Tack för alla bra tips. Låter som att Mercedes GLA och BMW 1 är vettiga alternativ.
När jag googlar så verkar det som att även BMW 2 activie tourer verkar som en intressant modell. Den verkar inte särskilt mkt större än 1an.
---
För att försöka ge lite mer sammanhang. Jag, som jag många av er, brukar få diverese teknikfrågor från släkt och bekanta och nu under julmiddagen fick jag frågan om förslag på bil. Dock är det inte mitt expertisområde så rådfrågar forumet. Användningsområdet är att köra bilen 1 gång i veckan till jobbet (jobbar distans) där resan är under en mil och sedan storhandla en gång i veckan, även det en kortdistansresa. Därutöver så ska bilen klara att åka på lite längre 1-2 gånger per halvår ex sälen eller besöka någon bekants sommarställe. Det behovet kanske man kan lösa med takbox och/eller sån där box för dragkroken?
Dock så vill personen ha en liten bil då det är mest stadskörning i stockholm och vill ha lätt att parkera osv. Vanligtvis så brukar ju en större budget innebär att man vill ha en större bil, men så är inte fallet här alltså.
Som jämförelse till teknikvärlden så letas det efter en premiumbil som ändå är liten. Tänk exempelvis LGs OLED C1 42" eller Apples iphone 13 mini. Premium, men ändå liten.
Bilen som personen har nu är en Suzuki Vitara där inredningen är av billigaste plast och bilen har irriterande varningsljud så fort man gör något "fel", exempelvis glömmer att stänga av halvljuset (är ju inte automatiskt...) eller "glömmer" nycklarna i när man öppnar förardörren. Bilen köptes mest för att kunna ta sig till sommarställe med fyrhjulsdrift (som den tidigare volvo s40 fastnade i backar) samt att den var smal för att passa i garaget, det är dock ett nytt och rymligare garage nu. Sedan har ju bilen funktioner som på pappret är "premium", men som i realiteten är skärp exempelvis kollisionsvarnare som falskvarnar i tid och otid.
Vilken bil tänker du då?
En bra bil som presterar bra på många punkter och inte enskild. Bekväm och någorlunda körgläde och premium så att man inte undrar om blinkersspaken ska ramla av då den är av så dålig kvalitet.
Sen är det ju svårt att definera exakt vad som avses om småbil. Men typ mindre än nuvarande Suzuki Vitara eller där omkring (behöver dock inte vara lika smal)
Förstår ju att man kan få i stort sett vilken bil som helst, men vilken då?
Ja, jo jag menade inte kombiversionen av golf när jag skrev golf