Undervolt nu möjlig med B660-I B760-I 13th gen

Permalänk
Medlem

Undervolt nu möjlig med B660-I B760-I 13th gen

Tänkte uppmärksamma folk på att det nu går att undervolta åtminstone Asus Mini-ITX moderkort i serien B660 och B760. Det har länge varit känt att man inte kunnat Undervolta dessa moderkort pga en microkod som gör att processorn flaskhalsar direkt när man rör voltagen.

Jag som själv köpte ett B660-I till mitt nya bygge blev väldigt besviken när jag insåg att jag inte kunde undervolta med hjälp av adaptive voltage för att få ner temperaturen på min 13700kf i mitt NR200P.

Mina kärnor stack till 100C i stort sett direkt vid Cinebench med när jag nu fått till en stabil -150 på både cashe och CPU ligger jag på max 89 grader. Kan varmt rekomenderas.

Verkar som att det enbart fungerar med 13th gen.

Guiden ligger här i sin helhet: https://www.techpowerup.com/forums/threads/colorful-b760i-fro...

wrote a small guide for this mainboard and throttlestop:

ThrottleStop 9.5.1 w/ Asus ROG Strix B760-I GAMING Undervolting Guide

Bios Version: 0808

Intel ME: 16.1.25.2020v2

Windows Settings:
Disable Memory integrity in Windows
Open search and type in “Windows Security”
Click “Device security”
Go to “Core isolation details”
Disable “Memory integrity”
Disable Hyper-V and Linux Subsystem
Open search and type in “Turn windows features on or off”
Look for “Hyper-V” and turn it off
Look for “Linux Subsystem” and turn it off (if you have never used this it should be off anyways)
Look for “VM-Platform” and turn it off (not sure if this affects undervolting)
ASUS Specific (Settings might be different from other vendors)
Disable UnderVolt protection in BIOS
In BIOS go to Advanced mode -> AI Tweaker -> Tweaker’s Paradise
Set “UnderVolt protection” from Auto to Disabled
Check CPU LL Calibration level.
If you changed this from the default level before, you need to adjust the IA DC Loadline so that VCORE is equal to VID under full load. DC Loadline affects power readings, if VCORE is not equal to VID under full load like cinebench, then it’s possible for the power readings to be under- or overreported which can be confusing when undervolting. It’s probably better to leave LL Calibration on ASUS default (Level 3). For a more detailed guide see this post (not by me):
Leave voltages in BIOS on Auto
Leave ASUS Multicore Enhancement 3.0 on enabled
IMPORTANT: Switch Microcode to 104x
Go to Ai Tweaker -> Tweakers Paradise “Switch Microcode” and change it to Microcode 104x.
From what I understand, this is an older microcode that circumvents the new dynamic undervolt protection as explained here
The bios will give you a safety warning, so keep in mind that there is probably a risk you’re taking here. Your PC will power cycle after leaving the bios. I have no idea if this setting is available for other users but the user in this thread has been able to change it to 104h on a colorful B760-i:
Undervolting will NOT work if you don't use this version of the microcode, atleast on this CPU. Using this microcode will not allow you to use Intel XTU. It's probably smarter to not update your bios after this, as I'm not sure how long this setting will be available.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Jag som kör asus mobo med B660 chipset + 13 gen prolle, och har lite problem med rusande temperaturer, ska nog ta och kolla på detta. Känner igen den där microcode inställningen i alla fall. Ska bli kul att testa det där.

Om det inte funkar, så undrar jag - är det med z690 chipset man kan undervolta och ha sig? Gäller det alla mobo med z690 eller måste man vara noga och kolla in vart och ett innan man köper? Om det nu skulle komma till den punkten för min del dvs.. Jag hoppas ju att det löser sig med contact frame och nu kanske även dessa inställningar. Men om inte så kanske ett bättre moderkort kan lösa biffen..?

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter tycks systemet reagera väl på när jag lägger på en offset på spänningen. Nedåt -0,105 fixar den, mer än så så kraschar den. Men om jag inte minns fel nu så provade jag med +0,1 och då throttlade den rätt mycket mer. Bäst resultat har jag fått med aggressivast möjliga inställning på LL calibration i kombination med -0,105V.

Men jag vet inte riktigt vad jag gör.

Permalänk
Avstängd

Har nu provat Microcode 104 på mitt b660-f.
Går att få nerd allcore vcore från 1.35 till 1.25 med SVID Core och Cache offsets på -0.1-0.150, men det enda bekymret jag har är VID som rapporterar fel siffror.

Tempen går ner med 15c. Vilket dock är mycket positivt.

Om någon annan vill testa Microcode 104 och har senaste bios hos Asus. Återställ bios och starta om INNAN ni aktiverar detta för annars kanske ni får RAM error (orange LED på moderkortet) och får då återställa bios via clear cmos. Fick jag göra.

Fungerade utan bekymmer efter jag gjort det. Aktiverade XMP och tweakade allt i Bios, startade om, gick in i Bios igen och började pilla på offsets.

Har dock inte gjort några tweaks som står i tråden utan bara kört på som vanligt fast med Offsets som nämnts ovan i inlägget.
Avaktiverade dock IA CEP bara för att. Och satte Powerlimits på 181w PL1 och PL2 samt Max Current till 368 istället för 511.
Prollen drar nu 163w allcore.

Får 23509 i Cinebench R23.

I spel verkar vcore vara densamma som innan, runt 1.3v

Har beställt ett z690 för att jämföra med om ett par dagar. Se hur stor skillnad det faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Har nu provat Microcode 104 på mitt b660-f.
Går att få nerd allcore vcore från 1.35 till 1.25 med SVID Core och Cache offsets på -0.1-0.150, men det enda bekymret jag har är VID som rapporterar fel siffror.

Tempen går ner med 15c. Vilket dock är mycket positivt.

Om någon annan vill testa Microcode 104 och har senaste bios hos Asus. Återställ bios och starta om INNAN ni aktiverar detta för annars kanske ni får RAM error (orange LED på moderkortet) och får då återställa bios via clear cmos. Fick jag göra.

Fungerade utan bekymmer efter jag gjort det. Aktiverade XMP och tweakade allt i Bios, startade om, gick in i Bios igen och började pilla på offsets.

Har dock inte gjort några tweaks som står i tråden utan bara kört på som vanligt fast med Offsets som nämnts ovan i inlägget.
Avaktiverade dock IA CEP bara för att. Och satte Powerlimits på 181w PL1 och PL2 samt Max Current till 368 istället för 511.
Prollen drar nu 163w allcore.

Får 23509 i Cinebench R23.

I spel verkar vcore vara densamma som innan, runt 1.3v

Har beställt ett z690 för att jämföra med om ett par dagar. Se hur stor skillnad det faktiskt är.

Fick du till det med nya mobo?

Har lekt lite till med mitt B660M + 13600KF och det lägsta vcore som funkar med bra prestanda är ca 1,27V, under det och prestandan minskar. Får typ 23500-24000 i cinebench och den drar 170 W ungefär.
Microcode eller loadline calibration ha låg betydelse som det verkar efter en hel del testning (trodde det spelade stor roll förr men verkar inte som det), det som spelar roll i slutändan är den vcore som blir.

Undrar hur detta är med z690/790. Hört att man (med ett visst mått tur förstås) ska kunna sänka till ca 1,2V och öka multipeln från 51 till 54-55.

Funderat på att skaffa ett ITX moderkort som också tillåter överklockning via multipeln (dvs z690 eller z790) men vill i så fall inte köpa nå billigt skräp som låser en till för låg effekt. Det Asus B660 kort jag har nu är rätt bra, verkar kunna klara hyfsat hög effekt kontinuerligt, och det skulle ju vara en nedgradering om inte det gick.. men det är klart, kunde man köra högre klocka med relativt låg effekt vore det inte fel. Men har lite känslan av att det krävs en viss effekt för att göra vissa operationer, något annat vore väl ändå magi. Fast jag bara gissar nu..

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ibland:

Tänkte uppmärksamma folk på att det nu går att undervolta åtminstone Asus Mini-ITX moderkort i serien B660 och B760. Det har länge varit känt att man inte kunnat Undervolta dessa moderkort pga en microkod som gör att processorn flaskhalsar direkt när man rör voltagen.

Jag har lite svårt att förstå vad detta betyder?
På vilket sätt räcker inte processorns prestanda till övriga systemet helt plötsligt? Menar du att moderkortet låser frekvensen på processorn till lägsta möjliga likt överhettning?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Fick du till det med nya mobo?

Har lekt lite till med mitt B660M + 13600KF och det lägsta vcore som funkar med bra prestanda är ca 1,27V, under det och prestandan minskar. Får typ 23500-24000 i cinebench och den drar 170 W ungefär.
Microcode eller loadline calibration ha låg betydelse som det verkar efter en hel del testning (trodde det spelade stor roll förr men verkar inte som det), det som spelar roll i slutändan är den vcore som blir.

Undrar hur detta är med z690/790. Hört att man (med ett visst mått tur förstås) ska kunna sänka till ca 1,2V och öka multipeln från 51 till 54-55.

Funderat på att skaffa ett ITX moderkort som också tillåter överklockning via multipeln (dvs z690 eller z790) men vill i så fall inte köpa nå billigt skräp som låser en till för låg effekt. Det Asus B660 kort jag har nu är rätt bra, verkar kunna klara hyfsat hög effekt kontinuerligt, och det skulle ju vara en nedgradering om inte det gick.. men det är klart, kunde man köra högre klocka med relativt låg effekt vore det inte fel. Men har lite känslan av att det krävs en viss effekt för att göra vissa operationer, något annat vore väl ändå magi. Fast jag bara gissar nu..

Mitt z690 låter mig med ett enda knapptryck få ner vcore till 1.22v allcore och runt 1.25-1.3v i spel i 5.2/4ghz
Inställningen heter svid behaviour: best case scenario
Har loadline auto och xmp på 6000 mhz.
Asus mce enabled fast ändrat pl1 och pl2 till 181w

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har lite svårt att förstå vad detta betyder?
På vilket sätt räcker inte processorns prestanda till övriga systemet helt plötsligt? Menar du att moderkortet låser frekvensen på processorn till lägsta möjliga likt överhettning?

Din cpu klockas ned eller så får du klockstretching. Ändrar du till microcode 104 så kan du undervolta med olika resultat. Mitt exemplar kom inte riktigt ner under 1.27v allcore men spel höll sig fortfarande över 1.3-1.35v

Så undervoltar du utan att ändra microcode så halveras prestandan. På allvar. Kör du cinebench så går din poäng från 24000 till 10000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Mitt z690 låter mig med ett enda knapptryck få ner vcore till 1.22v allcore och runt 1.25-1.3v i spel i 5.2/4ghz
Inställningen heter svid behaviour: best case scenario
Har loadline auto och xmp på 6000 mhz.
Asus mce enabled fast ändrat pl1 och pl2 till 181w

Din cpu klockas ned eller så får du klockstretching. Ändrar du till microcode 104 så kan du undervolta med olika resultat. Mitt exemplar kom inte riktigt ner under 1.27v allcore men spel höll sig fortfarande över 1.3-1.35v

Så undervoltar du utan att ändra microcode så halveras prestandan. På allvar. Kör du cinebench så går din poäng från 24000 till 10000

Ska prova det där med microcode som du säger lite senare men har för mig att det gjorde noll skillnad sist jag labbade med det där, det enda som spelade roll var vad vcore stod på.. men jag kanske minns fel så får testa igen.
Har också pl1 och pl2 på 180W, verkar utan vidare klara att hålla sig där utan tidsbegränsning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Ska prova det där med microcode som du säger lite senare men har för mig att det gjorde noll skillnad sist jag labbade med det där, det enda som spelade roll var vad vcore stod på.. men jag kanske minns fel så får testa igen.
Har också pl1 och pl2 på 180W, verkar utan vidare klara att hålla sig där utan tidsbegränsning.

Utan Microcode 104 så har man dessa alternativ, iallafall på mitt Asus jag hade.
Actual VRM - Manual & Offset
Global SVID - Manual
Cache SVID - Manual

Efter Microcode 104 så har man dessa alternativ
Actual VRM - Samma
Global SVID - Manual, Adaptive
Cache SVID - Manual, Adaptive

Vilket möjliggör mer möjligheter än bara manual. Och moderkortet/CPU mikrokoden kommer ju tillåta en gå lägre än innan.
Utan mikrokoden kunde jag inte gå lägre än 0.05 offset, och bara då på Actual VRM för det går inte göra något annat.
Men detta påverkade endast i Allcore och BIOS Idle. Inte spel alls, så hade fortfarande skyhög Vcore där. Klart spelbara temperaturer och sådant men för min del på tok för mycket Vcore. Men jag tror inte offseten gjorde någonting rent effektivt. För en offset bör ju påverka all typ av last, hela tiden.

104 med Adaptive fungerade bättre att få ner Vcore och temp utan att förlora prestanda men jag kunde inte riktigt få ner den under 1.27, i mitt inlägg förut skrev jag 1.25 men det visade sig inte vara helt ok.