Regeringen stöder EU-förslag om massövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Varför kan man inte rösta om ett sånt här förslag och låta folket bestämma utgången i frågan?

Finns risk att plebejerna ger eu fel resultat och det är inte acceptabelt, bokstavligen.

Permalänk
Medlem

Hur var det, politikerna är valda av folket o ska också representera deras åsikter, då undrar jag hur väl det här förslaget går i linje med vad folket vill?

Permalänk
Medlem

@kotz det stämmer bra och alla bör ta en titt.. jag blir lite besviken på folket här i tråden som inte orkar titta några sek eller ge någon form av reaktion eftersom det är mycket allvarlig och tråkig utveckling.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Alla kanske ska kolla upp World economic forum. Klimatet, förbjud kött etc.. allt handlar om kontroll. Bill Gates är med och inte så konstigt att han äger mest land i bla. USA. Det handlar även om att styra över folk och stat vilket de bla. gör genom klimatdebatten och skrämselpropaganda. Nu, säger jag inte att klimatet är oviktigt. Videon bör starta automatiskt 29:36 ..titta 10-20 sek.

Risken blir när vi sedan ska boka semester. Åh nej, du har överskridit ditt maximala co2 avtryck.

https://youtu.be/tqiz4g8LdoM?t=1776

Varför extrapolera att detta ska lagföras och översättas till ransonering? Är det inte bra att man vet innan ett köp hur mycket koldioxid det innebär?

Max Hamburgare har ju haft liknande information i mer än tio år brevid sina menyer…

Fattar inte varför mer information ska vara negativt, vill du leva i ovisshet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hmm, kanske Henrik Pontén kan göra återkomst genom att läsa alla våra meddelanden?
Där kanske han kan fiska underlag på piratkopiering igen?

Nu kanske skämten inte bör spåra ur med tanke på att han omkom efter en cykelolycka fler några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu kanske skämten inte bör spåra ur med tanke på att han omkom efter en cykelolycka fler några år sedan.

Han är en högst relevant person när det kommer till massövervakning i Sverige.

Om det inte vore för honom så hade vi nog haft fler mänskliga rättigheter kvar.

Att han dog påverkar väl inget?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@medbor verkar tyvärr som att du är förlorad

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@medbor verkar tyvärr som att du är förlorad

Skulle kunna säga samma om det är ditt enda bemötande, men du får tycka vad du vill. Jag förstår inte varför det skulle kunna vara skadligt att veta klimatavtryck när man köper en vara

Permalänk
Medlem

@medbor du läste väl mitt tidigare inlägg?
Jag förstår det positiva du fokuserar på, precis som Chat control är positivt för att sätta åt sexuellt utnyttjande av barn. Det finns en stor risk att det handlar om kontroll och spårning av folket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

George Orwell hade rätt.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

@medbor du läste väl mitt tidigare inlägg?
Jag förstår det positiva du fokuserar på, precis som Chat control är positivt för att sätta åt sexuellt utnyttjande av barn. Det finns en stor risk att det handlar om kontroll och spårning av folket.

Jo jag såg att du skrev det, men jag fick inte riktigt det intrycket av att kolla en stund på videon

Jag har inte sett hela så jag kanske missat poängen

Det är ju en ganska svårt att se att vi ska kunna konsumera mer resurser än tidigare generationer utan att det kommer skapa problem, så någon ändring och mer info är nog något som kommer behövas

Permalänk
Medlem

Till alla som säger ni har rent mjöl i påsen och inte bekymrar er för massövervakning av allt privatliv.

Scenario #1:

Linnea och Bjarne har haft en diskussion om deras familjemedlem som har en allvarlig sjukdom, det pratas om hur svårt det har gjord det för honom att genomföra skolgången på normalt vis, och att föräldrarna har haft ett svårt liv med hans uppväxt. Det som händer i familjen pratar dom ofta om i privat chatten (t.ex. steam chatten) när dom inte spelar, detta är en konversation som hade händ i vilket som helst hem, detta sprids inte då vad som händer i familjen inte ska vidare till andra människor.

Men chatten är bevakad (framtida scenariot), och Bjarne har en väldig mörk humor då det är ända sättet att leva med vissa problemen, man måste ha lov att skratta och prata lite skit med varann. Men dom som lyssnar på samtalen ser det inte på detta viset, dom ser ett potentiellt problem, kanske familjemedlemmen är ett så stort problem att han är en tickande bomb, han utgör ett hot emot samhället.

Det framkommer att familjen har stora problemen med alkohol, uppenbarligen så har föräldrarna svårt vid att hantera deras son eller vem det nu är, detta upptäcks - och läggs i ett register. Senare nån mån visar det sig att familjen inte kan få det stöd dom har sökt om, då det finns misstankar om alkohol missbruk i familjen och föräldrarna bedöms att inte klara av att hantera sitsen till trots för att det har lyckas i många år, men chattloggarna avslöjar mycket större problemen, åtminstone kan det verka så.

Scenario #2:

Ralph och Tor diskuterar att dom inte gillar det nuvarande politiska läget, dom skämtar på chatten (privat, bara 2 personer) om grejer som man bara skämtar om privat och inte skriver på nåt forum som t.ex. Swedclockers, då dom absolut inte står för detta, det är bara privat skitsnack och irritation som man slänger till kompisen för att vädra av sig lite frustration.

Chatten är loggad och Tor använder vissa ord som klassificerats som potentiell terrorist, och att ett statshuvud är nu utsatt för hot då dom absolut inte ser denna konversation som ett "skämt".

Det framkommer att Tors kompis Ralph gillar att slipa knivar och samla på gamla vapen, han har aldrig begått nån sorts för kriminalitet förut, men det börjar danna sig ett bild av dom två, säkerhetshot!

Scenario#3

Det har hänt en jätteläcka av chattloggar, informationen om potentiella hot objekten och bevakade privatpersoner har nu läckt till Darknet och säljs till högsta bjudare - här finns sjukdoms information, bankkonto, kontaktpersoner, historik och mycket annat som kan vara intressant för olika aktörer.

Ett försäkringsbolag köper i all hemlighet denna information, ett rekryteringsbolag köper informationen med, och flera aktörer köper det (bl.a. ratsit, lexbase etc.). Rekryterare vill ha personer som är helt felfri så dom använder bolagen för att se om det finns problemen inför vissa människors familjer, och söker i databasen (som är olaglig, men det är en värdefull tjänst) och hittar att det är en person som har "red flags" och inte bör anställas eller försäkras då den inte håller måttet med företagets villkor eller andra krav till "renhet".

Varför detta är så farlig är:

- Kartläggning av dina privata samtal kan medföra onödig misstankar emot dig som normalt aldrig ville uppstå.

- Kartläggning av din familjs sjukdomar eller problemen kan medföra orättvis bedömning av dig.

- Kartläggning av dina privata samtal, kan leda till att du associeras som umgänge med fel personer om dom har kontroversiella åsikter m.m.

- Även om du är mr/ms. Perfekt - så har du nåt att dölja, dina bankkonto, dina investeringar (jag pratar inte om att dölja dom för skattmasen) men för vissa aktörer som ponerar att få tag på dina tillgångar på oärligt sätt. Du har dina tankar och samtalsämnen - du tycker kanske du har rent mjöl i påsen - men det är inte säkert dom nästa folkvalda tänker så om dig, din åsikt kan vara den renaste och mest välmenande åsikt i världen - helt tills någon annan tycker annorlunda.

Bevara friheten - det är sista chansen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

Nej, förslaget omfattar inte ens privata fildelningssajter på ytwebben.

Ur förslagets inledning, skäl 5: "Eftersom allmänt tillgängliga interpersonella kommunikationstjänster, såsom meddelandetjänster och webbaserade e-posttjänster, i allt högre grad missbrukas för detta ändamål bör förordningen inkludera sådana tjänster, i den mån dessa är allmänt tillgängliga."

Tillägg (19.53): för att förtydliga varför jag inte bara nämner chattjänster utan även fildelningstjänster kan jag klistra in lite till av skäl 5: "Eftersom tjänster som möjliggör direkt interpersonellt och interaktivt informationsutbyte enbart som en extrafunktion av mindre betydelse som är direkt kopplad till en annan tjänst, till exempel chattar och liknande funktioner som en del av spel, bilddelning och värdtjänster för video, likaså riskerar att missbrukas, bör de också omfattas av denna förordning."

Tack!

Då var det så som jag fått det till, bevakning av den blåögda Svensson. Dom stora fiskarna simmar lugnt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Håller med, finns bara ett riksdagsparti i Sveriges riksdag som vill införa direktdemokrati! Jag hoppas att fler partier får upp ögonen för det, så vi kan få till en majoritet! För i många frågor så är jag övertygad om att det är mer demokratiskt att folkomrösta om det.

Jaha, så människan vet vad som är bäst för en själv?

Det har du alldeles rätt i, men saker och ting kommer bli väldigt trögt att försöka förändra, för vem vill sabba för sig själv? Vad som behövs är ett större intresse från medborgarna, för medborgarna har möjligheten att svänga det som sägs på riksdagsnivå och på EU-nivå.

Det här förslaget är helt vilt. Verkningslöst och skadar förtroendet för rättsväsendet och demokratin, så ska det inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då kanske jag får damma av tangentbordet och göra något. Borde gå att få till något som inte kan uppfylla detta med PQC och allt man vill ha och lägga upp på github, tror de verkligen att de ska kunna blockera kryptering år 2023? Är de så dumma? Bara ladda ner en APK från någon godtycklig mirror site som inte uppfyller kraven

Det här är som att säga att man inte får skicka förslutna brev med posten eller något annat dumt, bara sluta

Man kan verkligen undra. Danmark har ju haft så att de kan tvinga företag att stänga av krypteringen. Vet inte hur det är nu.
Antipiratbyron delade ut filmer för att se vilka som tog ner dem vilket är mulvadsystem vilket är olagligt i Sverige.
Men om de delar ut det så borde det vara lagligt att ta ner det hela då det är de som övervakar och har rätt att läga ut infon.
Jag har själpt lämnat in en CSAM anmälan då jag hamnade på en sida där det såg ut som tjejen var 14-16år. Jag är inte emot övervakning men inte såhär. Borde gå emot FN reglerna om mänskliga rättigheter. Svårt att hitta balansen. Borde även gå emot GDPR.

Man får se vad som händer. Får skicka skräp post tills de tröttnar om inte annat. Hur snabba skulle våra dator vara om vi slapp oroas för andra som ville titta på vår trafik???

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jaha, så människan vet vad som är bäst för en själv?

Det har du alldeles rätt i, men saker och ting kommer bli väldigt trögt att försöka förändra, för vem vill sabba för sig själv? Vad som behövs är ett större intresse från medborgarna, för medborgarna har möjligheten att svänga det som sägs på riksdagsnivå och på EU-nivå.

Det här förslaget är helt vilt. Verkningslöst och skadar förtroendet för rättsväsendet och demokratin, så ska det inte vara.

Tror ett större intresse kommer komma om folk får vara med och rösta mera. Det är bara kolla på tiden kring val, då är folk som mest intresserad av politik. Mitt under mandaperioden däremot skiter gemene man fulständig i vad som händer. Skulle vi ha ett inslag av direkt demokrati skulle vi vitalisera politiken och få ett större intresse rent generellt.

Permalänk
Medlem

Oroväckande utveckling, USA försöker införa förbud mot VPN nu detta. Vad är det som händer?

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

George Orwell hade rätt.

Likaså Robert Reneau och Peter M. Lenkov, Jean Raspail, samt Ted Kaczynski.

Skrivet av Danzan:

Oroväckande utveckling, USA försöker införa förbud mot VPN nu detta. Vad är det som händer?

Sovit under en sten? Grodan har sakta kokats i mer än hundra år nu.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Så att betala för en VPN blir helt onödigt nu? Eller hur funkar det? Övervakar man bara själva appen kvittar om man har VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Here, hold my beer and watch this"

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Tror ett större intresse kommer komma om folk får vara med och rösta mera. Det är bara kolla på tiden kring val, då är folk som mest intresserad av politik. Mitt under mandaperioden däremot skiter gemene man fulständig i vad som händer. Skulle vi ha ett inslag av direkt demokrati skulle vi vitalisera politiken och få ett större intresse rent generellt.

Hur ska skiftarbetaren få ledig, för att kunna rösta i ett sådant allmänt val? Eller sjuksköterskan, doktorn, lokföraren, piloten, lotsaren osv.

Trots allt ska valet ske på en allmän plats som är uppstyrd, så inget valfusk eller valpåverkan kan ske. Rösten sker anonymt och obehindrat. Därtill blir det väldigt kostsamt med ett sådant här event. Rösterna ska räknas, valsedlar ska ut till stationer osv. Samt erbjuds förtidsröstning så går det pengar åt löningar.

Det känns orimligt med direkt demokrati i och med samhällets uppbyggnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har inget att dölja. Ska vi få ordning på länder, städer och förorter så måste något göras.
Saft och bulle måste avslutas.

De personer som dom vill åt finns ändå inte på dessa "publika" plattformar. Kommer ge 0 å ingenting.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

När de använder argumentet barnporr så är det integritetskränkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Oj de hade jag ingen aning om, de var väl nått som bet tillbaka på honom efter all häxjakt han fört i Sverige.
Från och med nu kommer jag alltid se till å skåla den 16e Maj!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camper7:

De senaste åren har folk påpekat hur dåligt Kina är med sin massövervakning. Snart är det samma sak i EU. Privatliv finns snart ej längre, allt övervakas och loggas. Som brukar säga, "bara man har rent mjöl i påsen så...drabbar det inte mig."
Hej då Sverige, hej då Europa.

Det är ok när vi gör det, vi har ju sUnT fÖrNuFt!

Seriöst politiker börjer bete sig som gaslightande twitternarcisster.

Ber om ursäkt insåg att det inte fanns någon praktisk skillnad i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

När de använder argumentet barnporr så är det integritetskränkande.

Det är alltid skydda barnen eller terrorister, i detta fall skulle staten målas upp som terrorister allt för enkelt så barn blev valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Tror inte SD är så mycket imot massövervakning
Mer rädda att det skulle användas mot dem

99.9% av politikerna är för gamla och okunniga om teknik
Vad kan Bluffe, Busch, Jimmie eller Magda om datainsamling?

Tror snarare de nu plötsligt är emot det för eftersom alla andra är för så kommer det att röstas igenom ändå och då kan de låtsas vara emot det för då kan de dels casha in populistkortet och "det är vi mot makten"-kortet.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

De personer som dom vill åt finns ändå inte på dessa "publika" plattformar. Kommer ge 0 å ingenting.

klassisk ändamåls bait and switch, äldsta knepet i boken.

Permalänk
Medlem

Oavsett om man gillar det eller inte så är det som krävs idag tyvärr, rent allmänt så är det inte EU's fel att det har blivit som det har blivit. Vi har sjuka individer omkring oss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Oavsett om man gillar det eller inte så är det som krävs idag tyvärr, rent allmänt så är det inte EU's fel att det har blivit som det har blivit. Vi har sjuka individer omkring oss.

Det har funnits människor vars etik och moral kan ifrågasättas - sedan urminnes tider.

Men det här förslaget är skrivet av människor med kunskap för hink och spade, men ej internet.