Ska köpa Espressomaskin! Men behöver hjälp att hitta rätt maskin!

Permalänk
Medlem

Ska köpa Espressomaskin! Men behöver hjälp att hitta rätt maskin!

Hej på er SweClockare!

Är på jakt efter en Espressomaskin men det är en jätte djungel med maskiner där ute.

Tar mer en gärna emot tips på vilka maskiner som är nåt att ha och vilka man ska hålla sig undan ifrån osv!

Skriv gärna vad ni själva har för maskiner och hur ni upplever dom ifall ni har!

Har en tänkt budget på 0-6000kr men den går att gå över om det finns motivering.

Ser fram emot lite tips!

Permalänk
Medlem

Om man vill prova så hittade jag denna i en av tips-trådarna av @snajk (priser)

Tydligen tar den både sina egna kapslar och Nespresso enligt uppgiftslämnaren:
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/kaffemaskiner-te/kapselmaskin/l-or-barista-sublime-kapselmaskin-svart/523260#features

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag dricker inte kaffe men enligt en kaffe"conniseur" så är Delonghi riktigt jäkla bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

När någon frågar om espressomaskiner, så vill jag först reda ut om du vill ha riktig espresso och är beredd att ge dig in i en ny dyr och tidskrävande hobby med en ganska stor inlärningskurva eller förväntar du dig en maskin där du trycker på en knapp och får ut en kopp kaffe?

Edit: Själv har jag en Rancilio Silvia Pro, med en Niche Zero som kvarn.

Permalänk
Medlem

Icke att underskatta är en bra kvarn som kan mala fint och jämnt nog för espresso. En billig espressomaskin tillsammans med bra kvarn gör godare kaffe än en dyr maskin med dålig kvarn.

Men vill du ha en separat kvarn + espressomaskin? En maskin med båda funktionerna? Eller hade du tänkt dig en så kallad helautomatisk espressomaskin som du bara trycker på en knapp och fixar en kopp åt dig från bönor utan att du behöver göra något mer? Eller till och med en kapselmaskin?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/kaffemaskiner-te/kapselmaskin/l-or-barista-sublime-kapselmaskin-svart/523260#features

Tack! Men är nog mer inne på en Helautomatisk maskin än en med kapslar.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag dricker inte kaffe men enligt en kaffe"conniseur" så är Delonghi riktigt jäkla bra.

Har läst det också, men finns ju hur många olika modeller som helst av dom också! Verkar som Melitta, Siemens och Philips gör bra maskiner också.

Skrivet av sebber:

När någon frågar om espressomaskiner, så vill jag först reda ut om du vill ha riktig espresso och är beredd att ge dig in i en ny dyr och tidskrävande hobby med en ganska stor inlärningskurva eller förväntar du dig en maskin där du trycker på en knapp och får ut en kopp kaffe?

Edit: Själv har jag en Rancilio Silvia Pro, med en Niche Zero som kvarn.

Jag är väl med handen på hjärtat mer av den bekväma sorten som vill kunna trycka på en knapp och få en välsmakande kopp färdig! Har du några tips?

Skrivet av Starric:

Icke att underskatta är en bra kvarn som kan mala fint och jämnt nog för espresso. En billig espressomaskin tillsammans med bra kvarn gör godare kaffe än en dyr maskin med dålig kvarn.

Men vill du ha en separat kvarn + espressomaskin? En maskin med båda funktionerna? Eller hade du tänkt dig en så kallad helautomatisk espressomaskin som du bara trycker på en knapp och fixar en kopp åt dig från bönor utan att du behöver göra något mer? Eller till och med en kapselmaskin?

Jag söker en med båda funktionerna, en Helautomatisk med bönor! Har du några tips?

Senaste timman har jag suttit och stirrat på maskinen nedanför och funderar starkt på den, Någon som vet något om denna?
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/kaffem...

Mvh Tobias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Necrophor:

Jag tror att den är rätt bra för att vara en podd-maskin, speciellt med tanke på priset, men samtidigt har jag aldrig blivit imponerad av sådana direkt. Enkelheten är ju överlägsen förstås, men de innebär en kompromiss i smak som jag inte riktigt är villig att göra. För mitt vardagliga kaffe duger en bra bryggare, ska jag vara fancy och göra något extra gott så är det inte hela världen att jag får mala och göra en espresso manuellt liksom. Men min morsa ville ha en podd-maskin och denna såg bra och prisvärd ut.

Permalänk
Medlem

Nu är jag tråkig och hävdar att en helautomatisk maskin ger något som smakar som automatkaffe på jobbet. Om du vill ha bättre kaffe skulle jag först skaffa en kvarn, även för bryggkaffe. Enorm skillnad. Vill du ha starkare kaffe en moka-bryggare. Kan bli riktigt gott.

Bottom line om jag måste välja, moccamaster bryggare > helautomaskin