Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj, helt glömt bort mig.
Tänker på den där modellen som Toyota gjorde som är ännu mindre än Yarisen (som har vuxit, precis som Golfen gjort)
Har för mig att hela fronten ser ut som ett X ?

Toyota Aygo.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Toyota Aygo.

Tack!! Där har vi den. Jag vet inte om den håller måttet så bra som Yarisen men en snabb googling gav.
"In its 2021 owners’ survey, What Car? rated the Toyota Aygo equal first (alongside the Skoda Citigo) in its list of the most reliable small cars. It was again the best-rated small car for reliability in 2022."

Jag tror Toyota kanske är snäppet dyrare än många andra småbilar dock? Så man får göra en vägning där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Personligen hade jag nog hellre försökt hitta en beg Camry (som inte gått som taxi i en miljon mil) då om jag tänkt ha den kvar ett tag, om det ändå ska vara en dylik HSD-hybrid som det lär bli. Men den är förstås större då.

Jodå camry är att föredra alla dagar i veckan men ts ville ha en liten småbil och camry är långtifrån liten. Ska själv göra mig av med min bmw till våren och funderar på en camry 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter med en Audi A3 från 2010, inköpt ny. Har aldrig ägt en bättre bil. Har inte varit något oväntat fel på den på alla år och den har nu 36000 mil på mätaren. Fantastiskt nöjd. Har tidigare kört Toyota, som ju har rykte om sig att vara pålitliga, men Audin har varit flera klasser bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Kanske en Kia Niro Plugin-hybrid eller EV? Kia klassar den som småbil i alla fall på deras hemsida

Ser ut som du kan få den fullutrustad oavsett motorvariant och då hamna under/strax under 600 k

Permalänk
Medlem

Väldigt random tråd.

Du får nästan vilken bil som helst upp till 600 000 kr. Sedan inleder du med bilar i storlek av en Golf, Golf brukade vara småbil men är det knappast längre i någon riktig mening – en Golf Sportscombi är mer än 4,6 meter lång och är upp till 1700 kg.

Ska det vara en ny bil med eldrift eller hybriddrivlina vet vi i princip ingenting om hur väl bilen är när det kommer till tillförlitlighet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips. Låter som att Mercedes GLA och BMW 1 är vettiga alternativ.

När jag googlar så verkar det som att även BMW 2 activie tourer verkar som en intressant modell. Den verkar inte särskilt mkt större än 1an.

---

För att försöka ge lite mer sammanhang. Jag, som jag många av er, brukar få diverese teknikfrågor från släkt och bekanta och nu under julmiddagen fick jag frågan om förslag på bil. Dock är det inte mitt expertisområde så rådfrågar forumet. Användningsområdet är att köra bilen 1 gång i veckan till jobbet (jobbar distans) där resan är under en mil och sedan storhandla en gång i veckan, även det en kortdistansresa. Därutöver så ska bilen klara att åka på lite längre 1-2 gånger per halvår ex sälen eller besöka någon bekants sommarställe. Det behovet kanske man kan lösa med takbox och/eller sån där box för dragkroken?

Dock så vill personen ha en liten bil då det är mest stadskörning i stockholm och vill ha lätt att parkera osv. Vanligtvis så brukar ju en större budget innebär att man vill ha en större bil, men så är inte fallet här alltså.

Som jämförelse till teknikvärlden så letas det efter en premiumbil som ändå är liten. Tänk exempelvis LGs OLED C1 42" eller Apples iphone 13 mini. Premium, men ändå liten.

Bilen som personen har nu är en Suzuki Vitara där inredningen är av billigaste plast och bilen har irriterande varningsljud så fort man gör något "fel", exempelvis glömmer att stänga av halvljuset (är ju inte automatiskt...) eller "glömmer" nycklarna i när man öppnar förardörren. Bilen köptes mest för att kunna ta sig till sommarställe med fyrhjulsdrift (som den tidigare volvo s40 fastnade i backar) samt att den var smal för att passa i garaget, det är dock ett nytt och rymligare garage nu. Sedan har ju bilen funktioner som på pappret är "premium", men som i realiteten är skärp exempelvis kollisionsvarnare som falskvarnar i tid och otid.

Skrivet av NodCommander:

Kan absolut inte förstå att man kan rekommendera en ny bil år 2022 som går på bensin eller diesel, och för en budget kring 600 tusen dessutom.

Självklart ska den gå på el om man köper en ny bil.

Vilken bil tänker du då?

Skrivet av Lidodido:

Vad är behoven och önskemålen? Sportig prestandabil? Bekväm snål långpendlare? Premium-känsla men billig och pålitlig eller ska det vara premium i bemärkelsen värst på alla sätt och vis? Och vad är definitionen av en småbil i det här fallet? Audi A3 är ju visserligen inte fullstor, men väl i klass med Golf och det är en rätt rymlig bil numera. Har provkört en relativt ny Polo och den kändes typ lika premium som min Passat och gick väldigt tyst och fint, och var i stort sett lika rymlig som en Golf mk5.

För 600k vore det ju dock helt sanslöst att inte köpa en elbil.

En bra bil som presterar bra på många punkter och inte enskild. Bekväm och någorlunda körgläde och premium så att man inte undrar om blinkersspaken ska ramla av då den är av så dålig kvalitet.

Sen är det ju svårt att definera exakt vad som avses om småbil. Men typ mindre än nuvarande Suzuki Vitara eller där omkring (behöver dock inte vara lika smal)

Skrivet av Petterk:

Väldigt random tråd.

Du får nästan vilken bil som helst upp till 600 000 kr. Sedan inleder du med bilar i storlek av en Golf, Golf brukade vara småbil men är det knappast längre i någon riktig mening – en Golf Sportscombi är mer än 4,6 meter lång och är upp till 1700 kg.

Ska det vara en ny bil med eldrift eller hybriddrivlina vet vi i princip ingenting om hur väl bilen är när det kommer till tillförlitlighet.

Förstår ju att man kan få i stort sett vilken bil som helst, men vilken då?
Ja, jo jag menade inte kombiversionen av golf när jag skrev golf

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Tack för alla bra tips. Låter som att Mercedes GLA och BMW 1 är vettiga alternativ.

När jag googlar så verkar det som att även BMW 2 activie tourer verkar som en intressant modell. Den verkar inte särskilt mkt större än 1an.

---

För att försöka ge lite mer sammanhang. Jag, som jag många av er, brukar få diverese teknikfrågor från släkt och bekanta och nu under julmiddagen fick jag frågan om förslag på bil. Dock är det inte mitt expertisområde så rådfrågar forumet. Användningsområdet är att köra bilen 1 gång i veckan till jobbet (jobbar distans) där resan är under en mil och sedan storhandla en gång i veckan, även det en kortdistansresa. Därutöver så ska bilen klara att åka på lite längre 1-2 gånger per halvår ex sälen eller besöka någon bekants sommarställe. Det behovet kanske man kan lösa med takbox och/eller sån där box för dragkroken?

Dock så vill personen ha en liten bil då det är mest stadskörning i stockholm och vill ha lätt att parkera osv. Vanligtvis så brukar ju en större budget innebär att man vill ha en större bil, men så är inte fallet här alltså.

Som jämförelse till teknikvärlden så letas det efter en premiumbil som ändå är liten. Tänk exempelvis LGs OLED C1 42" eller Apples iphone 13 mini. Premium, men ändå liten.

Bilen som personen har nu är en Suzuki Vitara där inredningen är av billigaste plast och bilen har irriterande varningsljud så fort man gör något "fel", exempelvis glömmer att stänga av halvljuset (är ju inte automatiskt...) eller "glömmer" nycklarna i när man öppnar förardörren. Bilen köptes mest för att kunna ta sig till sommarställe med fyrhjulsdrift (som den tidigare volvo s40 fastnade i backar) samt att den var smal för att passa i garaget, det är dock ett nytt och rymligare garage nu. Sedan har ju bilen funktioner som på pappret är "premium", men som i realiteten är skärp exempelvis kollisionsvarnare som falskvarnar i tid och otid.

Vilken bil tänker du då?

En bra bil som presterar bra på många punkter och inte enskild. Bekväm och någorlunda körgläde och premium så att man inte undrar om blinkersspaken ska ramla av då den är av så dålig kvalitet.

Sen är det ju svårt att definera exakt vad som avses om småbil. Men typ mindre än nuvarande Suzuki Vitara eller där omkring (behöver dock inte vara lika smal)

Då är ribban satt rätt lågt. Mitt tips är att börja med mellandyra bilar och jobba sig uppåt. Går man från en Vitara till en BMW så blir klivet enormt, men klivet blir också väldigt väldigt stort om man går till en Golf. Lite plast i vissa paneler men allt man vidrör har väldigt hög kvalité. Sen är frågan hur mycket prestanda man förväntar sig och hur mycket man vill lägga på service och hur länge man tänkt äga bilen. T.om en modern Kia har rätt bra kvalité jämfört med en Suzuki och har bra garantier.

För en budget upp till 600k skulle jag utan tvekan köpa elbil, om möjlighet till laddning finns. Användningsområdet passar perfekt, och man får en rymligare bil till mindre yttermått. Har man väl provat den drivlinan går man aldrig tillbaka. T.om en Kia e-niro är nog ett lyft, men om AWD är ett krav så kan EV6 vara helt perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Väldigt luddigt, även halvkombin är mellanklass i storlek snarare

I den storleksklass en får du även s.k. SUVar och som många påpekat rena elbilar.

Besök en bilhall och kläm. Finns ju inget annat att göra, så många bilmärken finns det inte och de flesta handlar säljer ju flera märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

---

Vilken bil tänker du då?

BMW 1-serie låter lämplig. Finns nya för 270-350K.
Annars en bättre begagnad Volvo V40XC. Bör finnas för 200K eller mindre till och med.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur står den sig mot exempelvis volvo xc40? Verkar vara samma ytterdimensioner (enligt automobiledimensions). Är det högre kvalitet på materialval osv?

Om vi säger så här, om du konfigurerar den kan du få enorm lyx på inredningen, lägg till alla paket du vill ha och kolfiber-inredning etc... Man kan lätt lägga på ca 200.000:- i ren utrustning om man så vill, samt fyrhjulsdrift.

https://www.mercedes-benz.se/passengercars/configurator.html?group=all&subgroup=see-all&view=BODYTYPE

Välj en GLA (200 4matic t ex) och börja lägga till all den utrustning du vill ha, eller en EQA om du hellre vill ha elbil, dock väldigt mycket dyrare i grundutförande och närmar sig budgetgränsen som standard. Även om de har grymt hög utrustningsnivå som standard.

Efter att ha läst användningsområdet tycker jag det låter som extrem overkill dock och hade hellre satsat på en splitter ny Hyundai I20 med maxad utrustning för halva priset. Välj N Performance paketet och sedan extra utrustning efter behag och man kommer undan med halva priset mot en GLA som inte kommer rulla speciellt långt.
https://bestall.hyundai.se/bilar/i20
https://www.hyundai.se/bilar/i20-n/utrustning

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

---

Vilken bil tänker du då?

BMW i3, Honda-e, nya Fiat 500e är några som dyker upp i tanken med en gång. Sista generationen VW e-Golf ska ha varit rätt ombonad den också.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att prova en lexus ux https://www.lexus.se/new-cars/ux går att göra extremt premium. väldigt skön att köra, komfortabel, lexus driftsäkerhet, ganska unik på gatan om man tycker det är viktigt.

Bryr man sig inte om unikhet så hade jag rekommenderat en välutrustad golf dock är nya golf fullt med touchknappar och vansinnig ur UI-synvinkel, men en golf 2020 vore ju perfekt.

inget är ju nämn om prestanda i beskrivningen därför tycker jag bilar som gti, N, osv inte är bra alternativ. Man offrar mycket komfort och även högre driftkostnad för prestandan.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss