Moms på momsade varor från Aliexpress

Permalänk

Moms på momsade varor från Aliexpress

Hej! Har på sistone fått brev från Postnord om att jag ska betala moms på varor som redan är momsade vid utcheckning på Aliexpress, har redan fått 3 sånna brev på kort tid. Kontaktar man PostNord så säger de att man får snällt betala moms + avgift om man vill få ut sitt paket, så inga bevis på att man redan betalat duger. Någon annan som stött på samma problem på sistone och har någon fått någon lösning på det isf?

Permalänk
Medlem

Låter mer som att säljaren inte skickat in de dokument som krävs för att redovisa momsen.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att folk har råkat ut för det tidigare. Då kan man kontakta säljaren och få tillbaka de förbetalade momspengarna för att man fick betala momsen ändå. Det är en bökig process men det går.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har inte hänt mig via aliexpress eller nåt men via Amazon har det skett flera gånger. Ett snabbt mail till dem med bevis så får man pengarna tillbaka. Antar att det är detsamma via aliexpress men krångligare..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eisaapeittää:

Hej! Har på sistone fått brev från Postnord om att jag ska betala moms på varor som redan är momsade vid utcheckning på Aliexpress, har redan fått 3 sånna brev på kort tid. Kontaktar man PostNord så säger de att man får snällt betala moms + avgift om man vill få ut sitt paket, så inga bevis på att man redan betalat duger. Någon annan som stött på samma problem på sistone och har någon fått någon lösning på det isf?

Jag har fått det 1 gång och det var när jag inte valde Aliexpress shipping. Du får betala till PostNord och sedan skicka in till Aliexpress, de har en sida om sånt, så får du tillbaka moms/tull avgiften till din bank, hanteringsavgiften får du tillbaka i den form att du får en värdekod hos Aliexpress på så mycket som hanteringsavgiften blev. Så blev det i mitt fall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tack för allas svar, jag misstänkte också att det hade att göra med att man inte väljer Aliexpress shipping, har inte tänkt så mycket på det, men det som jag tycker är lite knepigt är att varför det händer just nu helt plötsligt, för det har ju aldrig hänt så länge auto-momsen funnits förrän nu. Bör också noteras att det är tre olika säljare. Många av dem har inte ens Aliexpress shipping som alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eisaapeittää:

Tack för allas svar, jag misstänkte också att det hade att göra med att man inte väljer Aliexpress shipping, har inte tänkt så mycket på det, men det som jag tycker är lite knepigt är att varför det händer just nu helt plötsligt, för det har ju aldrig hänt så länge auto-momsen funnits förrän nu. Bör också noteras att det är tre olika säljare. Många av dem har inte ens Aliexpress shipping som alternativ.

Då är det nog säljare/säljarna som gjort fel och inte inkluderat IOSS på paketet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig