Snabbkoll: Använder du Twitter?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du Twitter?

Twitter har fått en hel del utrymme i media i samband med Elon Musks köp av tjänsten. Men hur många här på SweClockers använder egentligen tjänsten just nu?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja, men inte som social media, tweetar aldrig själv, utan följer personer jag är intresserad av.

Eller, inte ens det. Jag följer ju inte Carl Bildt för att se bilder på hans morgonkaffe, utan mer politiska analyser och åsikter.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Twitter, vad är det? Kan man äta det? (Någon from av humor i det hela)

Har aldrig använt, eller jag, har kanske kommit in på något med Twitter någon gång men har ej konto eller ens planer på att skaffa.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

Ja, det är toppen för OSINT och humor.

Tyvärr kommer ju ärkepuckot Musk sänka Twitter nu. Nåt likvärdigt alternativ finns inte, så det är slutet på en epok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Snusfri

Jo, följer ett gäng personer på ett konto, det andra är för mina alster.

Väldigt sällan jag själv skriver något dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Använder bara twitter för att följa saker jag är intresserade av. Typ nyheter eller liknande. Har aldrig någonsin skrivit något på twitter.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Har personligen aldrig fastnat riktigt för twitter. finns bättre sätt att få den info man vill ha 🙂👌

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jag trodde aldrig jag skulle hamna på twitter men efter jag besökt det ett antal gånger innan och under covid blev det rätt tydligt att plattformen är väldigt bra att få nyheter snabbt, typ långt innan svenska nyheterna snappar upp det, jag är positiv till att Elon köpt twitter, hans plan (enligt honom) är vara en öppen plattform där man kan diskutera och sanningen skall speglas, sedan om detta händer återstår ju att se, men vi behöver verkligen ett öppet medium dessa dagar, mainstream är totalt censurerad och speglar till 99% endast ena vinkeln vilket är likt de flesta andra stora socialamedieplattformarna och det är inte en bra utveckling för demokratin.

Edit: skiver själv aldrig på twitter men har ett konto och använder like funktionen som en historik om jag vill hitta något jag tyckte var intressant kan jag alltid snabbt hitta det genom att gå tillbaka via mina egna likes.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har inget konto på Twitter, men jag brukade läsa nyheter från t.ex. PlayStation (Sony) innan dom gjorde så att man inte ens kan läsa utan att vara inloggad. Är ingen stor fan av sociala medier i allmänhet. Forum och ev. nån kommentar ibland på YouTube och Twitch är väl så långt det sträcker sig för mig. Har väl varit sugen att kommentera vissa grejer (tidigare), men aldrig så sugen så att jag skaffat konto.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är oslagbart i det att det är ett av de få sociala plattformarna där man kan kurera sin feed precis som man vill ha den, samt fortfarande ha ett kronlogiskt flöde. Dessutom är man betydligt närmre folk med mycket följare - det är betydligt större chans att någon svarar på ens kommentar på Twitter än tex Instagram.

Däremot finns det få saker jag hatar mer än deras telefonapp. Jag får dagligen rekommendationer på tweets från random Hornstull-tjejer som försöker sitt svettigaste för att vara avmätt rolig, trots att jag inte följer något liknande konto. Verkar inte heller gå att stänga av.

Sammanfattningsvis - bra för att kurera sitt eget flöde av nyheter. Jag använder det typ som en RSS-feed, alltså.

Permalänk
Medlem

Använder de flesta sociala medier, twitter inkluderat. Många man följer där.

Kommer såklart fortsätta använda det, vem som äger det spelar 0 roll

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade jag twitter för att följa vissa profiler inom finans och sport...
Nu har jag inte längre ett twitterkonto och jag hatar skiten och att så många använder det.
För många länkar till twitter, när man väl klickar på länken hamnar på twitter med en fet blaffa ovanför det man vill se med en uppmaning om att skapa konto eller logga in så man inte kan se det som någon lönkade till.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag tycker det är oslagbart i det att det är ett av de få sociala plattformarna där man kan kurera sin feed precis som man vill ha den, samt fortfarande ha ett kronlogiskt flöde.

Fast det kan man ju inte alls göra. Flödet fylls av allt möjligt skräp som ANDRA gillat, men jag själv är totalt ointresserad av. Twitter är precis som alla andra i det avseendet. Inte är det i strikt kronologisk ordning heller, även om det är lite bättre än t ex Facebook.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det kan man ju inte alls göra. Flödet fylls av allt möjligt skräp som ANDRA gillat, men jag själv är totalt ointresserad av. Twitter är precis som alla andra i det avseendet. Inte är det i strikt kronologisk ordning heller, även om det är lite bättre än t ex Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du kan stänga av så sånt andra gillat inte visas.
Du kan även ställa in så det är i "strikt kronologisk ordning" också om man föredrar det framför "relevanta" tweets.

EDIT: Jag använder Twitter varje dag.

Permalänk
Medlem

Är väldigt dålig på att använda sociala medier. Använder Facebook. Men lägger aldrig ut något eget mer eller mindre utan läser saker i grupper man är med i och från sidor man gillar, sen kommenterar ibland.

Utöver det inget. Dvs inget Twitter, Instagram eller Snapchat. Och det finns säkert massvis med fler jag bara inte känner till misstänker jag....Discord kan nog nästan klassas som sociala medier nu tex men har det enbart för att kommunicera med vänner. Så för mig är den delen helt outforskad.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Använde innan discord för att följa uppdateringar kring spel. Nu kollar jag deras discord istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIZNIZ:

Du kan stänga av så sånt andra gillat inte visas.
Du kan även ställa in så det är i "strikt kronologisk ordning" också om man föredrar det framför "relevanta" tweets.

EDIT: Jag använder Twitter varje dag.

Nej, det går inte. Inte på webbversionen och inte i Android-appen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja. följer diverse tekniknyheter där

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Ja och tycker det är tråkigt att Twitter verkar implodera. Kanske dags för Google Plus att göra en comeback?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Ja, men det funkar ju inte. Det ger ett ungefärligt kronologiskt flöde, men inte strikt. Nåt för två timmar sen kan ligga högre än nåt som nyss publicerats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

För många länkar till twitter, när man väl klickar på länken hamnar på twitter med en fet blaffa ovanför det man vill se med en uppmaning om att skapa konto eller logga in så man inte kan se det som någon lönkade till.

Samma, enda gången jag är inne är för att någon länkar dit från annat ställe (oftast reddit) och jag har inget intresse av att skaffa ett konto själv. Men nu när dom börjat blocka innehåll för att man inte är inloggad blir jag bara irriterad på att folk fortfarande länkar dit. Dålig kvalitet på videos också så det är en anledning att skippa det.

Permalänk
Medlem

Så här gamla är de första tio jag ser i mitt flöde, med det inställt på nyast först:

1. 58 min
2. 1 min
3. 18 min
4. 6 min
5. 8 min
6. 14 min
7. 20 min
8. 17 tim
9. 53 min
10. 31 min

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den enda sociala media jag aktivt kollar varje dag och hur jag hamnade i denna tråden, ska bli intressant om/hur Musk fixar plattformen, hans argument för varför han gör som han gör låter bra men det är lätt att något går snett när man omstrukturerar ett företag till den mån som han gör.

Lite tråkigt att se folk som flyr plattformen för att dom går på anti Musk propaganda men det är väl inte mer än att jag aldrig ser dom igen, tänker i alla fall inte skaffa fler sociala medier jag aldrig använder.

Permalänk

Då Trump var president så kollade jag ibland vad han skrev. Bortsett från detta så aldrig någonsin jag använder twitter till något, det enda jag ser twitter är artiklar om Elon Musk samt att någon skvallertidning ibland har en skärmdump på när någon har skrivit något dumt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har ett twitter-konto, men jag använder det inte. Det är endast för att Lurka.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Aldrig använt och kommer troligtvis aldrig att göra det heller.

Permalänk
Medlem

Ja, men inte flitigt. Promotar mest mitt eget innehåll där. Har följt en del politik, men blir trött och frustrerad, så försöker undvika det nu.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jag började använda Twitter under covid, haft konto där ganska länge men aldrig använt plattformen. Nu knarkar jag Twitter, mestadels politik men en del teknik och spel också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Twitter är överrepresenterat bland politiker, journalister och media som "måste" vara där för att hänga med. Folk i allmänhet använder inte Twitter alls lika mycket och tycker nog att det är en överrapporterad bubbla.