gjort för 700) men 95kr var den absolut värd.
I somras köpte jag en Xiaomi note 10 pro för 1495 när Mediamarkt hade nån kampanj och den är verkligen mycket telefon för pengarna, lite över budgeten men exemplen visar ju på hur det kan se ut vid reorna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan absolut finnas bra deals, men ofta är de inte så himla bra när man tittar på totalkostnaden. Exempelvis kan man få en Redmi 10C för bara 38 kronor i månaden nu på kampanj från Tele2, i 36 månader, men då har man ett abonnemang med 5GB för 249 i månaden också, medan typ Hallon eller Vimla ger ungefär samma abonnemang för 99 per månad. Däremot kanske man kan avsluta det dyra Tele2-abonnemanget och bara betala av telefonen den vägen. Men får man betala en månad för abonnemanget så är man ju uppe i vad den kostar att köpa löst liksom.

Kollar alltid på totalkostnaden per månad 😆
Men gäller att kolla vad man har för abonnemang nu, och om dom har något vettigt att erbjuda.
Själv har grabben fått våran gamla när man själv uppgraderat, förutom sin första som han fick i 7års åldern.
Så kolla även om du eller frugan skulle uppgradera och ge den gamla till grabben. Bytte själv till ett nytt battri till senaste grabben fick..

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Archain:

Kollar alltid på totalkostnaden per månad 😆
Men gäller att kolla vad man har för abonnemang nu, och om dom har något vettigt att erbjuda.
Själv har grabben fått våran gamla när man själv uppgraderat, förutom sin första som han fick i 7års åldern.
Så kolla även om du eller frugan skulle uppgradera och ge den gamla till grabben. Bytte själv till ett nytt battri till senaste grabben fick..

Jo absolut är det jättebra att låta ens gamla enheter leva vidare. Men fortfarande tror jag många kör på dyra abonnemang bara för att de inte har kollat utbudet och jämfört kostnaderna. Det är ju enkelt att betala kanske 300-400 i månaden, och plocka ut en ny telefon vartannat år eller så, men det är sannolikt inte billigare. Och hade man köpt telefonen separat så hade man kanske inte bytt den vartannat år liksom, vilket hade gjort det billigare igen, och förstås bättre för att man inte köper en svindyr pryl bara på rutin.

Min farsa exempelvis är inte dum på något sätt alls, men han litar lite för mycket på försäljare och således har han flera gånger blivit "pålurad" rätt dyra abonnemang med riktigt kassa "medföljande" telefoner och liknande. Till exempel köpte han i en Telia-butik ett abonnemang för 399 för några år sedan och fick med en "jättehäftig" Marshall-telefon som redan när den var ny var rätt kass (dock cool design kanske) men som då dessutom var rätt gammal redan och låg några Android-versioner bakåt. När BankId slutade funka på den på grund av gammalt OS så hjälpte jag honom att köpa en Pixel 3a för typ 3500 och Hallon 4 GB för 99 per månad, jag tror till och med han fick mer data för han var pensionär, och det har dugt sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut är det jättebra att låta ens gamla enheter leva vidare. Men fortfarande tror jag många kör på dyra abonnemang bara för att de inte har kollat utbudet och jämfört kostnaderna. Det är ju enkelt att betala kanske 300-400 i månaden, och plocka ut en ny telefon vartannat år eller så, men det är sannolikt inte billigare. Och hade man köpt telefonen separat så hade man kanske inte bytt den vartannat år liksom, vilket hade gjort det billigare igen, och förstås bättre för att man inte köper en svindyr pryl bara på rutin.

Min farsa exempelvis är inte dum på något sätt alls, men han litar lite för mycket på försäljare och således har han flera gånger blivit "pålurad" rätt dyra abonnemang med riktigt kassa "medföljande" telefoner och liknande. Till exempel köpte han i en Telia-butik ett abonnemang för 399 för några år sedan och fick med en "jättehäftig" Marshall-telefon som redan när den var ny var rätt kass (dock cool design kanske) men som då dessutom var rätt gammal redan och låg några Android-versioner bakåt. När BankId slutade funka på den på grund av gammalt OS så hjälpte jag honom att köpa en Pixel 3a för typ 3500 och Hallon 4 GB för 99 per månad, jag tror till och med han fick mer data för han var pensionär, och det har dugt sedan dess.

Vet exakt vad du menar. Problemet som jag ser det är att din grabb kommer vara med sina vänner och det är många barn nu som spelar och ser på väldigt mycket youtube mm på sina mobiler numera.
Så man vill nog ändå ha en vettig så dom har något att göra när man ej är hemma.. och tror grabbens nr med familj abonnemang gick på 199kr med en vettig mobil. Som sedan blev 99kr efter 2 år eller så..
Och mina mobiler brukar hålla sig 3-4 år oftast innan jag byter, men jag är noga att kolla vilken abonnemang som passar mig och min förbrukning utav data mest så jag inte betalar i onödan.. sist jag räknade så betalade jag ca 4-5k för en vettig mobil som passade mina användningsområden och med en konkurrenskraftig abbonemang, medans nypriset för att köpa mobilen löst var 9-10k+

Visa signatur