Permalänk
Medlem

Värme problem med i5-13600kf

Hejsan Alla,

Byggde en ny PC till min systers grabba. Allt fungerar OK, men när han börjar att spela spel då går CPU tempen till 70 grader.
Spelet heter Fortnite. När han stänger av spelet då ligger CPU på 39 grader.
Fläkten som han köpte är beQuite dark rock 4.

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk

70 grader är rätt normalt, börjar bli lite problematiskt när temperaturerna börjar närma sig 100 grader.

Permalänk
Medlem

Kom tillbaka när du ser temperaturerna medans Cinebench kör några varv.

Utöver det, om du vill få ner värmen: 1. Köp en contact-frame 2. Undervolta -0.100 eller därikring 3. Kolla och dubbelkolla kylpastan

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem

Om det ett B660 eller B760 moderkort har de en tendans att ge CPU'n för mycket ström.
Det gör också Z690 och Z790 moderkort men inte i samma utsträckning.
Till exempel hade jag en B660 Strix som körde 1,25v på CPU'n och en Z690 Strix gav 1,20v på samma CPU.
Om du har en Z690 eller Z790 kan du undervolta som AndersB föreslår. Kolla på Youtube hur man gör.
I princip handlar det "bara" om att avaktivera AI booster och Intel turbo boost och sen sätta en negativ offset.
Om du har en B moderkort är det kanske bäst att begränsa värmen genom power limits i biosen (long time och short time limits).

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C- Apollo Twin X
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

70 grader är väl inga problem alls? Enligt Intel ska den klara upp till 100 grader.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hej igen

Moderkort heter ASRock Z790 riptide och tempen ligger på 107 grader.

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem

Är fläkten/fläktarna som sitter på cpu-kylaren inkopplade i cpu-fan-header på moderkortet och snurrar de som de ska?

Hwinfo är ett bra program för övervakning av temperaturer, spänningar, fläkthastigheter m.m: https://www.hwinfo.com/download/

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Avstängd
Skrivet av njanja:

Hej igen

Moderkort heter ASRock Z790 riptide och tempen ligger på 107 grader.<Uppladdad bildlänk>

Ingen som lagt märke till att TS vcore ligger på 1.55v?

TS Bör undervolta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ingen som lagt märke till att TS vcore ligger på 1.55v?

TS Bör undervolta.

I första posten så ligger Vcore på 1,39v
Och nu på 1,55v

Båda gångerna från bios skärmen.

Hmm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

I första posten så ligger Vcore på 1,39v
Och nu på 1,55v

Båda gångerna från bios skärmen.

Hmm...

107c i bios också...

Permalänk
Medlem

Första post skriver du 70 grader i spel och nu 107 grader i biosen.
Om du får 107 grader i biosen så är det antingen en ”fake” temp som biosen anger för att testa CPU fläkt och pump vid start eller så är kylaren inte installerat på korrekt sätt.
Samtidigt skulle du inte få 70 grader i spel om kylaren saknade kontakt till CPU’n.

Vi är 3 i tråden som tipsar om manual eller offset undervolt.
Det är bättre att ta burken till en butik och betala för hjälp om det känns överväldigande att felsöka utifrån det vi andra skriver här.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C- Apollo Twin X
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Hej Alla,

tack för alla svar. Det uppskattas mycket. Men här kommer lite argument till era svar.
-@VinceAkStyle (jag har aldrig skrivit att tempen är 107 grader i bios)
-När jag startar PC tempen är mellan 30 till 50 grader
-Det är inte min PC utan systers grabb (han är 14år)
-Han ville att jag ska sätta ihop den till honom (jag hjälpte honom)
-Vi bor inte i samma stad
-Han spelar och skickar bilder till mig
-Den här med undervolt, jag förstår inte riktigt (enligt mig alla ska fungera från början, jag skulle inte behöva ändra nåt)
Personligen tycker att den här processor har mycket problem med värme, jag skulle behöva inte spendera timmar, läsa på olika forum, titta på Youtube för att sänka tempen på processor.

Pratade med honom och han kommer att lämna grejer tillbaka.

//Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla,

tack för alla svar. Det uppskattas mycket. Men här kommer lite argument till era svar.
-@VinceAkStyle (jag har aldrig skrivit att tempen är 107 grader i bios)
-När jag startar PC tempen är mellan 30 till 50 grader
-Det är inte min PC utan systers grabb (han är 14år)
-Han ville att jag ska sätta ihop den till honom (jag hjälpte honom)
-Vi bor inte i samma stad
-Han spelar och skickar bilder till mig
-Den här med undervolt, jag förstår inte riktigt (enligt mig alla ska fungera från början, jag skulle inte behöva ändra nåt)
Personligen tycker att den här processor har mycket problem med värme, jag skulle behöva inte spendera timmar, läsa på olika forum, titta på Youtube för att sänka tempen på processor.

Pratade med honom och han kommer att lämna grejer tillbaka.

//Njanja

Har någon kompis till grabben hjälpt till med överklockning?

Dom två bilderna som postats från bios visar på för hög v-core, som i sin tur även ger en högre temperatur på CPU'n.

Första bilden
vcore 1,392v
temp 81'c

Andra bilden
vcore 1,552v
temp 107'c

Båda vcore är högre än normalt för CPU'n i vila (i bios), vilket kan tyda på att grabben eller någon annan har rotat lite väl mycket.

Kan kanske vara värt att ställa bois på "default", välja en XMP minnesprofil och sen passord skydda bios'en.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har någon kompis till grabben hjälpt till med överklockning?

Dom två bilderna som postats från bios visar på för hög v-core, som i sin tur även ger en högre temperatur på CPU'n.

Första bilden
vcore 1,392v
temp 81'c

Andra bilden
vcore 1,552v
temp 107'c

Båda vcore är högre än normalt för CPU'n i vila (i bios), vilket kan tyda på att grabben eller någon annan har rotat lite väl mycket.

Kan kanske vara värt att ställa bois på "default", välja en XMP minnesprofil och sen passord skydda bios'en.

Hejsan

Tack för svar med men en del stämmer inte.
Första bilden tog jag själv i Windows. Inte i BIOS. Jag ändrade ingenting, bara startade och installerade Windows.
Bilden är tagen när han spelade spel.
Den andra bilden han tog. (vet ej om han var i BIOS och ändrade nåt.) var han i spel eller inte, ingen aning.
Han byggde två datorer (jag hjälpte honom) alla hade problem med värme. Når han spelar spel ett antal timmar,
då dator stänger av sig.

//Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Avstängd
Skrivet av njanja:

Hejsan

Tack för svar med men en del stämmer inte.
Första bilden tog jag själv i Windows. Inte i BIOS. Jag ändrade ingenting, bara startade och installerade Windows.
Bilden är tagen när han spelade spel.
Den andra bilden han tog. (vet ej om han var i BIOS och ändrade nåt.) var han i spel eller inte, ingen aning.
Han byggde två datorer (jag hjälpte honom) alla hade problem med värme. Når han spelar spel ett antal timmar,
då dator stänger av sig.

//Njanja

I andra bilden så ligger vcore på 1.5v vilket är .2v högre än normalt för en 13600. Vilket drar upp värmen rejält.

Ni bör ha gått in i BIOS och tagit bilder därifrån så att man kunnat se om något ändrats. Alternativt att återställa bios helt, och efter det gå in i Bios och aktivera XMP II och sedan stänga av all form av automatisk CPU överklockning. Och även kolla så att alla fläktar snurrar, genom att öppna chassit och titta. Sedan tanka ned HWinfo, och starta den med Sensors only och låta den ligga i bakgrunden medans man spelar i <5 minuter. Sedan ta bild på allt och lägga upp här.

Kan ha varit något knas i bios eller något problem med att CPU kylaren inte sitter rätt monterad.

Permalänk
Medlem

Har en 11400f själv. Den matar full ström från default (upplåst strömbudget). Kan det vara något sånt? Ska ju inte behöva lämna tillbaka för värme. Det är nog ett mindre lättlösligt problem ska du se.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.